Jump to content
IGNORERAD

Hua Hin-bomberna kopplade till attentat på Samui


MPR Nyheter

Recommended Posts

En man som redan är efterlyst för ett bombattentat som utfördes på Koh Samui förra året identifierades under måndagen som en av de personer som misstänks för bombattentaten i Hua Hin tidigare under månaden.
29-årige Asmeen Katemmahdi från Pattani misstänks för innehav av sprängmedel och försök till mordbrand. Tillsammans med Ruslan Baima tros han ligga bakom de fyra explosionerna i Hua Hin 11-12 augusti, som dödade två personer och skadade dussintals andra.
Asmeen tros dessutom ligga bakom den bilbomb som detonerades vid shoppingcentret Central Festival Samui i april 2015. Enligt polisen är Asmeen en utbildad rebell från Pattani, men man vill inte säga huruvida man tror att attackerna är kopplade till de muslimska rebellerna i södra Thailand, eftersom de vanligtvis endast utför attacker i gränsprovinserna där de vill ha självständighet.

 

201608241237003-20131003134427.jpeg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kanske tar detta en annan vändning än den Juntaledaren själv och en del kuppvänliga Svenskar först antog och spekulerade i?

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Kanske tar detta en annan vändning än den Juntaledaren själv och en del kuppvänliga Svenskar först antog och spekulerade i?

Mvh isan lover

 

Utveckla gärna.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev måne:

Utveckla gärna.

Hej

Det är ju ingen hemlighet att Juntaledaren gärna hade sett att dom Röda kunde beskyllas för dessa bombdåd, han antytttde ju att så kunde vara fallet ganska tidigt, även en del Svenskar och en del media har ju varit inne på samma linje och kopplat bomberna till missnöje mot folkomröstningen.

Men just nu ser det ju ut som om det handlar om dom muslimska separatisterna i söder som vanligt.

Men man får väl vänta ytterligare en tid innan allt klarnar fullt ut.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Det är ju ingen hemlighet att Juntaledaren gärna hade sett att dom Röda kunde beskyllas för dessa bombdåd, han antytttde ju att så kunde vara fallet ganska tidigt, även en del Svenskar och en del media har ju varit inne på samma linje och kopplat bomberna till missnöje mot folkomröstningen.

Men just nu ser det ju ut som om det handlar om dom muslimska separatisterna i söder som vanligt.

Men man får väl vänta ytterligare en tid innan allt klarnar fullt ut.

Mvh isan lover

Det var ett av alternativen,och ingen hade väl blivit chockad om så hade varit fallet.Att söndra genom kaos och våld är ju ett bekant scenario hos t.ex. de röda,så att de var bland flera  var väl inte så konstigt(det har ju hänt förr)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom tre södra provinserna röstade ju emot konstitutionsändringen så visst är bomberna kopplade till folkomröstningen och resultatet

 

Separatisterna i södern är ju inte direkt glada att juntan får större makt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev måne:

Det var ett av alternativen,och ingen hade väl blivit chockad om så hade varit fallet.Att söndra genom kaos och våld är ju ett bekant scenario hos t.ex. de röda,så att de var bland flera  var väl inte så konstigt(det har ju hänt förr)

Hej

För dom som stöttade kuppen och förordar diktatur framför demokrati är det säkerligen både en tänkbar och önskvärd teori.

 Men jag tror knappast att röda aktivister hade valt just turistorter som mål om dom ville protestera mot skämtet till folkomröstning, militära mål och varför inte bombdåd direkt riktade mot juntan och deras bundsförvanter hade nog varit troligare.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Dom tre södra provinserna röstade ju emot konstitutionsändringen så visst är bomberna kopplade till folkomröstningen och resultatet

 

Separatisterna i södern är ju inte direkt glada att juntan får större makt !

Hej

Här tror jag att du är lite fel ute som så många gånger tidigare när det gäller Thailändsk inrikes politik, separatisterna i söder har motarbetat Thailand (Siam) enda sedan annekteringen för över 100 år sedan, främst genom just bombdåd, detta utan koppling till någon folkomröstning.

Framtiden får väl utvisa hur det ligger till men själv skulle jag bli väldigt förvånad om bakgrunden till bombdåden skulle bero på just folkomröstningen om det handlar om just muslimska separatiste.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Här tror jag att du är lite fel ute som så många gånger tidigare när det gäller Thailändsk inrikes politik, separatisterna i söder har motarbetat Thailand (Siam) enda sedan annekteringen för över 100 år sedan, främst genom just bombdåd, detta utan koppling till någon folkomröstning.

Framtiden får väl utvisa hur det ligger till men själv skulle jag bli väldigt förvånad om bakgrunden till bombdåden skulle bero på just folkomröstningen om det handlar om just muslimska separatiste.

Mvh isan lover

 

Så vad är din erfarna bedömning av den kraftiga eskaleringen av bombdåd strax efter folkomröstningen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Kanske tar detta en annan vändning än den Juntaledaren själv och en del kuppvänliga Svenskar först antog och spekulerade i?

Mvh isan lover

 

 

Wan Muhamad Nor Matha, ledare för Wadah gruppen. Tidigare TRT minister för transport och även inrikesminister.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Kanske tar detta en annan vändning än den Juntaledaren själv och en del kuppvänliga Svenskar först antog och spekulerade i?

Mvh isan lover

 

Det finns två rörelser i Thailand som anser sig främja sin sak genom åt att ha ihjäl folk,  islamister och rödskjortor. Knappast något större under att det spekuleras kring dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler kontroller/spaning nu i Pranburi, främst är det militär som verkar leta bilar med viss skyltning. Nästan alla fordon vinkas förbi men när någon stoppas gås bagage mm igenom. Även mer poliser och militär ute i Hua Hin kring platser med turister. Ryggsäckar och väskor kontrolleras.

Än är det inte över. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

För dom som stöttade kuppen och förordar diktatur framför demokrati är det säkerligen både en tänkbar och önskvärd teori.

 Men jag tror knappast att röda aktivister hade valt just turistorter som mål om dom ville protestera mot skämtet till folkomröstning, militära mål och varför inte bombdåd direkt riktade mot juntan och deras bundsförvanter hade nog varit troligare.

Mvh isan lover

Nu glider du in i dina floskler igen :rap:försök att komma med nåt annat än att till leda försvara rödskjortorna,de har ju bevisat sin brutalitet ett otal gånger.Och ännu en gång kallar du alla som inte gillar Thaksins "demokrati" för diktaturälskare,patetiskt,tror nog alla här vill ha en riktigt demokrati men inte en som innehåller envåldshärskare som berikar sig själv.Och varför inte turistmål,de har de ju gjort tidigare(Pattaya)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev leifen:

Fler kontroller/spaning nu i Pranburi, främst är det militär som verkar leta bilar med viss skyltning. Nästan alla fordon vinkas förbi men när någon stoppas gås bagage mm igenom. Även mer poliser och militär ute i Hua Hin kring platser med turister. Ryggsäckar och väskor kontrolleras.

Än är det inte över. 

Mycket möjligt att det är fler i Pranburi , men i Hua Hin saknas fortfarande närvaron av poliser.

Undantag idag  , då det är den 31 och pengar behövs till giggen , skolan ,  lotteri och lånen

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Persistant:

Mycket möjligt att det är fler i Pranburi , men i Hua Hin saknas fortfarande närvaron av poliser.

Undantag idag  , då det är den 31 och pengar behövs till giggen , skolan ,  lotteri och lånen

Persistant

Huvudvägen är nog lättast att bevaka i Pranburi före/efter den delar sig i två, i huvudsak var det militär och inte poliser som hade denna checkpoint.

I lördags kväll var det militärer i området runt soi 88.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev måne:

Nu glider du in i dina floskler igen :rap:försök att komma med nåt annat än att till leda försvara rödskjortorna,de har ju bevisat sin brutalitet ett otal gånger.Och ännu en gång kallar du alla som inte gillar Thaksins "demokrati" för diktaturälskare,patetiskt,tror nog alla här vill ha en riktigt demokrati men inte en som innehåller envåldshärskare som berikar sig själv.Och varför inte turistmål,de har de ju gjort tidigare(Pattaya)

Hej

Själv använde jag inte ordet "diktaturälskare" i mitt inlägg, jag nöjde mig med att konstatera att det finns både förespråkare för militärkupper och anhängare av diktatur både i Thailand och bland oss Svenskar t.ex här på forumet.

Själv kan jag inte se några som helst anledningar till att röda skulle utföra bombattentat på turistorter, tyckte själv att dom som spekulerade i detta verkade vara väldigt fel ute.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv använde jag inte ordet "diktaturälskare" i mitt inlägg, jag nöjde mig med att konstatera att det finns både förespråkare för militärkupper och anhängare av diktatur både i Thailand och bland oss Svenskar t.ex här på forumet.

Själv kan jag inte se några som helst anledningar till att röda skulle utföra bombattentat på turistorter, tyckte själv att dom som spekulerade i detta verkade vara väldigt fel ute.

Mvh isan lover

Nja, ibland påstår du att 20 miljoner laoiter i Isaan känner sig annekterade av Siam på tidigt 1800 tal och därmed har ett liknade hat som i syd. Som trots så lär dom sig inte thai efter tre till fyra generationer.

 

Tror vi har samma negativa syn på Thailands elit idag. Dessa kinesättlingar som utgör en minoritet men styr hela landet framgångsrikt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
36 minuter sedan, skrev leifen:

Nja, ibland påstår du att 20 miljoner laoiter i Isaan känner sig annekterade av Siam på tidigt 1800 tal och därmed har ett liknade hat som i syd. Som trots så lär dom sig inte thai efter tre till fyra generationer.

 

Tror vi har samma negativa syn på Thailands elit idag. Dessa kinesättlingar som utgör en minoritet men styr hela landet framgångsrikt.

Hej

Jag tror inte att folket i Isaan hatar rika Thailändare (då både Siameser och Kineser) men dom känner sig nog förtryckta, trampade på och kränkta av hur eliten ser ned på och behandlar dom, befolkningen där sätter nog mer hoppet till demokrati och fria val när det gäller drömmar om ett bättre och rättvisare liv än bombdåd, våld och terror

När det gäller muslimerna i söder så verkar det vara lite annorlunda, dom röstar ju gult och befinner sig ju egentligen på samma sida som kuppmakarna politiskt sett, men dom vill ha sin frihet och få till en separation ifrån Thailand, för separatisterna så verkar vilka medel som helst vara ok, man är tydligen beredda att ta till i princip vilket våld som helst mot ex.vis helt oskyldiga kvinnor, barn, lärare och munkar.

Så enligt mig är det mycket som skiljer dessa båda grupper åt och då inte bara språk och religion.

Att en etnisk grupp med Kinesiskt ursprung som bara representerar ca 10% av befolkningen styr hela landet, både politiskt, militärt, ekonomiskt och har full kontroll över alla viktiga instanser som domstolar och myndigheter o.s.v är naturligtvis helt ohållbart och katastrofalt ur demokratisk synpunkt

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tror inte att folket i Isaan hatar rika Thailändare (då både Siameser och Kineser) men dom känner sig nog förtryckta, trampade på och kränkta av hur eliten ser ned på och behandlar dom, befolkningen där sätter nog mer hoppet till demokrati och fria val när det gäller drömmar om ett bättre och rättvisare liv än bombdåd, våld och terror

När det gäller muslimerna i söder så verkar det vara lite annorlunda, dom röstar ju gult och befinner sig ju egentligen på samma sida som kuppmakarna politiskt sett, men dom vill ha sin frihet och få till en separation ifrån Thailand, för separatisterna så verkar vilka medel som helst vara ok, man är tydligen beredda att ta till i princip vilket våld som helst mot ex.vis helt oskyldiga kvinnor, barn, lärare och munkar.

Så enligt mig är det mycket som skiljer dessa båda grupper åt och då inte bara språk och religion.

Att en etnisk grupp med Kinesiskt ursprung som bara representerar ca 10% av befolkningen styr hela landet, både politiskt, militärt, ekonomiskt och har full kontroll över alla viktiga instanser som domstolar och myndigheter o.s.v är naturligtvis helt ohållbart och katastrofalt ur demokratisk synpunkt

Mvh isan lover

Fantastiskt att mussarna som ena dagen spränger munkar, lärare och barn sen faktiskt åxå röstar när det är så dags... Tja, så kanske det är, jag vet inte.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...