Jump to content
IGNORERAD

Thailands hushållsskulder ökar


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands hushållsskulder ökade till 298,005 baht per hushåll enligt University of Thai Chamber of Commerce, vilket är den högsta nivån på nio år.
Resultaten baseras på en undersökning med 1,221 deltagare. Man noterade att skulderna i snitt ökar 20,000-30,000 per år, men att de i år ökat med hela 50,000 baht. Statliga tjänstemäns skulder kommer i regel från avbetalning av bilar, hus och kreditkortsskulder, medan arbetares skulder kommer från skolavgifter för barn, bilar och dagliga utgifter. Kontorsarbetare betalar främst av bilar, kreditkortsskulder och personliga utgifter, medan jordbrukares skulder kommer från dagliga utgifter och skolavgifter för barn. Det visade sig även att 74% av de skuldsatta har missat avbetalningar eftersom de inte tjänar tillräckligt med pengar.
"Första bil"-policyn från Yingluck Shinawatras regering beskylls för att ha fått hushållsskulderna att öka drastiskt, men man påpekade att skulder för bilar och hem inte är ett stort orosmoln eftersom de ses som tillgångar.

 

saved.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja jämföra med Sverige.

Nån som vet hur mycket den svenska hushållsskulden är 2016 ?

Gissar att den är mycket högre än Thailands.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Skulle vilja jämföra med Sverige.

Nån som vet hur mycket den svenska hushållsskulden är 2016 ?

Gissar att den är mycket högre än Thailands.

Hej ArneMorales

Försökte få grepp om detta , men man jämför inte på samma sätt

1970 hade hushållen i S en skuldsättning på 40 % av disponibel inkomst i dag 120 %

2015 steg skuldsättningen 7,4 % men den disp. inkomsten steg med 3,4 %

Det mesta är skulder i bostad , så länge priserna stiger och räntan låg ,är det OK

Men det kan också blir det motsatta och då blir det värre

Kommentar till THAI , skuldsättning i fordon var inte så besvärande då det var en tillgång

Så andrahandsvärdet på fordon sjunker inte Thailand ???

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

I min mening är den mest intressanta biten i artikeln att hela 74% (!!!) missar betalningar. Om inte det är ett tecken på att folk lånat för mycket så vet inte jag vad som skulle kunna vara det... Kan man inte pröjsa sina lån har man väl tagit i för mycket. Jämfört med Sverige tror jag knappast att så många missar lånebetalningar därhemma. Det borde ge tidningsrubriker om det vore så.

 

Finns det mycket bostadslån och det bildas en prisbubbla på bostäder kan det snabbt bli krisartat. Däremot kan jag delvis hålla med om att bilskulder är mindre allvarliga eftersom de flesta säljare kräver 20-25% kontant och skulden betalas ner helt under leasingperioden. Det gör att bilens värde sällan understiger skulderna. Men efter Yinglucks idi*tiska förstabilskampanj och den panikförsäljning som blev följden när många hade förköpt sig, var det många beg. bilhandlare som fick problem, då värdet på deras lager gick ner så mycket att förtjänsten åts upp - bilarna var bara värda det dom bytts in för, ingen vinstmarginal längre. (Jag tror för övrigt att den kampanjen delvis var ett sätt att ursäkta sig inför alla de bilfabrikanter som fick sina anläggningar översvämmade p g a regeringens klantande med vattendammar med mera.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...