Jump to content
IGNORERAD

Försvunnen helikopter hittad – inga överlevande


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

En helikopter tillhörande det thailändska flygvapnet som försvann under lördagen har hittats kraschad i nationalparken Khao Chamao-Khao Wong mellan provinserna Rayong och Chanthaburi, och samtliga i den tre man stora besättningen omkom.
Helikoptern av typen UH-1H Huey förlorade kontakten med sin bas när man var på väg med förnödenheter till en radarstation. Den ska ha hittats på ett 1,000 meter högt berg, bara 500 meter från den radarstation man var på väg till. De två piloter – Pasit Techasen och Alongkorn Chankrajang – och den mekaniker – Wisut Puttharaksa – som befann sig ombord omkom i olyckan, och man hoppas kunna hämta ner deras kroppar under dagen.
Helikoptern kunde hittas efter att man förstärkt sökningen både på land och i luften. Helikoptrar av typen Blackhawk och Mi-17 samt tre 14 man starka lag skickades ut under dagarna efter dess försvinnande.

 

30289291-01_big.png.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Undrar vad som var orsaken? Finns ingen info på ursprungssidan. Någon annan källa? 

Knappast någon snöstorm direkt..... "Helikopterdelar funna runt om i området"  Kolliderade den med sådan kraft med marken...?

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte direkt första kraschen dom har med sina otroligt gamla flygande museiföremål.

 

Att dom aldrig får tummen ur och köper nya helikoptrar för dom som dom har är från Vietnamkriget !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
8 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Undrar vad som var orsaken? Finns ingen info på ursprungssidan. Någon annan källa? 

Knappast någon snöstorm direkt..... "Helikopterdelar funna runt om i området"  Kolliderade den med sådan kraft med marken...?

 

 

 

 

Det var säkert fel på ena personens högra skosnöre. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
20 minuter sedan, skrev Tallviking:

Inte direkt första kraschen dom har med sina otroligt gamla flygande museiföremål.

 

Att dom aldrig får tummen ur och köper nya helikoptrar för dom som dom har är från Vietnamkriget !

 

En Apache skulle man ha! Ingen som mopsar upp sig då!

 

apachen13.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det var säkert fel på ena personens högra skosnöre. ?

Jävla skitkommentar på en seriös fråga, trots en "smileys"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

En Apache skulle man ha! Ingen som mopsar upp sig då!

 

apachen13.jpg

 

Inte så praktisk att köra förnödenheter med.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Inte så praktisk att köra förnödenheter med.

 

Ah, det har jag ingen erfarenhet av.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

 

Ah, det har jag ingen erfarenhet av.

 

 

Inte lätt att parkera utanför ICA heller!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Åfan det går att krascha med en gräddvisp, jag hade för mig att man kan klara sig även med ett motorbortfall med hjälp av autorotation http://www.helikopterpiloten.se/fakta/autorotation/

Såg nån video från AF1 i Boden tror jag det var (TV kommer att rätta mig här anar jag) där han stängde av motorn i luften och landningen var väl inte den mjukaste men det gick i alla fall.

 

Men det kanske  beror på höjd, modell på gräddvispen och last åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Åfan det går att krascha med en gräddvisp, jag hade för mig att man kan klara sig även med ett motorbortfall med hjälp av autorotation http://www.helikopterpiloten.se/fakta/autorotation/

Såg nån video från AF1 i Boden tror jag det var (TV kommer att rätta mig här anar jag) där han stängde av motorn i luften och landningen var väl inte den mjukaste men det gick i alla fall.

 

Men det kanske  beror på höjd, modell på gräddvispen och last åxå.

 

Det funkar bara om motorn dör men allt annat fungerar

 

Ofta på dessa gamla maskiner är det växellådan, rotorn, rotorbladen eller stjärtrotorn med mekanism som går sönder och då flyger den som en gråsten och faller lika bra.

 

Autorotation kräver dessutom att man har lite höjd när det händer för man måste dyka ner för att få upp farten på rotorbladen och sedan stiga brant för att bromsa med den fart rotorbladen fått. Man brukar säga minst 1000 fot för att klara ett motorstopp med autorotation

 

Och då bör man dessutom landa på öppet fält. Djungel är ingen höjdare att landa i oavsett haveriläge

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det funkar bara om motorn dör men allt annat fungerar

 

Ofta på dessa gamla maskiner är det växellådan, rotorn, rotorbladen eller stjärtrotorn med mekanism som går sönder och då flyger den som en gråsten och faller lika bra.

 

Autorotation kräver dessutom att man har lite höjd när det händer för man måste dyka ner för att få upp farten på rotorbladen och sedan sitga brant för att bromsa med den fart rotorbladen fått. Man brukar säga minst 1000 fot för att klara ett motorstopp med autorotation

 

Och då bör man dessutom landa på öppet fält. Djungel är ingen höjdare att landa i oavsett haveriläge

Så ju högre upp - desto bättre. Jag hade ju trott att det var tvärt om. Men tack för en bra förklaring. Låser sig rotorn så är det nog kört i alla fall, men i vilket fall som helst skulle jag inte vilja sitta i en helikopter där motorn dör. Autorotation eller inte. Glidtalet på en helikopter med låst huvudrotor är nog som du säger ungefär som en gråsten. Vad är det Amerikanarna säger "what goes up must come down".

 

Lite märkligt att dom hade en mekaniker med sig dock, trodde i min enfald att dom jobbade på marken.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Så ju högre upp - desto bättre. Jag hade ju trott att det var tvärt om. Men tack för en bra förklaring. Låser sig rotorn så är det nog kört i alla fall, men i vilket fall som helst skulle jag inte vilja sitta i en helikopter där motorn dör. Autorotation eller inte. Glidtalet på en helikopter med låst huvudrotor är nog som du säger ungefär som en gråsten. Vad är det Amerikanarna säger "what goes up must come down".

 

Lite märkligt att dom hade en mekaniker med sig dock, trodde i min enfald att dom jobbade på marken.

 

"Mekaniker" är lite fel titel. Han är allt i allo och sköter allt utom själva flygandet

 

Han är lastmästare, kabinansvarig, utkik i sida/bakåt när man landar, vinschoperatör etc etc etc

 

Att flyga en helt fungerande helikopter är svårt som det är eftersom alla tunga saker sitter uppe på taket så det är som att försöka hålla en sådan där barnleksak med en vikt i botten upp och ner i balans och man måste "hålla i" precis hela tiden. Dessa gamla helikoptar har heller inga autopiloter eller liknande stödsystem som hjälper till

 

Jag var på ett party med Sergei Sikorsky (Igor Sikorskys son) och han sa att hans pappa definierade skillnaden mellan flygplan och helikopter så här:

 

"Med en helikopter stannar man först och landar sedan, med ett flygplan landar man först och försöker stanna sedan !"

 

Reasoner[1].jpg

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 timmar sedan, skrev Nordsvensk:

Sant som någon kommenterade ovan. Det är verkligen en gammal relik!
Liknar den där "mimi" som spelade en av huvudrollerna i någon gammal TV serie på 80talet.

http://www.amazingaircraft.com/2007-01-02/mil_props/bell_uh_1h_huey/index.html

Enda gången jag sett en h. är i M*A*S*H  men nja... dom förekommer ju i fler filmer. Men just i TV serier kommer jag inte på nån just nu.

 

Men nu blev jag nyfiken, kan du komma ihåg vad serien hette om det nu inte var den med Alan Alda, för då tror jag att jag redan sett varenda avsnitt.

 

Men dom flyger ju med en lite annorlunda skapelse här tex.

 

 

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev MPR Nyheter:

En helikopter tillhörande det thailändska flygvapnet som försvann under lördagen har hittats kraschad i nationalparken Khao Chamao-Khao Wong mellan provinserna Rayong och Chanthaburi, och samtliga i den tre man stora besättningen omkom.
Helikoptern av typen UH-1H Huey förlorade kontakten med sin bas när man var på väg med förnödenheter till en radarstation. Den ska ha hittats på ett 1,000 meter högt berg, bara 500 meter från den radarstation man var på väg till. De två piloter – Pasit Techasen och Alongkorn Chankrajang – och den mekaniker – Wisut Puttharaksa – som befann sig ombord omkom i olyckan, och man hoppas kunna hämta ner deras kroppar under dagen.
Helikoptern kunde hittas efter att man förstärkt sökningen både på land och i luften. Helikoptrar av typen Blackhawk och Mi-17 samt tre 14 man starka lag skickades ut under dagarna efter dess försvinnande.

 

30289291-01_big.png.jpg

Källa

Enligt vad hustrun hört så råkade de ut för oväder, och förlorade sikten. Monsunregn och vindar är nog lika illa som snöstorm.

Ändrades av rowa
rättelse
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Enda gången jag sett en h. är i M*A*S*H  men nja... dom förekommer ju i fler filmer. Men just i TV serier kommer jag inte på nån just nu.

 

Men nu blev jag nyfiken, kan du komma ihåg vad serien hette om det nu inte var den med Alan Alda, för då tror jag att jag redan sett varenda avsnitt.

 

Men dom flyger ju med en lite annorlunda skapelse här tex.

 

 

 

Du såg knappast en UH1:a i MASH för MASH utspelade sig i Korea-kriget som var 1950-1953. UH1-helikoptern (Huey) började tillverkas 1960 och blev väldigt populär under Vietnam-kriget

 

Den har sålts/tillverkats i 16000 exemplar i över 60 länder och var den första helikoptern som hade gasturbin-motor.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Du såg knappast en UH1:a i MASH för MASH utspelade sig i Korea-kriget som var 1950-1953. UH1-helikoptern (Huey) började tillverkas 1960 och blev väldigt populär under Vietnam-kriget

 

Den har sålts/tillverkats i 16000 exemplar i över 60 länder och var den första helikoptern som hade gasturbin-motor.

Benämndes HKP 3 i försvaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
28 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Du såg knappast en UH1:a i MASH för MASH utspelade sig i Korea-kriget som var 1950-1953. UH1-helikoptern (Huey) började tillverkas 1960 och blev väldigt populär under Vietnam-kriget

 

Den har sålts/tillverkats i 16000 exemplar i över 60 länder och var den första helikoptern som hade gasturbin-motor.

Du har nog rätt i historiebeskrivningen men jag har för mig att jag sett en Huey  flyga in personer i mash. Men fel kan jag ha, jag är jäkligt bra på just det. Känna igen en helikopter på modell däremot är jag urusel på.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
10 timmar sedan, skrev audirs2:

Inte lätt att parkera utanför ICA heller!

 

Svårt, men med lite träning så.....

 

parkering.jpg

:-)

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...