Jump to content
IGNORERAD

Thailand är världens minst eländiga nation


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailand är världens minst eländiga nation, i alla fall enligt det eländighetsindex som Bloomberg har släppt.
Resultaten för indexet ifråga kommer man fram till genom att kombinera levnadskostnaderna och arbetslösheten i länderna. Thailand har åtnjutit arbetslöshet på under en procent av den totala arbetsstyrkan i åratal, och konsumentprisindex höjdes med 0,1% i juli jämfört med förra året.
Indexet fokuserar på 74 ekonomier runtom i världen, och efter Thailand i listan kom Japan och Singapore, mestadels tack vare deras sjunkande priser. På andra änden av skalan placerade sig Venezuela, med en inflation på 181%.

 

4fgNVF4H.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    15

  • SatanG

    4

  • Nemo

    4

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Arbetslöshet på under 1% tror jag inte på - Thailändska staten har nog dålig koll om dom uppgivit siffran 1 %.

Det finnes 3 sorters lögner. Lögn , förbannad lögn och stratistik.

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev born41:

Arbetslöshet på under 1% tror jag inte på - Thailändska staten har nog dålig koll om dom uppgivit siffran 1 %.

Det finnes 3 sorters lögner. Lögn , förbannad lögn och stratistik.

born41

Kanske är dom som inte vill jobba inte alls med i statistiken?  

Har undrat ibland varför man måste ta in miljoner av gästarbetare från grannländerna när så många thai verkar vara arbetslösa.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev leifen:

Kanske är dom som inte vill jobba inte alls med i statistiken?  

 

50 minuter sedan, skrev born41:

Arbetslöshet på under 1% tror jag inte på - Thailändska staten har nog dålig koll om dom uppgivit siffran 1 %.

Det finnes 3 sorters lögner. Lögn , förbannad lögn och stratistik.

 

Hur får myndigheterna i Thailand fram denna statistik?

Finns det arbetsförmedlingar, arbetslöshetskassor, arbetslöshetsersättning i Thailand?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
46 minuter sedan, skrev leifen:

Kanske är dom som inte vill jobba inte alls med i statistiken?  

Har undrat ibland varför man måste ta in miljoner av gästarbetare från grannländerna när så många thai verkar vara arbetslösa.

Hej leifen många thailändare på lands-bygden är deltidare. När ris säsongen är gång har de jobb annars stöttar Amphur med vad jag kallar tillfälliga arbeten. Sen din undran om gästarbetarna  enkelt vem tjänar på en billig arbetskraft kontra dyrare thailändare. Jag har upplevt detsamma inom bygg-branschen i sverige ( polacker t.ex )  Men jag tror att arbetslösheten är större än 1%. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är dom som inte vill jobba inte alls med i statistiken?  

Har undrat ibland varför man måste ta in miljoner av gästarbetare från grannländerna när så många thai verkar vara arbetslösa.

I Sverige har vi ett liknande fenomen. Massor med arbetslösa, arbetsgivare som inte får tag i folk att anställa och "gästarbetare" från EU och icke EU länder.

Det kan vara så att Thai och svenskar är lika dana; de vill inte jobba.

Skickat från min NEX SMILE5 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar vill inte jobba? du menar somalier och andra bidragsparasiter som kallas svenskar och får ersättning utan att jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Alarik:

 

 

Hur får myndigheterna i Thailand fram denna statistik?

Finns det arbetsförmedlingar, arbetslöshetskassor, arbetslöshetsersättning i Thailand?

Hej 

Jag kan bara hänvisa till ett exempel , verkligt och inte en skröna

Min ,älskades systerdotter hade en anställning på ett företag här i trakten.

Ägaren måste av flera skäl skära ned och såg sig nödsakad att avskeda folk.

Systerdottern gick då till kommunens "arbetslöshetskassa" och fick i högst 6 månader 

5000 bath per månad eller 30% av sin lön.

Vilka som är berättigad till detta har jag förnärvarande inte fått klarhet i

Kanske lite kött på benen för dig ???

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar vill inte jobba? du menar somalier och andra bidragsparasiter som kallas svenskar och får ersättning utan att jobba.

Ja livslång försörjning lockar hit många nationaliteter. Samt en hel del svenskt WT ute i landsorten där det inte "finns" några jobb...

Skickat från min NEX SMILE5 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 9 augusti 2016 at 11:32, skrev stefantaby1:

Svenskar vill inte jobba? du menar somalier och andra bidragsparasiter som kallas svenskar och får ersättning utan att jobba.

Utanför tunnelbanestationerna i Stockholm dräller det av svenska bidragsparasiter.

Jag är 65 år, och har i hela mitt liv sett svenska parasiter. Att det sedan tillkommer en och annan nationalitet ytterligare är ju naturligt med tanke på situationen av att det rationaliseras bort folk hela tiden, även utlänningar. Bl.a. Sjukvårdspersonalen vet en hel del om dessa rationaliseringar. Om man inte får ett jobb, tja då får man väl parasitera? Att driva eget i Sverige är ju inte alltid det lättaste. Själv har jag testat ett 20- tal olika jobb, aldrig varit arbetslös, men vi är ju lite olika till sättet, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 8 augusti 2016 at 13:50, skrev born41:

Arbetslöshet på under 1% tror jag inte på - Thailändska staten har nog dålig koll om dom uppgivit siffran 1 %.

Det finnes 3 sorters lögner. Lögn , förbannad lögn och stratistik.

born41

Hej

Håller med dig, det låter helt orimligt.

Miljoner människor har ju bara jobb säsongsvis, många tvingas utomlands för att hitta jobb t.ex plocka blåbär, lingon och svamp.

Undrar hur man har fått fram denna siffra på 1%, det finns väl ingen arbetslöshetskassa eller liknande som för statistik, hur vet man hur många som har jobb när arbetet oftast är svart och oregistrerat, likaså undrar man ju om dom vet hur många som skulle vilja ha ett jobb om det fanns något o.s.v?

Mvh isan lover

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 9 augusti 2016 at 13:30, skrev Persistant:

Hej 

Jag kan bara hänvisa till ett exempel , verkligt och inte en skröna

Min ,älskades systerdotter hade en anställning på ett företag här i trakten.

Ägaren måste av flera skäl skära ned och såg sig nödsakad att avskeda folk.

Systerdottern gick då till kommunens "arbetslöshetskassa" och fick i högst 6 månader 

5000 bath per månad eller 30% av sin lön.

Vilka som är berättigad till detta har jag förnärvarande inte fått klarhet i

Kanske lite kött på benen för dig ???

Persistant

Hej

Det stämmer att detta förekommer, frugans storasyster fick en liknande uppgörelse, men jag ser ingen direkt koppling till uppgiften att bara 1% skulle vara arbetslösa.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med dig, det låter helt orimligt.

Miljoner människor har ju bara jobb säsongsvis, många tvingas utomlands för att hitta jobb t.ex plocka blåbär, lingon och svamp.

Undrar hur man har fått fram denna siffra på 1%, det finns väl ingen arbetslöshetskassa eller liknande som för statistik, hur vet man hur många som har jobb när arbetet oftast är svart och oregistrerat, likaså undrar man ju om dom vet hur många som skulle vilja ha ett jobb om det fanns något o.s.v?

Mvh isan lover

 

 

Skulle vilja hävda att de blir lockade/övertalade med halvlögner om hur stora pengar de kan göra på ett par tre månaders bärplockning,

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på alla migrantarbetare som behövs i Thailands råder det väl arbetskraftsbrist. Har sett siffror på flera miljoner arbetare från grannländerna.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev leifen:

Med tanke på alla migrantarbetare som behövs i Thailands råder det väl arbetskraftsbrist. Har sett siffror på flera miljoner arbetare från grannländerna.

 

 

 

Arbetskraft finns det nog, men inte till samma lön som migrantarbetarna nöjer sig med.  

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Arbetskraft finns det nog, men inte till samma lön som migrantarbetarna nöjer sig med.  

Vet att nu går det inte ens få thai till att säsongsarbeta inom jordbruk/skörd för 600-700b per dag i vissa regioner, återstår att importera arbetskraft.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Vet att nu går det inte ens få thai till att säsongsarbeta inom jordbruk/skörd för 600-700b per dag i vissa regioner, återstår att importera arbetskraft.

Samma som i Sverige då, även om svensken skulle önska att jobba . så väljer i många fall arbetsgivaren att anställa utlänningar.. jobbar en

hel del Balter bl.a på gårdarna här i sveriges isaan (västgötaslätten).

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Vet att nu går det inte ens få thai till att säsongsarbeta inom jordbruk/skörd för 600-700b per dag i vissa regioner, återstår att importera arbetskraft.

hm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den officiella statistiken baseras sannolikt på antalet inskrivna hos arbetsförmedlingarna. Det finns arbetsförmedlingar men det är nog inte stor andel som skriver in sig där. Ofta sjunger djungeltrumman, dvs kompisar tipsar kompisar om lediga jobb. Att arbetslösheten är låg är tveklöst, bland de som vill ha ett jobb iaf. För den som vill ha jobb finns hur mycket som helst i storstäderna, både för kvalificerade och och okvalificerad arbetskraft. Ett vanligt sätt att gå upp i lön är att ofta byta arbetsgivare för de lite mer kvalificerade.

 

/ SatanG 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev Naam jai:

Samma som i Sverige då, även om svensken skulle önska att jobba . så väljer i många fall arbetsgivaren att anställa utlänningar.. jobbar en

hel del Balter bl.a på gårdarna här i sveriges isaan (västgötaslätten).

Hej

Åkeri, sjöfart och byggnadssektorn är väl bra exempel på det du tar upp, dom är jobben skulle Svenskar gärna ta men arbetsgivarna väljer precis som i Thailand billigare arbetskraft, med sämre villkor, utan försäkringar och utan pensionsåtaganden.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev SatanG:

Den officiella statistiken baseras sannolikt på antalet inskrivna hos arbetsförmedlingarna. Det finns arbetsförmedlingar men det är nog inte stor andel som skriver in sig där. Ofta sjunger djungeltrumman, dvs kompisar tipsar kompisar om lediga jobb. Att arbetslösheten är låg är tveklöst, bland de som vill ha ett jobb iaf. För den som vill ha jobb finns hur mycket som helst i storstäderna, både för kvalificerade och och okvalificerad arbetskraft. Ett vanligt sätt att gå upp i lön är att ofta byta arbetsgivare för de lite mer kvalificerade.

 

/ SatanG 

 

Hej

Tror du har rätt, har aldrig hört talas om någon bybo som har varit inskriven på någon arbetsförmedling, visste inte ens att några rikstäckande sådana fanns i Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Åkeri, sjöfart och byggnadssektorn är väl bra exempel på det du tar upp, dom är jobben skulle Svenskar gärna ta men arbetsgivarna väljer precis som i Thailand billigare arbetskraft, med sämre villkor, utan försäkringar och utan pensionsåtaganden.

Mvh isan lover

I Sverige är det nog bara lägre lön som är möjligt, försäkringar och pension ingår om det nu inte är ren svart arbetskraft du menar men där tror jag att svenskar dominerar. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev haan:

hm!

Hej

Själv skulle jag kunna ordna fram hundratals om inte tusentals personer i vårt område som med glädje skulle ta jobb som ger 600-700 baht om dagen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Själv skulle jag kunna ordna fram hundratals om inte tusentals personer i vårt område som med glädje skulle ta jobb som ger 600-700 baht om dagen.

Mvh isan lover

Är dom beredda att flytta till andra regioner så finns massor av lönsamma jobb, många kortvariga dock så det blir att flänga runt.

 

Nu är det visst någon skördesäsong på bambu som är tillåten på allmän mark och ger inkomster på upp runt 1500b per dag i Isaan och då spelar det ingen roll om dom blir erbjuda 800b per dag av någon.

 

Bristen är ofta stor på arbetskraft då vissa saker som t.ex socker nästan skördas samtidigt av alla och det blir budgivning av dagslöner.

Så var det i Nong Bua Daeng i fattigaste Isaan i början av året. Burmeser räddade skörden för många.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev leifen:

I Sverige är det nog bara lägre lön som är möjligt, försäkringar och pension ingår om det nu inte är ren svart arbetskraft du menar men där tror jag att svenskar dominerar. 

Hej

Känner inte till någon Öststatare som jobbar på schysta villkor, oftast har man bara en låg timpeng, inga försäkringar, inga traktamenten, ingen pension och ingen semester, ibland händer det ju att någon av dom dör eller skadas och då är det inte alls självklart att någon tar ansvar för detta

Man får ett papper att visa upp om någon frågar men det är inte på dom villkoren man jobbar, det finns tyvärr många sätt att lura systemet, t.ex med antalet timmar, genom att använda sig av flera led med underleverantörer och bemanningsföretag.

 

Tror du chaufförer på utländska långtradare skulle behöva slanga diesel, laga mat på spritkök längs våra vägar i både regn och minusgrader, göra sina oljebyten i gatubrunnarna på varuhusens p-platser, smuggla sprit, cigaretter och öl om dom inte behövde?

Jag tror inte för ett ögonblick att dessa har samma villkor som Svenska chaufförer.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...