Jump to content
IGNORERAD

Dubbla pass / erfarenheter


sepesko

Recommended Posts

Vet att detta säkert dryftats i andra trådar, men ändå...

 

Min sambo har precis fått svenskt medborgarskap och då skaffat svenskt pass. Nu ska hon snart åka till Thailand och blir borta 27 dagar.

 

Nån som har erfarenhet av vad som är bäst. Eftersom det är under 30 dagar , så tycker jag det borde vara bäst att resa på svenskt pass hela vägen. 

 

Annars skulle alternativet vara att att resa in på Thailändskt pass och sedan vid hemresa visa svenska passet vi incheckning och senare också vid passagen in till Sverige. Skulle det funka ( kanske aktuellt om nästa resa är mer än 30 dagar)

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår är din sambo thailändsk medborgare. Då skall hon resa in i Thailand på sitt thaipass. Annars är hon formellt sett svensk turist. Vid eventuell olycka eller sjukdom är det bättre att vara thai än att vara turist. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev sepesko:

Vet att detta säkert dryftats i andra trådar, men ändå...

 

Min sambo har precis fått svenskt medborgarskap och då skaffat svenskt pass. Nu ska hon snart åka till Thailand och blir borta 27 dagar.

 

Nån som har erfarenhet av vad som är bäst. Eftersom det är under 30 dagar , så tycker jag det borde vara bäst att resa på svenskt pass hela vägen. 

 

Annars skulle alternativet vara att att resa in på Thailändskt pass och sedan vid hemresa visa svenska passet vi incheckning och senare också vid passagen in till Sverige. Skulle det funka ( kanske aktuellt om nästa resa är mer än 30 dagar)

 

 

 

Svenskt pass fungerar perfekt när det är max 30 dagar. Varför klydda med att blanda in thaipasset?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska hon åka under 30 dagar, absolut enklast att bara använda svenska passet

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev uptoyou:

Svenskt pass fungerar perfekt när det är max 30 dagar. Varför klydda med att blanda in thaipasset?

 

4 timmar sedan, skrev gst:

Ska hon åka under 30 dagar, absolut enklast att bara använda svenska passet

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Vill be er förklara var svårigheten ligger med att använda thaipass jämfört med svenskt pass vid inresa i Thailand  som medborgare i bägge länderna. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev sarne:

Som jag förstår är din sambo thailändsk medborgare. Då skall hon resa in i Thailand på sitt thaipass. Annars är hon formellt sett svensk turist. Vid eventuell olycka eller sjukdom är det bättre att vara thai än att vara turist. 

 

Är damen thailändsk medborgare, har kanske mark, hus och Blå bok är hon väl inte turist.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill be er förklara var svårigheten ligger med att använda thaipass jämfört med svenskt pass vid inresa i Thailand  som medborgare i bägge länderna. 


För att komma tillbaka till Sverige utan uppehållskott måste hon ha svenskt pass, dvs hon måste visa olika pass vid olika tillfällen. Betydligt enklare att bara behöva visa ett

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev sarne:

Som jag förstår är din sambo thailändsk medborgare. Då skall hon resa in i Thailand på sitt thaipass. Annars är hon formellt sett svensk turist. Vid eventuell olycka eller sjukdom är det bättre att vara thai än att vara turist. 

Är hon inte fortfarande thailändsk medborgare när hon går till sjukhuset bara för att hon åkt på svenskt pass?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej hon är svensk medborgare och förmodar jag att hon har Thailänskt medborgarskap. 30 dagar hit eller dit. Hon kan väl stanna så länge hon vill i Thailand och ha samma rättigheter som alla andra thailändare oberoende på vilket pass hon har. fel eller? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har också dubbla medborgarskap.

Hon visar båda passen vid båda passkontrollerna, inga problem

Inget ovanligt för dessa tjänstemän att hantera

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev haan:

hej hon är svensk medborgare och förmodar jag att hon har Thailänskt medborgarskap. 30 dagar hit eller dit. Hon kan väl stanna så länge hon vill i Thailand och ha samma rättigheter som alla andra thailändare oberoende på vilket pass hon har. fel eller? mvh

Fel. Åker man till Thailand med Svenskt pass måste man ha visum om besöket är längre än 30 dagar oavsett om du är thai. Då är det enklare att visa thaipasset

 

Har också läst någonstans om man åker in i Thailand med Svenskt pass så räknas man som Svensk även om man har Thailändsk medborgarskap

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev sarne:

 

Vill be er förklara var svårigheten ligger med att använda thaipass jämfört med svenskt pass vid inresa i Thailand  som medborgare i bägge länderna. 

Enda svårighet är om hon har olika efternamn i sina pass....då kan det bli krångel vid incheckning..

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Fel. Åker man till Thailand med Svenskt pass måste man ha visum om besöket är längre än 30 dagar oavsett om du är thai. Då är det enklare att visa thaipasset

 

Har också läst någonstans om man åker in i Thailand med Svenskt pass så räknas man som Svensk även om man har Thailändsk medborgarskap

 

 

 

Jag har läst att svenska ambassaden i Bangkok inte anser dig svensk om du rest in på thailändskt pass. Om man nu mot förmodan skulle kunna få någon hjälp där vid eventuella problem i Thailand.

 

Herr Chang har talat.

 

P.S. Vad smutt det är att kunna godkänna sina egna inlägg :)

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Herr Chang:

 

Jag har läst att svenska ambassaden i Bangkok inte anser dig svensk om du rest in på thailändskt pass. Om man nu mot förmodan skulle kunna få någon hjälp där vid eventuella problem i Thailand.

 

Herr Chang har talat.

 

P.S. Vad smutt det är att kunna godkänna sina egna inlägg :)

Undrar hur det är med det där. Tänker på bla på journalisten som sitter fast i Eritrea och läkaren i Etiopien.

Gäller väl även han som sitter fast någonstans i ett arab land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med Svenska Ambassaden tror jag stämmer. Förutom det så ska det väl funka med enbart det Sv passet om hon stannar 30 dagar. Går hon in på tex banken, sjukhuset el polisstationen el whatever, så lär ju aldrig någon fråga henne om hon möjligtvis har rest in i landet på ett utländskt pass:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

 

Frun åker alltid med thaipasset, då går man i fastlane och slipper helveteskön vis passkontrollen på hemvägen.

 

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare.

 

Immigration No 2009.142/882 lated 26 Feb 2009. Guidline, Passport holder with dependants or individual with 2 passport.

 

Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Herr Chang:

 

Jag har läst att svenska ambassaden i Bangkok inte anser dig svensk om du rest in på thailändskt pass. Om man nu mot förmodan skulle kunna få någon hjälp där vid eventuella problem i Thailand.

 

Herr Chang har talat.

 

P.S. Vad smutt det är att kunna godkänna sina egna inlägg :)

 

Om man som Svensk medborgare med dubbelt medborgarskap reser till sitt tidigare hemland, så kommer den svenska ambassaden i det landet aldrig anse dej som svensk, speciellt inte om det blir krångel med myndigheter.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Min fru har både thailändskt och svenskt medborgarskap och har varit i Thailand nyligen i 30 dagar. Hon använde bara sitt svenska pass både vid inresa och utresa i Thailand utan några problem.

 

Mvh

Tornar

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...