Jump to content
IGNORERAD

Byta O-visa från Spouse till Retirement


Peder

Recommended Posts

Jag skall byta från Spousevisa till retired visa. Skall ordna min, extension of stay 1 year,  i Chiangmai snart. Vad behövs? Ni som gjort detta flera gånger?

1. Pass

2. Kopior passsidor

3. Ansökan TM7

4. Kopior gulbok

5. Friskintyg??????

6. 2 foton eller bara 1

Link to comment
Dela på andra sajter

Intyg om inkomst, kopia på bankbok + brev från banken (om du använder dig av den varianten)

 

Ifylld TM30 om de skulle fråga efter den (vet inte hur du bor)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan man läsa om vilka krav som ställs. Observera att det räcker inte med att bara visa bankboken utan man ska även ha ett intyg från banken på att man verkligen har den, kostar 200 battingar. Om det kravet ställs överallt har jag ingen aning om men jag brukar ta det säkra för det osäkra och fixa intyget innan jag söker nytt Retirement.

http://www.thaiembassy.com/retire/retire.php

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Det är alltid nya formulär etc som kommit till. Jag ville inte missa något. Men när skall det börja minska antalet formulär när man söker pensiovisa istället?

 

1. Pass

2. Kopior alla passidor

3. Ansökan TM7 

4. Kopior gulbok (tar väl kopia på hennes blå bok som äger huset och varför inte på idkort också...stön)

5. Intyg bank om ekonomi som verifieras av svenska konsulatet

6 TM 6 arrivalcard

7. En bild framför huset/nr där jag småflinar

8 Tre st foto (så stod det Fritz...kan det stämma..eller är det när man söker O-visa första gången)

9. Signerade alla kopior

 

Jag skall först göra en resa till Luang Prabang. När jag kommer tillbaka så åker jag direkt och rapporterar TM30. Så de får sina 1600 battar. Men egentligen borde jag inte få böta. Då jag rapporterar inom 24 timmar. Men skall vi slå vad???? Sedan när pappersuslingen är fastnitad så.....tja..då får jag väl åka till Promenada....för det är väl där de gör Extension of stay 1 år för pensionärer....eller kan jag göra TM 30 på promenada också?

 

Jaha...passerar jag nålsögat...ni som nyss gjort detta måste väl veta exakt...?

 
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Peder:

Tre st foto (så stod det Fritz...kan det stämma..eller är det när man söker O-visa första gången)

Vet ej, för mig var det nog 2 foton när jag sist förnyade mitt. När jag gör det så anlitar jag alltid en Visakonsult bredvid Immigration i Jomtien som drar kopior, tar foton samt fyller i blanketten åt mig. Det kostar ett par hundralappar men det är det värt tycker jag eftersom man då vet att allt är OK innan man knallar vidare. Det vore konstigt om inte samma service finns utanför alla andra Immigrations.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Peder:

Tack för svaren. Det är alltid nya formulär etc som kommit till. Jag ville inte missa något. Men när skall det börja minska antalet formulär när man söker pensiovisa istället?

 

1. Pass

2. Kopior alla passidor

3. Ansökan TM7 

4. Kopior gulbok (tar väl kopia på hennes blå bok som äger huset och varför inte på idkort också...stön)

5. Intyg bank om ekonomi som verifieras av svenska konsulatet

6 TM 6 arrivalcard

7. En bild framför huset/nr där jag småflinar

8 Tre st foto (så stod det Fritz...kan det stämma..eller är det när man söker O-visa första gången)

9. Signerade alla kopior

 

Jag skall först göra en resa till Luang Prabang. När jag kommer tillbaka så åker jag direkt och rapporterar TM30. Så de får sina 1600 battar. Men egentligen borde jag inte få böta. Då jag rapporterar inom 24 timmar. Men skall vi slå vad???? Sedan när pappersuslingen är fastnitad så.....tja..då får jag väl åka till Promenada....för det är väl där de gör Extension of stay 1 år för pensionärer....eller kan jag göra TM 30 på promenada också?

 

Jaha...passerar jag nålsögat...ni som nyss gjort detta måste väl veta exakt...?

 

Du verkar lite lätt förvirrad så jag skall berätta vad som behövs här i Udon Thani när man begär Extension of Stay som pensionär baserat på Pengar på Banken:

 

1) Pass - Ja

2) Kopior av Pass fixar Imm.

3) Ansökan TM 7, vet inte riktigt, jag hade med mig en men dom gjorde en helt ny på Imm med hjälp av dator

4) Hade med mig Gula Boken, Imm fixade kopior

5) Bankintyg utfärdat samma dag + Bankboken. Svenska konsulat behöver inte verifiera, det sker bara om du använder pensionsinkomst.

6) TM 6, självklart

7) Bild framför huset mm behövs bara om det gäller Marriage (nu gäller det Retirement)

8) 1 Foto räcker, behövs kanske inte i Udon för där tog dom egna

9) Alla kopior skall signeras.

10) En karta som visar var du bor i förhållande till Immigration. Jag använde Google Maps och tog fram snabbaste resvägen.

 

Åså jämna pengar, tror att det kostade 1.900.

 

Ändrades av lasseiudon
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Fritz:

Vet ej, för mig var det nog 2 foton när jag sist förnyade mitt. När jag gör det så anlitar jag alltid en Visakonsult bredvid Immigration i Jomtien som drar kopior, tar foton samt fyller i blanketten åt mig. Det kostar ett par hundralappar men det är det värt tycker jag eftersom man då vet att allt är OK innan man knallar vidare. Det vore konstigt om inte samma service finns utanför alla andra Immigrations.

 

Fritz..

joo, vi har denna visaservice här också...men jag tycker det är intressant att få göra detta själv..

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Du verkar lite lätt förvirrad så jag skall berätta vad som behövs här i Udon Thani när man begär Extension of Stay som pensionär baserat på Pengar på Banken:

 

1) Pass - Ja

2) Kopior av Pass fixar Imm.

3) Ansökan TM 7, vet inte riktigt, jag hade med mig en men dom gjorde en helt ny på Imm med hjälp av dator

4) Hade med mig Gula Boken, Imm fixade kopior

5) Bankintyg utfärdat samma dag + Bankboken. Svenska konsulat behöver inte verifiera, det sker bara om du använder pensionsinkomst.

6) TM 6, självklart

7) Bild framför huset mm behövs bara om det gäller Marriage (nu gäller det Retirement)

8) 1 Foto räcker, behövs kanske inte i Udon för där tog dom egna

9) Alla kopior skall signeras.

10) En karta som visar var du bor i förhållande till Immigration. Jag använde Google Maps och tog fram snabbaste resvägen.

 

Åså jämna pengar, tror att det kostade 1.900.

 

På Phuket måste man posera på foto framför huset.

Ingen ritad karta behövdes.

Jag fick en hundring tillbaka i växel.

Fast detta var ju i torsdags. Kan ju ha ändrats många gånger nu :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå genom lite info på thaivisa.com.

 

Ser ut som retiment visas och allt dylikt är hopplösa fall just nu i Chiang Mai.

 

Folk börjar köa till imi klockan tre på natten för att komma in över huvudtaget.

 

Värsta stället just nu enligt vissa skriverier.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Peder, glöm inte fylla i blanketten "Foregin Information Form"

Gå till Immigration vid AirPort med husböckerna så får du kvittot från TM30 att ha i passet.

Då kan du utesluta husböcker vid ansökan av retirement vid Promenada.


/ hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Här kommer rapporten. Från Chiang Mai. Tråden handlade om "BYTA" från spousvisa till retired. Inte bara vetskap om retired. Det läste jag mig till snabbt. Sedan får vi leva med att det är olika krav beroende på vilket IO du anlitar.

Först rapport TM 30. Då jag aldrig gjort någon sådan vid ankomsten den 15 september från Sverige. Det började som det brukade. Lite osäkert. Jag skulle parkera bilen (6 dec) då en snubbe berättade att IO är stängt. Allt är flyttat till Promenada. Jaha...tänkte jag vilken start.

TM 30 gick smidigt 10 minuter. När hon häftade fast kvittot så förväntade jag mig att hon skulle säga 1600 bth i böter - tack! Men inte! Du talar bra thai -  sa hon. Tack sa jag och lämnade lokalen. Bingo. Farrangen efter mig fick böta. Vet ej hur hans situation såg ut. Jag var laglydig då jag kom från Laos den 4:e. Den 5:e var helgdag. Så den 6:e inormerade jag IO om min vistelse och min ankomst tillbaka till Thailand. Vi som bor i EGET Boende måste göra TM 30 vid varje utlandsvistelse. Stön...men så är det.

 

För att byta från Spous till retiredvisa krävdes följande. Nästa dag den 7 december tog jag bilen och parkerade 5.30 på Promenada. Nr 6 i kön och 9.40 min tur. Enda problemet var att han krävde lika mycket dokument som spousevisat. Men det skulle bara gälla denna gång. Glädjande nog hade jag "pappersarkivet" med mig. Rutinerad efter fyra år. Se nedan vad som krävdes extra. Men jag njöt. Ordning på papper skall man ha. Så stämplandet smattrade som spön i backen. "Du kan hämta passet 13.00.", sa IO-officeren. - Och sedan föreslår jag att du gör Re-entryt färdigt också. Va faan tänkte jag. Lika bra att göra klart allt denna 7 december. Japanerna anföll Pearl Harbour och vann en seger. Så här gällde det att slå till. Sedan träffade jag Hasse. En vän från stenbordet i Veerachai. Så vi drog till Veerachaai och åt lunch och träffade svenskarna där. Sedan åter IO 12.50. Hämtade passet. Attackerade Re-entryt fick ett nytt nr då jag visade mitt NYA extension. Kopierade sidorna i passet. Lämnade in blanketten TM8. Väntade 1 timme. Stämplat multipl re-entry (skall resa mycket kommande år) 14.30. Klart  En riktigt lyckad dag. Superbra service från Chiang Mai immigration. Igen. Sedan att jag tycker mycket är omständligt är en annan sak. Jag vaknar 4.00 varje morron så för mig är detta inget problem i Chiang Mai. Jag träffade en amerikan och en Schweitsare. I kön. Jättetrevliga och jag blev hembjuden till de. Slut på min rapport.20161207_140646.jpg

Extension 1 år BYTA från Spous till retirement

 

TM 7 ansökan ifylld "originalblankett" + 1 foto fast häftat.

Pass

Kopia pass första sidan foto. Kopiera visa O, entrystamp och giltigt extension (kopiera alla sidor)

Kopia ™ 30 kvittot eller kopia 90 dagars (tror detta var nytt)

Kopia på deparding TM6 card

Ekonomisk intyg översatt av Svenska ambassaden. Eller pengar på bank.

---------------------------------- vid byte från Spous - till Retirevisa

Bild framför huset/nr med frun

Karta vägbeskrivning från IO till bostad

Gul bok kopia

Blå bok kopia

ID på frun

Kopia på giftermål

 20161207_043438.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Peder:

TM 30 gick smidigt 10 minuter.

 

 

Frågade de efter en TM 30, eller lämnadede du in den på eget initiativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Igår onsdag fixade jag min retirement extension i Hua Hin. 

Jag reste in i Thailand 6 oktober på ett singel NON IMG O visum baserat på att jag är gift. Dock bestämde jag att använda  retirement på min extension då detta är lättare (snabbare) att få då jag ändå har pension överstigande 65000 thb brutto per månad.

Jag hade tidigare fixat ett inkomstbevis på konsulatet i Hua Hin som visade mer är 65000 thb per månad. 

 

Följande behövde jag.

 

1 foto (+ 1 foto för re-entry)
1 blankett TM7  (och en blankett för re-entry)

ett inkomstbevis i orginal (utfärdad av konsulatet i Hua Hin) där även min boendeadress i Thailand fanns noterad. 

Kopior på pass + visum , inresestämpel och utresekortet.
kopia på min frus blå bok. (Jag står inte i den och har ingen gul bok)  
1900 thb. (+ 1000 thb för singel re-entry)

 

Det var allt. Tog 20 minuter när jag väl kom fram i kön efter 1,5 timma. 

 

hf
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Frågade de efter en TM 30, eller lämnadede du in den på eget initiativ?

Den 6 december klockan 14.00 (dagen före) jag ansökte om extension gjorde jag "frivilligt" TM 30.

Jag hade läst i alla forum att du kan inte göra 1 års extension utan kvittot.

När det var klart åkte jag hem och firade att jag slapp böta 1600 battar.

Sedan tog jag ny energi nästa dag och gjorde extension den 7 december

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hasseigöteborg:

Igår onsdag fixade jag min retirement extension i Hua Hin. 

Jag reste in i Thailand 6 oktober på ett singel NON IMG O visum baserat på att jag är gift. Dock bestämde jag att använda  retirement på min extension då detta är lättare (snabbare) att få då jag ändå har pension överstigande 65000 thb brutto per månad.

Jag hade tidigare fixat ett inkomstbevis på konsulatet i Hua Hin som visade mer är 65000 thb per månad. 

 

Följande behövde jag.

 

1 foto (+ 1 foto för re-entry)
1 blankett TM7  (och en blankett för re-entry)

ett inkomstbevis i orginal (utfärdad av konsulatet i Hua Hin) där även min boendeadress i Thailand fanns noterad. 

Kopior på pass + visum , inresestämpel och utresekortet.
kopia på min frus blå bok. (Jag står inte i den och har ingen gul bok)  
1900 thb. (+ 1000 thb för singel re-entry)

 

Det var allt. Tog 20 minuter när jag väl kom fram i kön efter 1,5 timma. 

 

hf
 

Det du beskriver är det normala sättet på hur det skall fungera. Men du hade väl retirment visa NON-O tidigare? Så du förnyade bara detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
42 minuter sedan, skrev Peder:

Det du beskriver är det normala sättet på hur det skall fungera. Men du hade väl retirment visa NON-O tidigare? Så du förnyade bara detta.

Nej jag hade faktiskt ett Non Img O baserat på att jag är gift med en thai som jag fick på konsulatet i Göteborg. Då slapp jag ju visa 18500 i nettoinkomst. 

 

Men sedan gick jag till retirement för 65000 thb brutto klarar jag. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...