Jump to content
IGNORERAD

Thailändare varnas att inte "prova innan de köper"


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands Utrikesdepartement har varnat thailändare att inte "prova innan de köper" när de shoppar utomlands, eftersom de omedvetet kan bryta mot lagen i landet.
Departementets division för skydd av thailändare utomlands skrev på sin Facebook-sida att beteendet må vara vanligt i Thailand, men att det kanske inte är acceptabelt i andra samhällen. Som exempel tog man upp ett fall från juli där den thailändska ambassaden i Tokyo informerades om att en thailändare gripits i Tokyo Disneyland.
I en souvenirbutik hade personen öppnat en ask med godis och ätit ur den, trots att den inte var betald. Personen greps av en vakt och överlämnades till polisen, men hävdade att det i Thailand är helt normalt att öppna en ask godis i en matbutik och prova lite innan man betalar i kassan.

 

c1_1069809_160824100604_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    8

  • Alarik

    5

  • Nemo

    3

  • Benriach

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

54 minuter sedan, skrev Surin P3:

Hehe... Vilka dårar det finns.

 

Det kommer aldrig lida brist på dom i Thailand ...........

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Men skall inte dom få Nobels pris nästa år i "ekonomi litteartur fred frihet medicin och fysik? :lipa:  

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MPR Nyheter:

hävdade att det i Thailand är helt normalt att öppna en ask godis i en matbutik och prova lite innan man betalar i kassan

 

Struntprat.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MPR Nyheter:

Thailands Utrikesdepartement har varnat thailändare att inte "prova innan de köper" när de shoppar utomlands, eftersom de omedvetet kan bryta mot lagen i landet.
Departementets division för skydd av thailändare utomlands skrev på sin Facebook-sida att beteendet må vara vanligt i Thailand, men att det kanske inte är acceptabelt i andra samhällen. Som exempel tog man upp ett fall från juli där den thailändska ambassaden i Tokyo informerades om att en thailändare gripits i Tokyo Disneyland.
I en souvenirbutik hade personen öppnat en ask med godis och ätit ur den, trots att den inte var betald. Personen greps av en vakt och överlämnades till polisen, men hävdade att det i Thailand är helt normalt att öppna en ask godis i en matbutik och prova lite innan man betalar i kassan.

 

c1_1069809_160824100604_620x413.jpg
Källa

Många svenskar i Sverige som börjar dricka på cola eller vatten innan de betalar på Ica. 

Samma med plockgodis folk vräker i sig med nävar utan att betala. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev JJC:

Många svenskar i Sverige som börjar dricka på cola eller vatten innan de betalar på Ica. 

Samma med plockgodis folk vräker i sig med nävar utan att betala. 

Har inte sett det varken i Thailand eller i nån större utsträckning i Sverige, en gång en medelålders man som provsmakade en bit av lösviktsgodiset i Sverige är det enda jag kan påminna mig om.

Det verkar skilja lite i upplevelser där.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Har inte sett det varken i Thailand eller i nån större utsträckning i Sverige, en gång en medelålders man som provsmakade en bit av lösviktsgodiset i Sverige är det enda jag kan påminna mig om.

Det verkar skilja lite i upplevelser där.

 

Var det Göran Persson du såg? :)

 

Göran.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev JJC:

Många svenskar i Sverige som börjar dricka på cola eller vatten innan de betalar på Ica.

 

Smakar de och ställer tillbaka i hyllan?

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Har inte sett det varken i Thailand eller i nån större utsträckning i Sverige, en gång en medelålders man som provsmakade en bit av lösviktsgodiset i Sverige är det enda jag kan påminna mig om.

Det verkar skilja lite i upplevelser där.

 

Det var kanske mig du såg. Brukade provsmaka ibland för att veta om det var något att ha.  :P

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Det var kanske mig du såg. Brukade provsmaka ibland för att veta om det var något att ha.  :P

Tja, då missbedömde jag nog åldern på dig. :) Men det var kanske 15 år sen så varför inte.

 

Föräldrarna lyckas ju hålla småglinen från att länsa länsa lösgodislådorna så jag tyckte det var lite fräckt av den mannen som bara stoppade ner handen i burken. Hade han inte gillat godset så kanske han skulle spottat tillbaka det åxå - vad vet jag.  :(

 

Jag känner ju med spaden om dom är färska eller inte, men skulle inte få för mig att provsmaka nåt jag inte betalat för. Man kan ju ta bara några av nya sorter första gången.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Smakar de och ställer tillbaka i hyllan?

Tar med sig och betalar i kassan ibland är flaskan redan tömt 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev JJC:

Tar med sig och betalar i kassan ibland är flaskan redan tömt 

Inga problem for mig. Har varit gift med två fruar i Svedala. Gå med dessa kvinnor och handla en Fredag så hände det nog ett antal ggr att jag oppnade och drack en flaska.

Var ju bara att lägga den på bandet och pynta ihop med allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat

Men i Thailand här är det ju Förpakning/Inanför ny Förpakning/ Inanför....

Hur hinner dom Provsmaka?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart måste man prova varan innan man bestämmer sig. Prova riktigt noga och länge så vore det mindre med skilsmässor:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Händer ibland att kunder låter någon av mina montörer köa sig fram i Bangkok köerna i 2 timmar för att när kunden får besked om att vi måste byta ut deras spolmekanism efter att våran montör felsökt toaletten när han kom fram. Så vill kunden inte ha det gjort. Och med hänvisning till att vi inte bytt någon spolmekanism. Så har vi inte gjort något och kunden ska därför inte betala något ö.h.t.

Så nog känner vi till typen...... :)

Min montör var hos en kund och försökte laga befintlig flottörventil och misslyckades med att renovera upp den gamla flottörventilen då den var för sliten. Varvid han sa att han måste åka till närmsta järnaffär och köpa en ny och byta ut den. Sonen i huset som tittat på när min montör jobbade Förklarade för mamman att min montör var inkompetent eftersom han inte lyckats renovera  den gamla flottörventilen. Och på dom grunderna så ville inte mamman låta montören åka ock köpa en ny flottörventil. Och i och med det så hade han inte gjort någon insats alls enligt henne, och hon skulle då inte betala nånting. :) 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev MPR Nyheter:

Thailands Utrikesdepartement har varnat thailändare att inte "prova innan de köper" när de shoppar utomlands, eftersom de omedvetet kan bryta mot lagen i landet.
Departementets division för skydd av thailändare utomlands skrev på sin Facebook-sida att beteendet må vara vanligt i Thailand, men att det kanske inte är acceptabelt i andra samhällen. Som exempel tog man upp ett fall från juli där den thailändska ambassaden i Tokyo informerades om att en thailändare gripits i Tokyo Disneyland.
I en souvenirbutik hade personen öppnat en ask med godis och ätit ur den, trots att den inte var betald. Personen greps av en vakt och överlämnades till polisen, men hävdade att det i Thailand är helt normalt att öppna en ask godis i en matbutik och prova lite innan man betalar i kassan.

 

Detta hade jag inte en aaaaaaning om.

Då får man kolla förpackningarna bättre fortsättningsvis så de inte varit öppnade.

För skulle inte förpackningens innehåll vara till belåtenhet så ställs naturligtvis den tillbaka på hyllan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev janne_h:

Händer ibland att kunder låter någon av mina montörer köa sig fram i Bangkok köerna i 2 timmar för att när kunden får besked om att vi måste byta ut deras spolmekanism efter att våran montör felsökt toaletten när han kom fram. Så vill kunden inte ha det gjort. Och med hänvisning till att vi inte bytt någon spolmekanism. Så har vi inte gjort något och kunden ska därför inte betala något ö.h.t.

Så nog känner vi till typen...... :)

Min montör var hos en kund och försökte laga befintlig flottörventil och misslyckades med att renovera upp den gamla flottörventilen då den var för sliten. Varvid han sa att han måste åka till närmsta järnaffär och köpa en ny och byta ut den. Sonen i huset som tittat på när min montör jobbade Förklarade för mamman att min montör var inkompetent eftersom han inte lyckats renovera  den gamla flottörventilen. Och på dom grunderna så ville inte mamman låta montören åka ock köpa en ny flottörventil. Och i och med det så hade han inte gjort någon insats alls enligt henne, och hon skulle då inte betala nånting. :) 

 

 

Hon kanske även tyckte att montören kunde ha med sig flottörventiler i servicebilen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Hon kanske även tyckte att montören kunde ha med sig flottörventiler i servicebilen.

Då tyckte hon som jag, det är väl inte så många finesser inuti en toalettstol, vad jag sett i alla fall.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hon kanske även tyckte att montören kunde ha med sig flottörventiler i servicebilen.



Nu ligger det en järnaffär i princip var och vartannat kvarter i Bangkok. Så jag ser inte problemet.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Som när det kommer thai-elektriker och det enda dom har med sig är några begagnade automatsäkringar i en plastpåse med sig.

Får vända i dörren såklart.


Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet väl hela Thailand att det bara är att öppna förpackningarna och provsmaka. Fast försök inte detta som farang, den regeln gäller bara för thailändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frukt ochgrönsaker brukar vi smaka på innan vi köper i risbyn och det är helt ok. Skulle dock aldrig komma på tanken att göra det här hemma i svedala. Tyvärr så medför det att man ibland får hem mindre god frukt och man kan ju undra vad som är rätt. Ska man vara tvungen att köpa hem en vara innan man vet vad man får? Jag tycker nog att det skulle vara ok att provsmaka ett äpple eller mandarin innan man bestämer sig för att köpa hem en påse frukt.

 

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Nu ligger det en järnaffär i princip var och vartannat kvarter i Bangkok. Så jag ser inte problemet.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Fick du inte problem, inge betalt för han hade inga grejor med sej

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick du inte problem, inge betalt för han hade inga grejor med sej



Du kan väl läsa innantill som alla andra?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...