Jump to content
IGNORERAD

Amnesty hindras från att presentera tortyrrapport


MPR Nyheter

Recommended Posts

Amnesty International har lovat att fortsätta utreda tortyr och övergrepp i Thailand efter att ha tvingats ställa in en presskonferens där man skulle släppa detaljer om en rapport i frågan.
Thailändska myndigheter blockerade Amnesty från att släppa rapporten genom att hota med juridiska åtgärder mot talare under landets arbetslagar. Minar Pimple från Amnesty kommenterade att det är skrämmande att stöd för mänskliga rättigheter kriminaliseras medan tortyr tillåts fortsätta ostraffat. Presskonferensen skulle ha hållits klockan 09:00 i onsdags vid ett hotell på Sukhumvit i Bangkok, men en halvtimme innan anlände sju poliser och hindrade dem från att anordna den.
I rapporten "Make Him Speak by Tomorrow: Torture and Other Ill-Treatment in Thailand" tar Amnesty upp 74 fall av tortyr och andra övergrepp som utförts av soldater och poliser mot rebeller, regeringsmotståndare och andra individer från sårbara bakgrunder. Yuval Ginbar, som skulle varit med och presenterat rapporten, sade att man kommer leverera den på ett eller annat sätt.

 

c1_1096940_160928193808_620x413.jpg

Källa

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 265
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    31

  • janne_h

    19

  • leifen

    14

  • frogfish

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minuter sedan, skrev MPR Nyheter:

hota med juridiska åtgärder mot talare under landets arbetslagar

 

Kunde inte Amnesty ha anställt en thailändare att släppa rapporten, då skulle de ju slippa problemet med arbetstillståndet för utlänningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En tragisk men väntad utveckling efter kuppen 2014, denna rapport bekräftar väl egentligen det alla visste, diktatur har som sagt vissa nackdelar.

 

Att gå så långt att som juntan här och hindra Amnesty att presentera sin rapport är ett nytt lågvattenmärke för Thailand och juntan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Kunde inte Amnesty ha anställt en thailändare att släppa rapporten, då skulle de ju slippa problemet med arbetstillståndet för utlänningar?

Hej

Frågan är väl bara om inte den Thailändare som mot förmodan skulle våga ta jobbet skulle riskera att bli ytterligare ett namn på Amnestys lista över gripna och torterade?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Frågan är väl bara om inte den Thailändare som mot förmodan skulle våga ta jobbet skulle riskera att bli ytterligare ett namn på Amnestys lista över gripna och torterade?

Mvh isan lover

 

Haha, ja risken finns ju. Tycker det verkar lite desperat att skylla på "landets arbetslagar" som orsak till den stoppade presskonferensen, verkar nästan som om det ligger en hund begraven här.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Haha, ja risken finns ju. Tycker det verkar lite desperat att skylla på "landets arbetslagar" som orsak till den stoppade presskonferensen, verkar nästan som om det ligger en hund begraven här.

 

19 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Frågan är väl bara om inte den Thailändare som mot förmodan skulle våga ta jobbet skulle riskera att bli ytterligare ett namn på Amnestys lista över gripna och torterade?

Mvh isan lover

 

Under Thaksin tiden "försvann" advokater som försökte anmäla tortyr.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ja själva handlandet av detta på detta sätt är konstigt. Vad trodde JUNTAN. Att rapporten inte skulle komma ut till övriga världen med detta agerande. Tvärt om så förlöjligas JUNTAN.  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Haha, ja risken finns ju. Tycker det verkar lite desperat att skylla på "landets arbetslagar" som orsak till den stoppade presskonferensen, verkar nästan som om det ligger en hund begraven här.

Hej

Det finns ju klara skäl till varför juntan vill hindra Amnesty ifrån att presentera rapporten, juntan kan väl använda sig av vilka skäl som helst, men så trovärdigt och effektivt blir det nog inte.

 För innerst inne måste ju även diktatorn inse att den här rapporten lär komma ut på ett eller annat sätt ändå, han får t.ex kanske personligen ta ställning till den i FN.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
20 minuter sedan, skrev Juha:

 

 

Under Thaksin tiden "försvann" advokater som försökte anmäla tortyr.

Hej

Det var väl då liksom nu militär och polis som stod för dessa försvinnanden, gripanden, mord och tortyr.

 

Men inte en enda gång hindrade mig veterligen en folkvald regering Internationella människorätts organisationer att presentera sina rapporter, men därmed inte sagt att samtliga regeringar alltid har gillat det som har presenterats i dessa rapporter.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Även vår Svenska DN uppmärksammar att den Thailändska regimens hindrade Amnesty ifrån att presentera sin rapport, myndigheterna meddelade att företrädarna för Amnesty som fanns på plats skulle gripas och åtalas om rapporten presenterades.

 

Rapporten innehåller skrämmande läsning och hård kritik mot juntans metoder som skendränkning, elchocker i könsorganen och förnedrande behandling

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

En tragisk men väntad utveckling efter kuppen 2014, denna rapport bekräftar väl egentligen det alla visste, diktatur har som sagt vissa nackdelar.

 

Att gå så långt att som juntan här och hindra Amnesty att presentera sin rapport är ett nytt lågvattenmärke för Thailand och juntan.

Mvh isan lover

Hej

För en gångs skull har du rätt 
Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det var väl då liksom nu militär och polis som stod för dessa försvinnanden, gripanden, mord och tortyr.

 

Men inte en enda gång hindrade mig veterligen en folkvald regering Internationella människorätts organisationer att presentera sina rapporter, men därmed inte sagt att samtliga regeringar alltid har gillat det som har presenterats i dessa rapporter.

Mvh isan lover

 

Det står att polisen som hindrade dem, samma poliser som kidnappade advokater under Thaksin.

Glöm inte att Thaksin är Polis....

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
35 minuter sedan, skrev Juha:

 

Det står att polisen som hindrade dem, samma poliser som kidnappade advokater under Thaksin.

Glöm inte att Thaksin är Polis....

Hej

Innan du försöker koppla denna Amnesty rapport i nutid till Thaksin och polisen bör du nog ta till dig av det som framkommer i artiklarna.

 

Enligt ex.vis DN så är det den Thailändska regimen som ligger bakom att Amnesty hindrades att presentera sin rapport som kritiserar vad Amnesty kallar "rutinmässigt" användande av tortyr hos både polis och militär.

 

Även Amnestys Svenska avdelning delar uppfattningen att det är den Thailändska regimen som har stoppat presentationen av rapporten.

 

Det står även att Amnesty har haft direktkontakt med regeringen (regimen) inför presentationen av rapporten, samt att dom först på onsdag informerades om att dom skulle gripas och åtalas om dom presenterade rapporten som planerat.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev haan:

Hej ja själva handlandet av detta på detta sätt är konstigt. Vad trodde JUNTAN. Att rapporten inte skulle komma ut till övriga världen med detta agerande. Tvärt om så förlöjligas JUNTAN.  mvh

Hej

Håller med där, detta agerande gör ju bara situationen än värre för juntan och ökar skammen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var väl då liksom nu militär och polis som stod för dessa försvinnanden, gripanden, mord och tortyr.

 

Men inte en enda gång hindrade mig veterligen en folkvald regering Internationella människorätts organisationer att presentera sina rapporter, men därmed inte sagt att samtliga regeringar alltid har gillat det som har presenterats i dessa rapporter.

Mvh isan lover



Nej man hotade istället tidningar med indraget utgivningstolkstånd om dom inte sparkade journalister som skrev obekväma sanningar. Vet inte om det var så mycket bättre?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Nej man hotade istället tidningar med indraget utgivningstolkstånd om dom inte sparkade journalister som skrev obekväma sanningar. Vet inte om det var så mycket bättre?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Hej

Du tror inte att samma tidningar hotas nu också under juntan?

 

Har inte diktatorn vid ett flertal tillfällen hotat att stänga ned tidningar och andra medier som är kritiska till kuppen, juntan och diktaturen?

 

Visst förekom det säkerligen enskilda hot och övergrepp före kuppen också ifrån både röda och gula men nu är det ju mer regel än undantag, ingenting som det smygs med utan något som juntan står för helt öppet, nu är ju juntans grepp om media totalt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad andra gjort i historien (för 10 eller 8000 år sen) borde väl de flesta kunna erkänna att detta inte är bra?

 

Argument av typen Men han gjorde ju så! fick iaf jag lära mig på dagis att det inte har nån bärighet. Men alla gick tydligen inte på mitt dagis (eller så går en del fortfarande där:big_smile:).......

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du tror inte att samma tidningar hotas nu också under juntan?

 

Har inte diktatorn vid ett flertal tillfällen hotat att stänga ned tidningar och andra medier som är kritiska till kuppen, juntan och diktaturen?

 

Visst förekom det säkerligen enskilda hot och övergrepp före kuppen också ifrån både röda och gula men nu är det ju mer regel än undantag, ingenting som det smygs med utan något som juntan står för helt öppet, nu är ju juntans grepp om media totalt.

Mvh isan lover

hej detta var inte så länge sedan http://www.bangkokpost.com/archive/voice-tv-programme-banned-for-seven-days/1073696 Sen var det väl någon journalist som blev fängslad på  tidningen Nation och blev sedan mobbad av de andra på tidningen därför slutade han. JUNTAN har hotat pressen under dessa 2,5 ganska ofta. mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad andra gjort i historien (för 10 eller 8000 år sen) borde väl de flesta kunna erkänna att detta inte är bra?

 

Argument av typen Men han gjorde ju så! fick iaf jag lära mig på dagis att det inte har nån bärighet. Men alla gick tydligen inte på mitt dagis (eller så går en del fortfarande där:big_smile:).......




Det är väl ingen som hyllar dom dåliga sakerna som juntan gör. Dock blir det ju lite larvigt när IL gör gällande att detta dåliga har aldrig hänt under en civil regering. Vilket naturligtvis inte är sant.
Korruption fanns då den finns nu.
Dock kan man ju lära sig av historien och förbättra sig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 

 

 


Det är väl ingen som hyllar dom dåliga sakerna som juntan gör. Dock blir det ju lite larvigt när IL gör gällande att detta dåliga har aldrig hänt under en civil regering. Vilket naturligtvis inte är sant.
Korruption fanns då den finns nu.
Dock kan man ju lära sig av historien och förbättra sig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

 

Det är ju en smaksak, men jag tycker nog det larviga började när nån kommenterade med typ Thaksin var inte bättre..... Sen är det väl (innan nån drog in Thaksin) nutid vi diskuterar här? Sen spårade det ju ur som vanligt, j*kligt trist enligt mig.

 

Sen har jag inte påstått att nån hyllar de dåliga sakerna juntan gör. Kritisera gärna det jag skriver, inte vad du hittat på att jag skriver.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
18 minuter sedan, skrev haan:

hej detta var inte så länge sedan http://www.bangkokpost.com/archive/voice-tv-programme-banned-for-seven-days/1073696 Sen var det väl någon journalist som blev fängslad på  tidningen Nation och blev sedan mobbad av de andra på tidningen därför slutade han. JUNTAN har hotat pressen under dessa 2,5 ganska ofta. mvh

Hej

Helt riktigt och medias situation i Thailand har ju enligt människorättsorganisationer och pressfrihetsorganidationer försämrats rejält efter kuppen 2014.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit en större sensation om Amnesty fritt hade fått presentera sin rapport under ett juntastyre.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev leifen:

Det hade varit en större sensation om Amnesty fritt hade fått presentera sin rapport under ett juntastyre.

 

Hej

Jag tror faktiskt att tidigare militärjuntor har tillåtet detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leifen:

Det hade varit en större sensation om Amnesty fritt hade fått presentera sin rapport under ett juntastyre.

 

Så vad tycker du själv om denna inblandning? Bra eller anus?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Så vad tycker du själv om denna inblandning? Bra eller anus?

Ett normalt beteende av juntor är att begränsa yttrandefrihet och pressfrihet.  Bara att ogilla läget......

 

Tro inte att en junta är demokratisk som jobbar för öppenhet och offentlighetsprincipen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...