Jump to content
IGNORERAD

Bangkok får sin första fil för utryckningsfordon


MPR Nyheter

Recommended Posts

Idag öppnades Thailands allra första vägfil för utryckningsfordon, som förhoppningsvis ska göra det lättare för ambulanser och dylikt att ta sig fram.
Vägen är endast två kilometer lång, men går genom ett väldigt vältrafikerat område mellan Din Daeng-korsningen till Rajavithi Hospital i Bangkok. Det är dock fritt fram för motorister att köra i filen, och eftersom det inte medför några böter eller straff är det frivilligt att flytta på sig för utryckningsfordon.
Filen kan kännas igen på sina röda linjer och vita kors i rödmålade cirklar, och ambulanser ska kunna föra patienter till sjukhuset åtta minuter snabbare om de kan använda den. Om filen blir framgångsrik kommer fler läggas till för att tillhandahålla snabbare åtkomst till sjukhus i området kring Victory Monument.

 

emergency-lane-wpcf_728x413.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    5

  • Tommy

    3

  • Hobbe

    2

  • Nemo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Varför får jag en känsla att det där inte kommer att fungera som tänkt... Men idén är ju trevlig i alla fall...

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MPR Nyheter:

Det är dock fritt fram för motorister att köra i filen, och eftersom det inte medför några böter eller straff är det frivilligt att flytta på sig för utryckningsfordon.

Hur tänkte de här ?????

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är väl att väcka tanken om att släppa fram utrycknings fordon??

 

Men Thai i trafiken tänker nästan uteslutande på sej själva...

Tror det har att göra med att när man nu har en bil, så är man äntligen jämlik, och kan jävlas med alla andra på samma villkor.

 

Detta sagt, så är en del Thai artiga och vänliga även som bilförare, men de är i minoritet.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt nu sett en liten förändring i beteende. Häromdagen så flyttade sig inte bara jag och släppte fram en ambulans. Utan dom flesta körde åt sidan så den skulle komma fram. Tydligen har man lobbat för detta flitigt på tv på sista tiden.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Hur tänkte de här ?????

 

Tvivlar starkt på att thai tänker ....

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

hej när jag är i Bangkok och åker taxi eller kör själv så har jag märkt att vägrenen har blivit ett extra körfält i rusnings-trafiken. Det gäller att vara mycket uppmärksam när man skall svänga av huvudvägarna.  Jag undrar hur detta skall fungera eller inte fungera. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Att övriga motorfordon också ska tillåtas använda utryckningsfilen gör väl den i princip till en väg i mängden och inte något exklusivt för utryckningsfordon, låter märkligt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Att övriga motorfordon också ska tillåtas använda utryckningsfilen gör väl den i princip till en väg i mängden och inte något exklusivt för utryckningsfordon, låter märkligt.

Mvh isan lover

Det vore väl ännu märkligare att ha en fil som enbart utryckningsfordon fick köra i?

Den skulle vara oanvänd ca  99,9% av tiden och det vore slöseri av stora mått, speciellt i Bkk.

 

Det finns nåt som påminner om det där Thailändska påfundet i Göteborg, i många högtrafikerade korsningar är det gulmarkerat var man absolut inte får stanna.

Det är också skyltat, dessa korsningar leder till och från Sjukhus och brandstationer för att lämna utryckningsvägar fria.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tommy:

Det vore väl ännu märkligare att ha en fil som enbart utryckningsfordon fick köra i?

Den skulle vara oanvänd ca  99,9% av tiden och det vore slöseri av stora mått, speciellt i Bkk.

 

MVH Tommy

 

Säg inte det, det skulle nog inte ta lång tid innan den blev ett utrymme för parkering eller uppställande av olika typer av gatustånd.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan:

 

Govt to slow down speeding ambulances with GPS

The Land Transport Department (DLT) and the Public Health Ministry have agreed to equip 5,000 ambulances with a satellite-based global positioning system (GPS) to prevent traffic accidents.

DLT director-general Sanit Promwong said yesterday the department and the ministry signed a Memorandum of Understanding (MoU) to install GPS in 5,000 ambulances operated by agencies under Public Health Ministry supervision.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1097425/govt-to-slow-down-speeding-ambulances-with-gps

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Tommy:

Det vore väl ännu märkligare att ha en fil som enbart utryckningsfordon fick köra i?

Den skulle vara oanvänd ca  99,9% av tiden och det vore slöseri av stora mått, speciellt i Bkk.

 

Det finns nåt som påminner om det där Thailändska påfundet i Göteborg, i många högtrafikerade korsningar är det gulmarkerat var man absolut inte får stanna.

Det är också skyltat, dessa korsningar leder till och från Sjukhus och brandstationer för att lämna utryckningsvägar fria.

 

 

MVH Tommy

hej Tommy hoppas att det inte är någon av dina nära och kära de är ute för att rädda livet på. Med det där " påfundet "! mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 timmar sedan, skrev Tommy:

Det vore väl ännu märkligare att ha en fil som enbart utryckningsfordon fick köra i?

Den skulle vara oanvänd ca  99,9% av tiden och det vore slöseri av stora mått, speciellt i Bkk.

 

Det finns nåt som påminner om det där Thailändska påfundet i Göteborg, i många högtrafikerade korsningar är det gulmarkerat var man absolut inte får stanna.

Det är också skyltat, dessa korsningar leder till och från Sjukhus och brandstationer för att lämna utryckningsvägar fria.

 

 

MVH Tommy

Hej

Ja vi får väl hoppas på det bästa, men själv ser jag ändå stora risker att en utryckningsfil blir lika igenkorkad som övriga, vart ska exempelvis dom fordon som vistas i denna fil ta vägen om ett utryckningsfordon närmar sig bakifrån och vill fram?

Risken är ju stor att filen bredvid också är full och har kö.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev haan:

hej Tommy hoppas att det inte är någon av dina nära och kära de är ute för att rädda livet på. Med det där " påfundet "! mvh

Jag antar att du värderar ordet "påfund" som nåt negativt?

Det var absolut inte så jag menade, jag tycker det är klokt, både i Bangkok och i Göteborg.

 

Men jag hoppas naturligtvis också att ingen av mina nära och kära råkar ut för något som gör att de behöver Ambulanstransport. 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja vi får väl hoppas på det bästa, men själv ser jag ändå stora risker att en utryckningsfil blir lika igenkorkad som övriga, vart ska exempelvis dom fordon som vistas i denna fil ta vägen om ett utryckningsfordon närmar sig bakifrån och vill fram?

Risken är ju stor att filen bredvid också är full och har kö.

Mvh isan lover 



Jag tror du missat poängen. Man lobbar på tv samtidigt som man inför detta. Då förstår folk att dom måste flytta på sig, när en ambulans kommer. Vilket jag redan med egna ögon bevittnat är verkligheten redan idag. Om det sen finns ett sådant körfält. Så lär det väl vara garanti för att folk flyttar sig när utryckningsfordon vill nytta fältet.
Precis som Tommy belyser. Då han bott länge i Bangkok, precis som mig. Så är det ju rent resurs slöseri att inte låta folk köra i dessa fält över huvud taget. Då detta inte bara skulle skapa mera köer. Utan urholka folks moral att flytta sig för ambulanser mm. Vilket dom nu verkar ha tagit till sig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev mooton:

Tycker som Janne. Har själv sett hur bilar flyttar på sig i Pattaya när ambulans kommer. Stor skillnad på ett par år

Hej

Roligt att höra, hittills är det bara jag som har gått åt sidan för att släppa fram en ambulans, jag har aldrig sett någon annan göra detta.

Jag blir lika bedrövad varje gång jag ser en ambulans med sirener och saftblandare på sitta fast och inte släppas fram.

Hoppas att denna nya vana med flytta på sig för ambulanser sprider sig till Isaan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
19 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Jag tror du missat poängen. Man lobbar på tv samtidigt som man inför detta. Då förstår folk att dom måste flytta på sig, när en ambulans kommer. Vilket jag redan med egna ögon bevittnat är verkligheten redan idag. Om det sen finns ett sådant körfält. Så lär det väl vara garanti för att folk flyttar sig när utryckningsfordon vill nytta fältet.
Precis som Tommy belyser. Då han bott länge i Bangkok, precis som mig. Så är det ju rent resurs slöseri att inte låta folk köra i dessa fält över huvud taget. Då detta inte bara skulle skapa mera köer. Utan urholka folks moral att flytta sig för ambulanser mm. Vilket dom nu verkar ha tagit till sig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Hej

Själv undviker jag ju helst Bangkok så jag har ännu inte sett denna förändring.

Men är det så är det verkligen på tiden att ambulanser släpps fram, har många gånger lidit med dom sjuka som ligger i dessa och inte släpps fram av övriga bilister.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Jag tror du missat poängen. Man lobbar på tv samtidigt som man inför detta. Då förstår folk att dom måste flytta på sig, när en ambulans kommer. Vilket jag redan med egna ögon bevittnat är verkligheten redan idag. Om det sen finns ett sådant körfält. Så lär det väl vara garanti för att folk flyttar sig när utryckningsfordon vill nytta fältet.
Precis som Tommy belyser. Då han bott länge i Bangkok, precis som mig. Så är det ju rent resurs slöseri att inte låta folk köra i dessa fält över huvud taget. Då detta inte bara skulle skapa mera köer. Utan urholka folks moral att flytta sig för ambulanser mm. Vilket dom nu verkar ha tagit till sig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

hej janne jag kan inte hålla med dig riktigt. ifall denna fil får trafikeras av alla då är det ju smockfullt i alla filer. Vart skall dessa förflytta sig till vilken fil. Nu är det så fullt i rusningstrafik att gångbanorna i centrala Bangkok blivit motorcykelleder utan att det beivras. Jag undrar jag. När jag kör genom Bangkok på väg hem norrut runt 10-12 tiden på dagen så är det smockat i alla filer ( även vägrenen ).mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

hej janne jag kan inte hålla med dig riktigt. ifall denna fil får trafikeras av alla då är det ju smockfullt i alla filer. Vart skall dessa förflytta sig till vilken fil. Nu är det så fullt i rusningstrafik att gångbanorna i centrala Bangkok blivit motorcykelleder utan att det beivras. Jag undrar jag. När jag kör genom Bangkok på väg hem norrut runt 10-12 tiden på dagen så är det smockat i alla filer ( även vägrenen ).mvh



Dom flyttar på sig åt sidorna. Jag har redan sett att dom klarar det i Bangkok trafiken så sent som en och en halv vecka sedan. Det är inte konstigare än när svenska bilister flyttar på sig. Dom har lobbat mycket för detta på thai tv på sistone. Och jag har sett beviset att åtminstone i Bangkok har man tagit till sig detta. Jag bor och kör i Bangkok dagligen. Så misstror du mig får det stå för dig. Jag kör för övrigt fler kilometer i Thailand än i Sverige årligen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Dom flyttar på sig åt sidorna. Jag har redan sett att dom klarar det i Bangkok trafiken så sent som en och en halv vecka sedan. Det är inte konstigare än när svenska bilister flyttar på sig. Dom har lobbat mycket för detta på thai tv på sistone. Och jag har sett beviset att åtminstone i Bangkok har man tagit till sig detta. Jag bor och kör i Bangkok dagligen. Så misstror du mig får det stå för dig. Jag kör för övrigt fler kilometer i Thailand än i Sverige årligen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Får hoppas att du har rätt! för som Svensk är det lika frustrerande varje gång man ser ett utryckningsfordon som inte kan ta sig fram för att dessa Thai inte vill flytta på sig vilket vi Svenskar i alla fall har lärt sig att göra.

 

/matz 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Dom flyttar på sig åt sidorna. Jag har redan sett att dom klarar det i Bangkok trafiken så sent som en och en halv vecka sedan. Det är inte konstigare än när svenska bilister flyttar på sig. Dom har lobbat mycket för detta på thai tv på sistone. Och jag har sett beviset att åtminstone i Bangkok har man tagit till sig detta. Jag bor och kör i Bangkok dagligen. Så misstror du mig får det stå för dig. Jag kör för övrigt fler kilometer i Thailand än i Sverige årligen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Då måste du ha missat de motorcykel-trafikerade gångbanorna därför att de har inte plats i de fullproppade gatu-filerna och de fullproppade vägrenarna där ev räddningsfordon skulle komma fram.   Varför gör man så här? Jo därför att det är fullproppat och räddning-fordonen kommer inte fram inte ens på vägrenen. mvh 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/30/2016 at 16:30, skrev janne_h:

 


Dom flyttar på sig åt sidorna. Jag har redan sett att dom klarar det i Bangkok trafiken så sent som en och en halv vecka sedan. Det är inte konstigare än när svenska bilister flyttar på sig. Dom har lobbat mycket för detta på thai tv på sistone. Och jag har sett beviset att åtminstone i Bangkok har man tagit till sig detta.
 

 

 

Måste ju vara någon form av grundfel i huvudet på bilisterna, om de måste få instruktioner om att släppa fram ambulanser och brandfordon.  :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 30 september 2016 at 13:08, skrev haan:

hej janne jag kan inte hålla med dig riktigt. ifall denna fil får trafikeras av alla då är det ju smockfullt i alla filer. Vart skall dessa förflytta sig till vilken fil. Nu är det så fullt i rusningstrafik att gångbanorna i centrala Bangkok blivit motorcykelleder utan att det beivras. Jag undrar jag. När jag kör genom Bangkok på väg hem norrut runt 10-12 tiden på dagen så är det smockat i alla filer ( även vägrenen ).mvh

Hej

Stämmer åtminstone bra med hur jag upplevde Bangkok för 10-20 år sedan, på den tiden betydde varken trafikmärken eller målade linjer någonting alls, men nu har ju tydligen Bangkokborna ändrat sig och blivit laglydigare i trafiken.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...