Jump to content
IGNORERAD

Turister hjälper till att städa stranden i Ao Nang


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Statstjänstemän i Krabi började under onsdagen plocka upp skräp som spolats iland längsmed en två kilometer lång sträcka av stranden i Ao Nang, Krabi.
Även privata företag och turister anslöt sig till uppstädningen av stranden efter att stor nederbörd och höga vågor spolat iland skräp. Tjänstemän i Krabi sade att man oroar sig för effekten skräpet kan ha på provinsens huvudsakliga turistattraktion, eftersom den annars vita stranden i Ao Nang färgats svart och brun av det onaturliga skräpet.
"Vi uppskattar verkligen att turisterna kom ut idag och hjälpte oss plocka skräp från stranden," sade distriktschefen Suriyun Damrongkul. "Plasten och skräpet som ligger vid strandlinjen utgör ett stort problem för Krabis turism. Uppstädningen väntas pågå i flera dagar.

 

1_201671415436117_vswFdytoqeGAJefhvIglKKhBPWAucRiXJfdndWcT_jpeg.jpeg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är effekten av att bara slänga skiten där man står, sitter eller åker.

En helt vanlig syn på stränderna efter ett riktigt oväder.

Tycker att det har förvärrats under de senaste 30 åren, beror det på turisterna månntro eller allmän slöhet/dumhet/snålhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev evert 1:

Det är effekten av att bara slänga skiten där man står, sitter eller åker.

En helt vanlig syn på stränderna efter ett riktigt oväder.

Tycker att det har förvärrats under de senaste 30 åren, beror det på turisterna månntro eller allmän slöhet/dumhet/snålhet.

Det är fler turister nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det är fler turister nu. 

 

Dom flesta turisterna är ofantligt mycket mer miljömedvetna än vad thailändarna är ....

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
27 minuter sedan, skrev hobbe:

 

Dom flesta turisterna är ofantligt mycket mer miljömedvetna än vad thailändarna är ....

 

Mvh Hobbe 

Är du helt säker på det? Ryssar? Kineser och andra asiater? Alla européer är inte helt exemplariska heller. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mesta skräpet kommer långväga ifrån med strömmar, så det är svårt säga vem som kastar det.

 

Det mesta skräp ansamlingar jag sett vid öar är i norra Vietnam där det nästan inte bor folk eller finns turister.

Långt ute till havs fanns det stråk med plast och annat skräp, kanske en bit skräp per m2.

 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nordsvensk:

Likadant i Indonesien. Väldigt mycket hushålls sopor i vattnet.

Stämmer stränderna på Bali var ingen vacker syn på morgonen, evighets jobb att städa där.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan även diskutera thailändarnas sätt att "städa" sin del av stranden.

En del är väldigt noggranna, räfsar upp ALLT, lägger i plastsäckar och transporterar bort det. Andra räfsar lika noggrant, gör ett hål i strandkanten och tippar allt i hålet, täcker sedan över det med sand. Sedan har vi den tredje kategorin, de räfsar lika noggrant men räfsar ut alltihop i havet och förväntar sig att skiten driver bort till någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Är du helt säker på det? Ryssar? Kineser och andra asiater? Alla européer är inte helt exemplariska heller. 

Jo som du kanske inte förstod så menade mr Hobbe att vi svenskar vi sköter oss och resten av världen bör lära sig

av vår kampanj HÅLL SVERIGE RENT.

Tyvärr så är det som många påpekat ett fenomen som är ett resultat av dumpning till sjöss och andras slarviga sophantering

En hel del kommer från annat håll än från den närliggande stranden.

Men det är inte bara i T som folk släpper skiten där dom står . Har sett liknande fenomen i Kina och Vietnam

Men vi inväntar en  ny regim som i demokratisk anda städar överallt . 

Det finns hopp

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Plast i världshaven är ett problem som kanske är större än den så kallade klimatkrisen. Om man kör en Google på "ocean plastic pollution" får man massor av resultat. Gör det! Skifta till "Bilder" och du kommer att få en helvetes tankeställare! Jag lovar!

 

Bildresultat för ocean plastic pollution

 

Om man utökar söket till "ocean plastic pollution countries" så får man en del intressanta resultat. I en av träffarna fanns detta citat:

 

" In a recent report, Ocean Conservancy claims that China, Indonesia, the Philippines, Thailand and Vietnam are spewing out as much as 60 percent of the plastic waste that enters the world’s seas. " (Länken i citatet borde funka.)

 

Bland annat Thailändare står alltså i världsklass bland världens miljösvin, något som vi som bor här är mycket medvetna om. Att Kina ligger först kan delvis förklaras med deras kassa miljöattityd, men också folkmängden. Att Thailand ligger i topp fem är fanimig en stor skam!

 

Jag läste någonstans att det flyter omkring en ö av plast i havet som är lika stor som Texas, alltså dubbla Sveriges yta. Det allvarliga är bland annat att plasten bryts ner till mikroskopiska partiklar som många små havsdjur tror är plankton och äter. Plankton är själva början av havets näringskedja. Nästa steg är de djur som äter plankton, alltifrån pyttesmå djur till valar. På det sättet klipper man av början på näringskedjan och därmed... ja ni fattar säkert vad resultatet blir...

 

Thailand lider av en plastidi*ti av gigantiska mått. Man ser det varje dag. Att få lite dasspapper eller pappersservetter kan vara knepigt, det är precis som att det som är nedbrytbart i naturen är guld värt för dom, men plastpåsar kan man få hur många som helst, ofta helt i onödan. Köp ett paket tuggummi i närbutiken så får du det garanterat i en plastpåse. Köp fem små plastflaskor med vatten så får du dom i dubbla plastpåsar. När ungarna var små och vi köpte blöjpaket med bekvämt bärhandtag insisterade butiken ändå på att vi skulle lägga det i en jätteplastpåse. Ibland kan det bli stor humor också. Vårt försäkringsbolag brukar ge små presenter när vi förnyar sjukförsäkringen. Ett år skulle man visa sig miljömedvetna och gav oss därför en kasse av tyg som skulle kunna användas gång på gång för att spara plastpåsar. Självklart var den förpackad i en plastpåse i stället för t ex en pappersbanderoll! När jag påpekade det ironiska i detta fick jag den där vanliga thailändska blicken. Ni vet den där totalt nollställda som betyder att dom inte fattat ett skit.

 

Det som behövs och som skulle fungera är ett strikt tillverkaransvar. Alltså att den som producerar plast också är ansvarig för hela kedjan av användning, återanvändning, till slutlig deponi. Jag är i grund och botten inte någon fanatisk miljönisse, men jag har för mig att det är så det fungerar hemma i Sverige. Jag har också för mig att återvinning har visat sig lönsamt, att insamlade sopor blir till värdefull råvara om det görs rätt. För att detta skall fungera i Asien behövs ett större grepp än att bara ett land tar sitt ansvar, kanske något för APEC eller AEC. Annars kommer lokala politiker att hävda att deras industri missgynnas och att dom inte ensamma vill ta ansvaret och kostnaderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det svåraste i Thailand är att hitta en papperskorg! Det är inte konstigt att landet är en enda stor soptipp. Börja med nåt så elimintärt som att placera ut papperskorgar på gator och på stranden är helt otänkbart i detta yxland! Pinsamt att se turister hjälpa till att städa stranden.. Skämmes ta mig fan!

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Är du helt säker på det? Ryssar? Kineser och andra asiater? Alla européer är inte helt exemplariska heller. 

 

Helt säker kan man aldrig vara men jag skrev dom flesta och inte alla turister.

 

Sen tror jag att oavsett vilket land man kommer ifrån så beter man sig bättre som turist och gäst i någon annans land än vad man gör hemma ang nedskräpning.

Sen att en del ryssar,kineser och andra asiater beter sig som svin i andra hänseenden är något annat.

 

Ökad mängd turister ökar naturligtvis mängden sopor men tror inte att turisterna generellt är dom som slänger skiten i vattnet och där dom står och går.

I detta tycker jag mig ha sett thailändarna stå i en klass för sig ( i Thailand vill säga ) 

 

 

Mvh Hobbe

 

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett större hot i just Ao Nang än skräpet i havet. I varje ände av stranden rinner SVART "avloppsvatten" rakt ut i havet som luktar långväga! Vattnet färgas svårt på ett stort område och man kan ju bara tänka sig alla bakterier och kemikalier som sedan turisterna simmar omkring i! Detta problem uppmärksammas av vissa lokala miljöorganisationer men dom styrande blundar för problemet. Jag badar ALDRIG i Ao Nang. Som att doppa huvudet i en offentlig toalett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...