Jump to content
IGNORERAD

Ebay betalningsrutiner för bedragare?


MaiChai

Recommended Posts

Jag har en av mina motorcyklar ute på Blocket till försäljning, nu är det så att någon "kapat" min annons med bilder och allt och försöker sälja den för 1/3 av det normala värdet...

 

Blocket plockar ner annonsen men så postar han den några dar senare igen och lyckas få en del intresserade - jag antar att han lyckas få några att betala en handpenning för att sen blåsa dem. Men de flesta hör ju av sig till mig och undrar och på så sätt har jag kommit honom på spåren.

 

Annonstexten är på Svenska (kopierat min rakt av) men när han svarar så är det på engelska och han har ömsom utgett sig för att vara Polack eller dövstum Italienare... Mitt namn bör vara väldigt unikt i både Polen och Italien.

 

Nu har jag lyckats få en som var intresserad att spela med och nu uppgav skojaren i ett mail till honom att pengarna skulle skickas via E-Bay och att de skulle höra av sig till honom med en faktura snart.

 

Är det någon här som kan förklara hur en betalning via E-bay går till, det rör sig om 30 000 SEK som skall betalas. Finns det möjlighet att se kontonummer eller liknande?

 

Jag har även ett mobilnummer till Telenor som han skickat info till, har de någon nummerupplysning?

 

Kan MPR´s samlade nätexpertis hjälpa mig här?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Kolla numret på http://www.hitta.se/info/vem-ringde

eller http://vemringde.se/ om det är nån som satt det i system så kan personen dyka upp där - men vad du skall göra med den informationen vet jag ju inte.

 

Antar att telefonen inte är reggad på en person, men just dessa listar nummer som andra personer haft kontakt med, normalt sett är det telefonförsäljare som dyker upp där dock.

 

Polisanmälan kan du ju göra, men om dom ids göra nåt är nog inte troligt då ett brott ännu inte begåtts. Men det kan falla under BB kap 9 §1-2 http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700#K9

 

Jag är inte jurist så om det är tillämpligt vetesjutton.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
Precis nyss, skrev acarls:

Använd PayPal som har en garanti

Om du betalat och inte fått varan kan du klaga och får pengarna tillbaka

Paypal driver processen mot säljaren, och ger dig pengarna tillbaka.

 

https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/paypal-ebay-update

Nu var väl TS säljaren och inte köparen... Men det kanske funkar åt bägge håll.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Nu var väl TS säljaren och inte köparen... Men det kanske funkar åt bägge håll.

Njae, var väl så att en bedragare uppgav sig vara säljare av TS's MC, och ville att en presumtiv köpare skulle skicka penningar via eBay 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pratat med polisen och vi bestämde oss för att avvakta med polisanmälan, men hon kollade upp mot mitt regnummer och det var ingen som hade anmält att de blivit blåsta på en MC med det regnumret till i måndags iallafall.

 

Scammen nu går ut på att hojen finns i Italien och bedragaren vill ha 3000 kronor för att täcka upp fraktkostnaden till Sverige i förskott - som han tydligen vill ha inbetalt vid E-bay. Jag väntar in uppgifterna från min "bulvan" sen får jag väl kontakta E-bays kundtjänst?

 

När/om jag har ett kontonummer så går jag med detta till polisen, de kan då spåra hans mobil, var den kopplades upp osv, osv så får vi se om det gör någon nytta?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
9 minuter sedan, skrev acarls:

Njae, var väl så att en bedragare uppgav sig vara säljare av TS's MC, och ville att en presumtiv köpare skulle skicka penningar via eBay 

Hmm, är inte så insatt i detta. Men om inget brott (förutom att kopiera bild+text) begåtts så blir det på sin höjd bedrägligt beteende och om man drar det in absurdum brott om upphovsrätten av text+bild men den anar jag inte uppnår verkshöjd https://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt

 

Om nån blir lurad så är den affären mellan köpare och säljare (bedragaren), TS står ju utanför detta (är ej part i målet) om jag fattat det rätt. Men jag kan ju missuppfattat detta, är TS skadelös så lär han inte kunna driva frågan vidare - möjligtvis civilrättsligt på grunder som jag angav ovan men chansen att vinna ett sånt mål om inget brott begåtts ännu är nog väldigt små. Jag hade nog bara lagt med en blänkare i annonsen om att det finns en liknande annons som inte avser denna MC.

 

Polaren är nämndeman och vi sitter ibland och diskuterar (inte fall för det får han inte diskutera, utan mer allmänt) hur lagen tolkas. Och det är inte så enkelt att få ihop det man personligen tycker är solklart med lagens bokstav.

 

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Hmm, är inte så insatt i detta. Men om inget brott (förutom att kopiera bild+text) begåtts så blir det på sin höjd bedrägligt beteende och om man drar det in absurdum brott om upphovsrätten av text+bild men den anar jag inte uppnår verkshöjd https://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt

 

Om nån blir lurad så är den affären mellan köpare och säljare (bedragaren), TS står ju utanför detta (är ej part i målet) om jag fattat det rätt. Men jag kan ju missuppfattat detta, är TS skadelös så lär han inte kunna driva frågan vidare - möjligtvis civilrättsligt på grunder som jag angav ovan men chansen att vinna ett sånt mål om inget brott begåtts ännu är nog väldigt små. Jag hade nog bara lagt med en blänkare i annonsen om att det finns en liknande annons som inte avser denna MC.

 

Polaren är nämndeman och vi sitter ibland och diskuterar (inte fall för det får han inte diskutera, utan mer allmänt) hur lagen tolkas. Och det är inte så enkelt att få ihop det man personligen tycker är solklart med lagens bokstav.

 

 

 

Jag har redan lagt in info i min annons om att det är en bedragare som använder mina bilder och text så de är förvarnade. Men konstigt nog kopierar han inte den biten i annonstexten till sin annons, vilket talar för att han är lite bekant med det svenska språket.

 

Enligt polisen så ryms det här inom ID kapning, han utger sig för att vara mig och säljer en vara som tillhör mig.

 

Numret har jag kollat upp, ett oregistrerat Comviq kontantkortsnummer. Tänkte ta infon jag har och förhoppningsvis hans betaluppgifter på E-bay till polisen imorgon och göra en formell anmälan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade några som ville köpa en större båt av mig från England om jag förskotterade frakten, som jag skulle skicka via Paypal.

 

När det var klart skulle jag få kvitto på genomförd betalning av objektet till mig via Paypal.

Dom har en mycket snarlik hemsida som Paypal som används för det ska se äkta ut och opererar oftast från Ryssland eller Afrika.

 

Snackade med en polis om detta och svensk polis kan inte göra  mycket alls mera än ta emot en anmälan, då bedrägerierna utförs utanför EU och i länder där Sverige inte samarbetar.

 

 Detta är så vanligt att det sker flera gånger varje dag på Blocket.

 

Jag spelade med ett tag för att kunna kanske spåra dessa, men det var lönlöst.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...