Jump to content
IGNORERAD

"Rött larm" i Thailand på grund av zikaviruset


MPR Nyheter

Recommended Posts

Folk i Thailand måste brådskande hjälpa till att kontrollera fortplantningen av myggan Aedes aegypti som sprider zikaviruset, detta sade Smittokontrollmyndighetens chef Amnuay Gajeena under gårdagen.
Provinser där man behandlar folk för zikaviruset har även instruerats att omedelbart arrangera operationscenter för att förhindra att utbrott sprider sig. Amnuay sade att man bett Utrikesdepartementet att se över tillgänglig data och tydliggöra sjukdomens utveckling med Europeiskt centrum för förebyggande och kontroll av sjukdomar (ECDC). På ECDC:s webbplats har man börjat identifiera Thailand som ett land med "röd varning", med ökande eller utbredd spridning av zikaviruset.
Landet har haft flest zikapatienter i Sydostasien under de senaste tre månaderna. Statliga myndigheter samarbetar nu för att bekämpa viruset, och provinsiella tjänstemän arbetar med Folkhälsodepartementet för att informera samhällen om hur man utrotar myggorna och dess larver. Viruset orsakar feber, hudutslag, smärtor i kroppen och huvudvärk, vilket vanligtvis försvinner på en vecka. Även om smittan inte utgör ett stort hot för de flesta, har det kopplats till missbildningar hos foster.

 

30294062-01_big.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev måne:

Tur att jag steriliserat mig då :smile:

Var du rädd för att bli gravid?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför piper dom om zika, dengue och malaria har dom ju haft i decennier. Jag är nog mer orolig för vad giftet dom kör med som skall döda myggen eller vad det nu skall döda än nån jäkla mygga.

DEET på dagen och myggnät på natten. Sen har jag ju tjejen som dom gillar bättre än mig åxå som bete. Inte fått ett bett senast jag var ner i 5 månader.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Varför piper dom om zika, dengue och malaria har dom ju haft i decennier. Jag är nog mer orolig för vad giftet dom kör med som skall döda myggen eller vad det nu skall döda än nån jäkla mygga.

DEET på dagen och myggnät på natten. Sen har jag ju tjejen som dom gillar bättre än mig åxå som bete. Inte fått ett bett senast jag var ner i 5 månader.

Du använder eller tycker att din tjej är bättre som bete, skäms på dej

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Du använder eller tycker att din tjej är bättre som bete, skäms på dej

Jo, jag borde skämmas som har tjejen som bete - men jag vill ju inte bli biten. Så jag tar till alla fula knep jag kan.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jo, jag borde skämmas som har tjejen som bete - men jag vill ju inte bli biten. Så jag tar till alla fula knep jag kan.

Tjejen borde byta gubbe och fort

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frason:

Var du rädd för att bli gravid?

Som magen har växt så blev jag orolig,knipsade blixtsnabbt(för säkerhets skull)man har ju hört rykten

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna se att allt med mer än fyra ben utrotades. Bin skulle kunna få dispens, då jag inte vill bli ovän med min bror som är biodlare.:big_smile: 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev arnea:

Jag vill gärna se att allt med mer än fyra ben utrotades. Bin skulle kunna få dispens, då jag inte vill bli ovän med min bror som är biodlare.:big_smile: 

Då skulle Thailands befolkning dö ut :waaaht:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev leifen:

Då skulle Thailands befolkning dö ut :waaaht:

Sluta med att ha tre tjejer, bara en på rummet så blir det bara två ben. Enkel matte

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Boa52:

Sluta med att ha tre tjejer, bara en på rummet så blir det bara två ben. Enkel matte

Nope, thai äter allt eller delar av allt med mindre än fyra ben. Vill du kyssa din dam efter hon ätit hönsfötter, grodor eller fermenterade riskrabbor?
Snuskgubbe :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

På radion meddelar thailändska myndigheter att allt är lugnt, bara överdrifter från EU och mer eller mindre inget att bry sig om. Som vanligt en massa lögner och falsk propaganda från idi*terna på thailändska myndigheter alltså.

 

Hmmm vem ska man tro på, track recorden från Thailand är ju inte direkt strålande om man nu ska vara överdrivet diplomatisk.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev SatanG:

På radion meddelar thailändska myndigheter att allt är lugnt, bara överdrifter från EU och mer eller mindre inget att bry sig om. Som vanligt en massa lögner och falsk propaganda från idi*terna på thailändska myndigheter alltså.

 

Hmmm vem ska man tro på, track recorden från Thailand är ju inte direkt strålande om man nu ska vara överdrivet diplomatisk.

 

/ SatanG

 

Enligt WHO så är Zikaviruset tämligen ofarligt, ungeför som en lättare förkylning.

 

  • Zika virus disease is caused by a virus transmitted primarily by Aedes mosquitoes.
  • People with Zika virus disease can have symptoms including mild fever, skin rash, conjunctivitis, muscle and joint pain, malaise or headache. These symptoms normally last for 2-7 days.

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/zika/en/

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

 

Enligt WHO så är Zikaviruset tämligen ofarligt, ungeför som en lättare förkylning.

 

  • Zika virus disease is caused by a virus transmitted primarily by Aedes mosquitoes.
  • People with Zika virus disease can have symptoms including mild fever, skin rash, conjunctivitis, muscle and joint pain, malaise or headache. These symptoms normally last for 2-7 days.

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/zika/en/

 

Ja om man inte är gravid.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...