Jump to content
IGNORERAD

Nya kameror ska bötfälla hjälmlösa på Phuket


MPR Nyheter

Recommended Posts

Om jag är rätt informerad ,så har man i Sverige ändrat lagen, så det är fordonsägaren som är betalningsansvarig för fortkörningsböter som faller ut via fartkameror.

Born41



Svar fel.
Det var på förslag. Men våra kära politiker ansåg att det var viktigare att kunna dra in ett körkort här och där, än att kunna bötfälla bilar.

I Thailand däremot är det bilägaren som får böterna per post. Fråga Thomas, han har fått några sådana under åren. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    12

  • leifen

    10

  • stefan5300

    9

  • Mankan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Enklast vore om vi alla hade GPS och dator i bilarna direkt kopplade till transportstyrelsen så att så fort vi körde för fort eller körde mot rött, mot enkelriktat, inte stannade vid stoppskyltar etc så dras pengar direkt från bankkontot !

Was sagen sie Obersturmbaumfuhrer Tallviking. Ordnung muss sein. Jag gjorde bara mitt jobb.

Eller ett rfid-chip i pannan kopplat till kontona så att man inte kan handla något om man inte sköter sig.Eller släpper ut lite cyanid i blodet från chippet. Problemet löst. 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Mr atm:

Was sagen sie Obersturmbaumfuhrer Tallviking. Ordnung muss sein. Jag gjorde bara mitt jobb.

Eller ett rfid-chip i pannan kopplat till kontona så att man inte kan handla något om man inte sköter sig.Eller släpper ut lite cyanid i blodet från chippet. Problemet löst. 

 

Den ultimata lösningen. Tekniken finns ju redan så vad väntar vi på ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Angiveri är på modet förstår jag:sweat:

För övrigt är fartkamerornas primära uppgift inte att sätta dit fortkörare utan endast trafiksäkerhetshöjande.

Vad de nu menar med detta, men så uttrycker sig i alla fall myndigheten som har ansvaret för detta idi*tiska påfund. Blir ju ett dj*la gasande och bromsande mellan skåpen eller lacka nummerskylten med RÄTT sprayfärg:D

Mest förbannad blir man när de sätter dessa skåp omedelbart INNAN en uppförsbacke eller i slutet av en nedförsbacke, detta ställer till med problem vintertid och mest för de som sällan kör just den sträcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev evert 1:

Angiveri är på modet förstår jag:sweat:

För övrigt är fartkamerornas primära uppgift inte att sätta dit fortkörare utan endast trafiksäkerhetshöjande.

Vad de nu menar med detta, men så uttrycker sig i alla fall myndigheten som har ansvaret för detta idi*tiska påfund. Blir ju ett dj*la gasande och bromsande mellan skåpen eller lacka nummerskylten med RÄTT sprayfärg:D

Mest förbannad blir man när de sätter dessa skåp omedelbart INNAN en uppförsbacke eller i slutet av en nedförsbacke, detta ställer till med problem vintertid och mest för de som sällan kör just den sträcka.

Håll rätt hastighet så är det inga problem var kamerorna är

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt hastighet avgör jag - inte någon dj*la myndighet. Är man automatiskt omyndigförklarad så fort man sitter bakom ratten på en bil.

För övrigt är det inte hastigheten som dödar, däremot den snabba fartsänkningen:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev evert 1:

Rätt hastighet avgör jag - inte någon dj*la myndighet. Är man automatiskt omyndigförklarad så fort man sitter bakom ratten på en bil.

För övrigt är det inte hastigheten som dödar, däremot den snabba fartsänkningen:big_smile:

 

Låter som du är klart olämplig att ens ha körkort om du inte inser att trafikregler finns av goda anledningar och alla som befinner sig i trafiken med giltigt körkort är ansvariga för att följa dom

 

Är man inte beredd att följa fastställda regler skall man inte ha körkort

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska visst finns ny teknik i civila polisbilar som automatiskt läser av mötande fordons registreringsskyltar och blixtsnabbt kollar mot en databas om fordonet är stulet eller har andra brister som obesiktad, ej betald skatt mm.

 

En grannes dotter åkte visst fast för en obesiktad bil på detta sätt och fick böter. Dock blev hon stoppad av polisen som vände och körde ifatt.

 

Tekniken finns för mer avancerade saker som automatisk ansiktsigenkänning för att hitta efterlysta personer mm.

 

Är väl bara lagstiftningen som inte hinner med.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

Ska visst finns ny teknik i civila polisbilar som automatiskt läser av mötande fordons registreringsskyltar och blixtsnabbt kollar mot en databas om fordonet är stulet eller har andra brister som obesiktad, ej betald skatt mm.

 

En grannes dotter åkte visst fast för en obesiktad bil på detta sätt och fick böter. Dock blev hon stoppad av polisen som vände och körde ifatt.

 

Tekniken finns för mer avancerade saker som automatisk ansiktsigenkänning för att hitta efterlysta personer mm.

 

Är väl bara lagstiftningen som inte hinner med.

 

ANPR heter systemet (Automatic NumberPlate Recognitioning)

 

Systemet är väldigt vanligt i bl.a UK och finns nu även i Sverige

 

I Uk sitter det i alla övervakningskameror längs motorvägarna och i väldigt många polisbilar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev evert 1:

Rätt hastighet avgör jag - inte någon dj*la myndighet. Är man automatiskt omyndigförklarad så fort man sitter bakom ratten på en bil.

För övrigt är det inte hastigheten som dödar, däremot den snabba fartsänkningen:big_smile:

Härlig inställning..

Så om nån tycker det är fri hastighet utanför en skola/förskola, så är det bara att gasa på?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev haan:

du nämnde  att hjälm räddar liv ja men använder man inte hjälm då anser jag att då har man tagit en ställning att man inte bryr sig ifall man skulle förolyckas. mvh

 

Vore ju rätt så enkelt att ha en hjälmlag där alla på moppen eller mc´n skall bära en riktig godtjänd hjälm som verkligen skyddar och inte bara något som sitter på huvudet för syns skull.

Huvudskada vid olycka och ej använt hjälm ingen gratisvård och huvudskada vid olycka och användande av hjälm gratisvård.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Låter som du är klart olämplig att ens ha körkort om du inte inser att trafikregler finns av goda anledningar och alla som befinner sig i trafiken med giltigt körkort är ansvariga för att följa dom

 

Är man inte beredd att följa fastställda regler skall man inte ha körkort

 

Skulle ju även vara böter för de som kör mycket under gällande hastighetsbestämmelser, låt säga 15 kilometer, för de kan skapa stor irritation i trafiken.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Sangwal:

 

Så om nån tycker det är fri hastighet utanför en skola/förskola, så är det bara att gasa på?

 

Rock on!

 

Lagar och regler är till just för folk som tycker som du. Fri/valfri hastighet betyder ju att man ska anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Men eftersom 90% av trafikanterna inte klarar av detta, så måste det finnas regler och lagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Sangwal:

Härlig inställning..

Så om nån tycker det är fri hastighet utanför en skola/förskola, så är det bara att gasa på?

 

Rock on!

 

Finns ju sunt förnuft, höll hårt på hastigheterna 30 och 50 när jag körde budbil.

 

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev evert 1:

Rätt hastighet avgör jag - inte någon dj*la myndighet. Är man automatiskt omyndigförklarad så fort man sitter bakom ratten på en bil.

För övrigt är det inte hastigheten som dödar, däremot den snabba fartsänkningen:big_smile:

hej vid kontroller vid skolor och dagis så har det visat sig  att en del föräldrar till barnen har åkt fast!!!!!!!!!! Myndiga eller omyndiga?  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev evert 1:

Rätt hastighet avgör jag - inte någon dj*la myndighet. Är man automatiskt omyndigförklarad så fort man sitter bakom ratten på en bil.

För övrigt är det inte hastigheten som dödar, däremot den snabba fartsänkningen:big_smile:

 

Har en sådan här som sparat många sköna kronor åt mig, den varnar för radar och laser på flera kilometers håll men i städer får man stänga av den, för den tar även automatiska dörröppnare, annars är det ett jäkla pipande.

 

COBRA_ESD9110.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev evert 1:

Rätt hastighet avgör jag - inte någon dj*la myndighet. Är man automatiskt omyndigförklarad så fort man sitter bakom ratten på en bil.

För övrigt är det inte hastigheten som dödar, däremot den snabba fartsänkningen:big_smile:

Hej

Det måste vara någon egen undersökning som konstaterat dina påstående

All trafikforskning har konstaterat att

Hastighet , alkohol , droger , tittande i mobil och på gps orsakar trafikolyckor

Tex Frankrike införde för mer än 10 år sedan trafik kameror , idag ser man att dödolyckorna minskat med  45 %

Det finns också forskning som visar att en olycka som sker vid 30 km/ tim så blir det ingen dödad

men vid en hastighet av 50 är sannolikheten att ngn dör närmare 100 %

All övervakning av trafikanter är tyvärr nödvändig då nästan alla tycker vissa regler INTE gäller dem

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Låter som du är klart olämplig att ens ha körkort om du inte inser att trafikregler finns av goda anledningar och alla som befinner sig i trafiken med giltigt körkort är ansvariga för att följa dom

 

Är man inte beredd att följa fastställda regler skall man inte ha körkort

Ett PK svar av rang. Antar att du själv aldrig kör en enda km/h för fort. ;)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev leifen:

Tack för den förklaringen, då får jag ändra till att jag tycker att fortkörningsavgift skall tas ut av fordonsägaren oavsett vem som kört. :) 

Om några fortkörare kommer undan kvittar väl. Huvud syftet med kamerorna är väl att få ner farten totalt sätt. För mig finns det andra brott som känns mer angelägna att den skyldiga hittas och straffas.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Om några fortkörare kommer undan kvittar väl. Huvud syftet med kamerorna är väl att få ner farten totalt sätt. För mig finns det andra brott som känns mer angelägna att den skyldiga hittas och straffas.

Det är väl därför kamerorna kommit för att ersätta trafikpoliser som kan nyttjas till ”bättre” saker. Men tyvärr är min uppfattning att kameror rationaliserar och minskar poliskåren rejält.  

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ett PK svar av rang. Antar att du själv aldrig kör en enda km/h för fort. ;)

 

Du verkar störa dig väldigt på folk som tycker att lagar och regler skall följas......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...