Jump to content
IGNORERAD

Inresestämpel.


janne_h

Recommended Posts

Idag var jag och skulle förlänga mitt arbetstillstånd. Det gick ju sådär. Då man upptäckte att jag bara hade ett 30 dagars Visa on arrival in stämplat i passet. Då immigration tjänstemannen på suvarnabhumi hade missat mitt non o och stämplat in ett vanligt 30 dagars istället för ett 90 dagars. Vilket resulterade i att jag bara fick en temporär förlängning på min blåbok.

Detta löstes sen med att åka till immigration så stämplade dom om passet.

Men jag kan bara tänka mig vilka problem detta skapat om jag inte upptäckt det innan 30 dagar gått ut.

Min uppmaning är att ni kollar inresestämpeln att den är riktig direkt på suvarnabhumi. Så slipper man problem.

Är ganska säker på att jag skulle åkt på overstay (med allt vad det kan innebära i problem) om jag inte hade läst detta i tid?

Jag gjorde ju naturligtvis fel som inte kollade direkt. Men man förutsätter ju att dom ska stämpla enligt det visum man har i passet. Vilket ej skedde denna gång.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk


"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Det var ett bra tips Janne !  :great:

 

Jag brukar alltid kolla direkt vid immigration så att de har stämplat i rätt antal dagar. Det har hänt mig en gång, vid immigration i Aranyaprathet, att de har stämplat 15 dagar istället för sextio dagar eftersom jag hade en entry kvar på mitt turistvisum. Jag såg felet direkt och kunde gå till en chefsperson och få felet rättat direkt.

Jag har flera vänner som har råkat ut för detta och jag brukar alltid påminna dem om att kontrollera så att det blir rätt då man passerar immigration.

 

Ett tips är att lägga fram passet med siduppslaget där du har ditt visum inklistrat.

 

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett bra tips Janne !  :great:

 

Jag brukar alltid kolla direkt vid immigration så att de har stämplat i rätt antal dagar. Det har hänt mig en gång, vid immigration i Aranyaprathet, att de har stämplat 15 dagar istället för sextio dagar eftersom jag hade en entry kvar på mitt turistvisum. Jag såg felet direkt och kunde gå till en chefsperson och få felet rättat direkt.

Jag har flera vänner som har råkat ut för detta och jag brukar alltid påminna dem om att kontrollera så att det blir rätt då man passerar immigration.

 

Ett tips är att lägga fram passet med siduppslaget där du har ditt visum inklistrat.

 

// Luke the Drifter



Jag brukar göra det. Så även denna gång. Dock var det en kvinna före mig som hade nått typ av problem. Och hans chef skulle komma angående hennes fall. Och han höll koll på henne att hon inte drog iväg, samtidigt som han höll på med mitt pass vilket kan ha grumligt hans uppmärksamhet.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är mycket vanligt och orsaken är nästan alltid att man glömt/missat fylla i vusumnummret på Arrivalcard. Saknas den uppgiften i kortet så bläddrar ofta Imm-tjänstemannen bara fram första tomma sida i passet, missar visumet  och stämplar 30 dagar.

 

Noggrannhet att fylla i sitt visumnummer är A och O.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är mycket vanligt och orsaken är nästan alltid att man glömt/missat fylla i vusumnummret på Arrivalcard. Saknas den uppgiften i kortet så bläddrar ofta Imm-tjänstemannen bara fram första tomma sida i passet, missar visumet  och stämplar 30 dagar.

 

Noggrannhet att fylla i sitt visumnummer är A och O.


Eller så lägger man arrivel card på samma sida som visumet. Som jag alltid gör. Så att ha/hon får visumet mitt framför ögonen. I detta fall så var vad jag vet även visa nummret ifyllt.

I detta fall tror jag det var damen som hade problem med sitt pass, son störde hans koncentration. Då han väntade dit en högre chef för att ta hand om henne.
Men då hon fladdrade hit och dit och inte kunde stå still. Såg jag att han vart orolig att hon skulle avvika. Varav han röt till henne att stanna och stå stilla. Detta samtidigt som han höll på med mitt pass. Dock slutet gott. Jag har nu rätt stämpel i passet på 90 dagar och inte 30.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid viktigt att kolla. En bekant till mig hade skaffat ettårs pensionärs visa nere i Thailand. Han hade 6 månader kvar på visst drog en sväng hem till Sverige. Väl tillbaka gick allt fint i Immigrationen på suvan och 90 dagar senare upp till imi i Jomtien Inga problem en sticker i passet. Sedan skulle visat förnyas. Bang, du har 60 dagars overstay, du har ett eller två dygn på dig att lämna landet. Tydligen så gäller 1år förlängning som gjordes av pensionärvisat bara för "en" inresa i Thailand och blev ogiltigt vid återinresan. Min bekanta hade inget sett och imi hade missat det vid 90 dagars rapporten. Han blev portad från Thailand i ett år!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Alltid viktigt att kolla. En bekant till mig hade skaffat ettårs pensionärs visa nere i Thailand. Han hade 6 månader kvar på visst drog en sväng hem till Sverige. Väl tillbaka gick allt fint i Immigrationen på suvan och 90 dagar senare upp till imi i Jomtien Inga problem en sticker i passet. Sedan skulle visat förnyas. Bang, du har 60 dagars overstay, du har ett eller två dygn på dig att lämna landet. Tydligen så gäller 1år förlängning som gjordes av pensionärvisat bara för "en" inresa i Thailand och blev ogiltigt vid återinresan. Min bekanta hade inget sett och imi hade missat det vid 90 dagars rapporten. Han blev portad från Thailand i ett år!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

Han hade missat att skaffa Re-Entry på sitt visa. Visat blev förbrukat när han reste ut.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid viktigt att kolla. En bekant till mig hade skaffat ettårs pensionärs visa nere i Thailand. Han hade 6 månader kvar på visst drog en sväng hem till Sverige. Väl tillbaka gick allt fint i Immigrationen på suvan och 90 dagar senare upp till imi i Jomtien Inga problem en sticker i passet. Sedan skulle visat förnyas. Bang, du har 60 dagars overstay, du har ett eller två dygn på dig att lämna landet. Tydligen så gäller 1år förlängning som gjordes av pensionärvisat bara för "en" inresa i Thailand och blev ogiltigt vid återinresan. Min bekanta hade inget sett och imi hade missat det vid 90 dagars rapporten. Han blev portad från Thailand i ett år!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk





Precis det som kunde ha hänt mig av en teknoalitet. Enda skillnaden skulle vara att en eventuell overstay skulle bero på missen Immigration gjort på suvarnabhumi. I din väns fall så var ju stämpeln korrekt. Men din vän förstod inte detta.
Dock är jag övertygad om att thailändska Immigration inte skulle se det som förmildrande om jag åkt på overstay på grund av detta.
Jag har aldrig i hela mitt liv haft en enda dag overstay. Och avser inte att börja med det nu.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...