Jump to content
IGNORERAD

Trafiken


Batting

Recommended Posts

Alltså, finns det någon som kan förklara hur de tänkt kring detta med stoppljusen?
Jag var till ChinaTown i våras och skulle gå över en större korsning där.
Jag tyckte att det blev grönt för mig och knatade glatt på. Plötsligt kom det tutande motorcyklar och bilar från vänster.
Jag blev rädd och tittade upp mot trafikljuset som nu plötsligt blivit rött.
Hoppsan och hjälp tänkte jag och ökade takten, men nu var det lite sent påtänkt.
Trafiken rakt över korsningen hade nu tydligen fått grönt.
Bilar och motorcyklar rivstartade med ett vrål från andra sidan korsningen.

Jag insåg att jag aldrig skulle hinna över så jag gjorde det enda vettiga. Jag stod still.
Jag tänkte att det skulle vara lättare för trafiken att missa mig då, men nu verkar Thailändare inte riktigt fungera som jag tänkt mig.
Det var ju snarare som att de siktade på mig! :slow:
En karl men en kvinna bakpå sin mc kom farande med full fart, och förväntade sig tydligen att jag skulle gå upp i rök eller nåt.
Jag stod sill för jag hade liksom ingenstans att ta vägen.
Till slut insåg karl att det nog var han som var tvungen att göra nåt. Han tvärnitade någon millimeter från mig så att cykeln krängde till.
Den ställde sig på tvären så att den skapade ett litet utrymme för mig. Efter en del djärva hopp och gymnastiska övningar så lyckades jag komma över gatan.
Lättad hoppade jag upp på trottoaren och försvann i folkvimlet. 
Bakom mig hörde jag hur motorcykelns kvinnliga passagerare skrek ilsket efter mig.

Jag fick nog mycket ovett där, ovett och svordomar som jag inte förstod. Och visst, det hade jag förmodligen förtjänat.
Det var ju förmodligen jag som missförstått ljussignalen, men det som förvånar mig är thailändarnas reaktion.
Skit samma av vilken orsak det står en "Gubbe" mitt i gatan, eller vems fel det är. Står det en "Gubbe" där så ska man försöka runda honom,
eller hur tänker dom?  :35:
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    13

  • Nemo

    10

  • frogfish

    9

  • Batting

    9

Mest aktiva i denna tråd

Den enkla förklaringen är att thailändare generellt är dumma i huvudena vad gäller trafikregler.

I kombination med det och att det viktigaste är dom själva (i trafiken) blir det så .

 

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan pallar ni åka Thailand om allt e så kasst?

Thaiair e ju ren skiten.

Stränderna värdelösa.

Thaiare dumma i huvudet.

Thaithejer bara blåser folk.

Maten bara ett jävla slaffs.

Etc. etc. etc.

Fan det e ju tydligen problem med allt, fattar inte hur vissa pallar o åka dit?

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet väl alla att det är skottpengar på gubbar:big_smile:

Det har både Gudrun och Zara sagt......

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur fan pallar ni åka Thailand om allt e så kasst?

Thaiair e ju ren skiten.

Stränderna värdelösa.

Thaiare dumma i huvudet.

Thaithejer bara blåser folk.

Maten bara ett jävla slaffs.

Etc. etc. etc.

Fan det e ju tydligen problem med allt, fattar inte hur vissa pallar o åka dit?

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Läste du inte in lite mycket i TS inlägg nu? Han skrev väl i princip ingenting av det du räknar upp? Eller har du startat firma för halmgubbetillverkning......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
13 minuter sedan, skrev frogfish:

Läste du inte in lite mycket i TS inlägg nu? Han skrev väl i princip ingenting av det du räknar upp? Eller har du startat firma för halmgubbetillverkning......

Jag tycker som Soengsang,det ar ibland riktigt mycket negativt som skrivs om Thailand och dess befolkning, Skulle jag vara lika negativ mot detta land sa skulle jag helt enkelt inte resa hit mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev jlh66:

Jag tycker som Soengsang,det ar ibland riktigt mycket negativt som skrivs om Thailand och dess befolkning, Skulle jag vara lika negativ mot detta land sa skulle jag helt enkelt inte resa hit mer.

Ok. Jag missade helt att denna tråden handlade om det. My bad, jag ska genast skriva in mig på närmaste svenskakurs.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
4 minuter sedan, skrev frogfish:

Ok. Jag missade helt att denna tråden handlade om det. My bad, jag ska genast skriva in mig på närmaste svenskakurs.....

Va inte sa kanslig :dribble:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev jlh66:

Va inte sa kanslig :dribble:

?

Jag trodde ju i min enfald att TS var lite förundrad över trafiken. Han visste ju att han själv gjort fel, men var inte på det klara med varför reaktionen på hans fel var så kraftig, och undrade om det fanns nån rimlig förklaring som nån thaiveteran kunde ge.

Men sen har jag fått det förklarat att det handlade om klagande på flyg, stränder och thaitjejer mm.

Så jag är inte känslig, jag är tacksam att jag fick förklarat för mig vad tråden egentligen handlade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur fan pallar ni åka Thailand om allt e så kasst?

Thaiair e ju ren skiten.

Stränderna värdelösa.

Thaiare dumma i huvudet.

Thaithejer bara blåser folk.

Maten bara ett jävla slaffs.

Etc. etc. etc.

Fan det e ju tydligen problem med allt, fattar inte hur vissa pallar o åka dit?

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Nej jag gillar Thailand i stort, men man måste ju få diskutera företeelser.
Jag gillar kulturkrockar. Det gör att man får tänka till.
Men detta med trafiken...Ja man måste ju få undra. :dizzy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste du inte in lite mycket i TS inlägg nu? Han skrev väl i princip ingenting av det du räknar upp? Eller har du startat firma för halmgubbetillverkning......

Jodå.

Borde tillagt att detta jag skrev inte var tillägnat endast TS, utan flera aktiva trådar nu som bara vill påvisa hur kasst allt e med Thailand.

Ämnet TS nämde går under etc.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur fan pallar ni åka Thailand om allt e så kasst?

Thaiair e ju ren skiten.

Stränderna värdelösa.

Thaiare dumma i huvudet.

Thaithejer bara blåser folk.

Maten bara ett jävla slaffs.

Etc. etc. etc.

Fan det e ju tydligen problem med allt, fattar inte hur vissa pallar o åka dit?

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Nu överreagerar du allt, du har ju varit tillräckligt länge i Thailand så du kan erkänna att Thailändska trafiken är under all kritik, fullständigt hänsynslös, det var väl det tråden handlade om, vidare kan jag hålla med dej om en del av det övriga du nämner men det kommer ju uteslutande från turist nissarna, och dom finns det ju gott om här oavsätt om dom har varit i Thailand femtiolapp gånger är dom turist nissar, vet i fan om inte du också kan räknas dit.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jodå.

Borde tillagt att detta jag skrev inte var tillägnat endast TS, utan flera aktiva trådar nu som bara vill påvisa hur kasst allt e med Thailand.

Ämnet TS nämde går under etc.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Ok, då förstår jag vad du menar. Men jag tyckte nog inte TS försökte påvisa hur kasst Thailand är, snarare sin egen okunskap om trafiken där. Men ännu en sak vi har olika måttstockar om, man lär sig nåt (nästan) varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till själva grundfrågan så undrar jag över de där trafikljusen.
Nu måste jag ju ha missförstått DET DÄR trafikljuset, men när jag var i Pataya följde jag med folkströmmen när det blev grönt.
Det var alltså bevisligen grön, men lik förbannat började det komma motorcyklar från gatan till vänster.
Blir det liksom aldrig grönt enbart för gångtrafikanter?

Nu är jag ny på detta denna sidan men vad gäller skitsnack angående Thailand på sådana här sidor
så är väl det lika ofta förekommande som skitsnack om Sverige?
Det finns folk som bara letar fel, men man kan diskutera företeelser som man tycker är lite lustiga
utan att man för den sakens skull hatar något.

Är det inte därför man är på ett sådant här forum, för att diskutera olikheter? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu överreagerar du allt, du har ju varit tillräckligt länge i Thailand så du kan erkänna att Thailändska trafiken är under all kritik, fullständigt hänsynslös, det var väl det tråden handlade om, vidare kan jag hålla med dej om en del av det övriga du nämner men det kommer ju uteslutande från turist nissarna, och dom finns det ju gott om här oavsätt om dom har varit i Thailand femtiolapp gånger är dom turist nissar, vet i fan om inte du också kan räknas dit.

Chan2014

Räknas till vad som så länge jag inte som du framstår som en fullständig idi*t.

Kan bara tänka mig ditt ysteriska beteende bakom ratten.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Räknas till vad som så länge jag inte som du framstår som en fullständig idi*t.

Kan bara tänka mig ditt ysteriska beteende bakom ratten.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det där får du nog skriva en gång till, vad är det för språk du skriver på.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Räknas till vad som så länge jag inte som du framstår som en fullständig idi*t.

Kan bara tänka mig ditt ysteriska beteende bakom ratten.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Testar du gränserna nu, rysligt vad styv i korken herrn plötsligt har blivit, mår du inte bra, du har väl precis kommit tillbaka till Thailand och ska vara glad och lycklig.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Batting:

Alltså, finns det någon som kan förklara hur de tänkt kring detta med stoppljusen?
Jag var till ChinaTown i våras och skulle gå över en större korsning där.
Jag tyckte att det blev grönt för mig och knatade glatt på. Plötsligt kom det tutande motorcyklar och bilar från vänster.
Jag blev rädd och tittade upp mot trafikljuset som nu plötsligt blivit rött.
Hoppsan och hjälp tänkte jag och ökade takten, men nu var det lite sent påtänkt.
Trafiken rakt över korsningen hade nu tydligen fått grönt.
Bilar och motorcyklar rivstartade med ett vrål från andra sidan korsningen.

Jag insåg att jag aldrig skulle hinna över så jag gjorde det enda vettiga. Jag stod still.
Jag tänkte att det skulle vara lättare för trafiken att missa mig då, men nu verkar Thailändare inte riktigt fungera som jag tänkt mig.
Det var ju snarare som att de siktade på mig! :slow:
En karl men en kvinna bakpå sin mc kom farande med full fart, och förväntade sig tydligen att jag skulle gå upp i rök eller nåt.
Jag stod sill för jag hade liksom ingenstans att ta vägen.
Till slut insåg karl att det nog var han som var tvungen att göra nåt. Han tvärnitade någon millimeter från mig så att cykeln krängde till.
Den ställde sig på tvären så att den skapade ett litet utrymme för mig. Efter en del djärva hopp och gymnastiska övningar så lyckades jag komma över gatan.
Lättad hoppade jag upp på trottoaren och försvann i folkvimlet. 
Bakom mig hörde jag hur motorcykelns kvinnliga passagerare skrek ilsket efter mig.

Jag fick nog mycket ovett där, ovett och svordomar som jag inte förstod. Och visst, det hade jag förmodligen förtjänat.
Det var ju förmodligen jag som missförstått ljussignalen, men det som förvånar mig är thailändarnas reaktion.
Skit samma av vilken orsak det står en "Gubbe" mitt i gatan, eller vems fel det är. Står det en "Gubbe" där så ska man försöka runda honom,
eller hur tänker dom?  :35:
 

 

Du drogs tyvärr in i den hysteriska krigföring som pågår i Bangkoks trafik. I den finns inga allianser utan det är alla mot alla som gäller och fan ta den som på minsta sätt förstör (försenar) någon ett par sekunder. Racet till nästa rödljus tas det definitivt inte lätt på i Bkk.

Varför? Hmmm jag gissar det beror på att en hel del frustration kan tas ut där iom att ingen behöver konfrontera någon annan bakom solskyddsfilmen, bilisterna är värst även om det kan verka annorlunda när man iaktar alla motorcyklar. Jag tror en del, likt mig, kan tycka det är rätt kul att blocka t.ex. en taxi eller en bil som försöker gena sig före i kön. Alla har ett mål och de flesta är irriterade på att trafiken tar sådan lång tid och därmed slukar mycket av ens värdefulla privata tid, då blir känslorna gärna lite värre än de borde när någon antingen försenar eller tränger sig.

En stor andel av bilförarna, jämfört med t.ex. Sverige, är också förbannat elaka. Sällan släpper någon in en i en fil utan att man måste mer eller mindre alltid tränga sig in. Ligger man i en fil "äger" man utrymmet till framförvarande bil och därför måste man vårda detta ömt så ingen jävel får för sig att försöka tränga sig in.

Det låter allvarligt, och ofta är det så, även om det är ganska kul också ibland men ofta går det för långt och "road rage" i Thailand är mycket vanligt. Jag försöker köra lugnare när jag har någon med mig i bilen annars kan det tyvärr bli lite löjligt ovänligt även från min sida, det är något jag håller på att jobba med då det tyvärr kan leda till allvarliga reaktioner från folk som anser sig ha rätt att tränga sig före i köer etc. 

 

Det är tyvärr något med bilar som framkallar en sämre sida hos folket. Senast igår höll jag på att bli irriterad då jag hade gjort en bra parkering och när jag kommer tillbaka kan jag inte köra ut då någon helt sonika parkerat bakom mig, satt på varningsljusen och sedan gått iväg för att göra sitt ärende. Normalt sett i dessa fall sätter man bilen i neutralläge så bilen kan flyttas ett par meter men det hade inte denna personen gjort. Några minuter senare kommer snubben ut medans min familj hoppar in i bilen, han vet alltså att han blockerar oss men går bara förbi och in i sin bil med en liten grabb. I ett sånt läge brukar normala människor som felaktigt blockerat andra skynda sig på men snubben tar tramsigt lång tid på sig, jag går ut och tittar på han men eftersom familjen är med vill man ju heller inte provocera fram något. Frugan kommer ut och ber han flytta bilen då han blockerar oss och han spelar ovetandes om det hela men mycket långsamt kör iväg. Detta är något som inte beror på att jag är farang, ofta har jag märkt att thai är ganska elaka mot varandra.

Kommer någon till en full parkeringsplats och någon är på väg att lämna gör personer detta mycket långsammare om någon väntar på att ta platsen och ännu längre om det bildas kö bakom den som väntar på platsen. 

Thai är ofta bra på många sätt men de kan även vara riktiga as på andra sätt.

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Batting:

För att återgå till själva grundfrågan så undrar jag över de där trafikljusen.
Nu måste jag ju ha missförstått DET DÄR trafikljuset, men när jag var i Pataya följde jag med folkströmmen när det blev grönt.
Det var alltså bevisligen grön, men lik förbannat började det komma motorcyklar från gatan till vänster.
Blir det liksom aldrig grönt enbart för gångtrafikanter?
 

Får inte fullkoll på "väderstrecken" i din berättelse, men det man ska vara uppmärksam på är att det i vissa fall (osäker på exakt vilka) är tillåtet att göra vänstersväng i en korsning även om det är rött. Det kan göra att det kommer lite "oväntade" trafikanter ibland.

Sen det här med "road rage" i Thailand, så finns det säkert lika många orsaker som det finns arga människor. Men en bidragande orsak gissar jag på är att det är kutym att lägga band på sig när man träffar folk "normalt", så det kan kanske finnas en del undanskuffad vrede som bubblar upp i dessa med "anonyma" situationer.

Sen finns det ju även folk som helt enkelt är ute efter bråk eller är nära bristningsgränsen, och de ska man akta sig för. Så mitt råd är att vara så prestigelös som möjligt mot främlingar. Du behöver väl inte ta skit, men tänk efter 3 ggr innan du väljer en strid med en thaiare. I deras ögon handlar det ofta inte om vem som egentligen har rätt, det kan snabbt eskalera helt oproportioneligt både vad gäller okvädesord och ev våld för att "rädda ansiktet".

 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Batting:

För att återgå till själva grundfrågan så undrar jag över de där trafikljusen.
Nu måste jag ju ha missförstått DET DÄR trafikljuset, men när jag var i Pataya följde jag med folkströmmen när det blev grönt.
Det var alltså bevisligen grön, men lik förbannat började det komma motorcyklar från gatan till vänster.
Blir det liksom aldrig grönt enbart för gångtrafikanter?

Nu är jag ny på detta denna sidan men vad gäller skitsnack angående Thailand på sådana här sidor
så är väl det lika ofta förekommande som skitsnack om Sverige?
Det finns folk som bara letar fel, men man kan diskutera företeelser som man tycker är lite lustiga
utan att man för den sakens skull hatar något.

Är det inte därför man är på ett sådant här forum, för att diskutera olikheter? 

 

Jag tror inte det enbart blir grönt för fotgängare utan, som någon skrev, då kommer det trafik från de som mot rött kan svänga till vänster.

Det kan dock vara bra att veta att bilisten är den skyldige, såvitt jag förstått, om något händer vare sig det finns grönljus för korsande gångtrafikanter/övergångsställe eller om du helt enkelt bara bestämmer dig för att korsa en väg någonstans. 

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

555, trafiken är lite rolig. Jag fick tipset första gången i Thailand att gå i flock, dom vill gärna inte köra över flera turister samtidigt.

Nu gör jag det tjejen gör, enklast så. Kutar hon över gatan så kutar jag åxå.

 

Trafikljusen verkar inte vara styrande i Asien, utan mer rådgivande.

 

Snabbast jag passerat förbi en stoppskylt vad dock i Kambodja, och förbi en polis vilt visslande med några pinnar i händerna som ingen brydde sig det minsta om.

Lite komiskt nu när jag överlevde den resan, men jag släpper allt tänk på hur det ska fungera och använder omdöme och lite tur åxå - hitintills har det gått bra men nästa tripp kan ju vara min sista åxå.

 

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

555, trafiken är lite rolig. Jag fick tipset första gången i Thailand att gå i flock, dom vill gärna inte köra över flera turister samtidigt.

Nu gör jag det tjejen gör, enklast så. Kutar hon över gatan så kutar jag åxå.

 

Trafikljusen verkar inte vara styrande i Asien, utan mer rådgivande.

 

Snabbast jag passerat förbi en stoppskylt vad dock i Kambodja, och förbi en polis vilt visslande med några pinnar i händerna som ingen brydde sig det minsta om.

Lite komiskt nu när jag överlevde den resan, men jag släpper allt tänk på hur det ska fungera och använder omdöme och lite tur åxå - hitintills har det gått bra men nästa tripp kan ju vara min sista åxå.

 

 

Det är just därför jag inte vill / kan festa i Thailand. Vet inte om jag kommer till hotellet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Hur fan pallar ni åka Thailand om allt e så kasst?

Thaiair e ju ren skiten.

Stränderna värdelösa.

Thaiare dumma i huvudet.

Thaithejer bara blåser folk.

Maten bara ett jävla slaffs.

Etc. etc. etc.

Fan det e ju tydligen problem med allt, fattar inte hur vissa pallar o åka dit?

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

 

Med tanke på hur en del här på forumet gnäller på Sverige förstår man inte hur dom orkar vara kvar där !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
8 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det är just därför jag inte vill / kan festa i Thailand. Vet inte om jag kommer till hotellet. 

Det är ju inte den enda faran, startade med lite öl hos mait och möjligtvis en sommarlätt åxå. Vaknade upp morgonen därpå med en dam på rummet och nu har vi hållit ihop i över ett år tror jag det är.

Trafiken är bara en av sakerna som man får vara lite försiktig med. Lite roligt att jag är tillsammans med mormor till Jim/Gim som pinkar i min säng i Sisaket - och allt började med en sommarlätt.

 

Thailand är fullt med faror, och ändå så jäkla fantastiskt. Fan vad jag längtar dit nu.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...