Jump to content
IGNORERAD

Användningen av antibiotika ska minskas i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Den thailändska regeringen har gett klartecken till en plan från Folkhälsodepartementet för att minska bruket av antibiotika, i ett försök att halvera läkemedelsresistensen till 2021.
Regeringens talesman Sansern Kaewkamnerd sade under gårdagen att den nu godkända planen kommer genomföras mellan 2017 och 2021. Han tillade att 38,000 personer dör varje år på grund av läkemedelsresistens, och att denna siffra väntas bli högre. Den huvudsakliga faktorn för läkemedelsresistenta infektioner i landet är överdriven användning av receptfri antibiotika, och därför vill man informera allmänheten om säker antibiotikaanvändning.
Premiärminister Prayut Chan-ocha ska ha instruerat Folkhälsodepartementet att snabba på sin plan, och vill även att man jobbar på att öka användningen av traditionell thailändsk medicin.

 

c1_1067908_160822090424_620x413.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev MPR Nyheter:

Den thailändska regeringen har gett klartecken till en plan från Folkhälsodepartementet för att minska bruket av antibiotika, i ett försök att halvera läkemedelsresistensen till 2021.
Regeringens talesman Sansern Kaewkamnerd sade under gårdagen att den nu godkända planen kommer genomföras mellan 2017 och 2021. Han tillade att 38,000 personer dör varje år på grund av läkemedelsresistens, och att denna siffra väntas bli högre. Den huvudsakliga faktorn för läkemedelsresistenta infektioner i landet är överdriven användning av receptfri antibiotika, och därför vill man informera allmänheten om säker antibiotikaanvändning.
Premiärminister Prayut Chan-ocha ska ha instruerat Folkhälsodepartementet att snabba på sin plan, och vill även att man jobbar på att öka användningen av traditionell thailändsk medicin.

 

c1_1067908_160822090424_620x413.jpg

Källa

Lycka till! Har hittills inte träffat en enda Apotekare som fattar hur man ska använda antibiotika. Dom föreslår dessa förbannade piller till ta mig fan allt. Förstår inte apotekarna hur ska man då få vanligt folk fatta riskerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

För c:a 31 års sedan föddes min Svenska son och han hade lite problem med öroninflammationer då då och läkarna skrev ut recept med antibiotika på löpandeband

Jag var i mot detta från andra eller var det tredje receptet, men min dåvarande flickvän/mamma till sonen insisterade, vi måste lyssna på läkarna, de vet bäst
 
Det dröjde inte mer än c:a 2 år som det blev restriktioner med användandet av antibiotika i Sverige
 
 
Nu är Thailand 30 år efter i utvecklingen igen
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-23 at 00:52, skrev Chomphoo:

Lycka till! Har hittills inte träffat en enda Apotekare som fattar hur man ska använda antibiotika. Dom föreslår dessa förbannade piller till ta mig fan allt. Förstår inte apotekarna hur ska man då få vanligt folk fatta riskerna!

Hej Chomp förstår inte de thailänska läkarna det de Svenska läkarna förstår!!!!!!!! Då är det inte underligt att apotekarna  och allmänheten inte förstår. Men kan det vara så att Läkemedelsindustrin har stora intressen i att det säljs mycket antibiotika och andra piller av olika slag som jag får vid ett läkarbesök i Thailand. Det är röda.gröna,blåa och gula m.fl färger som jag fått En svensk länk om antibiotika  och de risker med för mycket av detta förträffliga läkemedel och som upptäcktes av en slump av Alexander Fleming 1928  http://www.dn.se/nyheter/sverige/lakare-varnar-for-kop-av-antibiotika-pa-natet/ mvh 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/22/2016 at 19:52, skrev Chomphoo:

Lycka till! Har hittills inte träffat en enda Apotekare som fattar hur man ska använda antibiotika. Dom föreslår dessa förbannade piller till ta mig fan allt. Förstår inte apotekarna hur ska man då få vanligt folk fatta riskerna!

 

Problemet är att i Thailand är ju apotekarna vanligt folk. Detsamma gäller ju många/de flesta yrkesgrupper, vem som helst kan ju starta upp en firma och låtsas vara nån form av auktoritet på sitt område, fastän i själva verket är de totalt okunniga inom sitt gebit.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Problemet är att i Thailand är ju apotekarna vanligt folk. Detsamma gäller ju många/de flesta yrkesgrupper, vem som helst kan ju starta upp en firma och låtsas vara nån form av auktoritet på sitt område, fastän i själva verket är de totalt okunniga inom sitt gebit.

Hej Nemo jag tycker att problemet är statens att de tillåter att vem som helst  kan öppna och sälja dessa preprat. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev haan:

Hej Nemo jag tycker att problemet är statens att de tillåter att vem som helst  kan öppna och sälja dessa preprat. mvh

Men nu handlar det ju om Thailand.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev hasseryd:

Men nu handlar det ju om Thailand.

 

 

Hej Hasse staten menar jag thailands hälsomyndighet. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Problemet är att i Thailand är ju apotekarna vanligt folk. Detsamma gäller ju många/de flesta yrkesgrupper, vem som helst kan ju starta upp en firma och låtsas vara nån form av auktoritet på sitt område, fastän i själva verket är de totalt okunniga inom sitt gebit.

 

3 timmar sedan, skrev haan:

Hej Nemo jag tycker att problemet är statens att de tillåter att vem som helst  kan öppna och sälja dessa preprat. mvh

 

Just vad det gäller apotek har jag fått för mig att ägaren måste ha utbildning och licens. 

Därmed inte sagt att det alltid är ägaren bakom disken.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev SatanG:

 

 

Just vad det gäller apotek har jag fått för mig att ägaren måste ha utbildning och licens. 

Därmed inte sagt att det alltid är ägaren bakom disken.

 

/ SatanG

Hej det tror jag också. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-22 at 19:52, skrev Chomphoo:

Lycka till! Har hittills inte träffat en enda Apotekare som fattar hur man ska använda antibiotika. Dom föreslår dessa förbannade piller till ta mig fan allt. Förstår inte apotekarna hur ska man då få vanligt folk fatta riskerna!

Jag är i stort sett helt obildbar då det gäller hur människokroppen fungerar. Liktförbannat så hörde jag när jag var ungdom att användning av antibiotika leder fram till resistens. Att man inte gjort något har förvånat mig under massor med år. Människan fungerar ju så att man förtränger faror och hittar på förklaringar såsom det drabbar inte mig, det är så långt fram i tiden detta kommer att hända och risken är så liten.

 

Är man apotekare förstår man nog följderna av att de säljer en massa antibiotika. Men vad lever apoteken på, jo att sälja mediciner väldigt få kommer att säja att jag vill minska min inkomst. De som har den inställningen kommer att förlora kunder, när deras kunderna går till konkurenterna. 

 

Hur många känner du, som skulle säga att jag vill minska min inkomst?

 

Samma fenomen ser vi när det gäller skydds användandet på arbetsplatser. Många genar fast de vet att dt är farligt. Användandet av hjälm i trafiken. En del använder inte kondom, etc.......... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Naturligtvis måste användningen av antibiotika minska i Thailand, men det är nog lättare sagt än gjort.

Beslut, lagar och regler brukar ju inte följas i Thailand och inget talar väl för att detta kommer att lyckas bättre än andra liknande beslut.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...