Jump to content
IGNORERAD

Färja mellan Hua Hin & Pattaya kan bli verklighet


MPR Nyheter

Recommended Posts

Den thailändska regeringen har föreslagit en färjelinje mellan Hua Hin i Prachuap Khiri Khan och Pattaya i Chonburi, och den väntas vara i drift inom fyra år.
Det tar för närvarande runt fem timmar att köra mellan de två turistorterna, men med den nya färjan kan denna resta kortas ned till 90 minuter, detta enligt Suriya Kopatta – chef för Prachuap Khiri Khans Marinkontor 3. Suriya sade att Marinmyndigheten anlitat en konsultfirma för att utföra en genomförbarhetsstudie som väntas bli klar i december. Därefter kommer projektet föreslås till Transportdepartementet, som i sin tur söker godkännande och budget från regeringen. Suriya tillade att en modern färja borde kunna ta 300-500 passagerare och 30-60 fordon per resa.
En privatdriven färjelinje har tidigare funnits mellan Pattaya och Hua Hin, men eftersom den inte var ekonomiskt hållbar lades den ned 2011.

 

1946184.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

2020? Det var väl den här färjeförbindelsen som skulle vara igång redan i år?

http://buzzinmediagroup.com/2015/06/Pattaya-to-hua-hin-ferry-plans-revived-and-preparing-for-2016-launch/

Hej

I juli publikationen av Hua Hin Today , redogjordes för de färjeprojekt som nu omtalas

Det har skickats en 48 sidig promemoria till regeringen om färjeförbindelser mellan östra och västra sidan av Siambukten

I Hua Hin today kunde man läsa att det gällde TRE färjeförboindelser med katamaraner

Pattya - Hua Hin 

Hua Hin - Samut  Prakanuri ,

Samut Prakan - Pattya

Det jag sett så är bygget av färjeläge påbörjats , söder om apberget i Hua Hin

Det finns en bra artikelatt läsa på Hua Hin todays webb , juli upplagan

Jag avslutar nu , beroende på att vissa inte är intresserade av all info utan bara korta kärnfriska kraftuttryck

Persistant

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I juli publikationen av Hua Hin Today , redogjordes för de färjeprojekt som nu omtalas

Det har skickats en 48 sidig promemoria till regeringen om färjeförbindelser mellan östra och västra sidan av Siambukten

I Hua Hin today kunde man läsa att det gällde TRE färjeförboindelser med katamaraner

Pattya - Hua Hin 

Hua Hin - Samut  Prakanuri ,

Samut Prakan - Pattya

Det jag sett så är bygget av färjeläge påbörjats , söder om apberget i Hua Hin

Det finns en bra artikelatt läsa på Hua Hin todays webb , juli upplagan

Jag avslutar nu , beroende på att vissa inte är intresserade av all info utan bara korta kärnfriska kraftuttryck

Persistant

 

 


Söder om apberget låter bra, från början va väl snacket att den skulle gå från Cha Am hur dom nu för det till Hua Hin.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benjamas:


Söder om apberget låter bra, från början va väl snacket att den skulle gå från Cha Am hur dom nu för det till Hua Hin.

Hörde att det skulle bli hamn för fiskebåtar tyvärr( söder om apberget)

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Benjamas:


Söder om apberget låter bra, från början va väl snacket att den skulle gå från Cha Am hur dom nu för det till Hua Hin.

Ja gär övertygad om att det bygge som pågår söder om apberget är hamn och i tidskriften Hua Hin today finns en skiss som övertygar mig

Vo får se

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev pontiac:

Hörde att det skulle bli hamn för fiskebåtar tyvärr( söder om apberget)

Söder om ligger det väl redan en mindre hamn med fiskebåtar?... måste väl bli Suan Son Beach? ..eller Military Beach kanske den kallas?

Link to comment
Dela på andra sajter

I inlägg nr: 1 i tråden refereras det till en artikel i Bangkok Post och i den kan man läsa. " The port would be constructed on a 30-rai land plot just 37km from Hua Hin. "

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tidigare läst att piren skall byggas i Pak Nam Pran vid Pranburi Rivers mynning.....

 

Får väl åka och kolla upp saken nu när jag sitter i bussen till Hua Hin :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Naam jai:

Söder om ligger det väl redan en mindre hamn med fiskebåtar?... måste väl bli Suan Son Beach? ..eller Military Beach kanske den kallas?

Ja rätt ,nu bygger dom ut mitt mot den (mindre hamn med fiskebåtar) Suan Son Beach 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev pontiac:

Hörde att det skulle bli hamn för fiskebåtar tyvärr( söder om apberget)

Delvis rätt det är byggt så att fiskebåtar går in i en kanal

Om min uppgiftslämnare har klart för sig

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Persistant:

Delvis rätt det är byggt så att fiskebåtar går in i en kanal

Om min uppgiftslämnare har klart för sig

Persistant

Ja fiskebåtarna ligger i kanalen mot apberget vid inloppet söderut byggs det så såg det ut för ca 5 månader sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev pontiac:

Ja fiskebåtarna ligger i kanalen mot apberget vid inloppet söderut byggs det så såg det ut för ca 5 månader sedan.

Ja så är det

Nu vill jag komma med ett tillrättaläggande så att inga missförstånd uppstår

Jag har hört olika versioner om färjeläget skall vara i Hua Hin eller Pranburi

Idag körde jag till Hua Hin Today och fick möjlighet att prata med 

General Manager Visa Chimdee om bla  färjeprojektet.

Det är alltså inskickat ett förslag om anknytning i Hua Hin söder om apberget.

MEN näringslivet i Pranburi har klagat och menar att de behöver denna färjehamn 

för att turism och näringsliv skall få samma utveckling som Hua Hin

Så är läget , vad som kommer att ske nu när regeringen har sista ordet vet man ej

men Visa Cimdee trodde att det blir Hua Hin .

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Vattendjupet söder om ”apberget” kan vara ett hinder, så att en längre pir behöver byggas än vid Pranburi (Pak Nam Pran).

 

Logistik med bussar, taxi tuktuk kan tala för Pranburi då alla kan få en bit av kakan, nu är några bussbolag emot förslaget och säkert många taxirörelser som lever på att skjutsa eller hämta på ”suvvan”. Kan dessa nu få skjutsa kunderna istället 25-30km till en ny pir så blir det nog ett win-win läge.

 

Annars finns det redan en pir (renoveringsbehov) med bra djup ungefär nedanför soi 55 men då behövs nog ny bredare väg genom delar av stan och nya parkeringsytor.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...