Jump to content
IGNORERAD

Kines gripen för stöld på plan till Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

kitungmakmak
1 minut sedan, skrev rolba:

Stämmer ju ganska bra då. Om mina 10000 är 2mm så borde ju 50000 bli 10 mm

Japp, läste bara lite slarvigt. Normalt sett kunde jag nog listat ut att det var värdet på bunten - men denna gång missade jag det. Det brukar stå kr/SEK eller :- efter. Solly

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    13

  • Soengsang

    10

  • rolba

    9

  • Carl

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad
9 timmar sedan, skrev Sam sip sam:

Mer än 8000 baht tjänar dom väl i månaden

Hej  Sam jag gjorde ett snabbt överslag. 300 tb (minilön) ggr 25 dagar ggr 12 mån delat  med 4 = 22500 sek per år. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog fan är 110 tusen svenska tillräckligt mycket för att man skall hålla käft för att inte bli av med dem på ett olyckligt sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam skulle flyga hem Thailand för många år sedan hade hon växlat pengar till bath ( fast jag förklarat forex inget bra ........ ) när vi skulle gå genom tullen fastnade hon där. Hon rullat ett antal 500 kr sedlar runt bath sedlarna såg ut som hade flera hundra tusen på sig. När tullen äntligen förstod det var inga mängder med pengar var tjejen väldig rädd och arg aldrig mer jobba i Sverige !!!!

Jesper & Pakusa

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Han måste ju sett att hon tog upp en sedel ur packningen vid mellanlandningen för att betala för lite käk eller nåt. Finns ju inte en chans att han gick igenom allt handbagage obemärkt.

 

Fick samma varning (typ) i Cam när jag sträckte över en 50$ sedel till dåvarande tjejen för att betala eller om det var växla. Visa aldrig att du har pengar. Mycket gott råd faktiskt. Och det gäller överallt, även i Sverige.

 

Man tror man är säker på tex en flygplats, men nog fan är det nån som inte kan hålla fingrarna i styr. Dom piper ju ut med meddelanden om att hålla koll på bagaget hela tiden och se upp för ficktjuvar på ARN tex.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Fast nu var det ju svarta pengar rolba hade mätt upp, om det nu har nån betydelse ;)

 

Den svarta färgen måste ju ändra måttet något på sedelns tjockhet

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
3 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Den svarta färgen måste ju ändra måttet något på sedelns tjockhet

Mja, det var jag som fattade det hela TOTALT TOKIGT. All heder åt Rolba som mätte upp/estimerade höjden på lite sedlar.

Jag har inte med mig buntar så jag har inte tänkt på sånt faktiskt.

 

Men målar man dessa så blir dom nog lite tjockare.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Mja, det var jag som fattade det hela TOTALT TOKIGT. All heder åt Rolba som mätte upp/estimerade höjden på lite sedlar.

Jag har inte med mig buntar så jag har inte tänkt på sånt faktiskt.

 

Missade en sån här;)

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 minut sedan, skrev stefan5300:

 

Missade en sån här;)

Fattade nog det, men jag vill inte stöta mig med nån så jag är lite försiktig. Speciellt då jag inte träffat Rolba heller, jag fattade bara fel.

 

Vafan gör du uppe så tidigt, tupparna väcker dig (ehh, mig) kl 04:00 men sen går det att somna om har jag märkt.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Fattade nog det, men jag vill inte stöta mig med nån så jag är lite försiktig. Speciellt då jag inte träffat Rolba heller, jag fattade bara fel.

 

Vafan gör du uppe så tidigt, tupparna väcker dig (ehh, mig) kl 04:00 men sen går det att somna om har jag märkt.

 

Har blivit som thailändarna efter snart 2 år i obygden, lägger mig när solen går ner och går upp när solen går upp, tycker att det är rätt så sunt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Har blivit som thailändarna efter snart 2 år i obygden, lägger mig när solen går ner och går upp när solen går upp, tycker att det är rätt så sunt.

Här går solen nästan inte ner just nu så jag gör väl som du då. 3 på natten och det är ljust ute.

 

Men i sisaket så blir det lite som du skriver, men läggdags vid 20:00 för mig där. Fast jag kan sitta och leka med datorn (som hon säger, dvs plugga och kolla mail) i nån timme till.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar era fruar/sambos aldrig frakta ner pengar till Thailand åt sina väninnor i sverige?

Vi har ett par resor haft med oss över 300 000:-

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar era fruar/sambos aldrig frakta ner pengar till Thailand åt sina väninnor i sverige?

Vi har ett par resor haft med oss över 300 000:-

Nä varför skulle man göra det och riskera att åka dit när det finns internet?

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev rolba:

Blev lite nyfiken och kollade nu. 10000 i använda femhundringar (svarta) mäter mellan 1,5-2 mm

 

Återkommer i ärendet om ett par dagar, dock ej skitiga femhunkor ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

Brukar era fruar/sambos aldrig frakta ner pengar till Thailand åt sina väninnor i sverige?

Vi har ett par resor haft med oss över 300 000:-

Hmm, nej det har nog aldrig hänt oss, vore ju dumt att åka dit i tullen i Thailand, bara för någon annans skull.

Betalade de bra skulle jag kanske försöka, jag ser så ärlig ut att jag aldrig blivit kollad i tullen vid ankomst i något land.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Benjamas:

Nä varför skulle man göra det och riskera att åka dit när det finns internet?

 

Varför skulle man riskera att åka dit, alla kontanta pengar behöver inte vara olagliga på något sätt...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Benjamas:

Nä varför skulle man göra det och riskera att åka dit när det finns internet?

 

3 minuter sedan, skrev Tommy:

Hmm, nej det har nog aldrig hänt oss, vore ju dumt att åka dit i tullen i Thailand, bara för någon annans skull.

Betalade de bra skulle jag kanske försöka, jag ser så ärlig ut att jag aldrig blivit kollad i tullen vid ankomst i något land.

 

MVH Tommy

 

Vad skulle vi åka dit för?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Varför skulle man riskera att åka dit, alla kontanta pengar behöver inte vara olagliga på något sätt...

Nej det är klart, man kan ju deklarera i den Thailändska tullen att man har med sej ca 50ggr det belopp som är lagligt att ta med utan att uppge det, och sedan betala vad det nu kan tänkas kosta, då är man på den säkra sidan.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tommy:

Nej det är klart, man kan ju deklarera i den Thailändska tullen att man har med sej ca 50ggr det belopp som är tullfritt och sedan betala vad det nu kan tänkas kosta, då är man på den säkra sidan.

 

MVH Tommy

 

Nja, drygt 100K SEK är inget du behöver oroa dig för, gränsen är en summa motsvarande 20K USD, dvs nära 170K SEK utan att deklarera dem.

 

http://www.thaiembassy.sg/visa-matters-/-consular/bringing-currency-in-or-out-of-Thailand

 

EDIT: sorry, fel länk....det är tydligen ut som 20K USD gäller, men har bestämt för mig att jag läst någonstans att det är 20K USD in också, lätt o googla fram om man nu vill det.

 

EDIT 2: 20K USD in också utan o deklarera det, eller obegränsat om man deklarerar det, och det kan man ju göra om pengarna är rena, dvs att man har papper/kvittens på dem.

 

Foreign currencies: unlimited. However, amounts of foreign currency exceeding USD 20,000.- (or equivalent) must be declared to a Customs Officer upon arrival by all travellers.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

 

Vad skulle vi åka dit för?

Inget, om ni deklarerar hur mycket pengar ni önskar föra in i landet, och kan visa att var de kommer ifrån (om de frågar) och sedan betalar ev avgifter.

Annars, penningtvätt eller smuggling.

Varför tar inte era vänner med sej pengarna själva, tror du?

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Inget, om ni deklarerar hur mycket pengar ni önskar föra in i landet, och kan visa att var de kommer ifrån (om de frågar) och sedan betalar ev avgifter.

Annars, penningtvätt eller smuggling.

Varför tar inte era vänner med sej pengarna själva, tror du?

 

MVH Tommy

 

Men man får föra in drygt 150 000:-/pers lagligt.

De tar inte med pengarna då de inte reser ner själva.

Det kan vara allt från ett par tusen åt någon till drygt 100 000 åt någon annan, bara åt folk som inte ska åka ner själv.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Är här någon som nyligen jämfört och vet skillnaden i Baht genom att ta med låt säga 100kSEK och växla på ett bra växlingskontor i Thailand, respektive att skicka samma summa med banköverföring till eget bankkonto i Thailand?

Om man väljer att skicka har jag läst att det är mest fördelaktigt att då skicka i Baht från Sverige, stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Sakhon:

Är här någon som nyligen jämfört och vet skillnaden i Baht genom att ta med låt säga 100kSEK och växla på ett bra växlingskontor i Thailand, respektive att skicka samma summa med banköverföring till eget bankkonto i Thailand?

Om man väljer att skicka har jag läst att det är mest fördelaktigt att då skicka i Baht från Sverige, stämmer det?

Om du skall växa från cash kan du ju se kursen på t.ex. Vasu eller Superrich. Om du skickar bestäms väl kursen först några dagar senare så valutaförändringar spelar lite roll.

Men andra har nog bättre koll på avgifter mm när man skickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev M33:

Om du skall växa från cash kan du ju se kursen på t.ex. Vasu eller Superrich. Om du skickar bestäms väl kursen först några dagar senare så valutaförändringar spelar lite roll.

Men andra har nog bättre koll på avgifter mm när man skickar.

Ok, efter vad jag kan se så skulle skillnaden bli helt försumbar, möjligen högst 1.000 Baht (på totalt ca 420.000) till fördel på att bära pengarna på sig. Då är det ju helt klart bättre att skicka, med tanke på krångel att hantera kontanter plus dessutom risken man utsätter sig för. (För att återkoppla lite till trådstarten)

 

Förresten, är Vasu och Superrich representativa för alla växlingskontor, eller kan det finnas något som kan "trolla" fram en bättre kurs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...