Jump to content
IGNORERAD

Elva döda i olycka med minibuss i Chonburi


MPR Nyheter

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Sånt där skräp hänger ju även i backspegeln på flera farangbilar har jag sett, skulle aldrig få för mig att hänga något som skymmer synfältet, jäkligt idi0tiskt, sedan vissnar ju skräpet efter en dag.

Jag har både Buddhafigurer och en massa prylar hängandes i vår bil. Efter snart 30.000 mil i den Thailändska trafiken utan en endaste olycka.

Ljuger lite nu. Skulle flytta forra bilen på tomten 20 meter. Var kanon och lyckades sätta en sidan i ett träd. Hastighet under 5km/tim.

Så vågar jag inte ta bort en endaste pryl. Vid längre resor så kops det alltid färska blommor som hängs i bilen. Frugan håller dom i händerna och pratar tyst med Buddha.

Har även en liten sammetspåse med småben från Svärfars keremering liggandes bakom Buddha-figurerna.

Har väl blivit lite vidskeplig själv. Kor jag ensam till BKK eller Fiskebyn så koper jag blommor på vägen. Luktar ju gott oxså.

Det enda dom inte hjälper emot är fortkorning....tyvärr.

 

DSC02979.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    4

  • Nicholas

    4

  • Fritz

    3

  • ArneMorales

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sam sip sam
1 timme sedan, skrev Persistant:

 

 

Nu vet jag inte varför du citerade mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
20 timmar sedan, skrev thomas001:

Jag har både Buddhafigurer och en massa prylar hängandes i vår bil. Efter snart 30.000 mil i den Thailändska trafiken utan en endaste olycka.

Ljuger lite nu. Skulle flytta forra bilen på tomten 20 meter. Var kanon och lyckades sätta en sidan i ett träd. Hastighet under 5km/tim.

Så vågar jag inte ta bort en endaste pryl. Vid längre resor så kops det alltid färska blommor som hängs i bilen. Frugan håller dom i händerna och pratar tyst med Buddha.

Har även en liten sammetspåse med småben från Svärfars keremering liggandes bakom Buddha-figurerna.

Har väl blivit lite vidskeplig själv. Kor jag ensam till BKK eller Fiskebyn så koper jag blommor på vägen. Luktar ju gott oxså.

Det enda dom inte hjälper emot är fortkorning....tyvärr.

 

DSC02979.JPG

Hej  Thomas. När började du köra i Thailand och hur var trafiken då? Har den ökat  väldigt mycket snabbt eller konstant hela tiden? Jag lägger till en fråga till. Vad tycker du om  U-svängarna på de de stora trafiklederna mvh

Ändrades av haan
tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker med minibuss dagligen till golfbanan när jag är i Pattaya. I dessa finns det oftast 11 platser inkl förare.

 

Alternativet är ju förstås att skaffa egen hyrbil och köra själv. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz skriver i sitt inlägg, att han har känslan att förarna av minibussarna har lugnat ner sej betydligt de senaste åren.

Jag har inte den känslan. Nu åker jag aldrig minibuss, men jag vistas i trafiken på motorvägen mellan Pattaya och Bangkok minst 5 dagar/vecka, visserligen bara ca 15 min (mellan hemmet och Pattis) och jag kan inte påstå att minibussarna sticker ut nämnvärt, så kanske Fritz har rätt, men det är hela trafikbilden som är vansinnig på motorvägen. Jag körde ganska mycket bil i Sverige (minst 3000 mil/år) och jag kände mej sällan eller aldrig nervös eller orolig när jag körde bil, utan behagligt avslappnad men ändå skärpt förstås. Sicken skillnad det är när jag kommer upp på motorvägen här och ska köra de där 15 minuterna in till Pattis och sedan tillbaka. Det är som att komma in i ett hysteriskt getingbo. En salig blandning av olika fordon med olika ålder och prestationsförmåga, som sicksackar mellan filerna och med väldigt olika hastigheter - typ gamla pickisar med 20 byggjobbare på flaket (60 knyck) och sprillans Mercor i mångmiljonklassen (180 knyck).

Jag är skitnervös och stressad alla de 15 vansinniga minuterna och jag ser ofta bl a minibussar på denna sträcka komma i vansinnigt hög hastighet med tanke på hela trafiksituationen.

 

Aldrig någonsin har jag sett en poliskontroll på denna sträckan trots att det ligger en polisstation strax före rödljusen till Sukkan.

 

Jag är helt enkelt lite smårädd varje gång jag kör eller åker på motorväg här och det kan ju klart delvis ha med ålder att göra, men knappast endast.

Nu tror jag att det är så, att som vanligt så saknas det kompetens i Thailand att förbättra situationen.

Tror att du blivit gammal. Själv kör jag dagligen (när jag inte är i sverige) i Bangkok. Och besöker Pattaya emellanåt. Upplever det inte värre än Essingeleden.

Det finns både för och nackdelar med thailändsk trafik vs svensk.

I Thailand tar dom mer hänsyn till mc än vårtrötta svenskar som inte sett en mc på ett halvår.

Svenskar må vara mera utbildade i trafik. Medans thailändare ofta har mera trafikerfarenhet.

Det stora dilemmat i Thailand är hjälm och rattfylla. Själv väljer jag att i möjligaste mån inte köra på dom senare timmarna för att undvika det senare.

Vad gäller dom Thailändska minivan,arna . Så är ett problem att dom flesta kör linjer som dom varit tvungen att betala en slant för att få köra plus att dom har ansenliga lån på sina bilar. Vilket tvingar dom till väldigt långa dagar med pressat schema för att få det att gå ihop. Har en svåger som kör dagligen mellan Pattaya och ekamai. Och han har definitivt inte blivit rik på detta.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej och godmorgon. Detta inlägg  handlar om U-svängen på de thailändska vägarna. Kanske därför bl.a Thailand ligger på 2 plats i antal döda i trafiken. Text och bilder Denna 3-filiga väg som går mot Nakon Sawan avskärmad med mittremsa (typ motortrafikled i sverige ) där hastigheten pendlar mellan 80-120-osv . På dessa vägar och många andra vägar dyker denna skylt upp U-sväng 300 m (bild 1). Det betyder  att vill du besöka industrierna på den andra sidan av huvudleden eller köra tillbaka måste du förflytta bilen till det högra körfältet och "korsa" den 3-filiga mötande trafiken som kommer i 80-120 km i timmen. Längst upp i bilden där sker U-svängen. Bild 2 ser ni långtradaren som nu står där u-svängen skall ske. Långtradaren skall nu korsa den 3-filiga mötande trafiken för att köra tillbaka ( bild 3 samma). Bild 4 är det bilar som kommer ifrån motsatta körbanan och korsar våran 3-filiga och som vill åka åt samma håll  som vi. Bild 5 ser ni en motorcykel med pappan och hans dotter "utan hjälm" som också vill korsa denna 6-filiga väg! Bild 6 ett antal motorcyklar vid samma U- sväng som vill hem efter arbetets slut. Första gången jag fick uppleva en U-sväng tänkte jag. Vad i "hel-----te är detta.mvhCIMG1244.JPGCIMG1246.JPGCIMG1247.JPGCIMG1248.JPGCIMG1251.JPGCIMG1253.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev haan:

Hej och godmorgon. Detta inlägg  handlar om U-svängen på de thailändska vägarna. Kanske därför bl.a Thailand ligger på 2 plats i antal döda i trafiken. Text och bilder Denna 3-filiga väg som går mot Nakon Sawan avskärmad med mittremsa (typ motortrafikled i sverige ) där hastigheten pendlar mellan 80-120-osv . På dessa vägar och många andra vägar dyker denna skylt upp U-sväng 300 m (bild 1). Det betyder  att vill du besöka industrierna på den andra sidan av huvudleden eller köra tillbaka måste du förflytta bilen till det högra körfältet och "korsa" den 3-filiga mötande trafiken som kommer i 80-120 km i timmen. Längst upp i bilden där sker U-svängen. Bild 2 ser ni långtradaren som nu står där u-svängen skall ske. Långtradaren skall nu korsa den 3-filiga mötande trafiken för att köra tillbaka ( bild 3 samma). Bild 4 är det bilar som kommer ifrån motsatta körbanan och korsar våran 3-filiga och som vill åka åt samma håll  som vi. Bild 5 ser ni en motorcykel med pappan och hans dotter "utan hjälm" som också vill korsa denna 6-filiga väg! Bild 6 ett antal motorcyklar vid samma U- sväng som vill hem efter arbetets slut. Första gången jag fick uppleva en U-sväng tänkte jag. Vad i "hel-----te är detta.mvhCIMG1244.JPGCIMG1246.JPGCIMG1247.JPGCIMG1248.JPGCIMG1251.JPGCIMG1253.JPG

 

Ibland är vägen mycket smalare och det kan vara ett helsike att svänga runt med den kassa vändradien på Toyota pickupen, utan att behöva backa en bit för att slippa köra upp på trotoaren.

Volvo 240 - Toyota pick up,  1-0  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Jag har helt slutat att använda minibussar när jag är i Thailand. Jag betalar hellre lite mer och får en egen bil där man ta en pisse paus när man vill och där man kan säga åt chaffisen att han får några hundra bath i dricks om han kör lugnt.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/13/2016 at 00:47, skrev janne_h:

 

 

Tror att du blivit gammal. Själv kör jag dagligen (när jag inte är i sverige) i Bangkok. Och besöker Pattaya emellanåt. Upplever det inte värre än Essingeleden.

 

Det finns både för och nackdelar med thailändsk trafik vs svensk.

 

I Thailand tar dom mer hänsyn till mc än vårtrötta svenskar som inte sett en mc på ett halvår.

 

Svenskar må vara mera utbildade i trafik. Medans thailändare ofta har mera trafikerfarenhet.

 

Det stora dilemmat i Thailand är hjälm och rattfylla. Själv väljer jag att i möjligaste mån inte köra på dom senare timmarna för att undvika det senare.

 

Vad gäller dom Thailändska minivan,arna . Så är ett problem att dom flesta kör linjer som dom varit tvungen att betala en slant för att få köra plus att dom har ansenliga lån på sina bilar. Vilket tvingar dom till väldigt långa dagar med pressat schema för att få det att gå ihop. Har en svåger som kör dagligen mellan Pattaya och ekamai. Och han har definitivt inte blivit rik på detta.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Ja eller om de vårtrötta svenska mc-förarna kunde visa mer hänsyn och hålla hastigheterna så skulle nog dödsolyckorna sjunka en hel del. Har ju jobbat som budbilsförare i över 10 år med 15-25 mil varje dag bakom ratten och ofta sett dessa dåraktiga mc-förare i trafiken.

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det tragiskt, men 15 personer i en minibuss är väl ett gäng för många....

i detta fall hade bilbälte inte hjälpt, men hur vanligt är det att någon använder det?

Blankslitna däck, dåliga bromsar och oftast trötta förare, det är ingen bra kombo....

Tyvärr så är det många som inte har något val, utan får sätta sig i en dödsfälla som denna...

 

Rock on!

15 personer i en Toyota hiace commuter är nominellt.

Slitna däck ser jag sällan men däcken kan möjligen vara billiga och lite hala pga det.

Dåraktig körning däremot finns det gott om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var en likadan minibuss som man ser hur många som helst utav dagligen så tar den väl just 15 pers och var alltså inte överlastad. Det var ju maximal otur att den hamnade på sidan där dörren sitter så där kunde ju ingen komma ut. Jag är ganska åkrädd men har inga problem med att åka minibuss Pattaya-Bangkok, visst går det undan men det är inte vansinneskörningar. Jag har fått känslan av att förarna lugnat ner sig betydligt dom senaste åren eller åxå har jag helt enkelt en väldig tur som slipper kamikazepiloter.

 

Fritz..

Det beror på rutt och regionala skillnader.

Dom flesta minibussar jag stöter på ute på motorvägarna kör lugnt.

Det är bara 134hk i dom och det är en motor som normalt ger 200kh, men i Toyota commuter så är den nedtrimmad.

Antingen vill man inte ge 200hk i händerna på dessa chaufförer, eller så vill man spara soppa eller så vill man ha lite extra livslängd.

Och / eller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någonstans att den bussen hade gasdrift och bl.a därför blev brandförloppet så hastigt

Då var det en bensinare från början.

Inte så vanligt för minibussar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker med minibuss dagligen till golfbanan när jag är i Pattaya. I dessa finns det oftast 11 platser inkl förare.

 

Alternativet är ju förstås att skaffa egen hyrbil och köra själv. 

Det beror på hur lyxig den är.

Ofta lite lyxigare med färre och större stolar.

Original 15 platser för commuter.

Bara kolla Toyota Thailand hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Det beror på hur lyxig den är.

Ofta lite lyxigare med färre och större stolar.

Original 15 platser för commuter.

Bara kolla Toyota Thailand hemsida.

Beror nog snarare på att minibussar som transporterar golfspelare har ett bagageutrymme vilket tär på platserna.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Då var det en bensinare från början.

Inte så vanligt för minibussar.

 

Inte alls säkert att det var en bensinare från början. Dieselmotorer går utmärkt att konvertera till gasdrift, även med bibehållen dieseldrift. Många lastbilar här i Thailand har sådana system. Hur vanligt det är på vans eller personbilar vet jag inte, men det är inte några problem rent tekniskt.

 

Om det var en van som normalt tar 15 personer misstänker jag att den måste byggts om till en mindre passagerarkapacitet - gastanken får knappast plats under fordonet och måste troligen sitta inne i passagerarutrymmet, vilket såklart gör den till en dödsfälla! Det kan vara förklaringen till att branden var så snabb att så många inte tog sig ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
UglyFarang
On 2016-06-11 at 09:25, skrev Celsius:

Här känns det som det ligger en hund kremerad. Något verkar fel. Jag har själv fått en knallpunka i 110 km/h på motorväg med en Cheva Caprice stationsvagn och det var inte lätt att hantera men inte omöjligt heller. Jag är inte helt beredd att tro på punkteringsteorin, det ser inte ut som att det är mycket kvar av däcken efter branden, så hur vet man det? Kan vara spekulation från någon i räddningstjänsten som blir till sanning i media. Överlastad tycks ju bilen varit i alla fall. Hur välutbildad var föraren? Varför blev bilen övertänd på ett sätt som liknar explosion? Gasdriven?

 

Finns en del frågetecken att räta ut. Men ett frågetecken är redan uträtat: Jag sätter mig inte i en minibuss! Det känns inte som en tillfällighet att det är just en minibuss detta händer med.

 

Tillägg: OK. Hittade artikeln. Punkan verkar vara verifierad genom vittnen. Men ändå, borde kunnat gå att hantera, om inte fordonet var överlastat, då blir det värre. Sedan gjorde jag den förhastade slutsatsen att det var en hyrbuss, my bad.

 

Det är nog en hel del skillnad på en Caprice i 110 och en minibuss i kanske 130-140.

För många år sedan så skulle jag och en kompis transportera i väg hans brors Volvo 142:a till en verkstad, när kompisen hämtar mej så gör han lite vida svängar på vägen och det knarrar betänkligt vid högersväng, Vänster framhjulslager är gånget säjer jag självsäkert, när vi kommit ur byn så ser vi vänster framhjul försvinna in i skogen sekunden innan bilen landar på bromsskivan, drygt 90 inte minsta problem i den situationen mer än att hämta hjulet och leta upp hjulmuttrarna.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...