Jump to content
IGNORERAD

Restauranger med överpriser utreds på Phuket


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev leifen:

Gäller det 400b för utlänningar och 20b för thai i inträden brukar det bli drag i trådarna.

 

10b för en vattenflaska i en by för utlänningen och 7b för thai skrivs mindre om.

Detta var helt nytt för mig efter 12 års boende på landsbygden. Som vanligt har du koll på det mesta.

Kan lova dig att här, betalar alla samma pris för en dunk dricksvatten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 167
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    30

  • samet

    13

  • MaiChai

    11

  • Chan2014

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev thomas001:

Detta var helt nytt för mig efter 12 års boende på landsbygden. Som vanligt har du koll på det mesta.

Kan lova dig att här, betalar alla samma pris för en dunk dricksvatten. 

 

Ja samma här, märker sällan av några överpriser. Men ska ner till Karon beach i Januari med päronen så det kommer nog höja blodtrycket med de "indiska" skräddarna som tycker man ska ha kostym när man går och badar.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev leifen:

Principen är viktigast, den genomsnittlige medlemmen här vägrar gå in i nationalparker oavsett om det är en gång var femte år.

 

Vet man inte om att man blir lurad på tre bath flera gånger varje dag så svider det mindre.

 

Då skall de bli polare med någon som jobbar på "National Park, Wildlife and Plant Conservation Department"

De visar sitt personalkort och hela sällskapet går in gratis :haha:

 

Gjorde en turne i nordöstra genom säkert 10 olika parker, vattenfall och grottor. Betalade inte en spänn!

Vissa ställen var riktigt dyra...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev leifen:

Gäller det 400b för utlänningar och 20b för thai i inträden brukar det bli drag i trådarna.

 

10b för en vattenflaska i en by för utlänningen och 7b för thai skrivs mindre om.

Har du belägg for detta? 10 Baht o 7 Baht?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev thomas001:

Har du belägg for detta? 10 Baht o 7 Baht?

Aldrig hört talas om (eller upplevt) såna tokerier.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Principen är viktigast, den genomsnittlige medlemmen här vägrar gå in i nationalparker oavsett om det är en gång var femte år.

 

Vet man inte om att man blir lurad på tre bath flera gånger varje dag så svider det mindre.

 

Vad fabulerar du om?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos oss på Samet förekommer det. Men inte för turister vs. thai. Utan boende på ön vs. icke boende.

 

Bensinen kostar 50b/liter för alla falanger och thai som inte bor på ön. Vi som är bofasta betalar 45b

6-pack med stora vattenflaskor kostar 70 kontra 65

Vattenflaskan på beachen 20 kontra 10

Ölen 70 kontra 60

 

Så inga stora skillnader.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Har du belägg for detta? 10 Baht o 7 Baht?

Har cyklat runt i byarna väldigt mycket och jag har märkt att väldigt många försöker höja priset på en vattenflaska  från 7b till 10b när jag som utlänning kommer.

 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev leifen:

Har cyklat runt i byarna väldigt mycket och jag har märkt att väldigt många försöker höja priset på en vattenflaska  från 7b till 10b när jag som utlänning kommer.

 

 

 

 

Höja...? Menar du att det sitter en skylt med 7 baht men de säger 10 till dig?

För det är ju en markandsekonomi så innehavaren sätter ju vilket pris man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Hos oss på Samet förekommer det. Men inte för turister vs. thai. Utan boende på ön vs. icke boende.

 

Bensinen kostar 50b/liter för alla falanger och thai som inte bor på ön. Vi som är bofasta betalar 45b

6-pack med stora vattenflaskor kostar 70 kontra 65

Vattenflaskan på beachen 20 kontra 10

Ölen 70 kontra 60

 

Så inga stora skillnader.

 

Chang på samet där jag brukar hänga 55 bath.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev leifen:

Gäller det 400b för utlänningar och 20b för thai i inträden brukar det bli drag i trådarna.

 

10b för en vattenflaska i en by för utlänningen och 7b för thai skrivs mindre om.

Hej

Har ännu nästan inte besökt någon by, stad eller marknad där jag har behövt betala mer för en vara eller tjänst p.g.a att jag är utlänning, vore nästan roligt om det inträffade så att man fick höra motivationen, men en gång för minst 10 år sedan blåste en man på en marknad någon mil ifrån byn mig på 10-20 baht när jag köpte svamp, det är normalt hans fru som säljer och hon ger mig alltid rätt pris därför var jag nog lite ouppmärksam, denne man är fortfarande på marknaden inland men jag har aldrig mer köpt något av honom.

 

För min del måste jag åka till platser som Bangkok, Pattaya, Hua Hin och liknande för att bli utsatt för dubbel prissättning eller rena försök till lurendrejeri men inte ens där är det speciellt vanligt, är det någon som försöker ta för mycket betalt för en vara eller tjänst eller luras på annat sätt är det i mitt fall mer vanligt med Indier, Kineser och Européer än Thailändare om man räknar bort taxichaufförer, tuk-tuk förare.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev samet:

 

Höja...? Menar du att det sitter en skylt med 7 baht men de säger 10 till dig?

För det är ju en markandsekonomi så innehavaren sätter ju vilket pris man vill.

Om andra i samma by tar 7b så men en tar 10b så är det ju också märkligt. 

 

Marknadsekonomi är det ju också om innehavaren sänker till 7 för thai.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev thomas001:

Detta var helt nytt för mig efter 12 års boende på landsbygden. Som vanligt har du koll på det mesta.

Kan lova dig att här, betalar alla samma pris för en dunk dricksvatten. 

Hej

Samma här, har aldrig vare sig hört talas om eller råkat ut för något liknande, utanför turistorterna existerar knappast någon dubbel prissättning alls, men som vanligt ställer det vissa krav på individen själv, man bör ju lära sig lite språk och veta vad saker och ting kostar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

Om andra i samma by tar 7b så men en tar 10b så är det ju också märkligt. 

 

Marknadsekonomi är det ju också om innehavaren sänker till 7 för thai.

 

Lite nyfiken. Känner du dig orättvist behandlad att du som antagligen har mest pengar i byn, säkert 5-10ggr mer i månaden än alla andra, får betala 3 baht extra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 minuter sedan, skrev leifen:

Har cyklat runt i byarna väldigt mycket och jag har märkt att väldigt många försöker höja priset på en vattenflaska  från 7b till 10b när jag som utlänning kommer.

 

 

 

Hej

Inte för att vara taskig men detta kanske delvis beror på dig själv?

Hur är det med språkkunskaperna?

Ger du intryck av att vara så erfaren och rutinerad att du kan förväntas ha kunskap om priserna o.s.v?

Någon annan förklaring kan jag inte komma på.

Vore roligt att besöka samma platser och se om vi då får olika priser, utesluter inte detta.

 

Har en Svensk kompis i Pattaya som alltid vill passa på att storhandla när jag är på besök, enligt honom blir priset genomsnittligt 50% lägre när jag är med och handlar åt honom, då är vi ju ändå på hans hemmaplan, han är övertygad om att det är språket som gör skillnaden, pratar han engelska och dom tar fram sin miniräknare är det kört för honom.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev samet:

 

Lite nyfiken. Känner du dig orättvist behandlad att du som antagligen har mest pengar i byn, säkert 5-10ggr mer i månaden än alla andra, får betala 3 baht extra?

Rätt av dig att vara nyfiken, men det är mest svar på att det finns dom som påstår att thai är mycket ärliga och aldrig försöker lura till sig lite extra av en farang.

Självklart provar dom, men i en by där du bor tror jag det är sällsynt för det är dumt att tappa en bra kund.

 

Jag påstår att folk på landsbygden i Thailand är som andra. 

 

Jag kan priserna mycket väl och tillräckligt  av språket för dessa små inköp.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Inte för att vara taskig men detta kanske delvis beror på dig själv?

Hur är det med språkkunskaperna?

Ger du intryck av att vara så erfaren och rutinerad att du kan förväntas ha kunskap om priserna o.s.v?

Någon annan förklaring kan jag inte komma på.

Vore roligt att besöka samma platser och se om vi då får olika priser, utesluter inte detta.

 

Har en Svensk kompis i Pattaya som alltid vill passa på att storhandla när jag är på besök, enligt honom blir priset genomsnittligt 50% lägre när jag är med och handlar åt honom, då är vi ju ändå på hans hemmaplan, han är övertygad om att det är språket som gör skillnaden, pratar han engelska och dom tar fram sin miniräknare är det kört för honom.

Mvh isan lover

 

Detta var ju helt fantastiskt, 50% rabatt för du är med, visserligen har jag märkt att du överdriver men här tar du väl i rejält, jag har hyfsad koll på språket så jag ialla fall kan åka och shoppa själv utan miniräknare, inte fan får jag någon rabatt, betalar samma pris som Thailändare, du måste ju vara någon form av guru, som du nämner i vart och vartannat inlägg om dina otroliga språkkunskaper...........tror dom flesta känner till det nu.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Chan2014:

Detta var ju helt fantastiskt, 50% rabatt för du är med, visserligen har jag märkt att du överdriver men här tar du väl i rejält, jag har hyfsad koll på språket så jag ialla fall kan åka och shoppa själv utan miniräknare, inte fan får jag någon rabatt, betalar samma pris som Thailändare, du måste ju vara någon form av guru, som du nämner i vart och vartannat inlägg om dina otroliga språkkunskaper...........tror dom flesta känner till det nu.

 

Chan2014

Nu jämförde han ju inte med nån thailändare, utan med en svenne som inte kunde språket. Lite svårt att hänga med när du jämför äpplen och päron.....

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu jämförde han ju inte med nån thailändare, utan med en svenne som inte kunde språket. Lite svårt att hänga med när du jämför äpplen och päron.....

 

Man jämför ju så att det passar sitt resonemang. Justerar parametrarna så att resultatet blir bättre... Så gör vi väl alla... :haha: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev samet:

 

Man jämför ju så att det passar sitt resonemang. Justerar parametrarna så att resultatet blir bättre... Så gör vi väl alla... :haha: 

Jo, det tillverkas ju en och annan halmgubbe i de här krokarna......:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Nu jämförde han ju inte med nån thailändare, utan med en svenne som inte kunde språket. Lite svårt att hänga med när du jämför äpplen och päron.....

Vadå då, har du problem att läsa vad jag skriver, jag är fan ingen Thailändare utan en vanlig svenne som du nämner, för att utveckla detta lite djupare så låter detta som en klar överdrift, vad är det hans svenska kompis i Pattaya storhandla? Var denna storhandla före varuhusens inträde?

Om det nu är att hans kompis storhandlat ex. byggmaterial från någon liten skutt i utkanten av Pattaya så är det kanske möjligt, men det håller jag inte för troligt.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
13 minuter sedan, skrev Chan2014:

Detta var ju helt fantastiskt, 50% rabatt för du är med, visserligen har jag märkt att du överdriver men här tar du väl i rejält, jag har hyfsad koll på språket så jag ialla fall kan åka och shoppa själv utan miniräknare, inte fan får jag någon rabatt, betalar samma pris som Thailändare, du måste ju vara någon form av guru, som du nämner i vart och vartannat inlägg om dina otroliga språkkunskaper...........tror dom flesta känner till det nu.

 

Chan2014

Hej

Detta med priser var tydligen känsligt!

 

Den kompis jag pratar om kan bara säga några få ord på Thai som goddag, tack så mycket o.s.v, så för honom gäller engelska och jag tror inte att han är speciellt unik, vistas man på turistorter så ser man försäljare i varenda gstuhörn med en miniräknare i handen och några utlänningar framför sig, i den här miljön kan man utan vidare pruta 50% och ibland betydligt mer om man kan lite språk och vet vad varorna kostar, detta har nog många andra medlemmar också erfarenhet av, ser det inte som något märkligt alls.

 

Några "otroliga språkkunskaper" har jag mig veterligen aldrig utgett mig för att ha, men jag försöker hela tiden bygga upp mitt ordförråd för varje år, numera är det ju sedan snart 20 år Laotiska som gäller och inte Thailändska.

 

Att jag i olika trådar tar upp just språket beror nog mer på att jag ser baskunskaper i språket som själva nyckeln till mycket, ex.vis i umgänget med familj och släkt, det underlättar naturliga kontakter med ortsbefolkningen, man slipper enligt mig dubbel prissättning, man får ett bra bemötande i kontakt med myndigheter, det ökar trivseln, gör att man kan lättare hänga med och bli en del av gemenskapen o.s.v.

 

Så jag uppmanar verkligen alla som vill komma in i gemenskapen, bli respekterade som individer och känna sig hemma i Thailand att lära sig lite av språket, sen är det ju inte enkelt men alla kan lära sig mer om dom bara försöker, det lönar sig garanterat.

Mvh isan lover

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Chan2014:

Vadå då, har du problem att läsa vad jag skriver, jag är fan ingen Thailändare utan en vanlig svenne som du nämner, för att utveckla detta lite djupare så låter detta som en klar överdrift, vad är det hans svenska kompis i Pattaya storhandla? Var denna storhandla före varuhusens inträde?

Om det nu är att hans kompis storhandlat ex. byggmaterial från någon liten skutt i utkanten av Pattaya så är det kanske möjligt, men det håller jag inte för troligt.

Chan2014

Det var värst vad otrevlig man kan vara då, du får inte fram vad du menar bättre för att du svär och härjar.

IL jämförde vilket pris hans språkhandikappade vän fick när han gick och handlade med och utan IL, du jämförde vilket pris du får jämfört med en thailändare. Jag anser att de 2 sakerna inte är rätt av jämförbara. Men tycker du det så har vi olika världsuppfattning, liksom när det gäller diskussionston.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...