Jump to content
IGNORERAD

Flera gripna i passkontroll på Walking Street


MPR Nyheter

Recommended Posts

Alltid en livrem med en ficka i med passkopia o reseförsäkringen o några tusenbattingar..Visade upp kopian  sist när jag åkte buss från Huahin o till sc.. Blev stoppad närma burmagränsen o alla skulle visa pass .Testade o visa kopian o var ok ..Polisen blev impad på livremmen o skulle själv fixa en sa han

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frason

    9

  • kitungmakmak

    5

  • Boa52

    4

  • Herluf

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Innan brukade jag ha en kopia på passet med mig, men så slängde man byxorna i tvätten utan att tömma fickorna så blev det ludd av den kopian...

 

Numera använder jag bara mitt Thai ID i Thailand, har hört från säker källa - högt inom polisen - fått besked att det räcker med en kopia på passet om du kan visa upp originalet inom en viss tid. Som tydligen verkar vara 2 timmar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pass och visumstämpel i telefon och fick visa det i en kontroll en gång: "very good Sir, thank you" blev svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev wavis:

Alltid en livrem med en ficka i med passkopia o reseförsäkringen o några tusenbattingar..Visade upp kopian  sist när jag åkte buss från Huahin o till sc.. Blev stoppad närma burmagränsen o alla skulle visa pass .Testade o visa kopian o var ok ..Polisen blev impad på livremmen o skulle själv fixa en sa han

 

Var har du köpt en sådan livrem?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid passet med i bilen men aldrig behövt visa det vid kontroller, har aldrig haft passet med när jag varit på 'lösdrift', och andrig någon kopia.

Thai-körkortet har varit OK, de få gånger jag blivit stoppad, faktiskt nytt rekord med redan 3 gånger i år.

 

Oscar.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått har ju alla vid sina sinnens fulla bruk konstant kontakt med sitt försäkringsbolag så fort de går utanför dörren. Och varför de skulle glömma passet (och 4 kopior) förstår jag inte, vem f*n har inte alltid passet på sig.....

Bura in de j*klarna.....

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev frogfish:

Vad jag förstått har ju alla vid sina sinnens fulla bruk konstant kontakt med sitt försäkringsbolag så fort de går utanför dörren. Och varför de skulle glömma passet (och 4 kopior) förstår jag inte, vem f*n har inte alltid passet på sig.....

Bura in de j*klarna.....

Bura in alla som är på Walking Street efter kl 21,00 dom har nåt skumt i siktet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett sådant krokodilbälte i Pattaya för några år sedan, kommer dock inte ihåg var, troligen inga problem att finna ett liknande där.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev frogfish:

Vad jag förstått har ju alla vid sina sinnens fulla bruk konstant kontakt med sitt försäkringsbolag så fort de går utanför dörren. Och varför de skulle glömma passet (och 4 kopior) förstår jag inte, vem f*n har inte alltid passet på sig.....

Bura in de j*klarna.....

 

Har råkat in i kontroller några gånger.

Alla andra har fått visa legitimation i någon form,

men inte jag,

orättvist alltså

 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev christer64:

jag kör med en papperskopia av passet när jag är i Thailand och det har funkat det med 

 

Dom kan ju ha blivit hårdare med sånt nu. Får väl slänga passet i en plastpåse och stoppa den i damens handväska.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Dom kan ju ha blivit hårdare med sånt nu. Får väl slänga passet i en plastpåse och stoppa den i damens handväska.

Ett inplastat kort i kreditkortsformat med foto av passet på ena sidan och visumuppgifterna på andra sidan är en smidig lösning. Går att få gjort i någon av fotoaffärerna i Pattis.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Jive:

Ett inplastat kort i kreditkortsformat med foto av passet på ena sidan och visumuppgifterna på andra sidan är en smidig lösning. Går att få gjort i någon av fotoaffärerna i Pattis.

Det är ju frågan om det räcker tänkte jag. Om dom skärpt reglarna alltså, jag har en kopia på pass redan nu. Men den kopian är ju inte officiellt godkänd.

Sen skall man gärna ha försäkringspapper med sig åxå, för mig blir det 2 ibland pga olika försäkringsbolag efter dag 45.

 

Enklast hade det ju varit om foton på allt sånt duger, men med de styrande nu är jag inte alls så säker på det. Passet kan ju tjejen hämta åxå, men försäkringspappren kan vara bra att ha på sig om det smäller rejält. Inte säkert att kameran klarar sig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Det är ju frågan om det räcker tänkte jag. Om dom skärpt reglarna alltså, jag har en kopia på pass redan nu. Men den kopian är ju inte officiellt godkänd.

Sen skall man gärna ha försäkringspapper med sig åxå, för mig blir det 2 ibland pga olika försäkringsbolag efter dag 45.

 

Enklast hade det ju varit om foton på allt sånt duger, men med de styrande nu är jag inte alls så säker på det. Passet kan ju tjejen hämta åxå, men försäkringspappren kan vara bra att ha på sig om det smäller rejält. Inte säkert att kameran klarar sig.

Jag har inte hört att reglerna har skärpts, möjligtvis att tillämpningen av gällande regler har skärpts, men det är nog i så fall väldigt lokalt och sporadiskt. Försäkringspapper skall du inta behöva bära på dej, eftersom det inte finns nåt krav på det. Räcker väl med tel.nr och nr på försäkringen. Det är ju bara korkat att bära en sådan viktig handling som passet med sej och jag tror att polisen är av samma mening. En kopia eller foto av något slag borde räcka även för en ängslig svensk.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jive:

Jag har inte hört att reglerna har skärpts, möjligtvis att tillämpningen av gällande regler har skärpts, men det är nog i så fall väldigt lokalt och sporadiskt. Försäkringspapper skall du inta behöva bära på dej, eftersom det inte finns nåt krav på det. Räcker väl med tel.nr och nr på försäkringen. Det är ju bara korkat att bära en sådan viktig handling som passet med sej och jag tror att polisen är av samma mening. En kopia eller foto av något slag borde räcka även för en ängslig svensk.

Jo, det känns lite olustigt att trava omkring med passet om jag inte är på resa nånstans. Får väl köra vidare på det då (kopia/foto) kanske, är ju inte så långt till att hämta passet heller om dom nu vill se originalet.

 

Försäkringsnummer och telenummer samt datum för när försäkringen gäller är det som jag har med på en pappersbit (servicekort som jag skriver ut från nätet och fyller i). Tänkte om jag bli lite allvarligare skadad så vill jag snabbt in till sjukan innan jag blöder ihjäl.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Det är ju frågan om det räcker tänkte jag. Om dom skärpt reglarna alltså, jag har en kopia på pass redan nu. Men den kopian är ju inte officiellt godkänd.

Sen skall man gärna ha försäkringspapper med sig åxå, för mig blir det 2 ibland pga olika försäkringsbolag efter dag 45.

 

Enklast hade det ju varit om foton på allt sånt duger, men med de styrande nu är jag inte alls så säker på det. Passet kan ju tjejen hämta åxå, men försäkringspappren kan vara bra att ha på sig om det smäller rejält. Inte säkert att kameran klarar sig.

Lite data med personuppgifter, kontaktpersoner och försäkringar kan du göra själv på datorn och skriva ut.

Har själv en sån i plånboken. Dubbel kreditkortstorlek. Passkopia och visumkopia i telefonen men mitt thai-körkort  brukar duga.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎14 at 19:49, skrev audirs2:

Det är en rekomendation att ha en kopia av passet med sig!

kan ju ha ett foto av passet i mobilen ?

Har aldrig stött på detta problem har aldrig med mig passet ?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev leifen:

Lite data med personuppgifter, kontaktpersoner och försäkringar kan du göra själv på datorn och skriva ut.

Har själv en sån i plånboken. Dubbel kreditkortstorlek. Passkopia och visumkopia i telefonen men mitt thai-körkort  brukar duga.

Kontaktpersoner var ju en bra idé, jag brukar bara tala om vart jag ska och så håller vi kontakt den vägen. Men det kan ju bli lite smidigare med kontaktperson(er) om jag är helt utslagen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Ett inplastat kort i kreditkortsformat med foto av passet på ena sidan och visumuppgifterna på andra sidan är en smidig lösning. Går att få gjort i någon av fotoaffärerna i Pattis.

 

Japp! Går att göra på 3e vägen. Leta upp New York Pizza, ligger snett emot där soi LengKee korsar, och ta affären till vänster. Dom plastar in en minikopia för 80 baht.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Thonglor polis, Bangkok.

Thonglor Police Station notice about searching foreigners for contraband

1. Searching foreigners
1.1 Foreigners may take photos of police officers who do the search before searching begins
1.2 Searching has to be done in a place with sufficient lighting and not be desolated
1.3 Do not pay any amount of money to police officers whether you are asked to do or not
1.4 In case you are in a vehicle or a taxi, police officers who stop a vehicle and do the search must be in a proper checkpoint, under control of a commissioned officer

2. Collecting urine specimen must be done only in the police station

3. Foreigners could carry a copy of first page and entry stamped page of their passport instead of the original one.

If you experience any problems, you can call the tourist police on 1155, 24 hours a day. You can also call any of the following police stations in Bangkok:

Thonglor Police Station: 02-3818853
Klongton Police Station: 02-3140041
Lumpini Police Station: 02-2555993
Bangrak Police Station: 02-2340242
Makkasan Police Station: 02-3181821

 

Thonglor-Police-Distributing-Brochure-Explaining-Search-Policy-2.jpg

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev SatanG:

Från Thonglor polis, Bangkok.

Thonglor Police Station notice about searching foreigners for contraband

1. Searching foreigners
1.1 Foreigners may take photos of police officers who do the search before searching begins
1.2 Searching has to be done in a place with sufficient lighting and not be desolated
1.3 Do not pay any amount of money to police officers whether you are asked to do or not
1.4 In case you are in a vehicle or a taxi, police officers who stop a vehicle and do the search must be in a proper checkpoint, under control of a commissioned officer

2. Collecting urine specimen must be done only in the police station

3. Foreigners could carry a copy of first page and entry stamped page of their passport instead of the original one.

If you experience any problems, you can call the tourist police on 1155, 24 hours a day. You can also call any of the following police stations in Bangkok:

Thonglor Police Station: 02-3818853
Klongton Police Station: 02-3140041
Lumpini Police Station: 02-2555993
Bangrak Police Station: 02-2340242
Makkasan Police Station: 02-3181821

 

Thonglor-Police-Distributing-Brochure-Explaining-Search-Policy-2.jpg

 

/ SatanG

Tackar, då var det problemet löst.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Kontaktpersoner var ju en bra idé, jag brukar bara tala om vart jag ska och så håller vi kontakt den vägen. Men det kan ju bli lite smidigare med kontaktperson(er) om jag är helt utslagen.

Fyll i ICE i telefonen. På iPhone kan det läsas även om telefonen är låst, säkert samma på övriga märken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...