Jump to content
IGNORERAD

Pattayas båtsäkerhet ska förbättras


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Under den senaste tiden har Thailand drabbats av flera allvarliga båtolyckor med dödlig utgång, och den Thailändska Hotellföreningen krävde tidigare under månaden att Turismdepartementet ska ta till åtgärder för att förbättra säkerheten.
Mellan 26:e maj och 8:e juni inträffade tre olyckor med fyra motorbåtar på öst- och sydkusterna. Sammanlagt omkom sex utländska turister medan 60 andra skadades. I den värsta olyckan kapsejsade en båt i höga vågor utanför Koh Samui, där fyra turister omkom. I Pattaya – där de andra två olyckorna inträffade – har man försökt upprätthålla egna regler för att kontrollera försumliga båtförare, men företag som sysslar med båtturer uppger att problemet är det snabbt ökande antalet turister och inte tillräckligt med tjänstemän som kan upprätthålla och assistera i vattensäkerheten. Pattayas Marinkontor har i vakan av olyckorna lovat att bli strängare med framförallt zonregler vid stränderna för att undvika kollisioner.
Sanit Boonmachay – chef för Pattaya Tourism Boat Club – säger dock att Pattayas vatten är säkra, trots olyckorna i april. "Två båtolyckor i år är inte så dåligt jämfört med vägolyckor som inträffar på daglig basis. Jag tycker att vi gör ett rätt bra jobb med att undvika olyckor," sade Sanit. Han hävdade även att de löser sina egna problem utan de lokala myndigheternas inblandning. "De vill bara vara där när de kan visa sina ansikten för media. Vi är det team som verkligen jobbar här, inte dem," sade Sanit, och refererade till en av olyckorna i april där hans klubb var först på plats för att assistera.

 

1843289_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow! Ska det bli ÄNNU säkrare! Igen! Verkligen imponerande när man gång på gång tar till krafttag för att inte turister skall dö i onödan. (Ironi.)

 

"Två båtolyckor i år är inte så dåligt jämfört med vägolyckor som inträffar på daglig basis. " Ja. Jo. Det känns onekligen som han har en poäng där. Men jag köper ändå inte den relativiseringen. (Det är ungefär samma idi*targument som t ex somliga rökare använder - "man kan dö av så mycket annat, så det spelar ingen roll".) För det första är det inte två olyckor I ÅR, utan HITTILLS i år. I själva verket är det två olyckor på bara ett par veckor. De två sakerna är heller inte jämförbara. Ska man jämföra Pattayas båtolyckor med Pattayas bilolyckor? Vilka gator och vägar ska man räkna in? Per personkilometer? Per drifttimme? Bara dagtid eller dygnet runt? Eller ska man jämföra Pattayas båttrafik med hela Thailands biltrafik? Då ser det onekligen riktigt bra ut för båtarna i Pattaya! Nä, det där funkar inte. Det låter bara som billiga bortförklaringar. Det viktiga är ändå hur säkerheten uppfattas och om folk tycker att antalet olyckor är för stort, så är det för stort. Den stora skillnaden ligger i att vi som åker i den Thailändska trafiken gör det i huvudsak för att vi måste. Vi kan bara akta oss så gott vi kan och försöka överleva. Turister KAN VÄLJA! Eller välja bort och stanna hemma. Då funkar det inte att säga att "det är inte så dåligt". Bara några stycken som dör...

 

Nä, dom måste nog införa en slags nollvision där. Varje olycka är ett misslyckande som inte bara kan viftas bort så där enkelt.

 

Däremot har han nog en poäng i att många myndighetspersoner bara vill visa upp sig. Dessutom tror jag att hans klubb gör nytta. Men dom kan nog inte (och ska inte!) undgå myndigheternas granskning, hur mycket dom än skulle föredra att sköta ruljansen helt själva, utan insyn.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Mycket märkligt tänkt, " men företag som sysslar med båtturer uppger att problemet är det snabbt ökande antalet turister och inte tillräckligt med tjänstemän som kan upprätthålla och assistera i vattensäkerheten "

 

Visst fler kunder är nog ett problem, men ett angenämt sådant, men att nån annan skall lastas för att korkskallarna fuskar med säkerheten är väl att gå lite för långt. Har dom inte en egen hjärna eller ???

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle va intressant o veta hur många long tailare som förolyckas kontra speed dykbåtar o charter båtar....Nej jag tar long tailare sju dar i veckan.. om det så tar några timmar extra o då stannar du o fiskar lite när du vill....o då blir darlingen glad också.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
3 timmar sedan, skrev wavis:

Skulle va intressant o veta hur många long tailare som förolyckas kontra speed dykbåtar o charter båtar....Nej jag tar long tailare sju dar i veckan.. om det så tar några timmar extra o då stannar du o fiskar lite när du vill....o då blir darlingen glad också.....

ja det är ju folk som har varit till sjöss hela sitt liv som kör pong tail båtarna och inte som Speedbåtskepparna som Är bönder från Isaan som inte har sett varken vatten eller bått förr

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
8 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

ja det är ju folk som har varit till sjöss hela sitt liv som kör pong tail båtarna och inte som Speedbåtskepparna som Är bönder från Isaan som inte har sett varken vatten eller bått förr

Och stava kan du.. ;)  Men du sitter väl på en såndär jäkla klösbräda så du är automatiskt förlåten.

 

Men jag hade så roligt åt exet som inte ville åka båt för hon inte kunde simma, men flyg till vartfan vi nu skulle gick bra. Kanske hon kunde flyga.

 

Funderar på om det finns nåt säkert sätt att ta sig fram i Thailand utom att flyga, jag tror fan inte det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
2 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Och stava kan du.. ;)

 

Men jag hade så roligt åt exet som inte ville åka båt för hon inte kunde simma, men flyg till vartfan vi nu skulle gick bra. Kanske hon kunde flyga.

 

Funderar på om det finns nåt säkert sätt att ta sig fram i Thailand utom att flyga, jag tror fan inte det.

Ja stavningen kan ju bero på att det ännu är tidig morgon

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
Precis nyss, skrev Scandinaviancorner:

Ja stavningen kan ju bero på att det ännu är tidig morgon

8 är väl då du börjar gör din morgonbrasa utanför kåken jag bodde i din gryningspyroman.

Skojjar bara med dig, du är en riktigt skön typ. Men du borde axla ditt ansvar och säga att nallen på nyckelknippan är din. Skylla på härliga miss On för det är lite fegt. :)

 

Attans vad jag saknar asien just nu.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
58 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

8 är väl då du börjar gör din morgonbrasa utanför kåken jag bodde i din gryningspyroman.

Skojjar bara med dig, du är en riktigt skön typ. Men du borde axla ditt ansvar och säga att nallen på nyckelknippan är din. Skylla på härliga miss On för det är lite fegt. :)

 

Attans vad jag saknar asien just nu.

En gåva från Norge till Miss On

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
8 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

En gåva från Norge till Miss On

Det och mycket mer är hon värd.

 

Hur är det med vädret där nu? Jag har 13°C och vindstilla. Men jag anar att regnet öser ner ett par gånger om dagen för er. Men är det bara ett tag så skiter jag ju i sånt. Man tar en till öl och bidar sin tid.

 

EDIT: skriver nog i helt fel tråd.. vad detta har med båtar att göra fattar inte ens jag. Solly.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

"Två båtolyckor i år är inte så dåligt jämfört med vägolyckor som inträffar på daglig basis. Jag tycker att vi gör ett rätt bra jobb med att undvika olyckor,"

 

Är det lika många båtar som kör runt som det är bilar på vägarna? Ja isf kanske man kan jämföra som han gör.

Det är ju inget bra att turister dör för det kan ju skada Pattayas anseende, kanske inte alla turister har betalat heller innan de går och dör!

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev MPR Nyheter:

problemet är det snabbt ökande antalet turister

 

Ja det finns det ju färsk statistik på, men jag trodde inte att alla skulle åka båt :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...