Jump to content
IGNORERAD

Phukets guvernör vill ha 100% naturliga stränder


MPR Nyheter

Recommended Posts

Phukets nya guvernör har uppgett att han har som plan att ta bort alla 10%-zoner från Phukets stränder, och istället göra dem till "jungfrustränder".
Uttalandet gjordes under Chockchai Dejamornthans första pressmöte under torsdagen. En journalist frågade under mötet huruvida Chockchai hade några planer på att öka eller ändra zonerna ifråga, på vilket han svarade: "Jag har tänkt mycket på vad vi ska göra med detta, eftersom det egentligen inte finns några lagar som tillåter 10%-zoner på stränderna. Det verkar dessutom som att vi har problem med parasoll- och solstolsmaffior. Det ska inte finnas några maffior mer. Det är min plikt att komma fram till vem som ska hantera Phukets stränder, men jag kan försäkra er om att det inte kommer vara maffior och att de kommer skötas i enlighet med lagen."
Enligt Chockchai kommer zonerna gradvis försvinna såvida inte försäljarna börjar pressa honom, i vilket fall han kommer ta bort dem omedelbart. "Att säga att man är fattig är ingen ursäkt för att gå ut och bryta mot lagen," avslutade han.

 

phuket-governor.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en som inte förstår att det finns olika behov hos turister.

Alla som vill ha en solstol och eller parasoll  på stranden kommer att välja andra turistmål.

Att han vill bekämpa maffian är bra och jag önskar honom lycka till.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer nog inom kort även ett förslag hur man blir av med rån, man förbjuder helt enkelt pengar och andra värdesaker. Finns det inget att ta kommer alla tjuvar att försvinna per automatik.

Buddha, vad lätt det är med politik:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en som inte förstår att det finns olika behov hos turister.

Alla som vill ha en solstol och eller parasoll  på stranden kommer att välja andra turistmål.

Att han vill bekämpa maffian är bra och jag önskar honom lycka till.

Born41


Har en kompis som varit i Patong varje år i 13-14 år. I år väljer han Hua Hin i stället

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev IH-fan:

Hoppas han tar tag i Jetskimaffian också 

Löser sig automatiskt när turisterna försvinner. Två flugor på smällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer nog inom kort även ett förslag hur man blir av med rån, man förbjuder helt enkelt pengar och andra värdesaker. Finns det inget att ta kommer alla tjuvar att försvinna per automatik.

Buddha, vad lätt det är med politik:big_smile:



Ja just detta har man ju redan börjat med i Sverige. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 Min erfarenhet av s.k "jungfrustränder" är att dessa brukar vara näst intill folktomma, är det verkligen vad en av landets mest turistberoende provinser behöver?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

har waterski maffian försvunnit eller är dom kvar? I så fall borde han satsa på att ta bort dom först

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev mooton:

har waterski maffian försvunnit eller är dom kvar? I så fall borde han satsa på att ta bort dom först

Nja, det där med att konfrontera är väl inte riktig thaistyle.

 

Bättre att ta bort turisterna, så försvinner jetski-töntarna på köpet. Problemet löst, eller..........:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag/vi besökte Koh Lipe för runt 10 - 12 år sedan var vi även på Koh Adang och besökte en s.k. jungfrustrand. Den var totalt tom på turister, totalt öde men ändå full av allsköns bråte som på något sätt kunnat förflytta sig i vatten.

Gick inte att uppbringa yta stor som ett badlakan utan att det fanns någon sorts skräp där och desto längre från strandkanten man kom desto mer löv och större trädelar täckte sanden.

Finns ändå en viss tjusning med att gå på en HELT öde strand men nackdelen är att du hela tiden måste se vad du sätter ned fötterna (om du är barfota), för allt som är uppspolat är mer eller mindre alltid täckt av vassa koraller, och sedan denna plast, allt från trasiga plastbord/stolar till tandborstar låg på stranden.

Tror inte att det är detta turisterna vill se, sedan kalla detta för en jungfrustrand är nog ändå lite väl magstarkt.

Myndigheterna ger nog med sig, kanske inte i brådrasket men när turistinkomsterna börja sina kommer det nya dekret.

För övrigt har nog guvernören satsat pengar på vattenskotrarna - därför får de vara kvar:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han ska visa sej handlingskraftig och göra vettig nytta, så är det bättre att ta bort Tuk-Tuk maffian.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Om han ska visa sej handlingskraftig och göra vettig nytta, så är det bättre att ta bort Tuk-Tuk maffian.

Hej

Håller med dig, det är ju något som nästan alla uppfattar som ett problem och som man vill se åtgärder mot, men vem vill ha tomma stränder.

Knappast vare sig besökande turister eller alla dom som lever direkt eller indirekt på turism.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...