Jump to content
IGNORERAD

Elva döda i olycka med minibuss i Chonburi


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Elva passagerare omkom under fredag kväll när de fångades i en minibuss som välte och började brinna på en motorväg i Chonburi.
Inledningsvis uppgav räddningsarbetare från Trikhunnatham Foundation att nio personer omkommit i olyckan, men i ett uttalande sade Departementet för lindring och förebyggande av katastrofer att elva personer omkommit i lågorna.
Fyra personer ska ha lyckats ta sig ut ur fordonet innan det antändes, och samtliga fördes till sjukhus. Olyckan inträffade runt 21:05 och enligt räddningsarbetare förlorade föraren kontrollen över minibussen efter att ett däck fått punktering.

 

30287929-01_big.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    4

  • Nicholas

    4

  • Fritz

    3

  • ArneMorales

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Praktiskt, sparar ju pengar för kremeringen.

Tragiskt förstås, men om Thailändare och deras regering inte bryr sej om slakten som pågår på deras vägar varje dag, Året runt, så skiter jag också i det.

 

Värsta slakten per capita i världen, beroende lite på hur man väljer att räkna...

 

MVH Tommy

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

 Tragiskt, men slakt? 

Detta var en singelolycka där  foraren tappar kontrollen pga punktering. Kan inträffa var som helst i världen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev ArneMorales:

 Tragiskt, men slakt? 

Detta var en singelolycka där  foraren tappar kontrollen pga punktering. Kan inträffa var som helst i världen.

 

Visst är det tragiskt, men 15 personer i en minibuss är väl ett gäng för många....

i detta fall hade bilbälte inte hjälpt, men hur vanligt är det att någon använder det?

Blankslitna däck, dåliga bromsar och oftast trötta förare, det är ingen bra kombo....

Tyvärr så är det många som inte har något val, utan får sätta sig i en dödsfälla som denna...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här känns det som det ligger en hund kremerad. Något verkar fel. Jag har själv fått en knallpunka i 110 km/h på motorväg med en Cheva Caprice stationsvagn och det var inte lätt att hantera men inte omöjligt heller. Jag är inte helt beredd att tro på punkteringsteorin, det ser inte ut som att det är mycket kvar av däcken efter branden, så hur vet man det? Kan vara spekulation från någon i räddningstjänsten som blir till sanning i media. Överlastad tycks ju bilen varit i alla fall. Hur välutbildad var föraren? Varför blev bilen övertänd på ett sätt som liknar explosion? Gasdriven?

 

Finns en del frågetecken att räta ut. Men ett frågetecken är redan uträtat: Jag sätter mig inte i en minibuss! Det känns inte som en tillfällighet att det är just en minibuss detta händer med.

 

Tillägg: OK. Hittade artikeln. Punkan verkar vara verifierad genom vittnen. Men ändå, borde kunnat gå att hantera, om inte fordonet var överlastat, då blir det värre. Sedan gjorde jag den förhastade slutsatsen att det var en hyrbuss, my bad.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det finns ett skäl till att jag kallar dom kamikazebussar. Men ibland har jag varit tvungen att begagna ett sådant transportmedel, och det är med hjärtat i halsgropen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
29 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Det finns ett skäl till att jag kallar dom kamikazebussar. Men ibland har jag varit tvungen att begagna ett sådant transportmedel, och det är med hjärtat i halsgropen.

hej kitung jag har precis som du varit tvungen att sätta mig i dessa kamikazebussar Jag har varit livrädd hela tiden. Jag tror att många av dessa förare har köpt bussen på avbetalning och att de pressas till för mycket körning utan avbrott utan sömn och jag tror ett ett antal av dessa använder droger för att hålla sig vaken. Polisen i Pattaya gjorde en kontroll av dessa van-förare ( för kanske 1 år sedan). Man kontrollerade 10 st just  för att kontrollera ifall det fanns droger i blodet. 1 av dessa hade droger i blodet. Hur många vanförare och bussförare finns det i Thailand varje dag ute i trafiken. mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev ArneMorales:

 Tragiskt, men slakt? 

Detta var en singelolycka där  foraren tappar kontrollen pga punktering. Kan inträffa var som helst i världen.

 

Olycka eller: precis som Sangwal skriver?

2 timmar sedan, skrev Sangwal:

Visst är det tragiskt, men 15 personer i en minibuss är väl ett gäng för många....

i detta fall hade bilbälte inte hjälpt, men hur vanligt är det att någon använder det?

Blankslitna däck, dåliga bromsar och oftast trötta förare, det är ingen bra kombo....

Tyvärr så är det många som inte har något val, utan får sätta sig i en dödsfälla som denna...

 

Rock on!

 

En bil som havererar på grund av tex utslitna däck, insomnad/drogad förare eller annat som enkelt skulle kunnat förebyggas, är inte en olycka, det är slarv.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var en likadan minibuss som man ser hur många som helst utav dagligen så tar den väl just 15 pers och var alltså inte överlastad. Det var ju maximal otur att den hamnade på sidan där dörren sitter så där kunde ju ingen komma ut. Jag är ganska åkrädd men har inga problem med att åka minibuss Pattaya-Bangkok, visst går det undan men det är inte vansinneskörningar. Jag har fått känslan av att förarna lugnat ner sig betydligt dom senaste åren eller åxå har jag helt enkelt en väldig tur som slipper kamikazepiloter.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någonstans att den bussen hade gasdrift och bl.a därför blev brandförloppet så hastigt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
23 minuter sedan, skrev Fritz:

Om det var en likadan minibuss som man ser hur många som helst utav dagligen så tar den väl just 15 pers och var alltså inte överlastad. Det var ju maximal otur att den hamnade på sidan där dörren sitter så där kunde ju ingen komma ut. Jag är ganska åkrädd men har inga problem med att åka minibuss Pattaya-Bangkok, visst går det undan men det är inte vansinneskörningar. Jag har fått känslan av att förarna lugnat ner sig betydligt dom senaste åren eller åxå har jag helt enkelt en väldig tur som slipper kamikazepiloter.

 

Fritz..

Njae du är nog en tuffing du har ju åkt med mig på motobiken 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

Njae du är nog en tuffing du har ju åkt med mig på motobiken 

Storklas och Lillklas?

:big_smile:

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

Njae du är nog en tuffing du har ju åkt med mig på motobiken 

Det var ju helsafty med dig som krockkudde framför mig. :great:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
4 minuter sedan, skrev Fritz:

Det var ju helsafty med dig som krockkudde framför mig. :great:

 

Fritz..

Sant ha ha ha 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nog känns det lite otryggt när kamikazepiloten stannar till och köper nåt bring me luck blomster att hänga i backspegeln före avfärd. Sen var det plattan i mattan till Khao Sok.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/10/2016 at 01:36, skrev ArneMorales:

 Tragiskt, men slakt? 

Detta var en singelolycka där  foraren tappar kontrollen pga punktering. Kan inträffa var som helst i världen.

 

Ja men det är inte varsomhelst i Världen där dödsindex är 39 ( 27000 döda ) 

Sverige har index 3 trots alla singel olyckor

MEN INGEN REGERING ÄR INTRESSERAD av att nedbringa antalet olyckor i trafiken

Hastighet , alkohol och droger är det som skördar offer

I Hua HIN på huvudvägen från BKK så är det först 80 sedan 60 och vid kungen palats 50

Tyvärr så´tror Thaiare att det är MINIMIhastiheten 

Mer kontroller av hastighet , alkohol, droger är några av det åtgärder som bör användas

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
30 minuter sedan, skrev Persistant:

Ja men det är inte varsomhelst i Världen där dödsindex är 39 ( 27000 döda ) 

Sverige har index 3 trots alla singel olyckor

 

Detta sk dodsindex är en ren skrivbordsprodukt skapat for att glesbefolkade länder på nordliga breddgrader skall känna sig duktiga.

Det tar inte hänsyn till tex att i Thailand är ca 70% av dodsfallen motorcykel olyckor och i Sverige kors det mycket lite motorcykel.

 

Antar att index skulle bli  betydligt bättre for Thailand om man, istället for att beräkna dodsfall per 100.000 invånare,

beräknade detta dodsindex på hur  många mil det kors  for bilar, bussar  och motorcyklar i respektive land.

 

Borde väl gå att ta fram med hjälp av ländernas bensinkonsumtion.

 

I Thailand har de flesta familjer motorcykel som används dagligen, och då blir det naturligvis fler antal olyckor än i Sverige.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Detta sk dodsindex är en ren skrivbordsprodukt skapat for att glesbefolkade länder på nordliga breddgrader skall känna sig duktiga.

Det tar inte hänsyn till tex att i Thailand är ca 70% av dodsfallen motorcykel olyckor och i Sverige kors det mycket lite motorcykel.

 

Antar att index skulle bli  betydligt bättre for Thailand om man, istället for att beräkna dodsfall per 100.000 invånare,

beräknade detta dodsindex på hur  många mil det kors  for bilar, bussar  och motorcyklar i respektive land.

 

Borde väl gå att ta fram med hjälp av ländernas bensinkonsumtion.

 

I Thailand har de flesta familjer motorcykel som används dagligen, och då blir det naturligvis fler antal olyckor än i Sverige.

 

 

Hej

Vad är det du försöker bevisa . Skrivbordsprodukt ??? Statistik är väl det som bäst belyser problemen

Det dör lika manga I Thailand om året som det dör inom EU. Vad sager det dig

Index skulle bli batter för du vill det

Gäller det inte att nedbringa olyckorna I trafiken eller ???

Inom EU finns ca 500 milj inv och dödssiffran är 27000  för skadade är siffran 250 000 , varav var tionde blir allvarligt skadad ( hjärna , rygg mmm )

I Thailand finn 70 milj.  , dödssiffran är 27000 och skadade ca 300 000.

Om du vill veta hur manga som dör per 100 00 så fram med räknaren. Jag kan se på rak arm att de behövs ingen detaljerad uträkning med, hjälp av bensinkonsumtion.

Det jag vet är att ,det görs INGENTING I Thailand för att nedbringa olyckorna , man har bara ett land bakom sig I statistiken och det är NIGERIA

Under de senaste 10 åren har dödsantalet I EU minskat med 43 % ( FYRTIOTRE ) medan man I Thailand ständigt ökar

Vilka drabbas , dubbelt , jo de längst ner på skalan (Minskad inkomst , utgifter för familjen )

Vill man ha stopp på detta så kan man inte ursäkta sig med annan beräkning än den som hela världen använder

Thailand är näst sämst i klassen och det går inte att prata bort ( Nigeria sämst )

MER controller, dvs av hastighet , alcohol , droger och givetvis bättrer körkortutbildning ( inte utställda på 7 eleven eller dyligt )

Bättre vägar, bättrer skyltning , fler synliga poliser osv.,

Nu vet jag att det inom demokratirörelsen finns de som förespråkar att hjälmtvång vid körande av MC skall tas bort . Tyvärr

Tack för mig

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Sam sip sam:

Sant ha ha ha 

 

 

1 minut sedan, skrev Persistant:

Hej

Vad är det du försöker bevisa . Skrivbordsprodukt ??? Statistik är väl det som bäst belyser problemen

Det dör lika manga I Thailand om året som det dör inom EU. Vad sager det dig

Index skulle bli batter för du vill det

Gäller det inte att nedbringa olyckorna I trafiken eller ???

Inom EU finns ca 500 milj inv och dödssiffran är 27000  för skadade är siffran 250 000 , varav var tionde blir allvarligt skadad ( hjärna , rygg mmm )

I Thailand finn 70 milj.  , dödssiffran är 27000 och skadade ca 300 000.

Om du vill veta hur manga som dör per 100 00 så fram med räknaren. Jag kan se på rak arm att de behövs ingen detaljerad uträkning med, hjälp av bensinkonsumtion.

Det jag vet är att ,det görs INGENTING I Thailand för att nedbringa olyckorna , man har bara ett land bakom sig I statistiken och det är NIGERIA

Under de senaste 10 åren har dödsantalet I EU minskat med 43 % ( FYRTIOTRE ) medan man I Thailand ständigt ökar

Vilka drabbas , dubbelt , jo de längst ner på skalan (Minskad inkomst , utgifter för familjen )

Vill man ha stopp på detta så kan man inte ursäkta sig med annan beräkning än den som hela världen använder

Thailand är näst sämst i klassen och det går inte att prata bort ( Nigeria sämst )

MER controller, dvs av hastighet , alcohol , droger och givetvis bättrer körkortutbildning ( inte utställda på 7 eleven eller dyligt )

Bättre vägar, bättrer skyltning , fler synliga poliser osv.,

Nu vet jag att det inom demokratirörelsen finns de som förespråkar att hjälmtvång vid körande av MC skall tas bort . Tyvärr

Tack för mig

Persistant

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Vad är det du försöker bevisa . Skrivbordsprodukt ??? Statistik är väl det som bäst belyser problemen

Det dör lika manga I Thailand om året som det dör inom EU. Vad sager det dig

Index skulle bli batter för du vill det

Gäller det inte att nedbringa olyckorna I trafiken eller ???

Inom EU finns ca 500 milj inv och dödssiffran är 27000  för skadade är siffran 250 000 , varav var tionde blir allvarligt skadad ( hjärna , rygg mmm )

I Thailand finn 70 milj.  , dödssiffran är 27000 och skadade ca 300 000.

Om du vill veta hur manga som dör per 100 00 så fram med räknaren. Jag kan se på rak arm att de behövs ingen detaljerad uträkning med, hjälp av bensinkonsumtion.

Det jag vet är att ,det görs INGENTING I Thailand för att nedbringa olyckorna , man har bara ett land bakom sig I statistiken och det är NIGERIA

Under de senaste 10 åren har dödsantalet I EU minskat med 43 % ( FYRTIOTRE ) medan man I Thailand ständigt ökar

Vilka drabbas , dubbelt , jo de längst ner på skalan (Minskad inkomst , utgifter för familjen )

Vill man ha stopp på detta så kan man inte ursäkta sig med annan beräkning än den som hela världen använder

Thailand är näst sämst i klassen och det går inte att prata bort ( Nigeria sämst )

MER controller, dvs av hastighet , alcohol , droger och givetvis bättrer körkortutbildning ( inte utställda på 7 eleven eller dyligt )

Bättre vägar, bättrer skyltning , fler synliga poliser osv.,

Nu vet jag att det inom demokratirörelsen finns de som förespråkar att hjälmtvång vid körande av MC skall tas bort . Tyvärr

Tack för mig

Persistant

 

http://www.bangkokpost.com/learning/work/738124/Thailand-roads-second-deadliest-in-world-un-agency-finds   hej här kan ni läsa om denna hedrande 2-plats art BP

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz skriver i sitt inlägg, att han har känslan att förarna av minibussarna har lugnat ner sej betydligt de senaste åren.

Jag har inte den känslan. Nu åker jag aldrig minibuss, men jag vistas i trafiken på motorvägen mellan Pattaya och Bangkok minst 5 dagar/vecka, visserligen bara ca 15 min (mellan hemmet och Pattis) och jag kan inte påstå att minibussarna sticker ut nämnvärt, så kanske Fritz har rätt, men det är hela trafikbilden som är vansinnig på motorvägen. Jag körde ganska mycket bil i Sverige (minst 3000 mil/år) och jag kände mej sällan eller aldrig nervös eller orolig när jag körde bil, utan behagligt avslappnad men ändå skärpt förstås. Sicken skillnad det är när jag kommer upp på motorvägen här och ska köra de där 15 minuterna in till Pattis och sedan tillbaka. Det är som att komma in i ett hysteriskt getingbo. En salig blandning av olika fordon med olika ålder och prestationsförmåga, som sicksackar mellan filerna och med väldigt olika hastigheter - typ gamla pickisar med 20 byggjobbare på flaket (60 knyck) och sprillans Mercor i mångmiljonklassen (180 knyck).

Jag är skitnervös och stressad alla de 15 vansinniga minuterna och jag ser ofta bl a minibussar på denna sträcka komma i vansinnigt hög hastighet med tanke på hela trafiksituationen.

 

Aldrig någonsin har jag sett en poliskontroll på denna sträckan trots att det ligger en polisstation strax före rödljusen till Sukkan.

 

Jag är helt enkelt lite smårädd varje gång jag kör eller åker på motorväg här och det kan ju klart delvis ha med ålder att göra, men knappast endast.

Nu tror jag att det är så, att som vanligt så saknas det kompetens i Thailand att förbättra situationen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Nog känns det lite otryggt när kamikazepiloten stannar till och köper nåt bring me luck blomster att hänga i backspegeln före avfärd. Sen var det plattan i mattan till Khao Sok.

 

Sånt där skräp hänger ju även i backspegeln på flera farangbilar har jag sett, skulle aldrig få för mig att hänga något som skymmer synfältet, jäkligt idi0tiskt, sedan vissnar ju skräpet efter en dag.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Sånt där skräp hänger ju även i backspegeln på flera farangbilar har jag sett, skulle aldrig få för mig att hänga något som skymmer synfältet, jäkligt idi0tiskt, sedan vissnar ju skräpet efter en dag.

Ja, för att inte snacka om många av turistbussarna man ser här i Pattis. De har bullat upp med allsköns skit runt siktrutan och i vissa fall bedömer jag att siktfältet har minskat med 70%.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...