Jump to content
IGNORERAD

Kinesiskt företag vill bygga elbussar i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Verkar finnas någon stolle här som tycker att en cykel ska drivas med batteri och elmotor?

Tror nog att en cykel ska framföras med muskelkraft av cyklisten själv.

 

Men man ska ju inte bry sig allt för mycket över kvlalitetsinläggen från

eliten här på forumet.

 

/biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    8

  • kitungmakmak

    7

  • biker

    4

  • NiceBeaver

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev kitungmakmak:

Japp, med induktion så kan man ladda vid tex busshållplatser (verkar ju vettigare än trafikljus) Inte vidare effektivt vad jag förstått, men det fungerar.

 

Tänkte skriva busshållplatser men med tanke på att dom sällan stannar längre än 10 sekunder där verkar rödljus bättre.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 minut sedan, skrev SatanG:

 

Tänkte skriva busshållplatser men med tanke på att dom sällan stannar längre än 10 sekunder där verkar rödljus bättre.

 

/ SatanG

Det är ju det som är problemet - dom stannar ju inte länge nånstans, och därför är en hybrid inte så tokig idé ändå. Den sitter på bussen och kan drivas med tex rapsolja.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Bussen Kan laddas vid behov och gör den inte det så får väl passagerarna skjuta på hej och hå

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Wangthong:

10000 elbussar under första året. Inte dåligt. Hur många producerar Volvo eller Scania?

Hej

Har kollar på Volvo och Scania men det finns ingen samlad statistik .

Då företagen tillverkar i andra länder än Sverige och i tex Volvos fall så är man delägare i ett kinesiskt företag

När det gäller det nämnda kinesiska företaget så har de fura fabriker med sammanlagt sex produktionslinjer. Har en kapacietet på 1000 bussar i månaden.

Bussar ??? i alla storlekar från långa till höga till små turistbussar. Rena elbussar , hybridbussar , mmmm

Skulle vara ett steg i rätt riktning för den Thailändska miljön.

De kan börja med att byta de två röda bussarna i Hua Hin som uthår från markanden och spyr ut avgaser under sina färdet norr och söderut

Allt snack om trådbussar , det är redan föråldrat och i Thailand näst intill omöjligt.

Så vi får kanske hoppas på kineser eller varför inte koreaner som tydligen också är duktiga på bussar

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

I Göteborg har vi ju en testlinje med nya elbussar.  Denna linje har 2 typer av bussar. Laddhybrid och dessutom 100% batteribuss. 

 

Linjen är 30 minuter lång mellan ändhållplatserna. På dessa ändhållplatser finns sedan laddanslutning. Och det tar ca 5 minuter att ansluta , ladda och koppla loss igen. 

 

Dessa bussar är tillverkade av Volvo

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Tänkte skriva busshållplatser men med tanke på att dom sällan stannar längre än 10 sekunder där verkar rödljus bättre.

 

/ SatanG

 

I Bangkok kan det också bli problem att ladda bussarna vid hållplatserna för att chaufförerna sällan kör in till hållplatserna utan gärna stannar till de10 sekunderna 2-3 filer ut på vägen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Tja, men hur länge tar det att tanka en hybrid med tom tank jämfört med en helt tom batteripack på en elektrisk buss. Dom ska vara på vägen så mycket som möjligt. Det finurliga är ju att motorn i bussen kan gå på optimalt varvtal, sen kan man ju fundera på var elen kommer ifrån åxå som bussen ska laddas med om man nu tar bort den egna laddfunktionen.

 

Mina cyklar tar några timmar att ladda, vilket inte är nåt problem då jag stannar oftast på jobbet/skolan/besök/hemma så pass länge så jag hinner ladda när det behövs. Vilket det kan göra om det var tuff motvind eller lite snö på cykelbanan så motorn fått jobba hela vägen även om jag laddat på natten. Men skulle jag försöka köra dom låt oss säga 16 timmar i sträck så går det inte.

 

Visst går det att lösa med större batteripack, men det tar plats och väger en del dessutom. Kul att det fungerar som nu flera sagt åt mig, men utifrån mina erfarenheter med cyklarna så finns det problem som lätt skulle kunna åtgärdas med en liten motor. Den ska gå på tex vegetabilisk olja, rötgas eller nåt som kan framställas i landet såklart. Naturligtvis är motorn av typen Elsbettmotor så tex rapsolja kan användas om man nu väljer det som bränsle. 

Du kan inte jämföra hur din cykel laddas med hur en modern batteribuss laddas. Där trycker du i en massa energi på ganska kort tid. En buss i lokaltrafik kan du ladda vid ändstationerna under en kort period. Det gäller att räkna hem det ökade stilleståndet under den korta laddningen. Här hemma behöver ju chauffören tid för fika och toabesök som lämpligen utförs under laddning. Hur det fungerar i Thailand kan ju vara en annan femma. 

 

I länder som Thailand är ju en av fördelarna med en elmotor att den inte just släpper ut någon värme. Här i norden har vi ett problem när inte elmotorerna kan värma bussen. Att lösa det på ett smart sätt är en del av konceptet elbussar. Tittar man på miljövinsterna i en stad som Bangkok skulle utsläppen kunna minskas med batteribussar. 

 

Många förstår nog fördelen med att kunna tillverka el på ett miljövänligt sätt i lite större produktionsenheter jämfört med en rapsoljemotor.  

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

I Bangkok kan det också bli problem att ladda bussarna vid hållplatserna för att chaufförerna sällan kör in till hållplatserna utan gärna stannar till de10 sekunderna 2-3 filer ut på vägen...

 

Man får göra som i Umeå och andra städer ladda på ändhållplatserna. Miljövinsterna vore stora med batteribussar, naturligtvis förutsatt att man producerar elen på ett miljövänligt sätt. Fast jag tror att de flesta kraftverk är miljövänligare än en liten förbränningsmotor. Annars vore ju konceptet att ersätta kraftverken med små förbränningsmotorer lyckat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite läsvärt om man vill investera i Hybricon..

 

http://www.svensktnaringsliv.se/regioner/skelleftea/startar-nytt-efter-konkurs_573328.html

 

https://www.flashback.org/t1988784

 

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3128956.ece

 

Mannen heter Leif Danielsson. Han gav ett vänligt och lågmält intryck när han en stund senare, i hotellets restaurang, försökte övertyga Affärsvärldens reporter om att han inte alls hade dragit i trådarna i det kraschade First North-bolaget CISL Gruppen. Affärsvärldens artiklar hade fått CISL på fall och nu försökte han förklara att det som stått om honom hade varit orättvist.

Men finansmannen från Umeå är mycket smartare än han verkar. Enligt Affärsvärldens källor är han hjärnan bakom affärerna i de skakiga noterade småbolagen CISL Gruppen, Gamers Paradise, Eurovip, Skycom, Fotoquick och Fasttv.net. Genom flera affärer har börsvärdet på vissa av bolagen blåsts upp till orimliga proportioner. Genom affärerna och via stora ersättningar har Leif Danielsson och personer i hans närhet kunnat tjäna åtskilliga miljoner.

Affärer som Ekobrottsmyndigheten nu ska titta på, efter att Affärsvärlden har avslöjat hela härvan.

 

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2547650.ece

 

Nu är Leif Danielsson tillbaka igen med en ny scam. Efter att ha blåst tusentals småsparare i turerna runt Daydream, Gamers Paradise, C.I.S.L, Skycom, STRICT, med mera, med flera så har han förvärvat saneringsföretaget Sanvac. 
I sann Leif anda så börjar förvärven dugga tätt. Nu rockar han lös med finska företag då ingen svensk med hjärnan i behåll vill leka med honom.
Jag väntar mig att han inom kort noterar bolaget genom ett omvänt förvärv, något han lärde sig av Mats Löfgren. Därefter kommer den sedvanliga Pump & Dump manövrarna att hagla tätt, naturligtvis ivrigt behjälpt av Jesper Stevrin och Bernhard von der Osten Sacken. Gravius lär antagligen slinka in så snart han slunkit ur värsta skiten med Panaxia.
Håll ögonen öppna efter Prospektet på detta bolag:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett svenskt företag som heter powercell, som håller på med bränsleceller..

Deras bränsleceller laddas med vätgas och dom ligger i framkant med denna teknik..

vet att dom gör prover med både bussar och lastbilar för stora eurupeiska lastbilstillverkare...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev leifen:

Det finns snabba sätt också på gång......

 

ABB presenterar teknik för 15 sekunders ultrasnabb laddning av ...

 

 

Den här tekniken och hanteringen tycker jag verkar lovande.

Om några år så är man nog mogen för personbilar och då kommer försäljningen av elbilar att ta fart, om bara priset blir överkomligt och bilarnas design blir "upp to date".

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som busschaffis hoppas verkligen att man kan hitta nya lösningar. Hybricons försök är säkert bra men det kan vara svårt för en liten tillverkare att komma in på marknaden. En tidigare konkurs och deras senaste bokslut ser väl så där ut: http://www.allabolag.se/5569362196/Hybricon_Bus_System_AB

Det är väl runt 6-7 större bussföretag som slåss i upphandlingarna runt om i Sverige. Vinner man ett område kan det handla om 100 bussar som ska fram inom ett halvår. Det är svårt för en liten tillverkare att komma in där. Då får man hoppas på att upphandlaren ställer sådana krav.

I Stockholms lokaltrafik där jag kör, ställs krav inför varje upphandling. Jag tror att det nu är att 95% av bussarna i förorten ska vara miljöbussar. I innerstan där Keolis nyligen fick förlängt kontrakt är det 100%. Där kör dom med MAN. Problemet med miljödiesel (rapsolja) är att den inte fungerar så bra i kyla så då måste man blanda i vanlig diesel så den är mer flytande.

Vårt garage har bara Scania. 20 etanol, 50 miljödiesel och ett par gamla surdiesel i reserv. I vintras hade vi en miljödieselhybrid på prov för Scania ville se hur den fungerade i trafik i vinterklimat. Jag körde den inte själv men den verkade funka bra även om några kollegor hade svårt att vänja sig vid hur man skulle köra för att det skulle bli optimalt vid start och stopp. Men sånt kan man lära sig.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Jag som busschaffis hoppas verkligen att man kan hitta nya lösningar. Hybricons försök är säkert bra men det kan vara svårt för en liten tillverkare att komma in på marknaden. En tidigare konkurs och deras senaste bokslut ser väl så där ut: http://www.allabolag.se/5569362196/Hybricon_Bus_System_AB

Det är väl runt 6-7 större bussföretag som slåss i upphandlingarna runt om i Sverige. Vinner man ett område kan det handla om 100 bussar som ska fram inom ett halvår. Det är svårt för en liten tillverkare att komma in där. Då får man hoppas på att upphandlaren ställer sådana krav.

I Stockholms lokaltrafik där jag kör, ställs krav inför varje upphandling. Jag tror att det nu är att 95% av bussarna i förorten ska vara miljöbussar. I innerstan där Keolis nyligen fick förlängt kontrakt är det 100%. Där kör dom med MAN. Problemet med miljödiesel (rapsolja) är att den inte fungerar så bra i kyla så då måste man blanda i vanlig diesel så den är mer flytande.

Vårt garage har bara Scania. 20 etanol, 50 miljödiesel och ett par gamla surdiesel i reserv. I vintras hade vi en miljödieselhybrid på prov för Scania ville se hur den fungerade i trafik i vinterklimat. Jag körde den inte själv men den verkade funka bra även om några kollegor hade svårt att vänja sig vid hur man skulle köra för att det skulle bli optimalt vid start och stopp. Men sånt kan man lära sig.

Det svåra vid sådana upphandlingar måste väl vara att det inte finns någon standard för batteribussar. Om vi tar t.ex Hybricons eller ABB's laddningsstationer. Att investera i en sådan laddstation är inte gratis. Vem ska stå för investeringen? När du har gjort investeringen så har du bestämt vilket företags bussar du ska använda? Sätter dom in t.ex Hybricons laddstationer så har dom ju bestämt att kraven i en upphandling är att använda deras bussar, antar jag? 

 

Låter konstigt med problemen med rapsoljan. Med etanol har de ju löst det så att fordonet blandar in det som behövs,  åtminstone när det gäller bilar. Har de inte den lösningen i bussar med rapsolja? Det kan väl inte vara svårt att lösa? Verkar inte vara något för lokaltrafiken i Kiruna!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det svåra vid sådana upphandlingar måste väl vara att det inte finns någon standard för batteribussar. Om vi tar t.ex Hybricons eller ABB's laddningsstationer. Att investera i en sådan laddstation är inte gratis. Vem ska stå för investeringen? När du har gjort investeringen så har du bestämt vilket företags bussar du ska använda? Sätter dom in t.ex Hybricons laddstationer så har dom ju bestämt att kraven i en upphandling är att använda deras bussar, antar jag? 

 

Låter konstigt med problemen med rapsoljan. Med etanol har de ju löst det så att fordonet blandar in det som behövs,  åtminstone när det gäller bilar. Har de inte den lösningen i bussar med rapsolja? Det kan väl inte vara svårt att lösa? Verkar inte vara något för lokaltrafiken i Kiruna!

 

Du har helt rätt. En standard skulle vara en bra start så tillverkare kan anpassa sig efter det. Ungefär som vanliga tåg. Där vet man ju spårbredd och hur högt ledningarna sitter m.m. Då har det mindre betydelse vem som levererar diverse komponenter. Jag gjorde en bildsökning på linje 73 i Stockholm som går mellan Ropsten - Karolinska och körs med laddhybrider.

Linje73.jpg

Såg till min förvåning att det är Volvobussar trots att, som jag skrev tidigare, har det trafikbolag enbart MAN i övrigt. Jag vet att Keolis är intresserade av ny utveckling samtidigt så gissar jag att Volvo med sina muskler kunnat använda detta som ett pilotprojekt. Om det ska bli mer vanligt i trafiken så gäller det att upphandlarna, oftast landstingen, ställer sådana krav. För trafikbolagen ser bara pengar och då väljer man det som finns för att uppfylla minikraven i avtalen.

Vad det gäller bränsle så är det samma problem för etanol som miljödiesel när det gäller kyla. I våra bussar har vi en förvärmare innan bränslet når motorn för att det ska gå bättre under den kalla perioden. Tydligen räcker inte det men handhavandet bland förarna är kanske inte alltid rätt.

Det är därför priset på E85 stiger någon krona per liter under vinterhalvåret då man blandar i mer bensin. Egentligen borde det heta E70 då. Det är närmare sanningen. Jag tror nog att det är diesel som gäller i norrland men det får nog Kim eller någon annan som är mer insatt svara på.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätter på busstemat då jag hittade en artikel om att Geneve har beställt elbussar som kan snabbladdas på 15 sekunder och bli fulladdade på några minuter. Här är det ABB som levererar elsystemet:
http://www.bussmagasinet.se/2016/07/ledbussar-till-geneve-laddas-pa-15-sekunder/

 

Och lite OT också även om det handlar om bussar. I lokaltrafiken i Rom är 570 bussar borta när en ny VD började kolla, trots att dom finns i bokföringen. Man säger att det beror på vanskötsel och korruption. Även lite skumma däckaffärer och annat mygel finns med.

http://www.bussmagasinet.se/2016/07/570-bussar-i-tomma-intet/

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Imponerande att man kan ladda ett batteri på några minuter, jag hade trott att det skulle smälla eller smälta. Mina LiPo accar skulle i alla fall inte gilla en sån behandling.

Laddar dom i källaren just pga explosionsrisken. Finns inget i närheten som kan ta eld, ett gammalt skyddsrum som borde palla med det mesta. Även om batteriet börjar brinna så händer det inte ett smack.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...