Jump to content
IGNORERAD

Pattaya vill bli av med gatuförsäljare & tiggare


MPR Nyheter

Recommended Posts

Styrande i Pattaya har beslutat att gatuförsäljare och tiggare måste bort från bland annat Walking Street och stränder.
Den som blir påkommen med att ägna sig åt ovan nämnda aktiviteter kommer i framtiden riskera en bot på 2,000 baht. Den 1:a augusti samlades runt 100 gatuförsäljare vid Pattayas Stadskontor för att diskutera frågan med tjänstemännen där. De föreslog en kompromiss där man istället för att förbjuda försäljare låter dem registrera sig för att lagligt ägna sig åt sin verksamhet och dessutom betala skatt. De ville även att boten skulle sänkas till 200-300 baht.
Setthapol Boonsawas – juridisk rådgivare i Pattaya – höll i ett möte den 4:e augusti där frågan diskuterades. Man kom dock fram till att den nya regeln kommer tas i bruk utan någon kompromiss, eftersom en sådan skulle leda till att regeln blir misslyckad. Som svar kommer gatuförsäljarna arrangera en demonstration den 8:e augusti.

 

044.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    6

  • Fritz

    6

  • kitungmakmak

    6

  • Jive

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kommer horor och katoyer på strandgatan att omfattas av den nya boten?  Nu är det väl 100 eller 200 baht som gäller när de blir uppsamlade av polisen och blir bötfällda.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Nemo:

Kommer horor och katoyer på strandgatan att omfattas av den nya boten?  Nu är det väl 100 eller 200 baht som gäller när de blir uppsamlade av polisen och blir bötfällda.

 

Dom säljer inget ;-) dom skräpar bara ner.

http://pattayaone.net/Pattaya-news/18425/Pattaya-beach-road-loiterers-rounded-up/#prettyPhoto

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att sakna makrillkillen men inte många andra.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen att de kommer att klara av att rensa stranden och WS från säljarna (där de f ö skapar minst problem), men inte på soierna i övriga Pattaya - det tror jag inte ett ögonblick på.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skräddarsytt för att ge polisen ytterligare en inkomstkälla, det är väl ingen som tror att de kommer bli medtagna ner till stationen för att bötfällas. Eftersom ingen blir, trots hård spaning, officiellt påkommen och bokförd existerar ju heller inte problemet. 

"Case closed, problem solved"

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nemo:

Kommer horor och katoyer på strandgatan att omfattas av den nya boten?  Nu är det väl 100 eller 200 baht som gäller när de blir uppsamlade av polisen och blir bötfällda.

Du verkar ha god kunskap av Pattaya ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

Kommer horor och katoyer på strandgatan att omfattas av den nya boten?  Nu är det väl 100 eller 200 baht som gäller när de blir uppsamlade av polisen och blir bötfällda.

När var du där sist som jag ser sitter du och skriver i MPR varenda timme, hur hinner du åka dit och kolla läget

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev leifen:

Du verkar ha god kunskap av Pattaya ;) 

 

Svårt att undvika alla nyheter om Pattaya på nätet.  Man behöver alltså inte vara på plats för att få reda på vad som händer.  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Boa52:

När var du där sist som jag ser sitter du och skriver i MPR varenda timme, hur hinner du åka dit och kolla läget

 

Har alldrig varit där, finns inget som lockar direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skräddarsytt för att ge polisen ytterligare en inkomstkälla, det är väl ingen som tror att de kommer bli medtagna ner till stationen för att bötfällas. Eftersom ingen blir, trots hård spaning, officiellt påkommen och bokförd existerar ju heller inte problemet. 

"Case closed, problem solved"

 

/ SatanG

Att betala polisen är också en kostnad.

Möjligen en lägre nivå, men ändå en bot i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan satt jag på stranden i Pattaya när polisen ordnade ett drev. Alla försäljare sprang som skållade råttor upp i gränderna på andra sidan beach road. En del försäljare hann inte undan och dom fick gå till polisstationen och lösa ut sina varor, tror det var 1000Thb. Efter 1 timme var allt som vanligt igen och kommersen blomstrade.

 

Jag tror att bland icke Thailandsrävar så är kommersen på gator och stränder en del av tjusningen med semestern.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
15 timmar sedan, skrev born41:

För några år sedan satt jag på stranden i Pattaya när polisen ordnade ett drev. Alla försäljare sprang som skållade råttor upp i gränderna på andra sidan beach road. En del försäljare hann inte undan och dom fick gå till polisstationen och lösa ut sina varor, tror det var 1000Thb. Efter 1 timme var allt som vanligt igen och kommersen blomstrade.

 

Jag tror att bland icke Thailandsrävar så är kommersen på gator och stränder en del av tjusningen med semestern.

 

Born41

Jag är ju ingen räv heller, men jag tar gärna en öl och lite popie på stranden under ett parasoll. Tjejen hugger in i en kokosnöt, det är så roligt vi har det dom få dagar vi vågar oss ner bland alla panchisar/expats/thairävar/besserwissers. Så jag uppskattar att kunna köpa nåt direkt på stranden.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är knappt störd alls av gatuförsäljare på mina promenader inne i själva stan. Det är ju mest ambulerande matvagnar, hand- eller moppedrivna, som man lätt väjer för. Skulle dessa förbjudas vore det däremot en fullständig katastrof för min kära hustru som ofta gör inköp när en matvagn passerar huset. Var ska alla bartjejer få sin mat ifrån om dessa vagnar förbjuds, jag bara frågar ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Särskilda uppställningsplatser för vagnarna på strategiska ställen med lagom avstånd kanske vore nåt för att få bättre flyt i trafiken, alltså den totala trafiken inkl. bilar.

 

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag är knappt störd alls av gatuförsäljare på mina promenader inne i själva stan. Det är ju mest ambulerande matvagnar, hand- eller moppedrivna, som man lätt väjer för. Skulle dessa förbjudas vore det däremot en fullständig katastrof för min kära hustru som ofta gör inköp när en matvagn passerar huset. Var ska alla bartjejer få sin mat ifrån om dessa vagnar förbjuds, jag bara frågar ?

 

Fritz..

Men jag måste ju erkänna att....jag vid något enstaka tillfälle besökt en bar...å yrkets vägnar förstås :whistle: och då kan det bli ganska irriterande med alla dessa försäljare som kommer och ska pracka på en än det ena och än det andra som man är totalt ointresserad av. Speciellt enerverande är det med dom som inte kan ta ett nej för ett nej utan stannar kvar vid bordet och fortsätter demonstrera alla sina fina klockor, skulpturer eller vad tusan det nu är. :6:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mej vore det katastrof om pillerförsäljarna försvann från barområdet där jag brukar hitta dom.:unsure:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Men jag måste ju erkänna att....jag vid något enstaka tillfälle besökt en bar...å yrkets vägnar förstås :whistle: och då kan det bli ganska irriterande med alla dessa försäljare som kommer och ska pracka på en än det ena och än det andra som man är totalt ointresserad av. Speciellt enerverande är det med dom som inte kan ta ett nej för ett nej utan stannar kvar vid bordet och fortsätter demonstrera alla sina fina klockor, skulpturer eller vad tusan det nu är. :6:

 

Fritz..

 

Det där gäller ju inte bara barer. Till exempel Kiss Food på 2nd Road (utmärkt ställe, för övrigt), utefter alla soier som har indiska skräddare och när man sitter på stranden händer samma sak. Bland dom allra jävligaste är dom som kommer med plastleksaker till ungarna och inte går när pappa och mamma sagt ifrån. Dom står kvar och hoppas helt uppenbart på att barnen skall tjata sig till något, men det händer inte. Ett nej är ett nej. Ibland blir det förstås ja också, men det är en annan sak. Det viktiga är att vara konsekvent och aldrig ändra det man sagt från början. När det där händer brukar jag säga nej exempelvis fem gånger. Om dom fortfarande inte fattat säger jag något i stil med: "Now I have said NO politely five times to you, but you still don't understand. So I am sorry, but now I have to tell you to.... FUCK OFF! Is there any part of that you don't understand?" Då brukar dom lomma iväg och med lite tur snackar dom med övriga försäljare och varnar. En variant på det där är att när den tionde försäljaren kommer säger jag: "I have politely said NO to nine of your kind. Sorry, but you are number ten: FUCK OFF!"

 

Något jag absolut inte kan tolerera är när dom kommer och petar på en när man ignorerar dom, speciellt om man är mitt i en konversation med någon annan. Då får dom avhyvlingen direkt, utan förvarning.

 

En skräddarkille på Beach Road hoppade på mig och tjatade om kostymer när vi var på väg till en massage tillsammans med ett annat svenskt/thai par. När vi gick tillbaks låtsades jag inte se honom förrän jag såg i ögonvrån att han var på gång. Då vände jag mig hastigt emot honom och gav upp ett vrål rakt i fejan på honom. Han hoppade högt och jag ger 50% chans att han gjorde i brallan. Då garvade vi åt honom när han ropade "I didn't get scared, I didn't get scared!" Ha! Försöka duger...

 

Gatuförsäljare är annars OK till en viss gräns. Problemet är att ingen verkar förstå var gränsen går. Blir det för mycket basar över det blir det bara jobbigt. Matvagnarna på Walking street har jag inget emot, dom står ju där när trafiken är avstängd och folk som rör sig på WS vill nog gärna ha dom kvar. Dom stör inte och är inte påflugna eller påträngande. Vill man inte handla går man förbi.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Celsius:

 

Det där gäller ju inte bara barer. Till exempel Kiss Food på 2nd Road (utmärkt ställe, för övrigt), utefter alla soier som har indiska skräddare och när man sitter på stranden händer samma sak. Bland dom allra jävligaste är dom som kommer med plastleksaker till ungarna och inte går när pappa och mamma sagt ifrån. Dom står kvar och hoppas helt uppenbart på att barnen skall tjata sig till något, men det händer inte. Ett nej är ett nej. Ibland blir det förstås ja också, men det är en annan sak. Det viktiga är att vara konsekvent och aldrig ändra det man sagt från början. När det där händer brukar jag säga nej exempelvis fem gånger. Om dom fortfarande inte fattat säger jag något i stil med: "Now I have said NO politely five times to you, but you still don't understand. So I am sorry, but now I have to tell you to.... FUCK OFF! Is there any part of that you don't understand?" Då brukar dom lomma iväg och med lite tur snackar dom med övriga försäljare och varnar. En variant på det där är att när den tionde försäljaren kommer säger jag: "I have politely said NO to nine of your kind. Sorry, but you are number ten: FUCK OFF!"

 

Något jag absolut inte kan tolerera är när dom kommer och petar på en när man ignorerar dom, speciellt om man är mitt i en konversation med någon annan. Då får dom avhyvlingen direkt, utan förvarning.

 

En skräddarkille på Beach Road hoppade på mig och tjatade om kostymer när vi var på väg till en massage tillsammans med ett annat svenskt/thai par. När vi gick tillbaks låtsades jag inte se honom förrän jag såg i ögonvrån att han var på gång. Då vände jag mig hastigt emot honom och gav upp ett vrål rakt i fejan på honom. Han hoppade högt och jag ger 50% chans att han gjorde i brallan. Då garvade vi åt honom när han ropade "I didn't get scared, I didn't get scared!" Ha! Försöka duger...

 

Gatuförsäljare är annars OK till en viss gräns. Problemet är att ingen verkar förstå var gränsen går. Blir det för mycket basar över det blir det bara jobbigt. Matvagnarna på Walking street har jag inget emot, dom står ju där när trafiken är avstängd och folk som rör sig på WS vill nog gärna ha dom kvar. Dom stör inte och är inte påflugna eller påträngande. Vill man inte handla går man förbi.

Har du provat att vänligt på Thai säga "maei au khrap"? Det fungerar förvånansvärt bra på Thailändska försäljare, tycker inte att man ska vara otrevlig mot dem. Dock håller jag med dig om de Pakistanska skräddarna, de har jag svårt för!
//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Stefan:

Har du provat att vänligt på Thai säga "maei au khrap"? Det fungerar förvånansvärt bra på Thailändska försäljare, tycker inte att man ska vara otrevlig mot dem. Dock håller jag med dig om de Pakistanska skräddarna, de har jag svårt för!
//S

 

Jodå, visst har jag det, men det funkar ju inte alltid det heller och jag vet inte vad FUCK OFF heter på thai :big_smile:, så jag övergår till engelska när det behovet föreligger. Självklart är jag hövlig tills det går för långt och det påpekar jag för dom innan storsläggan kommer fram. Det skrev jag ju också. Sedan tycker jag ju i och för sig att en gatuförsäljare i Pattaya borde fatta vad NO THANKS på engelska betyder också. Annars har dom fel yrke.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Celsius:

 

Jodå, visst har jag det, men det funkar ju inte alltid det heller och jag vet inte vad FUCK OFF heter på thai :big_smile:, så jag övergår till engelska när det behovet föreligger. Självklart är jag hövlig tills det går för långt och det påpekar jag för dom innan storsläggan kommer fram. Det skrev jag ju också. Sedan tycker jag ju i och för sig att en gatuförsäljare i Pattaya borde fatta vad NO THANKS på engelska betyder också. Annars har dom fel yrke.

Hmm, för mig duger ett vänligt "nej tack" väldigt långt, sedan ignorerar jag dem bara. Men när de börjar ta och peta på mig blir jag lite mer vänlig till "storsläggan"!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Så länge dom inte står så illa att jag måste gå på gatan (inte sälja min kropp, utan gå ut bland trafiken) så är dom ett trevligt inslag. Och strandraggarna verkar i alla fall ta en mai ao kap ganska bra.

 

Men är det lite kunder så blir dom nog mer påflugna, fast Thailändare har långt kvar till gatusäljande/inkastande Turkar och Egyptier.

 

Inte mycket vi köper från dom, lite frukt kanhända på vägen hem. Ibland lite grillat åxå, moo ping eller pork satay slinker lätt ner för mig. Damen lyckas hitta somtam men var hon köper den vetefan för då sitter jag på nån bar och kyler av mig lite.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Celsius:

Matvagnarna på Walking street har jag inget emot, dom står ju där när trafiken är avstängd och folk som rör sig på WS vill nog gärna ha dom kvar. Dom stör inte och är inte påflugna eller påträngande. Vill man inte handla går man förbi.

Eftersom det var mer än två år sen jag besökte Walking Street sist och jag för tillfället är gräsänkling så blev det ett studiebesök för MPR:s räkning i går kväll. Men det dröjer nog minst två år till innan nästa gång, den saken är klar. Nån matvagn såg jag inte skymten av men ändå var det trångt som tusan, väldigt mycket folk i rörelse. Något irriterande var det med alla inkastare som skulle slita in en på gogoställena men mest irriterad blev jag av ljudnivån som var sanslöst hög. Att man inte kunde sätta sig ner nånstans och ta en pilsner, titta på folkvimlet och snacka med nån utan att skrika på högsta volym för att göra sig hörd fick mig att ganska snabbt dra mig därifrån.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...