Jump to content
IGNORERAD

Kinesiskt företag vill bygga elbussar i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

En kinesisk tillverkare av elektriska bussar har uttryckt intresse av att investera i en fabrik i Thailand för att producera elektriska bussar för landets transportsystem, detta uppgav industriminister Atchaka Sibunruang.
Efter ett möte med VD:n för Shenzen Wuzhoulong Motors Group sade Aatchaka att företaget producerar ekovänliga bussar och har hög expertis inom handel med fordonsdelar. "Företaget vill göra Thailand till produktionsbasen för sina elektriska bussar och exportera till andra Asean-länder," sade hon. Shenzen Wuzhoulong planerar att tillverka 10,000 bussar under sitt första år, medan man i Kina har en produktionskapacitet på 30,000 enheter per år.
Den kommande investeringen från företaget kommer lägligt eftersom den thailändska regeringen överväger en plan för stöd av elektriska fordon. "Elektriska bilar har blivit en trend i Thailand och kommer fortsätta växa.

 

1867221_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    8

  • kitungmakmak

    7

  • biker

    4

  • NiceBeaver

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10000 elbussar under första året. Inte dåligt. Hur många producerar Volvo eller Scania?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar de om batteribussar eller kabelbussar?

Skulle vara intressant att se hur de löste kabeldragningen om det är sådana bussar.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev rolba:

Pratar de om batteribussar eller kabelbussar?

Skulle vara intressant att se hur de löste kabeldragningen om det är sådana bussar.

Dom jämför ju med att elbilar blir allt populärare så jag antar att det är batteribussar också. Att ha kabel till elbilar är inte så praktiskt. Undra om så många fler städer kommer att satsa på fordon med kabelel.

 

Själv är jag imponerad av Hybricons koncept för elbussar. Snabbladdande så att bussen laddar vid ändstationen medans chaffisen gör nr 2. Sedan är den redo att dra iväg till nästa ändstation och en ny nr 2 för chaffisen. Namnet ändstation får ju en helt annan innebörd på det sättet.

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

En Tram

image001.jpg

Mina Foton 22868.jpg

Mina Foton 22869.jpg

Mina Foton 22870.jpg

Tram.jpg

Nuförtiden tar jag hellre en norsk dram än en tram i Bangkok! Är det där på 70- eller 80- talet

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Lovvärt, men på sådana stora fordon är jag nog en anhängare av en elhybrid med en motor som får gå på optimalt varvtal för motorn och anpassat till generatorn. Bränslet kan ju vara egenproducerat och behöver inte vara diesel. Sen om den inte behöver gå hela tiden är ju en fördel, men vikten/volymen på batterierna plus passagerare gör ju att jag blir lite orolig över om inte man måste pruta på det ena eller andra, med en hybrid så slipper man det.

 

Nu grundar jag det mer på mina erfarenheter av ett par elcyklar, och dom släpar mig inte så långt om jag kör på motorn hela tiden (jo jag har fipplat lite med den och gått förbi PAS) så vet jag inte hur en buss skulle fungera bättre. Nästan 20% av cykelns vikt är batteri. Utan mig på då.

 

Men allt som gör att dom släpper ut mindre avgaser i BKK är ju välkommet. Kommer inte ihåg om jag sett solen eller en blå himmel där - men jag kanske kikade efter annat.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Lovvärt, men på sådana stora fordon är jag nog en anhängare av en elhybrid med en motor som får gå på optimalt varvtal för motorn och anpassat till generatorn. Bränslet kan ju vara egenproducerat och behöver inte vara diesel. Sen om den inte behöver gå hela tiden är ju en fördel, men vikten/volymen på batterierna plus passagerare gör ju att jag blir lite orolig över om inte man måste pruta på det ena eller andra, med en hybrid så slipper man det.

 

Nu grundar jag det mer på mina erfarenheter av ett par elcyklar, och dom släpar mig inte så långt om jag kör på motorn hela tiden (jo jag har fipplat lite med den och gått förbi PAS) så vet jag inte hur en buss skulle fungera bättre. Nästan 20% av cykelns vikt är batteri. Utan mig på då.

 

Men allt som gör att dom släpper ut mindre avgaser i BKK är ju välkommet. Kommer inte ihåg om jag sett solen eller en blå himmel där - men jag kanske kikade efter annat.

Det finns redan elbussar i full drift runt om i världen som fungerar mycket väl. Umeå har kanske runt tio st nu.

Man behöver inte uppfinna dom igen utan bara hinna bygga då efterfrågan ökar hela tiden.

 

Tror jag har sett elbussar i Bangkok, men minns inte var.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev leifen:

Det finns redan elbussar i full drift runt om i världen som fungerar mycket väl. Umeå har kanske runt tio st nu.

Man behöver inte uppfinna dom igen utan bara hinna bygga då efterfrågan ökar hela tiden.

 

Tror jag har sett elbussar i Bangkok, men minns inte var.

 

Umeå har väl bussar från Hybricon Bus. Jag har några tusen aktier så jag hoppas de kommer igång med försäljningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Wanchai:

 

Umeå har väl bussar från Hybricon Bus. Jag har några tusen aktier så jag hoppas de kommer igång med försäljningen.

Stämmer, de byggs i Holmsund. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wanchai:

 

Umeå har väl bussar från Hybricon Bus. Jag har några tusen aktier så jag hoppas de kommer igång med försäljningen.

Har besökt dom i Holmsund och är mycket imponerad av konceptet. Väldigt genomtänkt! Jämfört med elhybrider som tuggar bränsle mest hela tiden så är Hybricons elbussar ett mycket bra miljöalternativ. Som du säger så hoppas jag att de kommer igång med försäljningen. Ofta är ju detta den svåra biten att få de som köper in att förstå fördelarna och våga lita på ett i dessa sammanhang "litet" företag.

 

48 minuter sedan, skrev leifen:

Stämmer, de byggs i Holmsund. 

De byggs inte så mycket i Holmsund, men de har utveckling och en del byggs i Holmsund. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wangthong:

Har besökt dom i Holmsund och är mycket imponerad av konceptet. Väldigt genomtänkt! Jämfört med elhybrider som tuggar bränsle mest hela tiden så är Hybricons elbussar ett mycket bra miljöalternativ. Som du säger så hoppas jag att de kommer igång med försäljningen. Ofta är ju detta den svåra biten att få de som köper in att förstå fördelarna och våga lita på ett i dessa sammanhang "litet" företag.

 

De byggs inte så mycket i Holmsund, men de har utveckling och en del byggs i Holmsund. 

 

Jag har läst på lite om dom och gillar vad jag läst. Därför satsade jag lite pengar på dom. Jag väntar på att ordrarna ska börja ramla in.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Lovvärt, men på sådana stora fordon är jag nog en anhängare av en elhybrid med en motor som får gå på optimalt varvtal för motorn och anpassat till generatorn. Bränslet kan ju vara egenproducerat och behöver inte vara diesel. Sen om den inte behöver gå hela tiden är ju en fördel, men vikten/volymen på batterierna plus passagerare gör ju att jag blir lite orolig över om inte man måste pruta på det ena eller andra, med en hybrid så slipper man det.

 

Nu grundar jag det mer på mina erfarenheter av ett par elcyklar, och dom släpar mig inte så långt om jag kör på motorn hela tiden (jo jag har fipplat lite med den och gått förbi PAS) så vet jag inte hur en buss skulle fungera bättre. Nästan 20% av cykelns vikt är batteri. Utan mig på då.

 

Men allt som gör att dom släpper ut mindre avgaser i BKK är ju välkommet. Kommer inte ihåg om jag sett solen eller en blå himmel där - men jag kanske kikade efter annat.

Har du bussar i lokaltrafik är det helt överlägset att ha eldrift hela vägen. Elmotorn är helt överlägsen en bränslemotor. Det finns en anledning till att vi helst inte drar igång våra oljeeldade kraftverk. Jämför en elhybrid med dessa. Ska du köra långa sträckor så är elhybrider ett alternativ än så länge. 

Link to comment
Dela på andra sajter

LOSForever

AC drar en jävla massa ström (tror det går på ett ut ) men dom slipper varje fall diesel värmare som vi måste ha Norden

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Umeå har väl bussar från Hybricon Bus. Jag har några tusen aktier så jag hoppas de kommer igång med försäljningen.

Då borde du nog läsa på ang en av investerararna .. Högst tveksamt förflutet med en förmåga att själv gå vinnande ur striden, ihop med sina polare såklart.. Smällen, ja den brukar småhandlarna få ta..

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
6 timmar sedan, skrev Wangthong:

Har du bussar i lokaltrafik är det helt överlägset att ha eldrift hela vägen. Elmotorn är helt överlägsen en bränslemotor. Det finns en anledning till att vi helst inte drar igång våra oljeeldade kraftverk. Jämför en elhybrid med dessa. Ska du köra långa sträckor så är elhybrider ett alternativ än så länge. 

Tja, men hur länge tar det att tanka en hybrid med tom tank jämfört med en helt tom batteripack på en elektrisk buss. Dom ska vara på vägen så mycket som möjligt. Det finurliga är ju att motorn i bussen kan gå på optimalt varvtal, sen kan man ju fundera på var elen kommer ifrån åxå som bussen ska laddas med om man nu tar bort den egna laddfunktionen.

 

Mina cyklar tar några timmar att ladda, vilket inte är nåt problem då jag stannar oftast på jobbet/skolan/besök/hemma så pass länge så jag hinner ladda när det behövs. Vilket det kan göra om det var tuff motvind eller lite snö på cykelbanan så motorn fått jobba hela vägen även om jag laddat på natten. Men skulle jag försöka köra dom låt oss säga 16 timmar i sträck så går det inte.

 

Visst går det att lösa med större batteripack, men det tar plats och väger en del dessutom. Kul att det fungerar som nu flera sagt åt mig, men utifrån mina erfarenheter med cyklarna så finns det problem som lätt skulle kunna åtgärdas med en liten motor. Den ska gå på tex vegetabilisk olja, rötgas eller nåt som kan framställas i landet såklart. Naturligtvis är motorn av typen Elsbettmotor så tex rapsolja kan användas om man nu väljer det som bränsle. 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Lovvärt, men på sådana stora fordon är jag nog en anhängare av en elhybrid med en motor som får gå på optimalt varvtal för motorn och anpassat till generatorn. Bränslet kan ju vara egenproducerat och behöver inte vara diesel. Sen om den inte behöver gå hela tiden är ju en fördel, men vikten/volymen på batterierna plus passagerare gör ju att jag blir lite orolig över om inte man måste pruta på det ena eller andra, med en hybrid så slipper man det.

 

Nu grundar jag det mer på mina erfarenheter av ett par elcyklar, och dom släpar mig inte så långt om jag kör på motorn hela tiden (jo jag har fipplat lite med den och gått förbi PAS) så vet jag inte hur en buss skulle fungera bättre. Nästan 20% av cykelns vikt är batteri. Utan mig på då.

 

Men allt som gör att dom släpper ut mindre avgaser i BKK är ju välkommet. Kommer inte ihåg om jag sett solen eller en blå himmel där - men jag kanske kikade efter annat.

Helt fantastikt hur man kan skriva en massa, utan att tillföra något alls. I tråd efter tråd, dag efter dag, vecka efter vecka......

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
12 minuter sedan, skrev biker:

Helt fantastikt hur man kan skriva en massa, utan att tillföra något alls. I tråd efter tråd, dag efter dag, vecka efter vecka......

Hur många elcyklar äger du och har erfarenhet av? Nån elbuss äger jag inte så jag kan inte uttala mig om det.

Sen har inte min plan varit att tillföra nåt, utan att ha detta som avkoppling. Men du kanske kan betala mig istället så kan jag skriva insatta och informativa artiklar om imperativ- kontra funktionell- programmering, datakommunikation eller kanske PLC/SCADA systemens utveckling här på MPR.

 

Med dina 838 inlägg sen 2008 så är du ju en av dessa som verkligen gör det intressant att besöka MPR (en gång per halvår, för då har nån skrivit nåt). Men fortsätt hacka på mig så ledsnar jag nog.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Hur många elcyklar äger du och har erfarenhet av? Nån elbuss äger jag inte så jag kan inte uttala mig om det.

Sen har inte min plan varit att tillföra nåt, utan att ha detta som avkoppling. Men du kanske kan betala mig istället så kan jag skriva insatta och informativa artiklar om imperativ- kontra funktionell- programmering, datakommunikation eller kanske PLC/SCADA systemens utveckling här på MPR.

 

Med dina 838 inlägg sen 2008 så är du ju en av dessa som verkligen gör det intressant att besöka MPR (en gång per halvår, för då har nån skrivit nåt). Men fortsätt hacka på mig så ledsnar jag nog.

 

35 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Hur många elcyklar äger du och har erfarenhet av? Nån elbuss äger jag inte så jag kan inte uttala mig om det.

Sen har inte min plan varit att tillföra nåt, utan att ha detta som avkoppling. Men du kanske kan betala mig istället så kan jag skriva insatta och informativa artiklar om imperativ- kontra funktionell- programmering, datakommunikation eller kanske PLC/SCADA systemens utveckling här på MPR.

 

Med dina 838 inlägg sen 2008 så är du ju en av dessa som verkligen gör det intressant att besöka MPR (en gång per halvår, för då har nån skrivit nåt). Men fortsätt hacka på mig så ledsnar jag nog.

Så det är antalet meningslösa inlägg som är är viktigt? 

I så fall så leder du nog alla kategorier......

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du kanske kan betala mig istället så kan jag skriva insatta och informativa artiklar om imperativ- kontra funktionell- programmering, datakommunikation eller kanske PLC/SCADA systemens utveckling här på MPR.

Du är tokigare än jag trodde.

Men om du tycker att du ska ha betalt för ditt svammel, så är det väl forumägarna du ska attackera, inte mig?

Det kanhända, att du är gud´s gåva till MPR, i såfall, klart du ska ha betalt för allt du ger oss.

 

/biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ta mig inte på så stort allvar då, jag skriver bara här för att jag gillar det. Finns en fin ignorera knapp om du inte gillar mig. What can I do?

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Tja, men hur länge tar det att tanka en hybrid med tom tank jämfört med en helt tom batteripack på en elektrisk buss. Dom ska vara på vägen så mycket som möjligt. Det finurliga är ju att motorn i bussen kan gå på optimalt varvtal, sen kan man ju fundera på var elen kommer ifrån åxå som bussen ska laddas med om man nu tar bort den egna laddfunktionen.

 

Mina cyklar tar några timmar att ladda, vilket inte är nåt problem då jag stannar oftast på jobbet/skolan/besök/hemma så pass länge så jag hinner ladda när det behövs. Vilket det kan göra om det var tuff motvind eller lite snö på cykelbanan så motorn fått jobba hela vägen även om jag laddat på natten. Men skulle jag försöka köra dom låt oss säga 16 timmar i sträck så går det inte.

 

Visst går det att lösa med större batteripack, men det tar plats och väger en del dessutom. Kul att det fungerar som nu flera sagt åt mig, men utifrån mina erfarenheter med cyklarna så finns det problem som lätt skulle kunna åtgärdas med en liten motor. Den ska gå på tex vegetabilisk olja, rötgas eller nåt som kan framställas i landet såklart. Naturligtvis är motorn av typen Elsbettmotor så tex rapsolja kan användas om man nu väljer det som bränsle. 

 

Jag har läst någonstans att uppladdning kan ske utefter vägen, dvs trådlöst vid t.ex rödljus.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
15 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag har läst någonstans att uppladdning kan ske utefter vägen, dvs trådlöst vid t.ex rödljus.

 

/ SatanG

Japp, med induktion så kan man ladda vid tex busshållplatser (verkar ju vettigare än trafikljus) Inte vidare effektivt vad jag förstått, men det fungerar.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...