Jump to content
IGNORERAD

Thailands köttförsäljare varnas pga bruk av borax


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands Myndighet för Boskapsutveckling (DLD) varnade idag köttförsäljare att inte använda borax – natriumborat – på kött för att få det att se färskt ut längre, eftersom den kemiska substansen kan orsaka allvarliga hälsoproblem.
Varningen kom från myndigheten efter ett tillslag mot marknaden Talad Simummuang i Pathum Thani för att kolla hur just köttet säljs där. Av de 36 köttförsäljare man kontrollerade har man inledningsvis slagit fast att åtta använt sig av substansen, trots att det är olagligt. Kött som testades positivt för borax skickades till vidare analys, och en försäljare hade även boraxpulver i sin ägo.
DLD:s generaldirektör Ayuth Harintarnont sade att borax ofta används på fläskfärs eller fläskköttbullar eftersom de annars blir dåliga snabbare. Han uppmanade försäljare att sluta använda substansen för att bevara sitt kött, och konsumenter att vara vaksamma med kött som ser fräscht ut trots att det legat ute på ett bord under en hel dag. Samtidigt sade Dr. Apichai Mongkol att borax inte är synligt när det väl finns på köttet, men att köttet blir hårdare än det ska vara.

 

371_Pork-wpcf_728x409.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad fasen ska man äta när man är i Thailand ! Finns inget som det inte myglas med kemikalier med!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chomphoo:

Vad fasen ska man äta när man är i Thailand ! Finns inget som det inte myglas med kemikalier med!

Som Tam kanske? 

//S

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Stefan:

Som Tam kanske? 

//S

 

 

 

Kanske,  bara naturliga parasiter i den ruttna fisken som sedan förstör levern hos den som äter skiten

 

/Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev MPR Nyheter:

Av de 36 köttförsäljare man kontrollerade har man inledningsvis slagit fast att åtta använt sig av substansen, trots att det är olagligt.

 

Vad fick de för straff?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
10 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Vad fick de för straff?

 

Köttet skulle väl på analys först, kanske den metod som användes inte håller i domstol.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Enis:

 

 

Kanske,  bara naturliga parasiter i den ruttna fisken som sedan förstör levern hos den som äter skiten

 

/Enis

Det går fint at göra som tam utan fisken. Min fru gör ofta två omgångar en med fisk till sig och en utan fisk till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
37 minuter sedan, skrev arnea:

Det går fint at göra som tam utan fisken. Min fru gör ofta två omgångar en med fisk till sig och en utan fisk till mig.

Stämmer bra, min sambo kallar den då "Som Tham Thai". Den där ruttna fisken på burk skulle jag aldrig äta medvetet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Enis:

 

 

Kanske,  bara naturliga parasiter i den ruttna fisken som sedan förstör levern hos den som äter skiten

 

/Enis

 

Nja det finns sannolikt också en rejäl dos kemikalier på papayan som sätter piff på skiten :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Vad fasen ska man äta när man är i Thailand ! Finns inget som det inte myglas med kemikalier med!

Du överlevde kött i Sverige på 80-90 talet så kommer du att överleva thailändsk kött också.

ICA och Konsum använde ju samma metoder då. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Enis:

 

 

Kanske,  bara naturliga parasiter i den ruttna fisken som sedan förstör levern hos den som äter skiten

 

/Enis

Ungefär som surströmming

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
5 minuter sedan, skrev JJC:

Ungefär som surströmming

Finns inga parasiter i Surströmming (som inte fanns där från början). Den är fermenterad på ett kontrollerat sätt. Ungefär som surkål, och jag vet inte om nån som dött av sånt i alla fall. Men jag vet inte om nån som dött av somtam heller.

 

För att bli kvitt sådana måste man frysa och sen tillaga till över 70°C för att vara ganska säker på att det mesta är dött.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Nja det finns sannolikt också en rejäl dos kemikalier på papayan som sätter piff på skiten :-)

 

/ SatanG

Pla raa är utmärkt för att dölja doften av formalin i grönsakerna ;)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Vad fick de för straff?

 

Gör man så i Sverige att man straffar ngn direkt på marknaderna eller man bör kanske analysera först. Sedaär det väl ett domstolsärende

och inte ett mål för MPR juryn ???

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Nja det finns sannolikt också en rejäl dos kemikalier på papayan som sätter piff på skiten :-)

 

/ SatanG

Papayan och chilin har vi eget ute i trädgården, inga kemikalier. Äter man för mycket skiter man bra i alla fall.:haha: 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Enis:

 

 

Kanske,  bara naturliga parasiter i den ruttna fisken som sedan förstör levern hos den som äter skiten

 

/Enis

Som tam thai. Ingen rutten fisk, fast vad de gjort med jordnötterna kan man ju oroa sig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev arnea:

Papayan och chilin har vi eget ute i trädgården, inga kemikalier. Äter man för mycket skiter man bra i alla fall.:haha:

Skitbra. Bara det inte svider för mycket där bak vill säga. ;) Rensar ut en hel del. Kanske går att sälja in i Thailand, ny diet som rensar kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev arnea:

Papayan och chilin har vi eget ute i trädgården, inga kemikalier. Äter man för mycket skiter man bra i alla fall.:haha: 

 

Ja papaya är bra för att mjuka upp magen.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja papaya är bra för att mjuka upp magen.

 

/ SatanG

 

Så även mango, som oh (pomelo) och jack fruit. Äter det dagligen om det finns att få tag på. Lider av trög mage. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Persistant:

Gör man så i Sverige att man straffar ngn direkt på marknaderna eller man bör kanske analysera först. Sedaär det väl ett domstolsärende

och inte ett mål för MPR juryn ???

Persistant

 

Vet inte, men jag bara tänkte på det här:   "har man inledningsvis slagit fast att åtta använt sig av substansen, trots att det är olagligt"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Lider av trög mage. :(

Bara trög mage :rap:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev uptoyou:

Bara trög mage :rap:

 

Ja, det andra lider jag inte av.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Ja, det andra lider jag inte av.

:drinks:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
56 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Så även mango, som oh (pomelo) och jack fruit. Äter det dagligen om det finns att få tag på. Lider av trög mage. :(

Hej Nemo jag fick MUCILIN ( orange flaour HI-FIBRE ) av en läkare när jag hade gaser och väldigt trög i magen och det hjälper mig. För mig hjälper det om jag tar 2 ts i ett glas vatten två kvällar i rad. jag tar ingenting dag tid. Du ( ni ) kan söka på google och läsa om MUCILIN.. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-21 at 22:04, skrev Stefan:

Som Tam kanske? 

//S

 

Grönsakerna......Hur växte dom! Vem fasen vet! Inget är ätbart utan risk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...