Jump to content
IGNORERAD

Tonade rutor


Herluf

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

 

Betvivlar inte alls att du kan bilglas, jag kan inget mer än se ut genom dem.

 

Det var just bara det med säkerhetsfilm, som du idi*tförklarade någon för.

 

Jag visste faktiskt att det används/krävs bla på rallybilar, och tydligen också som solfilm.

 

Inget mer med det.....

 

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Jag har inte idi*t förklarat någon, vad man förundrar sig över är när t.ex Surin P3 kommer in med påstående som inte har någon förankring i verkligheten, sen när han kommer till korta och inser att han är ute och cyklar i det okända vill han helt enkelt inte diskutera med mej, det är det jag menar med töntigt.

Till ämnet, visst man kan kanske kan kalla en laminerad vindruta för säkerhets film, men det blir lätt missvisande, laminerade vindrutor som säkerhets glas kom väldigt tidigt, har för mej att Volvo var väldigt tidigt ute, om inte först, en laminerad vindruta för en PV består oftast av 2.5+0.75+2.5mm, med andra ord två 2.5mm glas laminerade med 0.75mm poly vinyl buteral, Last vagn rutor har oftast 3.0+0.75+3.0mm, den största leverantören av PVB är Dupont, anledning varför man använder PVB är att den har samma brytnings index som glas, mao inga optiska störningar, möjligen använder man vad du nämner kolfiber till lysen, inget jag känner till men knappast troligt, i racing och då särskilt banracing använder man plast i lysena om man kör t.ex 24 tim lopp, därimot använder man kolfiber i massa andra kaross delar för att få lägre vikt och högre styrka, om vi nu kommer tillbaka till laminerade rutor så har FF helt rätt, normalt använder man härdade rutor i sido och bakruta, går att beställa laminerade rutor till lite mer exklusiva märken, det är i princip omöjligt att ta sig in i bilen där man har en laminerad ruta, i normal fall på en härdad ruta är det väldigt lätt att göra inbrott i bilen då en härdad ruta gratulerar vid en vass impact. 

Diskuterar mer än gärna i ämnet om någon känner sig manad.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    15

  • Chan2014

    12

  • Surin P3

    6

  • Herluf

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu ska tönten skriva ett inlägg.

 

Om det inte finns säkerhetsfilm (eller om all film är säkerhetsfilm), varför säljer då t.ex. 3M (och andra företag) viss slags film med beteckningen säkerhetsfilm och annan film utan den beteckningen?

Är det bara ett knep för att öka försäljningen? I så fall blev jag lurad förut, när jag specifikt valde film av denna "säkrare" variant. :D

 

I övrigt så kan man med statistisk säkerhet påvisa att ju äldre och buttrare man blir, så tror man:

  • Att man kör bättre och säkrare än alla andra i hela världen.
  • Att man ser bättre ju mörkare det blir och alla andra är lite halvblinda.
  • Och sist men inte minst; att man är bäst på allt och ingen annan vet ett skit.
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Fan vad kul det är att läsa trådar på morgonen då vissa kombatanter har varit igång och kivatsladda ned (2).jpgsmiley-clapping.png, det förgyller resten av dagen och man går med ett leende102 (2).jpgl.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, stefan5300 said:

Fan vad kul det är att läsa trådar på morgonen då vissa kombatanter har varit igång och kivatsladda ned (2).jpgsmiley-clapping.png, det förgyller resten av dagen och man går med ett leende102 (2).jpgl.jpg.

Fantastiskt vilken energi de har:waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Surin P3:

Nu ska tönten skriva ett inlägg.

 

Om det inte finns säkerhetsfilm (eller om all film är säkerhetsfilm), varför säljer då t.ex. 3M (och andra företag) viss slags film med beteckningen säkerhetsfilm och annan film utan den beteckningen?

Är det bara ett knep för att öka försäljningen? I så fall blev jag lurad förut, när jag specifikt valde film av denna "säkrare" variant. :D

 

I övrigt så kan man med statistisk säkerhet påvisa att ju äldre och buttrare man blir, så tror man:

  • Att man kör bättre och säkrare än alla andra i hela världen.
  • Att man ser bättre ju mörkare det blir och alla andra är lite halvblinda.
  • Och sist men inte minst; att man är bäst på allt och ingen annan vet ett skit.

Du blir mer och mer töntig, det är väl bara att ta det som en man och erkänna att du svamlar om något du inte har kunskap om, har aldrig påstått att jag vet bäst om allt, har aldrig påstått att jag vet bättre än andra i och om allt, har därimot påstått att den toning en jag använder är jag bekväm med, har aldrig påstått att andra  har fel  när dom inte är bekväma med tonade rutor, du svamlar för mycket helt enkelt, du verkar ha djupt rotade problem med mej som person men det blir lätt så när man får byxorna neddragna publikt.

FYI kan jag nämna att du med ditt ursprung borde vara stolt att Finland är världsledande av produktion av bilglas med ex. Lamino i Tammerfors, levererar både till original marknaden och ersättnings marknaden, har ett flertal Tyska bil fabrikanter som kunder.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Nu ska tönten skriva ett inlägg.

 

Om det inte finns säkerhetsfilm (eller om all film är säkerhetsfilm), varför säljer då t.ex. 3M (och andra företag) viss slags film med beteckningen säkerhetsfilm och annan film utan den beteckningen?

Är det bara ett knep för att öka försäljningen? I så fall blev jag lurad förut, när jag specifikt valde film av denna "säkrare" variant. :D

 

I övrigt så kan man med statistisk säkerhet påvisa att ju äldre och buttrare man blir, så tror man:

  • Att man kör bättre och säkrare än alla andra i hela världen.
  • Att man ser bättre ju mörkare det blir och alla andra är lite halvblinda.
  • Och sist men inte minst; att man är bäst på allt och ingen annan vet ett skit.

För att gå lite djupare i det du kallar säkerhets film, ja du är nog lite halvt lurad, finner ingen betydande säkerhet i det du beskriver, möjligen är vad dom nu kallar säkerhet film möjligen lite tjockare men har ingen som helst betydelse för vindrutan då den redan har den säkerhet du eftersträvar, när det gäller sido och bakruta så blir effekten bara om det nu är så att filmen håller ihop den gratulerade rutan att du får in hela tjocket i bilen, till skillnad mot en laminerad ruta sitter kvar i sin infästning, vidare kan nämnas att granulaten (ca.5-6mm stora bitar) från en härdad ruta inte är vassa, du kan ta en näve full och krama i handen utan att skära dej, nog om detta.

Chan2014

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte idi*t förklarat någon, vad man förundrar sig över är när t.ex Surin P3 kommer in med påstående som inte har någon förankring i verkligheten, sen när han kommer till korta och inser att han är ute och cyklar i det okända vill han helt enkelt inte diskutera med mej, det är det jag menar med töntigt.

Till ämnet, visst man kan kanske kan kalla en laminerad vindruta för säkerhets film, men det blir lätt missvisande, laminerade vindrutor som säkerhets glas kom väldigt tidigt, har för mej att Volvo var väldigt tidigt ute, om inte först, en laminerad vindruta för en PV består oftast av 2.5+0.75+2.5mm, med andra ord två 2.5mm glas laminerade med 0.75mm poly vinyl buteral, Last vagn rutor har oftast 3.0+0.75+3.0mm, den största leverantören av PVB är Dupont, anledning varför man använder PVB är att den har samma brytnings index som glas, mao inga optiska störningar, möjligen använder man vad du nämner kolfiber till lysen, inget jag känner till men knappast troligt, i racing och då särskilt banracing använder man plast i lysena om man kör t.ex 24 tim lopp, därimot använder man kolfiber i massa andra kaross delar för att få lägre vikt och högre styrka, om vi nu kommer tillbaka till laminerade rutor så har FF helt rätt, normalt använder man härdade rutor i sido och bakruta, går att beställa laminerade rutor till lite mer exklusiva märken, det är i princip omöjligt att ta sig in i bilen där man har en laminerad ruta, i normal fall på en härdad ruta är det väldigt lätt att göra inbrott i bilen då en härdad ruta gratulerar vid en vass impact. 

Diskuterar mer än gärna i ämnet om någon känner sig manad.

Chan2014

Waow det var ett långt inlägg med mycket fakta.

Men vore det inte bättre o skrivit, "ofan jag viste inte vad säkerhetsfilm var" ?

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köra med mörk solfilm på bilen är helidi*tiskt, hade mörkt visir på hjälm en gång, kom in i en tunnel i Tyskland, såg inte ett dugg...

Vill man se något på dagarna är det solbrillor som gäller, på natten är det som att köra med solbrillor på, kanske tufft vad vet jag..

Sen angående rutor med solfilm så har chan rätt, det skyddar mot spiltter in i bilen o fortfarande så är rutan fram limmad med ungefär samma lim som använts i alla år..

På de flesta bilar är resten av rutorna härdats glas, finns några undantag, bra att det inom EU finns en regel hur mycket ljusläpp det måste finnas på dom främre glasen..

 

   FF

 

 

Solfilm är bra, satsa på kvalité!

För övrigt hade inte C14 rätt då han gjorde sig grön över säkerhetsfilm.

Han viste inte helt enkelt att det fanns något som hette så, och bla. är obligatoriskt i de flesta bilracingklassers reglementen.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

Du blir mer och mer töntig, det är väl bara att ta det som en man och erkänna att du svamlar om något du inte har kunskap om, har aldrig påstått att jag vet bäst om allt, har aldrig påstått att jag vet bättre än andra i och om allt, har därimot påstått att den toning en jag använder är jag bekväm med, har aldrig påstått att andra  har fel  när dom inte är bekväma med tonade rutor, du svamlar för mycket helt enkelt, du verkar ha djupt rotade problem med mej som person men det blir lätt så när man får byxorna neddragna publikt.

FYI kan jag nämna att du med ditt ursprung borde vara stolt att Finland är världsledande av produktion av bilglas med ex. Lamino i Tammerfors, levererar både till original marknaden och ersättnings marknaden, har ett flertal Tyska bil fabrikanter som kunder.

Chan2014

 

Var det inte du som citerade mig i denna tråd först och började svamla?

Du bara mobbar mig hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Solfilm är bra, satsa på kvalité!

För övrigt hade inte C14 rätt då han gjorde sig grön över säkerhetsfilm.

Han viste inte helt enkelt att det fanns något som hette så, och bla. är obligatoriskt i de flesta bilracingklassers reglementen.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Han har väl varit HP i Thailand väldigt länge?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har väl varit HP i Thailand väldigt länge?

Tyvärr gör det inte en människa ofelbar.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tyvärr gör det inte en människa ofelbar.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Ja och du svamlar du också, erkänn att du blev lite impad av mina inlägg, men det klarar du inte av, har igentligen inte tid att tjafsa med dej då vi är på mässa, jag efterfrågade information av er ang denna säkerhets film då det är ett okänt begrepp för mej så håll dej till vad som sagts, som jag skrivit tidigare så vore det väldigt intressant att få lite fakta t.ex funktion, material och hur den appliceras, lite fegt att påstå att jag har fel när du inte kan bevisa motsatsen, hela diskussion handla om det man använder till dagligt bruk och på vanliga person bilar, vi har aldrig pratat om racing men P3 kanske kör racing, du kan inte ana vilka applikationer det finns till glas om vi ska sväva ut till det extrema.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tyvärr gör det inte en människa ofelbar.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Jag är 110% ofelbar efter alla mina år som bofast här i Thailand.

Kor inte for fort.

Använder hjälm 24/7 Även när jag sover.

Kor inte emot färdriktningen med moppen.

Frugan har inte jobbat i bar.

Porrsurfar aldrig.

Har aldrig tagit bilen eller moppen hem från det lokala haket efter att ha druckit 2 eller 3 Chang.

Har aldrig fått eller mottagit en happy ending vid massage.

Har inga rutor alls i våra bilar, så inga problem med solfilm här.

m.m m.m

 

FAN vad bra jag är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är 110% ofelbar efter alla mina år som bofast här i Thailand. Kor inte emot färdriktningen med moppen

Hepp hepp......jansson där!!! 555555

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget säkerhetsglas till racingbilar, vad som finns så är det genomskinlig plast till detta.

En bra produkt är lexan som tål mycket, men tyvärr så blir den repig efter ett tag...

 

    FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Chan2014:

du kan inte ana vilka applikationer det finns till glas

 

Här ser jag att det finns potential till fortsatt diskussion.

Det är ju säkert inte många som vet vad glas kan användas till...

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett uttalande som inte har någon som helst substans, det där med säkerhets film får du nog förklara lite närmare,

Nu har du iaf fått lära dig vad säkerhetsfilm är, och det använs inte bara i racing.

Även vissa solkyddsfilmer som används för toning är klasssade som säkerhetsfilm.

Denna tråd handlade om tonade rutor.

Erkänn nu att du inte visste det ;)

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget säkerhetsglas till racingbilar, vad som finns så är det genomskinlig plast till detta.

En bra produkt är lexan som tål mycket, men tyvärr så blir den repig efter ett tag...

 

    FF

Det kallas säkerhetsfilm, den film som klistras på för att rutorna ska klara reglementen. Dvs göra dem splittersäkra.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det kallas säkerhetsfilm, den film som klistras på för att rutorna ska klara reglementen. Dvs göra dem splittersäkra.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Jag var faktiskt tvungen att googla.

Vet själv att många använder lexanrutor, då dessa även sparar vikt.

Men det finns eftermarknadsfilmer precis som du säger.

Hur bra den är kan säkert diskuteras, men den finns.

idi*terna - djungelpung: 1-0

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var faktiskt tvungen att googla.

Vet själv att många använder lexanrutor, då dessa även sparar vikt.

Men det finns eftermarknadsfilmer precis som du säger.

Hur bra den är kan säkert diskuteras, men den finns.

idi*terna - djungelpung: 1-0

Bodde en gång typ 93-94 på ett ställe där jag var tvungen att parkera bilen på ett utsatt läge, naturliga gångvägen Nkpg-Hageby(getto).

Fick väl sidorutor inslagna typ 2-3 gånger per år. Tillslut lackade jag på o städa glassplitter i bilen och min glasmästare rekommenderade mig då att sätta på säkerhetsfilm, valde en lätt tonad. Var inte särskilt mycket dyrare än vanlig tonand film, men blev betydligt enklare o städa bilen.

Just därför kände jag till det ned säkerhetsfilm.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ett riktigt solskydd är A och O och då gärna solskyddsfaktor 50 :great:

Solskydd.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

I Indonesien är det vanligt att man solfilmar övre halvan av rutan medan nedre delen är ofilmad.

I Thailand blev jag ofta skjutsad av en cool kille som hade becksvart framruta samt bar coola svarta glasögon när han körde.

 

F.ö. tycker jag att P3, Chan och Soengsam är söta när de gruffer & kivas :-)

Ändrades av ReKa
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Efter en snabb googling så kan man läsa vad ett företag med riktiga kunskaper i ämnet skriver om säkerhetsfilm. http://www.solfilmsmontage.com/?page_id=114

 

Säkerhets/splitterfilm Solfilmsmontage monterar också säkerhetsfilmen Glass-Gard, ett effektivt skydd mot inbrott och splitter. Med Glass-Gard monterat på din butik/hem blir tjuven rejält överaskad när han försöker ta sig in genom ditt fönster. Glass-Gards transparenta film håller glaset på plats även när det är krossat och gör det extremt besvärligt för tjuven att ta sig in utan att skada sig och lämna DNA. Säkerhetsfilm är ett mycket effektivt komplement till larm och den finns även med UV-skydd .

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev knasen:

Efter en snabb googling så kan man läsa vad ett företag med riktiga kunskaper i ämnet skriver om säkerhetsfilm. http://www.solfilmsmontage.com/?page_id=114

 

Säkerhets/splitterfilm Solfilmsmontage monterar också säkerhetsfilmen Glass-Gard, ett effektivt skydd mot inbrott och splitter. Med Glass-Gard monterat på din butik/hem blir tjuven rejält överaskad när han försöker ta sig in genom ditt fönster. Glass-Gards transparenta film håller glaset på plats även när det är krossat och gör det extremt besvärligt för tjuven att ta sig in utan att skada sig och lämna DNA. Säkerhetsfilm är ett mycket effektivt komplement till larm och den finns även med UV-skydd .

 

:Bazinga::Kaboomm::wham:

 

 

 

Så, nu har jag gottat mig tillräckligt i detta med säkerhetsglas för tillfället. :XD:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...