Jump to content
IGNORERAD

Minimilönen höjs i 69 thailändska provinser


MPR Nyheter

Recommended Posts

Den Centrala Lönekommittén har beslutat att höja den dagliga minimilönen med 5-10 baht i 69 thailändska provinser från och med första januari, medan åtta provinser kommer ligga kvar på 300 baht.
Beslutet meddelades efter ett kommittémöte på onsdagen, och de åtta provinser som inte får någon höjning är Sing Buri, Chumphon, Nakhon Si Thammarat, Trang, Ranong, Narathiwat, Pattani och Yala. Bangkok, Nakhon Pathom, Nonthaburi, Pathum Thani, Samut Prakan, Samut Sakhon och Phuket får sina minimilöner höjda till 310 baht, medan de resterande 62 provinserna får höjningar på 5-8 baht.
Beslutet baseras på tio faktorer, som bland annat inkluderar inflation, produktionskostnader, produktpriser samt levnadsstandard.

 

c1_1114224_161019160040_620x413.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
13 timmar sedan, skrev MPR Nyheter:

Den Centrala Lönekommittén har beslutat att höja den dagliga minimilönen med 5-10 baht i 69 thailändska provinser från och med första januari, medan åtta provinser kommer ligga kvar på 300 baht.
Beslutet meddelades efter ett kommittémöte på onsdagen, och de åtta provinser som inte får någon höjning är Sing Buri, Chumphon, Nakhon Si Thammarat, Trang, Ranong, Narathiwat, Pattani och Yala. Bangkok, Nakhon Pathom, Nonthaburi, Pathum Thani, Samut Prakan, Samut Sakhon och Phuket får sina minimilöner höjda till 310 baht, medan de resterande 62 provinserna får höjningar på 5-8 baht.
Beslutet baseras på tio faktorer, som bland annat inkluderar inflation, produktionskostnader, produktpriser samt levnadsstandard.

 

c1_1114224_161019160040_620x413.jpg

Källa

 

Jag jobbade på BEC school i Pattaya 2002 och hade 250 baht om dagen i lön och 6 dagar i veckan, dvs 6000 baht i månaden.

 

Så jag har alltså arbetat i Thailand och haft sämre lön än alla andra.

 

Slå det den som kan.

 

BTT

 

 

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
16 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jag jobbade på BEC school i Pattaya 2002 och hade 250 baht om dagen i lön och 6 dagar i veckan, dvs 6000 baht i månaden.

 

Så jag har alltså arbetat i Thailand och haft sämre lön än alla andra.

 

Slå det den som kan.

 

BTT

 

 

Skit på dig  du ar aldrig varit  Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
4 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Skit på dig  du ar aldrig varit  Thailand

 

2001 undervisade jag mister Somwat i engelska på Penprapa language school i Nonthaburi.

 

Han var en högt aktad senatsmedlem på den tiden.

 

Han lärde mig mycket om Thailand och dess sedvänjor.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
38 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

2001 undervisade jag mister Somwat i engelska på Penprapa language school i Nonthaburi.

 

Han var en högt aktad senatsmedlem på den tiden.

 

Han lärde mig mycket om Thailand och dess sedvänjor.

 

BTT

Hette han inte Somchai!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jag jobbade på BEC school i Pattaya 2002 och hade 250 baht om dagen i lön och 6 dagar i veckan, dvs 6000 baht i månaden.

 

Så jag har alltså arbetat i Thailand och haft sämre lön än alla andra.

 

Slå det den som kan.

 

BTT

 

 

 

Jag låter bli frågan om du har gjort det eller ej. Den låter jag andra driva.

 

Men med din erfarenhet borde du ju veta att det inte var så länge sedan man höjde lönen till 300.

Vid 2002 var nog lönen ca 200/dag.

 

Finns säkert någon här som minns exakt vad lönen var 2002 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jag jobbade på BEC school i Pattaya 2002 och hade 250 baht om dagen i lön och 6 dagar i veckan, dvs 6000 baht i månaden.

 

Så jag har alltså arbetat i Thailand och haft sämre lön än alla andra.

 

Slå det den som kan.

 

BTT

 

 

 

Måste iaf ha varit skönt med 6 söndagar i månaden :-)

 

Jag vet inte om jag är konstig men jag vill helst inte slå lägsta lön. Jag blev dock erbjuden 10 Baht för en natt med en bartjej i Phuket 1988 men det kanske inte är samma sak. Fyllan gjorde att jag ändå inte hade lust att ta jobbet så prioriteringen fick bli fortsatt race med polarna.

En polare, 18 år då, satte på en fet amerikanska på Khao san rd i utbyte mot lovad frukost. Han tog jobbet.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, broder tuk tuk said:

 

Jag jobbade på BEC school i Pattaya 2002 och hade 250 baht om dagen i lön och 6 dagar i veckan, dvs 6000 baht i månaden.

 

Så jag har alltså arbetat i Thailand och haft sämre lön än alla andra.

 

Slå det den som kan.

 

BTT

 

 

 

Nu är ju Brodern avstängd så det är kanske inte är riktigt schysst att svara men jag finner det bara så märkligt att någon närmast skryter över att vara fruktansvärt inkompetent. En del vatten har ju runnit under Chao Phrayas broar sedan 2002 men redan då var 250 Baht om dagen i en stad som Pattaya tämligen dåligt, för en thailändare. När jag träffade frugan i Bangkok 1998 så pluggade hon på universitet men jobbade extra på en liten skola där de undervisade engelska, kinesiska, datorkunskap, thailändska för utlänningar osv. Hon fick då 100 Baht per timme hon undervisade och var garanterad minimum 6,000 Baht/månad. Utlänningarna på skolan tjänade, om jag inte missminner mig, runt 20,000 Baht/månad plus tjänade givetvis en del på sidan om.

 

Att anses vara en så dålig lärare att man betalas mindre än den burmesiska städerskan torde inte ses som en merit av särskilt många personer men detsamma gäller ju andra saker Brodern har skroderat om, typ sex med 17-...........nej jag stannar där, man ska inte sparka på de som ligger ned, framförallt inte om de snubblat på en mullvad.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev Atom:

 

Nu är ju Brodern avstängd så det är kanske inte är riktigt schysst att svara men jag finner det bara så märkligt att någon närmast skryter över att vara fruktansvärt inkompetent. En del vatten har ju runnit under Chao Phrayas broar sedan 2002 men redan då var 250 Baht om dagen i en stad som Pattaya tämligen dåligt, för en thailändare. När jag träffade frugan i Bangkok 1998 så pluggade hon på universitet men jobbade extra på en liten skola där de undervisade engelska, kinesiska, datorkunskap, thailändska för utlänningar osv. Hon fick då 100 Baht per timme hon undervisade och var garanterad minimum 6,000 Baht/månad. Utlänningarna på skolan tjänade, om jag inte missminner mig, runt 20,000 Baht/månad plus tjänade givetvis en del på sidan om.

 

Att anses vara en så dålig lärare att man betalas mindre än den burmesiska städerskan torde inte ses som en merit av särskilt många personer men detsamma gäller ju andra saker Brodern har skroderat om, typ sex med 17-...........nej jag stannar där, man ska inte sparka på de som ligger ned, framförallt inte om de snubblat på en mullvad.

Hej

Utlänningar utan arbetstillstånd och även dom med sådana betalas nästan undantagslöst lägre än Thailändska lärare, åtminstone i statliga kommunala skolor, känner många boende utlänningar i Thsiland som har brrättat om detta, själv lär jag barnen i byn engelska utan någon ersättning alls, det räcker att pojken får gå i skolan gratis när vi är i byn. Sen är det roligt att kunna ge igen något till byborna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
broder tuk tuk
On 2016-10-20 at 19:00, skrev Isan Lover:

Hej

Utlänningar utan arbetstillstånd och även dom med sådana betalas nästan undantagslöst lägre än Thailändska lärare, åtminstone i statliga kommunala skolor, känner många boende utlänningar i Thsiland som har brrättat om detta, själv lär jag barnen i byn engelska utan någon ersättning alls, det räcker att pojken får gå i skolan gratis när vi är i byn. Sen är det roligt att kunna ge igen något till byborna.

Mvh isan lover

 

Så är det och många lärare har ju någon form av ersättning från hemlandet.

 

Jag har träffat på ett antal långliggare i Pattaya som levde på socialbidrag och lät kompisen lämna in anökan varje månad i Sverige.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Så är det och många lärare har ju någon form av ersättning från hemlandet.

 

Jag har träffat på ett antal långliggare i Pattaya som levde på socialbidrag och lät kompisen lämna in anökan varje månad i Sverige.

 

BTT

Hej

Det är möjligt att en del har bidrag och annat ifrån hemländerna o.s.v men jag känner även utlänningar som både lever på och ska försörja sina familjer på den lön staten ger dom som lärare, i det läget kan man ju förstå deras besvikelse om dom diskrimineras lönemässigt.

Speciellt om dom är överlägset bäst på engelska och förväntas utbilda övriga lärare och rektor gratis, att i det läget betsla dom mindre p.g.a deras ursprung känns fel, lägger man sen till att dom utländska lärarna inte får ta del av dom subventionerade lån som övriga lärare får, inte får någon pension i framtiden och förväntas göra extra lektioner gratis på fritiden för dom elever som inte får godkänt betyg.

Så ett lärarjobb är ingen dans på rosor som utlänning.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Så är det och många lärare har ju någon form av ersättning från hemlandet.

 

Jag har träffat på ett antal långliggare i Pattaya som levde på socialbidrag och lät kompisen lämna in anökan varje månad i Sverige.

 

BTT

Men själv skulle BTT aldrig falla så lågt att utnyttja sitt eget hemland?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
3 timmar sedan, skrev audirs2:

Men själv skulle BTT aldrig falla så lågt att utnyttja sitt eget hemland?

 

Beror på vad man lägger för mening i ordet utnyttja.

 

Jag skulle ju inte ex arbeta svart och på samma gång ta ut  socialbidrag eller sjukpenning.

 

Sen tror jag ju inte att det funkar numera att bo permanent i Thailand och hämta ut soc bidrag varje månad.

 

Det tror jag myndigheterna har fått ögonen på.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...