Jump to content
IGNORERAD

Funderar!


thomas001

Recommended Posts

Funderar på att byta bort min 6 år gamla Toyota Fortuner. Blir ju back to basic. Hade ju pickis tidigare.

Var och kollade in denna kärra. Blev nästan kärlek vid forsta ogonkastet. Chevrolet High Country Storm.

200 friska hästar,6-stegs automat, intercooler och turbo,skinnklädsel,GPS, helautomatisk klimatanläggning plus en massa annat lullul.

storm1.jpg

storm2.jpg

storm3.jpg

storm4.jpg

 

 

 

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thomas001

    35

  • Tallviking

    14

  • Kenneth4618

    12

  • andrejsdenruskige

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jappe eller korea bil är väl bättre?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Snygg!

Får man vara så fräck att fråga vad en sån skönhet kostar?

Strax over en miljon Inkl. 1 års fullforsäkring och skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev audirs2:

Jappe eller korea bil är väl bättre?

Hur menar du då?  Monteras i Thailand som alla andra pickisar.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Säker på att du vill ha skinnklädsel i den värmen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Säker på att du vill ha skinnklädsel i den värmen ?

Inga problem..det har jag även i min Fortuner. Fordelen med den nya Pickisen är att jag med fjärrkontrollen kan starta motor och starta klimatanläggningen om jag vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Säker på att du vill ha skinnklädsel i den värmen ?

 

Kan väl inte vara värre än plast/galonklädsel?   :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

@thomas001 Kolla vändradien. Har för mig den var helt värdelös i tidigare modeller och speciellt den fyrhjulsdrivna saken. Kom knappt runt i rondellerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev navion hispania:

 Gör dom nått bra pris vid inbyte ?

Blev bjuden 600.000 Baht for min Fortuner som är 6 år gammal och over 10.000 mil. Kopte den for 1.290.000 Baht. Så det är jag jävligt nojd med.

Dom byter ju inte in bilen utan det kommer en second-hand handlare och koper min gamla bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

 

Kan väl inte vara värre än plast/galonklädsel?   :rolleyes:

 

Tänkte mer på alternativet tygklädsel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Tänkte mer på alternativet tygklädsel

 

Ja, det är ju att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

@thomas001 Kolla vändradien. Har för mig den var helt värdelös i tidigare modeller och speciellt den fyrhjulsdrivna saken. Kom knappt runt i rondellerna...

Denna är bättre. Sen vill jag inte ha 4x4 utan det blir en vanlig 4x2

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på skinnklädsel.

Har haft det i alla mina bilar sedan min första nya thaibil 2002 och det är inte varmare med skinn.

 

Det är ju A/C:n som styr temperaturen i bilen och inte sätesformatet. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Surin P3:

Kör på skinnklädsel.

Har haft det i alla mina bilar sedan min första nya thaibil 2002 och det är inte varmare med skinn.

 

Det är ju A/C:n som styr temperaturen i bilen och inte sätesformatet. :D 

 

Det är mer att den blir väldigt varm när bilen står ute i solen och man hoppar in och sätter sig som inte är så skönt

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Surin P3:

Kör på skinnklädsel.

Har haft det i alla mina bilar sedan min första nya thaibil 2002 och det är inte varmare med skinn.

 

Det är ju A/C:n som styr temperaturen i bilen och inte sätesformatet. :D 

Samma här! Gillar skinn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Det är mer att den blir väldigt varm när bilen står ute i solen och man hoppar in och sätter sig som inte är så skönt

 

 

 

Jo, det har du ju rätt i.

 

Brukar starta bilen nån minut före avfärd så slipper man tokvärmen. Men det har jag gjort även när bilen haft tygklädsel. (Har haft ett flertal äldre tygklädselbilar).

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Jo, det har du ju rätt i.

 

Brukar starta bilen nån minut före avfärd så slipper man tokvärmen. Men det har jag gjort även när bilen haft tygklädsel. (Har haft ett flertal äldre tygklädselbilar).

 

Det som är värst är den brännheta ratten.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
25 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Tänkte mer på alternativet tygklädsel

 

23 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Ja, det är ju att föredra.

Har hyrt 2 bilar denna resa, den ena med skinn och den jag har nu tyg. Skinn var mycket battre ,tyckerdet blir varmare med tyg. Jag startar bilen lite innan man ska ivag och det har funkat bra och jag brande mig inte med skinnkladseln.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Funderar på att byta bort min 6 år gamla Toyota Fortuner. Blir ju back to basic. Hade ju pickis tidigare.

Var och kollade in denna kärra. Blev nästan kärlek vid forsta ogonkastet. Chevrolet High Country Storm.

200 friska hästar,6-stegs automat, intercooler och turbo,skinnklädsel,GPS, helautomatisk klimatanläggning plus en massa annat lullul.

storm1.jpg

storm2.jpg

storm3.jpg

storm4.jpg

 

 

 

Nice vagn, är det en riktig motor nuförtiden eller är det en Datsun motor? Hur som, gör gärna ett utlåtande i tråden om för nackdelar när du kört ett tag.

44 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det som är värst är den brännheta ratten.

I Svedala, men i Thailand blir det inte så varmt, vi har svarttonade rutor runt om inkl framruta. eller syftar du på bil med vanligt glas fram?

Edit:

Skulle inte en solcellsdriven fläkt med en liten panel på taket kunna ventilera lite med typ ett intag från undersida på något sätt?

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det som är värst är den brännheta ratten.

 

I bilen med skinnklädsel eller? 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Tekkor:

Nice vagn, är det en riktig motor nuförtiden eller är det en Datsun motor? Hur som, gör gärna ett utlåtande i tråden om för nackdelar när du kört ett tag.

I Svedala, men i Thailand blir det inte så varmt, vi har svarttonade rutor runt om inkl framruta. eller syftar du på bil med vanligt glas fram?

Edit:

Skulle inte en solcellsdriven fläkt med en liten panel på taket kunna ventilera lite med typ ett intag från undersida på något sätt?

Garanterat ingen Datsunmotor. Inte heller ens en motor från Cheva utan en japansk spis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min allmänna kommentar är att om du skulle köpa bil i Pattaya ska du sky Chevrolet som pesten. Inte så mycket för kvaliten på fordonen som för den usla servicen. Vi hade en Cheva Aveo i företaget ett tag och bilen var väl skaplig, men inte bättre än det. Pickisarna är nog mycket bättre. Men service var ren skit! En gång ringde dom efteråt och ville göra en uppföljning av kvaliten. När jag började räkna upp allt jag var besviken på la dom bara på luren. Statistiken måste ju hyfsas. Så kola med kompisar som har Cheva där du bor om servicen är bra!

 

Motorerna är väl sannolikt från Isuzu, eftersom dom samarbetar i Thailand. Borde vara bra grejor i så fall.

 

När det gäller pickisar skulle mitt val idag vara Ford Ranger med 3.2 litersmotorn, 4x4 och sexstegsautomat. Men den kostar mer och man kan inte välja bort 4x4. Min gamla Mazda BT50, som byggs i samma fabrik som Fordarna, får duga för mig ett tag till. Den har gått som en klocka, bra kvalitet. Det enda som jag bytt som inte är normalt är relät till glödstiften och det kan jag leva med. Jag har satt i en styrdosa som jag tagit med från Sverige som ger ett rejält effekttillskott. Om man tittar på moderna dieslars vridmomentkurva så är den ofta omotiverat platt i mellanregistret. Jag tror det är det vridet som fabriken trimmat ner och som man får tillbaks med chiptrimning. Bara 4-5 tusen kronor vill jag minnas och det monterar man lätt själv på 10 minuter. Lägre förbrukning om man inte ändrar körstil med mer effekt. På landsväg i konstant fart går förbrukningen faktiskt ner lite grann.

 

Klädselns temperatur blir exakt densamma oavsett material, allt annat lika. Det som skiljer är konduktiviteten hos materialen och där är nog skinn och tyg ganska likvärdiga, plast är kass. Lägg ena handen på en träbit och den andra på metall så känns dom olika även om temperaturen är densamma. Vi människor känner nämligen inte temperatur utan värmeflöde, som beror på bl a temperatur och konduktivitet.

 

Iden med solcellsdriven kupefläkt är bra och man kan undra varför det inte blivit populärt. SAAB hade ett sånt system på någon modell vill jag minnas.

 

Du verkar få bra betalt för Fortunern. Räkna inte med det på Chevan! Den kommer nog att falla snabbare i värde.

 

Snygg bil annars, även om jag själv skulle valt bort dekalerna på en vit bil. På en gul bil skulle det svarta se läckert ut om du frågar mig.

 

Lycka till!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Celsius:

Min allmänna kommentar är att om du skulle köpa bil i Pattaya ska du sky Chevrolet som pesten. Inte så mycket för kvaliten på fordonen som för den usla servicen. Vi hade en Cheva Aveo i företaget ett tag och bilen var väl skaplig, men inte bättre än det. Pickisarna är nog mycket bättre. Men service var ren skit! En gång ringde dom efteråt och ville göra en uppföljning av kvaliten. När jag började räkna upp allt jag var besviken på la dom bara på luren. Statistiken måste ju hyfsas. Så kola med kompisar som har Cheva där du bor om servicen är bra!

 

Motorerna är väl sannolikt från Isuzu, eftersom dom samarbetar i Thailand. Borde vara bra grejor i så fall.

 

När det gäller pickisar skulle mitt val idag vara Ford Ranger med 3.2 litersmotorn, 4x4 och sexstegsautomat. Men den kostar mer och man kan inte välja bort 4x4. Min gamla Mazda BT50, som byggs i samma fabrik som Fordarna, får duga för mig ett tag till. Den har gått som en klocka, bra kvalitet. Det enda som jag bytt som inte är normalt är relät till glödstiften och det kan jag leva med. Jag har satt i en styrdosa som jag tagit med från Sverige som ger ett rejält effekttillskott. Om man tittar på moderna dieslars vridmomentkurva så är den ofta omotiverat platt i mellanregistret. Jag tror det är det vridet som fabriken trimmat ner och som man får tillbaks med chiptrimning. Bara 4-5 tusen kronor vill jag minnas och det monterar man lätt själv på 10 minuter. Lägre förbrukning om man inte ändrar körstil med mer effekt. På landsväg i konstant fart går förbrukningen faktiskt ner lite grann.

 

Klädselns temperatur blir exakt densamma oavsett material, allt annat lika. Det som skiljer är konduktiviteten hos materialen och där är nog skinn och tyg ganska likvärdiga, plast är kass. Lägg ena handen på en träbit och den andra på metall så känns dom olika även om temperaturen är densamma. Vi människor känner nämligen inte temperatur utan värmeflöde, som beror på bl a temperatur och konduktivitet.

 

Iden med solcellsdriven kupefläkt är bra och man kan undra varför det inte blivit populärt. SAAB hade ett sånt system på någon modell vill jag minnas.

 

Du verkar få bra betalt för Fortunern. Räkna inte med det på Chevan! Den kommer nog att falla snabbare i värde.

 

Snygg bil annars, även om jag själv skulle valt bort dekalerna på en vit bil. På en gul bil skulle det svarta se läckert ut om du frågar mig.

 

Lycka till!

 

 

Har ju alltid kört och köpt toyota under alla år i Thailand. Varit mycket nöjd med service och bilarna. Här där vi bor är servicen på Cheva kanon. svågern har en och han är mycket nöjd. Tvärtom med Ford, dom är ökända här för sin service. Skörtar gärna upp sina kunder med att ta extra betalt. frugan har en Ford Fiesta Sport och hon har gått bananas varje gång hon varit på Ford här uppe. Har kollat in Ford Ranger men är fullständigt ointresserad av 4x4. Vill jag ha en Ford  4x2 så måste jag välja en med deras 2,2L motor. går fetbort för mig.

Vridmomentet på motorn i Chevan är hela 500NM plus att den har 200 hästar. Då den har både turbo och intercooler får man ju kraft hela tiden. Behöver inte vänta på att turbon ska börja jobba. Helt rätt att motorn är från Isuzu. Beprövad teknik.

Har även kollat in Toyotas nya pickup men den känns ålderstigen jämnfört med Chevan. 

Andrahandsvärdet på Cheva Colorado och liknande pickupper är ungefär lika här uppe. Så det oroar mig inte.

Framtiden får utvisa om det blir ett bra köp....inget jag oroar mig för i dagsläget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...