Jump to content
IGNORERAD

Prayut vill straffa rattfylleristers passagerare


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands premiärminister Prayut Chan-ocha vill ha striktare lagar för att bestraffa rattfyllerister och de oansvariga vänner som låter dem köra.
Prayut beordrade nyligen tjänstemän att ta reda på huruvida det är möjligt att skapa en lag som låter rättsväsendet åtala passagerare som åker med rattfyllerister i Thailand – något som redan finns i vissa andra länder. Enligt vice transportminister Ormsin Chivapruch vill Prayut även sänka hastighetsbegränsningarna i städer och införa hårdare straff för fortkörning.
Andra trafiklagar har redan ändrats, vilket bland annat har resulterat i att det är svårare att ta körkort, högre straff för personer som kör utan körkort samt att alla personer i ett fordon i rörelse måste ha säkerhetsbälte på sig.

 

drunk_2.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • leifen

    10

  • janne_h

    8

  • kitungmakmak

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

21 minuter sedan, skrev MPR Nyheter:

samt att alla personer i ett fordon i rörelse måste ha säkerhetsbälte på sig.

Finns det 4 bälten i baksätet, och hur fungerar det då med passagerare på flaket på en pickup?

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev uptoyou:

Finns det 4 bälten i baksätet, och hur fungerar det då med passagerare på flaket på en pickup?

Vad jag vet så är det inte lagligt att åka på pickis flaket, men lagarna gäller bara falanger.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Benjamas:

Vad jag vet så är det inte lagligt att åka på pickis flaket, men lagarna gäller bara falanger.

Tror inte det är olagligt. Däremot är det totalforbjudet på s.k betalvägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev thomas001:

Tror inte det är olagligt. Däremot är det totalforbjudet på s.k betalvägar.

Vad jag hört så är det lika lagligt som det är att köra en Saläng, dvs inte lagligt men alla gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Benjamas:

Vad jag vet så är det inte lagligt att åka på pickis flaket, men lagarna gäller bara falanger.

 

De kan gott få böter. De skulle ju aldrig göra det i sina hemländer, varför spela pajas på semester?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller alla skolskjutsar 25 ungar i en gammal Toyota Hi ace eller en uttjänt Song Taew. De miljontals dagliga och om man vill lättövervakade rödljuskörningarna får tydligen fortsätta opåtalade?

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev uptoyou:

Finns det 4 bälten i baksätet, och hur fungerar det då med passagerare på flaket på en pickup?

 

De bilar som jag har sett med bälten (taxibilar) har två bälten bak.

 

Finns där inte bälten kan man ju inte gärna ha det på sig eller hur?

 

Tycker det är bra att det stramas upp i trafiken, har själv thaikompisar som förr i tiden alltid körde hem efter en hård natt på stan men som numera åker taxi för att det tydligen inte går att muta sig förbi poliskontrollerna längre. Bra, tycker jag.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MPR Nyheter:

åtala passagerare som åker med rattfyllerister i Thailand

 

Ja, kanske en god idé. Det finns ju de som nästan jämställer en mördare med någon som kör bil påverkad, då borde ju passagerarna försöka förhindra en påverkad chaufför att köra eftersom det är olagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Good luck Prayut

Hej

Är du ironisk eller bara okunnig om trafikens farligheter

Persistant ( pojkvän till en terrorist från Nakhon Si Thammarat )

Link to comment
Dela på andra sajter

I USA är det olagligt för passagerare att dricka alkohol när bilen rör sig eller ens ha en öppnad ölburk framme

 

Vet inte om det är hela landet men flera stater har den regeln

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

Finns det 4 bälten i baksätet, och hur fungerar det då med passagerare på flaket på en pickup?

 

I min bil finns det tre och det är väl vad som ryms utan att det blir för trångt.

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra nu inte in USA, skenhelighetens land. Förbjudet att offentligt dricka alkohol, men dricka luft ur en brun påse helt lagligt :D

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev evert 1:

Dra nu inte in USA, skenhelighetens land. Förbjudet att offentligt dricka alkohol, men dricka luft ur en brun påse helt lagligt :D

 

Det är tydligen en röd tråd hos dig att det där med lagar och regler är inte din grej

 

Så fort det kommer på tal spyr du galla över det

 

Har du tänkt på att alla kanske inte har samma sneda syn på sådant som du ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tallviking:

I USA är det olagligt för passagerare att dricka alkohol när bilen rör sig eller ens ha en öppnad ölburk framme

 

Vet inte om det är hela landet men flera stater har den regeln

Ja i Florida var det till och med förbjudet att ha alkohol inne i bilen sas det,vi fick stoppa alkoholen i skuffen för att undvika böter.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev haan:

Hej vad har USA med denna tråd att göra!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mvh

Det var väl bara en jämförelse med ett annat land.Inte konstigt.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

hej vad är det för straff för rattfylla?  Ett besök på bårhuset ( songkrang )  för att avskräcka var Juntaledaren förslag inför förra songkrang. Jag undrar hur många som slutat att dricka när de kör bil berusad  efter detta kännbara straff? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Du Tallviking som vet bäst, kan du då vara så vänlig och förklara vad felet var med min bruna påse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu silas det mygg och släpps igenom kameler som vanligt i Thailand. Lag på säkerhetsbälte för alla i bilen var en nyhet för mig.

Att det gällde framsätet det visste jag.

Vet inte hur många ggr jag sett laglydiga Thailändare åka igenom checkpoints, snutkontroller med bältet på sig men frugan kan ha en liten baby i knät plus att mannen har en lite äldre unge i knät samtidigt som han kör bilen. Särskilt om dom kör en tvådörrars pickis. Inte en snutjävel bryr sig. 

Samma sak med moppar,allt från 2 personer till 5,6 personer på moppen. Ofta mycket små barn som bara hålls i famnen.

Har drivern hjälm så är det nästan alltid ok att passera en snutkontroll.

Den dagen dom börjar prioritera dessa enkla saker, så ska även jag börjar fundera på att använda säkerhetsbälte i Thailand.

 

 

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

hej jag har blivit stoppad 10-15 ggr i polis kontroller och aldrig behövt blåsa. Är det någon här som behövt blåsa? Sen finns det så många trafiklagar i detta land  men de efterlevs inte. Jag skulle kunna  fylla ett A-fyra ark med trafikförseelser varje dag när jag är ute och kör. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

 

Finns där inte bälten kan man ju inte gärna ha det på sig eller hur?

Jasså, är det så. Det fattade inte jag :crazy:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev thomas001:

Nu silas det mygg och släpps igenom kameler som vanligt i Thailand. Lag på säkerhetsbälte för alla i bilen var en nyhet för mig.

Att det gällde framsätet det visste jag.

Vet inte hur många ggr jag sett laglydiga Thailändare åka igenom checkpoints, snutkontroller med bältet på sig men frugan kan ha en liten baby i knät plus att mannen har en lite äldre unge i knät samtidigt som han kör bilen. Särskilt om dom kör en tvådörrars pickis. Inte en snutjävel bryr sig. 

Samma sak med moppar,allt från 2 personer till 5,6 personer på moppen. Ofta mycket små barn som bara hålls i famnen.

Har drivern hjälm så är det nästan alltid ok att passera en snutkontroll.

Den dagen dom börjar prioritera dessa enkla saker, så ska även jag börjar fundera på att använda säkerhetsbälte i Thailand.

 

 

 

Lagen säger att på de platser det finns bälten skall dom användas

 

Gäller väl samma i Sverige tror jag för vissa äldre veteranbilar har inte krav på bälten och man får då köra dom obältad

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...