Jump to content
IGNORERAD

Thailands fria skolgång förlängs till 15 år


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev wUThai:

 

 

Enkelt. Hade dom gjort som dom skulle göra från början. Så hade det kanske funnits en chans till ett bättre Thailand. Mao, dom sa att dom skulle införa demokrati. Dom sa att dom skulle ta tag i korruptionen. Hade dom verkligen velat göra nåt av dessa saker, så hade Thailand gått mot en bra mycket bättre framtid. Men som dom röda och gula så ser dom till att sko sig själva.

 

Som en del påstår att man måste leva i Thailand för att förstå detta ter sig ju jävligt märkligt. Det fattar ju en femteklassare. Sen så är jag övertygad om att min fru som bor i Sverige känner till en hel del angående den politiska situationen och hur den fungerar.

 

Den som tycker att militären gjort bra ifrån sig de senast två åren, räck upp en hand. Så kan vi sålla bort dom som inte fattar ett skit om dagens situation i Thailand.

 

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

 

Om det är "enkelt", varför gjorde dom inte så då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 137
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    16

  • HuaHindinnge

    13

  • frogfish

    11

  • janne_h

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai
 

Om det är "enkelt", varför gjorde dom inte så då ?

Skämtar du eller? Vafan tror du?

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
16 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Om det är "enkelt", varför gjorde dom inte så då ?

Utgår ifrån att 'enkelt' syftar till att svara på frågan på Wuttans föregående inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Nja det var väl så att ganska nyligen (utan belägg) så stod denna risfälts romantiker och förbannade juntan då han menade att dom förkortade den fria skolgången.

Blir ju öppet mål när dom har gjort precis tvärtom. :)

Är det inte bättre att du tar det med honom? Eller citerade du fel person?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Skulle nåt Svenskt parti kört shut down Stockholm så kanske det skulle låtit annorlunda, och den bästa läraren jag haft är inte ens svensk. En Engelsman som förvirrat sig till Sverige, helt jäkla suverän.

Dom kan köra 20 år skola om dom vill, men utan bra lärare så funkar det bara inte.

 

Virrigt inlägg som vanligt, men jag är virrig. Försökte svara på flera inlägg samtidigt. Utan att citera, MPR gillar inte mig ibland så jag citerar fel person har jag upptäckt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev wUThai:

Skämtar du eller? Vafan tror du?

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

 

Tänkte du skulle komma med en enkel förklaring varför det var så enkelt att fixa till demokrati i Thailand idag !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ja får vi nu en enkel förklaring hur detta skall gå till, kan du inte själv så fråga din fru som bor i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Tänkte du skulle komma med en enkel förklaring varför det var så enkelt att fixa till demokrati i Thailand idag !

Utan att veta säkert vad han avsåg så tror jag att han menade att om juntan menade allvar med det de säger om demokrati, så hade vi fått se stora framsteg vid det här laget. Som man sa i i forntida Egypten när det begav sig: " Slavery gets shit done"

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att veta säkert vad han avsåg så tror jag att han menade att om juntan menade allvar med det de säger om demokrati, så hade vi fått se stora framsteg vid det här laget. Som man sa i i forntida Egypten när det begav sig: " Slavery gets shit done"

Dom lärde sig en bitter läxa efter kuppen 2006 och det var att inte lämna tillbaka makten utan att göra omfattande ändringar själva först och inte lita på att politikerna skall fixa det

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
8 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Undrar om du skulle sagt så om du sett oskyldiga barn dödats av motdemonstranter för ett par år sedan, jag tycker det var droppen, och tycker militären gjorde helt rätt som skyddade sitt lands innevånare.

Sen begriper väl alla någorlunda nyktra hjärnor att en militärdiktatur inte är framtiden för något land, men kanske ibland nödvändigt när de så berömda "demokratiska krafterna" inte klarar att bibehålla säkerhet och rättvisa.

Givetvis är en fungerande demokrati målet för alla.

 

Jag tyckte också att det var rätt att militären steg in. Men, det militären sa att dom skulle göra för att få ordning på landet har väl minst sagt gått ganska så jävla snett. Man undrar... nej, man vet ju redan vad deras agenda är för kuppen. Det känns mer som att demonstrationerna mer var ett bra tillfälle att ta makten från dåvarande regering. 

 

 

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Tänkte du skulle komma med en enkel förklaring varför det var så enkelt att fixa till demokrati i Thailand idag !

 

Eftersom du är motfrågornas mästare och icke verka läskunnig eller iaf så bry dig inte om att ta in vad andra skriver. Så får jag väl försöka en gång till!

 

1. Hade militären velat och försökt att få bukt på den enorma nepotism och korruption som pågår i landet. Och då menar jag inte att jaga folk som hyr ut solstolar eller dom som har olagliga stånd uppsatta lite varstans i Bangkok och övriga Thailand. Utan om dom enorma övertrampen som pågår bland dom mest välbärgade och högst upp på näringskedjan. Varför inte börja där och visa att man inte acceptera detta? Det hade varit ett enkelt sätt att försöka få nån ordning på landet. Men, nej. Det har inte hänt nåt på den fronten förutom att man sparkat nån nisse här och där och ersatt med en ny tomte. Det är väl klart att det inte är enkelt när man inte ens försöker, men det kunde varit enkelt om man haft ett intresse av att verkligen försöka. Man vill tydligen inte göra det enkelt för sig... man kan ju undra varför? Varför tror du att det är så? För hur det än är, så finns det ingen och då menar jag ingen som kan sätta sig emot militären om inte militären vill det själva. Hur många kupper är vi uppe i nu? 19 st? Vad har hänt under dom kupperna egentligen som gagnat Thailand? 

 

2. Nu visade det sig att Prayuths, egna bror har nallat från kakburken och inget har hänt. Även att dom slagit sig för bröstet och sagt att dom ska få bukt på korruptionen. Det har väl gått sådär?

 

3. Demokratin är så långt borta den kan vara sen militären tagit över. Införing av massövervakning på internet, censuren är stenhård les majestet anklagelser nyttjas till fullo, osv, osv. Och hur många journalister och politiska debattörer har inte kastats i fängelse? Här sitter folk som bor i Thailand och säger att man måste bo i Thailand för att förstå vad som är fel?! Och att man inte har en aning om hur man ska få till en sorts stabilitet i landet?!?! Man häpnar över sån jävla ignorans och ren och slät dumhet! Jag inbillar mig inte att Thailand kommer bli en demokrati inom en överskådlig framtid. Men, militären hade all chans i världen för att iaf visa att man står på folkets sida och gjort ett hederligt försök till att sätta stopp korruptionen och åtalat dom som inte följer lagen. Nej, det blir ingen demokrati av det, men det det är iaf ett försök till att visa thailändska folket och omvärlden att militären inte acceptera hur politiker och andra makthavare missbruka sina ställningar.

 

4. Jag hade velat se att militären gjort det dom sa att dom skulle göra efter kuppen. Och hotat med att göra en ny kupp om den nya regeringen på nåt vis skulle ägna sig åt svågerpolitik, och korruption eller på nåt vis missbruka sin position. Det låter enkelt, och det är det säkert inte... men man kan ju göra det om än ett så halvhjärtat försök?! Det är väl det minsta man kan begära.

 

/wUThai, snart sittande i en solstol, iaf sex dagar i veckan. :mdr:

 

 

 

 

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev wUThai:

Man undrar... nej, man vet ju redan vad deras agenda är för kuppen

 

Berätta mer....

Personligen tror jag de inte vill göra samma stora misstag som sist.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Berätta mer....

Personligen tror jag de inte vill göra samma stora misstag som sist.

Är du inte smart nog för att förstå det. Så är det nog ingen mening att ens försöka förklara det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev wUThai:

Är du inte smart nog för att förstå det. Så är det nog ingen mening att ens försöka förklara det. 

 

Vi säger så här, hur kan just du veta?

 

Folk i Thailand vet inte vad agendan är, förutom att förhoppningsvis någorlunda okurruppta val kommer att hållas nästa år.

 

Men vad är det du vet som är så särskilt?

 

Har man öppnat sin käft får man tala färdigt, inte bara bjäfsa som en liten valp!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Vi säger så här, hur kan just du veta?

 

Folk i Thailand vet inte vad agendan är, förutom att förhoppningsvis någorlunda okurruppta val kommer att hållas nästa år.

 

Men vad är det du vet som är så särskilt?

 

Har man öppnat sin käft får man tala färdigt, inte bara bjäfsa som en liten valp!

LOL!

 

Herregud, berätta nu istället vad som är så bra med militären efter två år. Istället för att ställa korkade motfrågor likt TV. Vad har du själv för funderingar om det jag skrev? Svara på det istället och säg var du tycker jag har fel istället? Eller har du inga egna tankar och funderingar om vad som håller på att hända i landet? Konstigt, du bor ju i Thailand och ni vet ju allt. Du verkar helt ointresserad och endast intresserad av att ställa dumma motfrågor? 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Om det är "enkelt", varför gjorde dom inte så då ?

Du som nu är så jävla präktig, kan inte du förklara för oss mindre begåvade hur Juntan ska förvandla en diktatur till en fungerande demokrati, hur ser planen ut?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev wUThai:

LOL!

 

Herregud, berätta nu istället vad som är så bra med militären efter två år. Istället för att ställa korkade motfrågor likt TV. Vad har du själv för funderingar om det jag skrev? Svara på det istället och säg var du tycker jag har fel istället? Eller har du inga egna tankar och funderingar om vad som håller på att hända i landet? Konstigt, du bor ju i Thailand och ni vet ju allt. Du verkar helt ointresserad och endast intresserad av att ställa dumma motfrågor? 

 

Om du inte är helt blind och helt saknar normal läsförståelse så borde du sett de några av de bra saker jag nämnt i denna tråd, tex att inte döda oskyldiga barn, så som motdemonstranterna gjorde.

 

Mer intresserad av vad du vet, enligt ditt påstående  " man vet ju redan vad deras agenda är för kuppen", 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Om du inte är helt blind och helt saknar normal läsförståelse så borde du sett de några av de bra saker jag nämnt i denna tråd, tex att inte döda oskyldiga barn, så motdemonstranterna gjorde.

 

Mer intresserad av vad du vet, enligt ditt påstående  " man vet ju redan vad deras agenda är för kuppen", 

Next. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ja får vi nu en enkel förklaring hur detta skall gå till, kan du inte själv så fråga din fru som bor i Sverige

Men det vet väl du från en bambuhydda i Khao Lak..

 

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Sangwal:

Men det vet väl du från en bambuhydda Khao Lak..

 

Rock on!

 

Eftersom han frågade så tror jag han inte vet, finns nog inget enkelt svar.

 

Personligen tror jag militären klamrar sig fast vid makten pg att en onämnbar är gammal och sjuklig, och jag ser gärna att militären sitter vid makten om det händer något där....jag tror att det är en av anledningarna att det dragit ut på tiden..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Eftersom han frågade så tror jag han inte vet, finns nog inget enkelt svar.

 

Personligen tror jag militären klamrar sig fast vid makten pg att en onämnbar är gammal och sjuklig, och jag ser gärna att militären sitter vid makten om det händer något där....jag tror att det är en av anledningarna att det dragit ut på tiden..

Jag är inne på samma spår där, det kan bli lite skakigt ett tag framöver.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Berätta mer....

Personligen tror jag de inte vill göra samma stora misstag som sist.

Inte för att vara den som är den. MEN han skrev ju en lång förklarande kommentar ovan om hur han ser på det. Vad mer begär du?

Du behöver inte hålla med honom, men att påstå att han inte förklarat (eller försökt iaf) vad han menar är väl nästan TV-varning på.....

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Sangwal:

Men det vet väl du från en bambuhydda Khao Lak..

 

Rock on!

Nej.Men han vet mycket väl hur man dricker öl&Svartvinbärsbrempa.:big_smile:Politik är inte fullt så roligt......

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Eftersom han frågade så tror jag han inte vet, finns nog inget enkelt svar.

 

Personligen tror jag militären klamrar sig fast vid makten pg att en onämnbar är gammal och sjuklig, och jag ser gärna att militären sitter vid makten om det händer något där....jag tror att det är en av anledningarna att det dragit ut på tiden..

Det enda som har hänt är att statskassan har hamnat i andra fickor......

Nu är det juntan som håvar in alla kulorna.....

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...