Jump to content
IGNORERAD

Nya kameror ska bötfälla hjälmlösa på Phuket


MPR Nyheter

Recommended Posts

Trafikpolisen på Phuket väntar ivrigt på att få köra igång nya kameror på fem platser, som automatiskt kommer skicka böter till registrerade motorcykelägare om förare och passagerare på motorcykeln ifråga blir påkomna utan hjälm.
Kamerorna kommer ta fyra månader att installera och systemet ska startas den 5:e januari 2017. Systemet kostar över 16 miljoner baht, vilket betalas av den brittiska stiftelsen Safer Roads Foundation. De fem platser som valts ut är den huvudsakliga korsningen i Thalang; en stor korsning i Kathu, korsningen vid Thepkrasattri Road och Komaraphat Road i Phuket Town; Kwang Road i Wichit; samt en stor korsning i Kamala. Skyltar kommer även sättas upp så att ingen kan skylla på att de inte visste att kamerorna var där.
Varje plats kommer ha tre kameror som är kapabla att läsa registreringsskyltar och känna igen ansikten, men åtminstone inledningsvis kommer systemet inte vara kopplat till den nationella ID-databasen. Kamerorna kan även se huruvida motorister korsar stopplinjer när de har rött ljus och automatiskt utfärda böter till dem.

 

1462339120_1-org.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    12

  • leifen

    10

  • stefan5300

    9

  • Mankan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oj det var inte dåligt.

Undrar om de kommer få stå kvar, orörda.

 

Om jag hyr mc (inte moppe?) några dagar, begår några trafikbrott, åker hem till Sverige, och sedan dimper det ner en bot i brevlådan hos uthyraren lite senare...... Han lär väl ha svårt att hitta mig igen?

Hur löser dom det?

 

Lite kluven till detta med att det är ägaren som straffas. Visst, det kanske leder till färre felbeteenden - men man kanske straffar någon som inte har gjort något fel.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Oj det var inte dåligt.

Undrar om de kommer få stå kvar, orörda.

 

Om jag hyr mc (inte moppe?) några dagar, begår några trafikbrott, åker hem till Sverige, och sedan dimper det ner en bot i brevlådan hos uthyraren lite senare...... Han lär väl ha svårt att hitta mig igen?

Hur löser dom det?

 

Lite kluven till detta med att det är ägaren som straffas. Visst, det kanske leder till färre felbeteenden - men man kanske straffar någon som inte har gjort något fel.

 

 

 

 

 

 

 

De kanske begär dina passuppgifter där du hyr åkdonet och sedan finns de uppgifterna i immigrationen när du återkommer till Thailand om man nu gör det

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som kan få thailändare att följa trafikregler är värt att prova. Några människoliv kommer det säkert att rädda.

 

Nu kan ju de poliser som stått i denna korsning och bara glott, ägna sig åt andra brott.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

att köra rattfull att köra mot rött att köra mot körriktningen att köra utan belysning kvällstid att 12-15 -åringar kör motorcykel att väldigt många kör utan körkort och försäkringar det tycker jag skall prioriteras före hjälm eller inte hjälm.  DET är upp till var och ens ansvar att ha hjälm eller inte. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag är rätt informerad ,så har man i Sverige ändrat lagen, så det är fordonsägaren som är betalningsansvarig för fortkörningsböter som faller ut via fartkameror.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev haan:

att köra rattfull att köra mot rött att köra mot körriktningen att köra utan belysning kvällstid att 12-15 -åringar kör motorcykel att väldigt många kör utan körkort och försäkringar det tycker jag skall prioriteras före hjälm eller inte hjälm.  DET är upp till var och ens ansvar att ha hjälm eller inte. mvh

Om du läster nyheten en gång till så står det att även rödljukörningar av motorister kommer att bötfällas. Körning mot enkelriktat åker väl dit också.  Så där får du din önskan igenom.

 

Nu är hjälm en lag så det är inte upp till en var och en. Vill man vara utan hjälm så är det väl bara att betala böter varje gång man åker dit.

Samma med alla trafikförseelser, ta ansvar själv eller betala.

De som har drabbats av att anhöriga dött eller numera vårdas som ett kolli hemma byter snabbt åsikt om nonchalansen i thai trafiken.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev born41:

Om jag är rätt informerad ,så har man i Sverige ändrat lagen, så det är fordonsägaren som är betalningsansvarig för fortkörningsböter som faller ut via fartkameror.

Born41

Nej den är inte ändrad. Kan de inte se vem som kör skickas en förfrågan till ägaren men han behöver inte tala om vem som körde om han inte vill

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev leifen:

Om du läster nyheten en gång till så står det att även rödljukörningar av motorister kommer att bötfällas. Körning mot enkelriktat åker väl dit också.  Så där får du din önskan igenom.

 

Nu är hjälm en lag så det är inte upp till en var och en. Vill man vara utan hjälm så är det väl bara att betala böter varje gång man åker dit.

Samma med alla trafikförseelser, ta ansvar själv eller betala.

De som har drabbats av att anhöriga dött eller numera vårdas som ett kolli hemma byter snabbt åsikt om nonchalansen i thai trafiken.

 

 

du nämnde  att hjälm räddar liv ja men använder man inte hjälm då anser jag att då har man tagit en ställning att man inte bryr sig ifall man skulle förolyckas. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev born41:

Om jag är rätt informerad ,så har man i Sverige ändrat lagen, så det är fordonsägaren som är betalningsansvarig för fortkörningsböter som faller ut via fartkameror.

Born41

Jag har fått den uppfattningen att det är på förslag. Det bara att ösa på i full fart iklädd tomtemask. 

 

Dock borde lagen ändras, för bilägaren vet väl vem han/hon lånat ut bilen till.  Parkeringsböter klarar man sig inte undan i alla fall.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev haan:

du nämnde  att hjälm räddar liv ja men använder man inte hjälm då anser jag att då har man tagit en ställning att man inte bryr sig ifall man skulle förolyckas. mvh

Det är ändå kostnader för samhället att ta hand om trafikoffer, så det finns all anledning att lagstifta mot den personliga friheten.

 

Om man inte förolyckas drabbas ju familjen mycket hårt ekonomiskt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev leifen:

Jag har fått den uppfattningen att det är på förslag. Det bara att ösa på i full fart iklädd tomtemask. 

 

Dock borde lagen ändras, för bilägaren vet väl vem han/hon lånat ut bilen till.  Parkeringsböter klarar man sig inte undan i alla fall.

Lag på regskyltar fram på MC borde också införas om det blir så :sure:

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev leifen:

Jag har fått den uppfattningen att det är på förslag. Det bara att ösa på i full fart iklädd tomtemask. 

 

Dock borde lagen ändras, för bilägaren vet väl vem han/hon lånat ut bilen till.  Parkeringsböter klarar man sig inte undan i alla fall.

problemet är       om man kor forfort  så att korkortet ryker      VEMS skall man ta då 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev thaiola:

problemet är       om man kor forfort  så att korkortet ryker      VEMS skall man ta då 

Ta bilägarens ;) då skvallrar denne snabbt....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev thaiola:

problemet är       om man kor forfort  så att korkortet ryker      VEMS skall man ta då 

 

Man kan inte bli av med kortet på fartkameror ens idag. Bara böter.

För att bli av med kortet skall en person "polis" göra den bedömningen och ta det på plats.

 

Domstol skulle teoretiskt sett kunna dra in det. Men det svenska systemet är sådant att man i fartkamera bara kan få böter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått den uppfattningen att det är på förslag. Det bara att ösa på i full fart iklädd tomtemask. 

 

Dock borde lagen ändras, för bilägaren vet väl vem han/hon lånat ut bilen till.  Parkeringsböter klarar man sig inte undan i alla fall.


Med skillnaden då att parkera fel är en avgift, inte böter. Böter kan inte utdömas utan att vara säker på att den som är skyldig är den som böter utfärdas till.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:


Med skillnaden då att parkera fel är en avgift, inte böter. Böter kan inte utdömas utan att vara säker på att den som är skyldig är den som böter utfärdas till.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Tack för den förklaringen, då får jag ändra till att jag tycker att fortkörningsavgift skall tas ut av fordonsägaren oavsett vem som kört. :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev leifen:

Tack för den förklaringen, då får jag ändra till att jag tycker att fortkörningsavgift skall tas ut av fordonsägaren oavsett vem som kört. :) 

 

Det är en fundamental skillnad mellan parkeringsavgift och fortkörningsböter

 

- Parkeringsavgift tas ut för att BILEN stått på fel plats. Man skiter fullständigt i vem som kört den dit och den är mestadels tom när avgiften skrivs ut

- Fortkörningsböter är en böter på att en FÖRARE kört för fort och då är det en specifik person som begått ett brott. Bötfälla andra än den som begått brottet fungerar inte i svensk lagstiftning. Vilken bil han sitter i när han kör för fort och vem som äger den är ointressant för själva brottet.

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är en fundamental skillnad mellan parkeringsavgift och fortkörningsböter

 

- Parkeringsavgift tas ut för att BILEN stått på fel plats. Man skiter fullständigt i vem som kört den dit och den är mestadels tom när avgiften skrivs ut

- Fortkörningsböter är en böter på att en FÖRARE kört för fort och då är det en specifik person som begått ett brott. Bötfälla andra än den som begått brottet fungerar inte i svensk lagstiftning. Vilken bil han sitter i när han kör för fort och vem som äger den är ointressant för själva brottet.

 

Tror alla vet detta ;) 

 

 

Vilka lagar passar på Phuket och övriga Thailand ett är mer passande ämne?  

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är en fundamental skillnad mellan parkeringsavgift och fortkörningsböter

 

- Parkeringsavgift tas ut för att BILEN stått på fel plats. Man skiter fullständigt i vem som kört den dit och den är mestadels tom när avgiften skrivs ut

- Fortkörningsböter är en böter på att en FÖRARE kört för fort och då är det en specifik person som begått ett brott. Bötfälla andra än den som begått brottet fungerar inte i svensk lagstiftning. Vilken bil han sitter i när han kör för fort och vem som äger den är ointressant för själva brottet.

 

Det fixas lätt som en plätt !  Man slutar kalla det för fortkörningsböter när nån kör för fort utan säger att det är en avgift i stället så hux flux kan man klämma bilägaren på pengarna. Ja jäklar vad smart jag är. :thumbsup:

 

Lagvrängaren Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fritz:

Det fixas lätt som en plätt !  Man slutar kalla det för fortkörningsböter när nån kör för fort utan säger att det är en avgift i stället så hux flux kan man klämma bilägaren på pengarna. Ja jäklar vad smart jag är. :thumbsup:

 

Lagvrängaren Fritz..

 

Skulle möjligen funka när vi så småningom har självkörande bilar som ju saknar förare. Juristerna kommer få ett h:e att reda ut de lagliga förutsättningarna som gäller förarlösa bilar och trafikbrott/trafikhändelser !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Skulle möjligen funka när vi så småningom har självkörande bilar som ju saknar förare. Juristerna kommer få ett h:e att reda ut de lagliga förutsättningarna som gäller förarlösa bilar och trafikbrott/trafikhändelser !

Skippa juristerna, låt den digitala tekniken sköta detta. Datorer skickar ut räkningar automatiskt via uppgifterna från kamerorna för avgifter för div förseelser.

De som är ärliga betalar, de som känner att samvetet trycker på betalar också. Att många inte betalar får man ta med en klackspark.

 

Tror statsmakten gör en god affär :D

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leifen:

Skippa juristerna, låt den digitala tekniken sköta detta. Datorer skickar ut räkningar automatiskt via uppgifterna från kamerorna för avgifter för div förseelser.

De som är ärliga betalar, de som känner att samvetet trycker på betalar också. Att många inte betalar får man ta med en klackspark.

 

Tror statsmakten gör en god affär :D

 

Enklast vore om vi alla hade GPS och dator i bilarna direkt kopplade till transportstyrelsen så att så fort vi körde för fort eller körde mot rött, mot enkelriktat, inte stannade vid stoppskyltar etc så dras pengar direkt från bankkontot !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...