Jump to content
IGNORERAD

Universitet ber om ursäkt för hitlerfoton


MPR Nyheter

Recommended Posts

Silpakorn University i Thailand har via brev bett om ursäkt till den israeliska ambassaden efter att elever klätt ut sig till bland annat Adolf Hitler för att välkomna nya studenter.
Universitetets rektor Chaicharn Thavaravej sade att ursäkten godtogs av ambassadören, och tillade att en kommitté kommer utreda vilka studenter som deltog i den olämpliga aktiviteten. Eleverna hade klätt ut sig till Adolf Hitler och kinesiska rödgardister, som gjorde sig skyldiga till mord och tortyr av oliktänkande under Mao Zedongs styre.
Bilder på de utklädda och hitlerhälsande studenterna fick stor spridning och kritik på internet, och detta är inte den första incidenten av sitt slag i Thailand. 2013 blev studenter vid Chulalongkorn fotograferade när de gjorde hitlerhälsning framför en väggmålning av "superhjältar" de gjort, som även inkluderade Adolf Hitler, och 2011 arrangerade studenter vid en skola i Chiang Mai en parad utklädda till nazistiska SS-vakter.

 

c1_1090841_160921042800_620x413.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wanchai

    5

  • Esspe

    4

  • Fritz

    3

  • Chomphoo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

14 minuter sedan, skrev ragson:

men...varför gör man så? 

 

Förmodligen för att historiekunskaperna är noll. Den historia som lärs ut, handlar kanske mest om Thailand och dess kungar och munkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jämföra Che Guevara med Hitler är väl ändå väl magstarkt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev ragson:

men...varför gör man så? 

 

Okunskap antagligen. Vi var mitt i eländet som Hitler skapade så det är väl naturligt att vi får lära oss i skolan.

 

Det finns säkert saker som hänt i sydostasien som vi inte vet ett skvatt av också.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Esspe:

Att jämföra Che Guevara med Hitler är väl ändå väl magstarkt.

 

Nej, helt rätt enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Wanchai:

 

Nej, helt rätt enligt mig.

 

Det där tolkar jag som ett rent provokationsinlägg och kanske ett visst mått av grälsjuka.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Det där tolkar jag som ett rent provokationsinlägg och kanske ett visst mått av grälsjuka.

Ok. Förklara varför che guevara var bättre då.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Wanchai:

 

Okunskap antagligen. Vi var mitt i eländet som Hitler skapade så det är väl naturligt att vi får lära oss i skolan.

 

Det finns säkert saker som hänt i sydostasien som vi inte vet ett skvatt av också.

 

 

Hur många i västvärden är väl insatta i utrensningen i Indonesien?

 

Har ni inte gjort det titta på

 

http://www.imdb.com/title/tt2375605/?ref_=nm_knf_t1

 

http://www.imdb.com/title/tt2375605/?ref_=nm_knf_t1

 

/Enis

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Wanchai:

Ok. Förklara varför che guevara var bättre då.

 

Hade du sagt Pol Pot eller Stalin hade det varit en relevant jämförelse men Che Guevara......................

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Wanchai:

Ok. Förklara varför che guevara var bättre då.

Hitler drog igång andra världskriget som kostade mellan 50 och 60 milioner människor livet. Ganska svårslaget enligt mig.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Hitler drog igång andra världskriget som kostade mellan 50 och 60 milioner människor livet. Ganska svårslaget enligt mig.

 

Fritz..

 

che guevara var revolutionär kommunist och kommunisterna dödade fler än hitler. Alltså inte svårslaget som du påstår.

 

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

Att jämföra Che Guevara med Hitler är väl ändå väl magstarkt.



Okunskap, helt enkelt.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev wUThai:

 

 


Okunskap, helt enkelt.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

Eller kanske okunskap........:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Wanchai:

 

che guevara var revolutionär kommunist och kommunisterna dödade fler än hitler. Alltså inte svårslaget som du påstår.

 

OK, du menar alltså att om inte Che funnits så hade inte den revolutionära kommunismen funnits ? Jag ger upp diskussionen, inte för att jag erkänner att jag har fel men ibland inser jag det meningslösa med att fortsätta.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, ragson said:

men...varför gör man så? 

 

Brist på historiekunskap är en stor del. Jag frågade frugans yngste kusin för ett antal år sedan varför han hade en swastika på sin moppe (ja, det var en swastika, inte en Hinduistisk symbol). Han trodde att det var en cool amerikansk "outlaw" symbol och några nazister hade han inte hört talats om........

 

I detta fall tror jag dock okunskap bara är en del, de flesta av dessa personer har förmodligen åtminstone en vag uppfattning om vad nazisterna och Red Guards gjorde. Här handlar det nog väl så mycket om att thailändare förmodligen är världens minst PK påverkade människor. Att skämta om handikappade, brottsoffer, utsatta minoriteter osv är helt OK, det är egentligen bara kungahuset som går säkert. Ingen thailändare har drabbats av Hitler, so what's the problem?

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

OK, du menar alltså att om inte Che funnits så hade inte den revolutionära kommunismen funnits ? Jag ger upp diskussionen, inte för att jag erkänner att jag har fel men ibland inser jag det meningslösa med att fortsätta.

 

Fritz..

Hehe. Går man runt med ett che guevarabild så sympatiserar och förhärligar man kommunismen och revolution. che guevara är ju en ikon för dessa och kan jämföras med hitler. Rätt naturlig logik eller....

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Wanchai:

 

che guevara var revolutionär kommunist och kommunisterna dödade fler än hitler. Alltså inte svårslaget som du påstår.

 

 

Ja, exakt.

 

Det är samma sak med Astrid Lindgren, hon var

kristen och dom kristna har startat många krig

och dödat massor med människor genom historien.

Ändrades av oberg
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Wanchai said:

Hehe. Går man runt med ett che guevarabild så sympatiserar och förhärligar man kommunismen och revolution. che guevara är ju en ikon för dessa och kan jämföras med hitler. Rätt naturlig logik eller....

 

Che Guevara var en feg skitstövel men när du jämför honom med Hitler gör du dig lika löjlig som ditt hatobjekt IL när han jämförde Thaksin med Nelson Mandela.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Atom:

 

Che Guevara var en feg skitstövel men när du jämför honom med Hitler gör du dig lika löjlig som ditt hatobjekt IL när han jämförde Thaksin med Nelson Mandela.

Kanske jämföra Wanchai med Tamdai som hade dubbelnick på Mpr. Ganska snarlika inlägg på Mpr. Vem vet?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wanchai:

 

che guevara var revolutionär kommunist och kommunisterna dödade fler än hitler. Alltså inte svårslaget som du påstår.

 

 

Ibland undrar man ju om allmän rösträtt verkligen är rätt väg att gå för samhällsutvecklingen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, lilla Stina är människa, och Hitler var människa, alltså är lilla Stina nazist (och kommunist) och därmed skyldig till miljontals människors död.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...