Jump to content
IGNORERAD

Thailändare hotade att döda pga. förtal av kungen


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailändsk polis grep under fredagen en motorist som i en video han lagt upp på sociala medier hotat att döda alla som förolämpar den bortgångne kungen.
Mannen greps i sitt hem i provinsen Samut Sakhon klockan 08:00, två dagar efter att han i en inspelning hävdade att han letade efter någon som förolämpat kungen så att han kunde skjuta denne. Polisen uppger dock att han inte kommer åtalas för hoten han gjorde, utan endast för olaga vapeninnehav eftersom de två pistoler han körde runt med och visade i videon inte var lagligt registrerade.
Han ska ha erkänt att han spelade in den tolv minuter långa videon, där han ses köra runt med ett porträtt av kungen i baksätet och två pistoler bredvid sig. Trots hoten han uttrycker i videon vidhåller polisen att han inte ämnade att hota någon. "Jag tror inte det. Jag tror inte [att han skulle döda någon]. Jag talade med honom och han bad om ursäkt," försäkrade Pongsiri Kengnok – vice chef för Samut Sakhon Citys polis.

 

adsa.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

:rotfl::rotfl:Skulle inte döda någon, jo tjena!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va! Tål ni inte skämt?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MPR Nyheter:

Jag talade med honom och han bad om ursäkt

 

Det där låter mera som det var i Sverige.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här kan det ju bli när man redan från blöjåldern får lära sig att kungen är gud  Någon måste ju balla ur  Konstigt att det inte är flera 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 timmar sedan, skrev IH-fan:

Så här kan det ju bli när man redan från blöjåldern får lära sig att kungen är gud  Någon måste ju balla ur  Konstigt att det inte är flera 

Hej

Tyvärr är nog detta bara början.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Det där låter mera som det var i Sverige.

 

Hmm, tycker det låter väldigt thailändskt. Skjut ihjäl någon och sedan be om ursäkt till de efterlevande. Eller varför inte, kör ihjäl en hel busslast trots att man saknar körkort och inte  ens har åldern inne och sedan be om ursäkt och förlåtelse, typiskt thaistil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att någon hotar att döda någon för förtal som inte kan förekomma.

Enligt vissa här på forumet är ju kungen älskad av alla som nr ett. 

Kan det vara ett svartsjukedrama av någon som inte vill vara nr två.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Hmm, tycker det låter väldigt thailändskt. Skjut ihjäl någon och sedan be om ursäkt till de efterlevande. Eller varför inte, kör ihjäl en hel busslast trots att man saknar körkort och inte  ens har åldern inne och sedan be om ursäkt och förlåtelse, typiskt thaistil.

 

Det brukar ju inte räcka med att be om ursäkt i Thailand. Däremot brukar en fet plånbok fixa det mesta.

 

Tänkte mest på "straffpåföljden" här hemma. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att någon hotar att döda någon för förtal som inte kan förekomma.

Enligt vissa här på forumet är ju kungen älskad av alla som nr ett. 

Kan det vara ett svartsjukedrama av någon som inte vill vara nr två.



Det var väl därför som han enligt polisen inte hotat någon. Man kan inte hota någon som inte finns. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det ju vissa  Thai som inte har alla pållar i stallet.

Min fru med familj åkte häromdagen till Ayutthaya för att besöka tempel (jag själv var kvar i Bangkok och jobbade).

Efter att dom besökt templet vart dom hungriga. Varav dom gick på någon typ av restaurang och beställde in.

När dom ätit upp och skulle betala. Så kommer ägaren till restaurangen och skäller ut min svägerska för att hon inte hade svarta kläder och gormade högt så att alla i restaurangen hörde (hon hade mörklila kläder på sig).

Hon anklagade min svägerska för att inte älska kungen och ifrågasatte om hon var Thai?

Jag kan förstå att man sörjer kungen. Men vissa människor har ju inga proportioner för hur dom beter sig.

Hela sällskapet tog naturligtvis väldigt illa vid sig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev janne_h:

Sen finns det ju vissa  Thai som inte har alla pållar i stallet.

Min fru med familj åkte häromdagen till Ayutthaya för att besöka tempel (jag själv var kvar i Bangkok och jobbade).

Efter att dom besökt templet vart dom hungriga. Varav dom gick på någon typ av restaurang och beställde in.

När dom ätit upp och skulle betala. Så kommer ägaren till restaurangen och skäller ut min svägerska för att hon inte hade svarta kläder och gormade högt så att alla i restaurangen hörde (hon hade mörklila kläder på sig).

Hon anklagade min svägerska för att inte älska kungen och ifrågasatte om hon var Thai?

Jag kan förstå att man sörjer kungen. Men vissa människor har ju inga proportioner för hur dom beter sig.

Hela sällskapet tog naturligtvis väldigt illa vid sig.

Hej

Ja denna avgudadyrkan och upphöjande av människor till gudars status är och har alltid varit ohälsosam, osund och lett till krig och elände.

Det är skönt att vi som vanligt ska hålla oss i Isaan, där är allt som vanligt oavsett vad som sker och beslutas i Bangkok och närområdet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja denna avgudadyrkan och upphöjande av människor till gudars status är och har alltid varit ohälsosam, osund och lett till krig och elände.

Det är skönt att vi som vanligt ska hålla oss i Isaan, där är allt som vanligt oavsett vad som sker och beslutas i Bangkok och närområdet.

Mvh isan lover



Dom får gärna syssla med avgudadyrkan och upphöjande av människor så länge dom respekterar andra människor.
Jag tror nog att den genomsnittlige Thailändaren ligger på bra mycket högre nivå än den genomsnittlige svensken vad gäller respekt för sin nästa. I Sverige anses ju dessutom att ärlighet står högre än den sanningen drabbar. Och att bli kränkt är ju mer eller mindre en folksport. Och detta utan avgudadyrkan och upphöjande av människor är utpräglat i Sverige.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Dom får gärna syssla med avgudadyrkan och upphöjande av människor så länge dom respekterar andra människor.
Jag tror nog att den genomsnittlige Thailändaren ligger på bra mycket högre nivå än den genomsnittlige svensken vad gäller respekt för sin nästa. I Sverige anses ju dessutom att ärlighet står högre än den sanningen drabbar. Och att bli kränkt är ju mer eller mindre en folksport. Och detta utan avgudadyrkan och upphöjande av människor är utpräglat i Sverige.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Hej

I princip håller jag med dig, men jag vidhåller ändå att sett i ett historiskt perspektiv så har avgudadyrkan av detta slag och upphöjande av människor till gudar även en rad negativa effekter, några av dessa ser vi nu resultstet av, jag befarar en rad av ytterligare händelser där osunt "troende" kommer att gå till attack på andra som dom bedömer som mindre troende eller respektlösa.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I princip håller jag med dig, men jag vidhåller ändå att sett i ett historiskt perspektiv så har avgudadyrkan av detta slag och upphöjande av människor till gudar även en rad negativa effekter, några av dessa ser vi nu resultstet av, jag befarar en rad av ytterligare händelser där osunt "troende" kommer att gå till attack på andra som dom bedömer som mindre troende eller respektlösa.

Mvh isan lover

Men du tillbedjer ju själv en "Gud" tycker du det är hälsosamt?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev måne:

Men du tillbedjer ju själv en "Gud" tycker du det är hälsosamt?

Hej

Själv respekterar jag andras tro men är själv mer ateistiskt lagd.

Ska jag än välja ligger nog asatro, naturreligioner och buddhism bättre till hos mig än kristendom.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv respekterar jag andras tro men är själv mer ateistiskt lagd.

Ska jag än välja ligger nog asatro, naturreligioner och buddhism bättre till hos mig än kristendom.

Mvh isan lover

Tänker närmast på din förestående resa och vistelse i Thailand,tror du inte det finns illmariga människor som kunde tolka dina skriverier på ett negativt sätt.Det pratas ju hela tiden om anmälningar hit och dit,Men mig behöver du inte oroa dig för,inte ens jag skulle sjunka så lågt trots våra meningsskillaktigheter/åsikter.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev måne:

Tänker närmast på din förestående resa och vistelse i Thailand,tror du inte det finns illmariga människor som kunde tolka dina skriverier på ett negativt sätt.Det pratas ju hela tiden om anmälningar hit och dit,Men mig behöver du inte oroa dig för,inte ens jag skulle sjunka så lågt trots våra meningsskillaktigheter/åsikter.

Hej

Jo man kan ju aldrig veta, visst finns det både onda och atiska människor som förmodligen är kapabla till nästan vad som helst.

Jag har ju redan blivit varnad för detta på forumet tidigare av andra medlemmar efter inlägg i den riktningen, jag strök då en del i min profil o.s.v, kanske borde man vara mer försiktig, men det är svårt när man är övertygad om att demokrati, fria val och mänskliga rättigheter är det bästa alternativet för dom människor man älskar i landet.

Oroar mig inte heller för din del här, är övertygad om att du kan hantera och stå ut med att vi inte tycker lika i alla frågor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...