Jump to content
IGNORERAD

Thailands fria skolgång förlängs till 15 år


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Premiärminister Prayut Chan-ocha har använt sig av Sektion 44 av den temporära konstitutionen för att förlänga landets fria skolgång från 12 till 15 år.
Ordern publicerades i Royal Gazette under onsdagen och tog omedelbar effekt. Man meddelade att statliga subventioner kommer tillhandahållas till alla skolor och att den fria utbildning nu kommer börja från dagis istället för årskurs 1 (Prathom 1). Den nya, subventionerade utbildningsplanen täcker även "speciell utbildning" för personer med handikapp eller speciella behov, såväl som "välfärdsutbildning" för barn från sämre förhållanden.
Utbildningsdepartementet och relaterade myndigheter som ansvarar för att tillhandahålla utbildning och säkerställa dess kvalitet kommer behöva presentera budgetförslag till regeringen, och finansieringen av denna gratis utbildning kommer inkludera terminsavgifter, böcker, utbildningsmaterial, uniformer, aktiviteter och andra utgifter som godkänns av regeringen.

 

c1_1010961_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 137
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    16

  • HuaHindinnge

    13

  • frogfish

    11

  • janne_h

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vackert!

De "demokratiskt" valda har inte lyckats, men militären gör det!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tommy:

Vackert!

De "demokratiskt" valda har inte lyckats, men militären gör det!

 

MVH Tommy

 

Du ska säkert se att en viss risfältsromantiker kommer att hitta något dåligt i detta också. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, när "risfältsromantikern" säger nåt får han skit för det. Men när han inte säger nåt verkar det nästan vara ännu värre, då hånas han ännu mer.

Det är ju skönt att järngänget inte har släppt takterna från skolgården......

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev frason:

Förjävligt.

Hur tänker du nu?

Alla barn får fritt dagis (något som kostat pengar som fattiga inte haft råd med) om de behöver det och Handikappade barn, som ofta göms i hemmet av föräldrarna i Thailand får fri skolgång med den hjälp de behöver...

 " den fria utbildning nu kommer börja från dagis istället för årskurs 1. Den nya, subventionerade utbildningsplanen täcker även "speciell utbildning" för personer med handikapp eller speciella behov, såväl som "välfärdsutbildning" för barn från sämre förhållanden."

 

MVH Tommy

 

EDIT: OK, Frason sorry, jag tror jag fattar fördjävligt att det kom först nu?

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Du ska säkert se att en viss risfältsromantiker kommer att hitta något dåligt i detta också. 

Hmm undrar vem kan det vara :doubt:

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Tommy:

Hur tänker du nu?

Alla barn får fritt dagis (något som kostat pengar som fattiga inte haft råd med) om de behöver det och Handikappade barn, som ofta göms i hemmet av föräldrarna i Thailand får fri skolgång med den hjälp de behöver...

 " den fria utbildning nu kommer börja från dagis istället för årskurs 1. Den nya, subventionerade utbildningsplanen täcker även "speciell utbildning" för personer med handikapp eller speciella behov, såväl som "välfärdsutbildning" för barn från sämre förhållanden."

 

MVH Tommy

 

EDIT: OK, Frason sorry, jag tror jag fattar fördjävligt att det kom först nu?

Det är ju den fruktansvärda juntan som genomfört det. Hur vågar man? Har man ingen respekt för folks vilja?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev frogfish:

Jaja, när "risfältsromantikern" säger nåt får han skit för det. Men när han inte säger nåt verkar det nästan vara ännu värre, då hånas han ännu mer.

Det är ju skönt att järngänget inte har släppt takterna från skolgården......

Isaan lover har sina poänger, naturligtvis bör han inte hånas för nåt han inte sagt, och jag tror knappast han har nåt emot denna reform, även om den kom från "fel" håll?

 

Jag bryr mej inte om vilka som genomför denna reformen, ett stort steg i en bra riktning, den är rätt!

Tycker bara att det  är märkligt att inga påstått demokratiska regeringar, oavsett "Färg", sett behovet att hjälpa fattiga och föräldrar till handikappade barn tidigare.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tommy:

Isaan lover har sina poänger, naturligtvis bör han inte hånas för nåt han inte sagt, och jag tror knappast han har nåt emot denna reform, även om de kom från fel håll?

 

Jag bryr mej inte om vilka som genomför denna reformen, ett stort steg i en bra riktning, den är bra!

Tycker bara att det  är märkligt att inga påstått demokratiska regeringar, oavsett "Färg", sett behovet att hjälpa fattiga och föräldrar till handikappade barn tidigare.

 

MVH Tommy

Jag kan inte tala för nån annan, men för egen del spelar det ingen roll från vilket håll en bra sak kommer. Hur det är med denna "reform" återstår väl att se (verkade vara mkt som inte är klart än), men blir det bättre för folk är det ju bra.

Allt är inte svart eller vitt, bara för att man tycker att militärdiktaturer inte är bra så betyder inte det att man tycka att de ibland gör nåt bra (även en höna.....). Men att de gör nåt bra betyder inte heller att det är bra med militärdiktaturer.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu saknas bara kvalitetssäkring av alla skolor i Thailand (nåt som inte ens Sverige har),  och subventionerad högre utbildning, sen är Thailand snart ett I-land, på riktigt.

 

Sverige har förresten inte ens fria dagis...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

 

Du ska säkert se att en viss risfältsromantiker kommer att hitta något dåligt i detta också. 

Du har alltså inte ens tid att vänta på hans inlägg men du vet vad som komma skall ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Du har alltså inte ens tid att vänta på hans inlägg men du vet vad som komma skall ?

 

Fritz..

 

Nu var det inte ett påstående utan en frågeställning "du ska säkert se", kanske borde förtydligat med ett frågetecken?

 

4 timmar sedan, skrev frogfish:

Jaja, när "risfältsromantikern" säger nåt får han skit för det. Men när han inte säger nåt verkar det nästan vara ännu värre, då hånas han ännu mer.

Det är ju skönt att järngänget inte har släppt takterna från skolgården......

 

Nja är man så fräck att man klistrar på folk namn som "juntaälskare" etc. så får man nog utstå dessa frågeställningar som du citerade.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

 

Nja är man så fräck att man klistrar på folk namn som "juntaälskare" etc. så får man nog utstå dessa frågeställningar som du citerade.

 

Det är tydligt, det. Han har ju aldrig blivit kallad nåt......

 

Hur som helst, fjantigt att raljera över nån som inte är med i diskussionen bara för att göra sig själv en poäng bland sitt "gäng". Men alla är olika, och det är ok att vi har olika åsikt där.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev frogfish:

Det är tydligt, det. Han har ju aldrig blivit kallad nåt......

 

Hur som helst, fjantigt att raljera över nån som inte är med i diskussionen bara för att göra sig själv en poäng bland sitt "gäng". Men alla är olika, och det är ok att vi har olika åsikt där.

 

Jag förstår vad du försöker insistera på, men nu anser jag inte att jag tillhör något av de som du kallar "gäng" som ständigt diskuterar med han i politiktrådar, tycker det bara är lite drygt att han kallar folk för tex juntaälskare och alla liknande ord han har. 

 

Till och med IL måste ju tycka detta i topic är ett vettigt förslag?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Självklart är förslaget bra, det man undrar är bara vad som orsakade denna kovändning, det är ju bara månader sedan juntan ville genomföra en rejäl sänkning av den fria skolan ifrån dom nuvarande fria 14 åren?

Men bättre sent än aldrig, brukar man ju säga och det här är betydligt bättre än den försämring som fram tills nu var juntans mål inom skolan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Men bättre sent än aldrig, brukar man ju säga och det här är betydligt bättre än den försämring som fram tills nu var juntans mål inom skolan.

 

Tror du verkligen någon har haft som MÅL att försämra, jag tror nog att alla vill förbättra, men alla har nog inte samma ide om hur?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Jag förstår vad du försöker insistera på, men nu anser jag inte att jag tillhör något av de som du kallar "gäng" som ständigt diskuterar med han i politiktrådar, tycker det bara är lite drygt att han kallar folk för tex juntaälskare och alla liknande ord han har. 

 

Till och med IL måste ju tycka detta i topic är ett vettigt förslag?

Varför frågar du honom inte? Trevligare att prata med folk än att raljera över dem med andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Tror du verkligen någon har haft som MÅL att försämra, jag tror nog att alla vill förbättra, men alla har nog inte samma ide om hur?

Hej

Det tidigare förslaget ifrån juntan som skulle innebära att den fria skolgången skulle minskas med 3 år kan väl knappast någon (inte ens juntavänner) ha sett som något annat än en försämring?

Jag är givetvis glad över att denna katastrof för miljoner barn nu inte ser ut att bli verklighet, att juntan nu verkar ha ändrat sig och säger sig  istället vara för en liten förbättring.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Självklart är förslaget bra, det man undrar är bara vad som orsakade denna kovändning, det är ju bara månader sedan juntan ville genomföra en rejäl sänkning av den fria skolan ifrån dom nuvarande fria 14 åren?

Men bättre sent än aldrig, brukar man ju säga och det här är betydligt bättre än den försämring som fram tills nu var juntans mål inom skolan.

Mvh isan lover

Hller med dig om att det är bra att det blir 15 år.

Nu är det ju en order så nu lär det bli något. Vad som spekulerades om tidigare och som du kallar juntans mål verkar ju inte någon substans i.

 

Nu är ju inte jag nöjd bara för att det förlängst till 15 år. Vi skulle kunna förlänga den svenska grundskolan till 15 år också och det vore inte säkert att det skulle bli något bättre än dagens dåliga system. Likaväl som den dåliga thailändska skolan behöver reformer som förbättrar skolan. Reformer kan till och med vara bättre än att förlänga skolgången med ett år. Tänk t.ex om man tog bort en del av budda- och kunga- läran och la till motsvarande tid på engelska, matematik etc.

 

Där är man kanske på väg t.ex  med tanke på det nya början av reformer inom engelskan. Kommer det mera satsningar på engelskan kan det tom bli riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Självklart är förslaget bra, det man undrar är bara vad som orsakade denna kovändning, det är ju bara månader sedan juntan ville genomföra en rejäl sänkning av den fria skolan ifrån dom nuvarande fria 14 åren?

Men bättre sent än aldrig, brukar man ju säga och det här är betydligt bättre än den försämring som fram tills nu var juntans mål inom skolan.

Mvh isan lover

Visst har du rätt! Bortsett från att du har fel, om 14 fria år för närvarande, och att dagens regering i Thailand ens knystat om försämring av skolan...

 

Och det är ju fantastiskt mycket bättre än vad Shinawatra klanen någonsin ens föreslog, eftersom de var helt upptagna av att sko sej och sina nära!

Tur att de är borta från Thailändsk politik för alltid på grund av deras korruptions-domar.

Inte sant?

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det tidigare förslaget ifrån juntan som skulle innebära att den fria skolgången skulle minskas med 3 år kan väl knappast någon (inte ens juntavänner) ha sett som något annat än en försämring?

Jag är givetvis glad över att denna katastrof för miljoner barn nu inte ser ut att bli verklighet, att juntan nu verkar ha ändrat sig och säger sig  istället vara för en liten förbättring.

Mvh isan lover

 

Nu skulle den ju inte minskas med tre år, eller hur?

 

Den skulle vara lika lång men påbörjas tre år tidigare. En lögn från dig blir inte sanning bara för att du återupprepar den. Skärp dig!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att juntan gör helt rätt (om man nu vill tänka som en junta) indokrinera skolbarnen ordentligt så slipper du "bråkiga" elever i framtiden- Men om det är ett demokratiskt beslut (finns inte i en militärdiktatur) så högaktar jag det!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
9 timmar sedan, skrev Tommy:

Nu saknas bara kvalitetssäkring av alla skolor i Thailand (nåt som inte ens Sverige har),  och subventionerad högre utbildning, sen är Thailand snart ett I-land, på riktigt.

 

Sverige har förresten inte ens fria dagis...

 

MVH Tommy

Hej tja det det är väl bara att höja skatterna så får vi också fria dagis eller. Alla regeringar likväl  alla familjer har en budget. Alla måste prioreterar vart man lägger pengarna som finns i budgeten Vi  prioreterar min fru:s barns skolgång. Jag ser detta utspel av PM som ett röstfiske. Förslaget är bra. Mycket bra för de som inte har det så bra. Har Juntan nu insett att utan flera ( så kallade röda röster) vinner vi inga val? mvh 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...