Jump to content
IGNORERAD

Tonade rutor


Herluf

Recommended Posts

Naturligtvis är hårt tonade rutor värdelöst i mörker, begriper väl vem som helst.

Tex frugans bil, i den får jag köra ned rutorna i korsningar erc. Men stör inte i övrigt.

På min är de tonade till max vad jag vågade med tanke på mörkerkörning, och stör inte alls, men ändå rätt mycket tonade, kommer inte håg hur mycket i %.

3M på båda bilarna.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    15

  • Chan2014

    12

  • Surin P3

    6

  • Jive

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Jag hyr bil varje gång jag är nere i Thailand och oftast från de stora hyrbilsfirmorna och alla hittills har haft solskyddsfilm på framrutan som är såpass mörk att man i stort sett aldrig behöver solglasögon när man kör på dagen

 

Har inte upplevt det som störande nattetid dock

 

Filmen dom sätter i verkar vara lite speglande också i Thailand för det är nästan omöjligt att se in i en bil och se hur föraren ser ut ofta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inget i mörkret och speciellt då man inmundigat x-antal bira. Låter då bilen stå stilla i garaget och de andra fyllona får köra på bäst de kan. Har en vana att försöka vara hemma till solnedgång och har antagligen p.g.a. detta undvikit att bli ihjälkörd många gånger. Mitt hem är min borg.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎05‎-‎23 at 20:41, skrev Soengsang:

 

Upplever faktiskt att de är lika bra, eller dåliga på att blända av i tid som i tex Sverige, när de väl fått på sina lysen på kvällen.

 

Ja, det är ju oftast på kvällen och natten de är på lyset.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja, det är ju oftast på kvällen och natten de är på lyset.

Visst är det bländande.....

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det är ju tur att vi har Herr Uppblåst som kan upplysa oss om hur det är så alla andra idi*ter förstår.:rtfm:

 

Tänk att han alltid svarar så ödmjukt och trevligt :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Chan2014:

Ännu ett uttalande som inte har någon som helst substans, det där med säkerhets film får du nog förklara lite närmare, säkerhets glas är något helt annat än vad tråden avser, jag kommer ju bekant från bilglas branchen, det finns två varianter på tonade bilrutor, dels via solskydd film, detta är den billiga varianten, finns i olika toningsgrad och färger samt spegel effekt, rekommenderar att använda kvalitet ex.3M m.fl för hållbar toning, den andra varianten är genom färgade bilrutor, betydligt dyrare och får normalt beställas vid nybilsförsäljningen. 

Som vanligt är du bara ute för att bråka, ska du bråka så gör det i någon tråd där du har mer kött på benen......tönt.

Chan2014

 

Du kommer ifrån bilglasbranschen och vet inte vad säkerhetsfilm är?

Nåja.

 

Jag är inte ute efter att bråka med dig. Jag är inte ens ute efter att diskutera med dig överhuvudtaget.

 

PS. Har en tröja som det står "Nerd" på, har du sett mig i den eftersom du kallar mig tönt?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Du kommer ifrån bilglasbranschen och vet inte vad säkerhetsfilm är?

Nåja.

 

Jag är inte ute efter att bråka med dig. Jag är inte ens ute efter att diskutera med dig överhuvudtaget.

 

PS. Har en tröja som det står "Nerd" på, har du sett mig i den eftersom du kallar mig tönt?

Säkerhetsfilm är väl tom ett krav inom racing o rally.

Det borde en sån expert som C14 ha koll på, när tom en sådan simpel människa som mig visste det?

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tonade rutor är inga problem i mörkret, så länge alla fordon man möter har vettigt ljus.

Problemen uppstår oftast med gåendes och MC som kommer körandes utan lyse. Det är svårt nog att se dessa utan toning på kvällstid.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Jag hyr bil varje gång jag är nere i Thailand och oftast från de stora hyrbilsfirmorna och alla hittills har haft solskyddsfilm på framrutan som är såpass mörk att man i stort sett aldrig behöver solglasögon när man kör på dagen

 

Har inte upplevt det som störande nattetid dock

 

Filmen dom sätter i verkar vara lite speglande också i Thailand för det är nästan omöjligt att se in i en bil och se hur föraren ser ut ofta

Då tycker jag att du ska bege dej in i Pattaya nattetid och köra i dunklet tillsammans med alla mopparna utan ljus och de mörkklädda thaiarna som plötsligt står där mitt i gatan för att ev vänta på en lucka i trafiken att gå över. Jag upplever det som ytterst störande (farligt) att köra med tonad framruta, om än lite, i Pattaya nattetid. Ja, jag har en liten toning men funderar på att ta bort den när jag får arslet ur vagnen. Ska väl säga, att jag är lite äldre än du så du har kanske inte riktigt samma problem, men synnedsättningen kommer smygande så var på din vakt.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
28 minuter sedan, skrev Jive:

Då tycker jag att du ska bege dej in i Pattaya nattetid och köra i dunklet tillsammans med alla mopparna utan ljus och de mörkklädda thaiarna som plötsligt står där mitt i gatan för att ev vänta på en lucka i trafiken att gå över. Jag upplever det som ytterst störande (farligt) att köra med tonad framruta, om än lite, i Pattaya nattetid. Ja, jag har en liten toning men funderar på att ta bort den när jag får arslet ur vagnen. Ska väl säga, att jag är lite äldre än du så du har kanske inte riktigt samma problem, men synnedsättningen kommer smygande så var på din vakt.

 

Du har inte varit rökare i livet och har ett försämrat mörkerseende ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Du har inte varit rökare i livet och har ett försämrat mörkerseende ?

Jo, det också!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
15 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Du har inte varit rökare i livet och har ett försämrat mörkerseende ?

 

Om han varit rökare tidigare i livet och slutat så hade nog mörkerseendet kommit tillbaka vid det här laget. 

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pattis har vi ett bra sätt att kolla sitt mörkerseende.

Man går till t ex Telephone bar en eftermiddag och då är det i princip bäcksvart när man kommer innanför skynket och enligt personalen där inne ska det ta högst 2 min innan man har full syn på vad som finns där. Tar det längre tid, ja då har man klart nedsatt mörkerseende. För övrigt ett mycket trevligt test även om det, som i mitt fall, tar 3 min.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det var då själve f*n vad vissa har bra mörkerseende, på hösten (då jag hade igång den pengaslukande bilen) när det var mörkt så var jag tvungen att gå ut och kolla om helljusen ens fungerade. Våt asfalt verkade liksom göra att det lilla helljus jag hade (inga extraljus) bara försvann. Skulle jag kört med solglasögon eller tonad framruta så skulle jag inte sett mycket alls. Tja, jag har ju inte testat. Men jag vet vad som händer när nån galning slår på helljuset innan dom passerat mig då jag har pippi på att kolla om det är nån jag känner som jag möter - kikar på regplåten. Då ser jag inte mycket efteråt ett tag om dom slår på helljuset för tidigt.

 

Men jag kanske är ensam om det handikappet.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Det var då själve f*n vad vissa har bra mörkerseende, på hösten (då jag hade igång den pengaslukande bilen) när det var mörkt så var jag tvungen att gå ut och kolla om helljusen ens fungerade. Våt asfalt verkade liksom göra att det lilla helljus jag hade (inga extraljus) bara försvann. Skulle jag kört med solglasögon eller tonad framruta så skulle jag inte sett mycket alls. Tja, jag har ju inte testat. Men jag vet vad som händer när nån galning slår på helljuset innan dom passerat mig då jag har pippi på att kolla om det är nån jag känner som jag möter - kikar på regplåten. Då ser jag inte mycket efteråt ett tag om dom slår på helljuset för tidigt.

 

Men jag kanske är ensam om det handikappet.

Nä, du är långt ifrån ensam men tillhör de få som har stake att erkänna det utan omsvep.:thumbsup:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte tonade rutor på thaibilen, därför sällan stoppad av polisen då dom ser in i bilen direkt, min frus teori

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Du kommer ifrån bilglasbranschen och vet inte vad säkerhetsfilm är?

Nåja.

 

Jag är inte ute efter att bråka med dig. Jag är inte ens ute efter att diskutera med dig överhuvudtaget.

 

PS. Har en tröja som det står "Nerd" på, har du sett mig i den eftersom du kallar mig tönt?

Jag ställde en simpel fråga som du tydligen inte kunde svara på, ja jag jobbade för att vara exakt 26.5 år för en internationell koncern i glas branchen, nu är vi där igen, dom endlösa diskussionerna med drösvis med experter, sist var det s.k skottsäkert glas, eftersom det var några år sedan jag lämnade glas branchen och kanske inte helt up to date vore det underbart om du kunde informera lite om denna säkerhetsfilm som är ett okänt begrepp för mej, eller kanske Kenneth eller Soengsang kunde förklara, eller kanske menar du laminerade vindrutor där man använder polyvinyl buteral som säkerhetsfilm.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställde en simpel fråga som du tydligen inte kunde svara på, ja jag jobbade för att vara exakt 26.5 år för en internationell koncern i glas branchen, nu är vi där igen, dom endlösa diskussionerna med drösvis med experter, sist var det s.k skottsäkert glas, eftersom det var några år sedan jag lämnade glas branchen och kanske inte helt up to date vore det underbart om du kunde informera lite om denna säkerhetsfilm som är ett okänt begrepp för mej, eller kanske Kenneth eller Soengsang kunde förklara, eller kanske menar du laminerade vindrutor där man använder polyvinyl buteral som säkerhetsfilm.

Chan2014

Tror de är kolfiber baserade idag, iaf de bästa...särskilt till lyktor.

Vill du veta mer är det nog enklast att googla, tex på reglementen i olika racingklasser.

Men finns också mig veterligen som tonad film, vilken gör att ditt fönster inte splitras i tusen delar om du får en sten i det tex. Den filmen kallas säkerhetsfilm, men finns säkert dussintals andra namn.....vad vet jag som en simpel ovetande idi*t.....vilket de flesta väl är här på forumet förutom dig, BOA, Uncen, Btt mfl.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Tror de är kolfiber baserade idag, iaf de bästa...särskilt till lyktor.

Vill du veta mer är det nog enklast att googla, tex på reglementen i olika racingklasser.

Men finns också mig veterligen som tonad film, vilken gör att ditt fönster inte splitras i tusen delar om du får en sten i det tex. Den filmen kallas säkerhetsfilm, men finns säkert dussintals andra namn.....vad vet jag som en simpel ovetande idi*t.....vilket de flesta väl är här på forumet förutom dig, BOA, Uncen, Btt mfl.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Ja idi*ter finns det gott om, håller på att packa ihop från dagens övningar, det du skriver måste helt enkelt bemötas, kommer en uttömmande beskrivning senare, det mest frapperande är att man ger sig in i debatten utan att fatta ett dugg, varför blandar du och köttbullen in idi*ter i denna tråden?

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja idi*ter finns det gott om, håller på att packa ihop från dagens övningar, det du skriver måste helt enkelt bemötas, kommer en uttömmande beskrivning senare, det mest frapperande är att man ger sig in i debatten utan att fatta ett dugg, varför blandar du och köttbullen in idi*ter i denna tråden?

Chan2014

Köttbullen?

För övrigt så är det dina ord att alla är idi0ter ;)

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köra med mörk solfilm på bilen är helidi*tiskt, hade mörkt visir på hjälm en gång, kom in i en tunnel i Tyskland, såg inte ett dugg...

Vill man se något på dagarna är det solbrillor som gäller, på natten är det som att köra med solbrillor på, kanske tufft vad vet jag..

Sen angående rutor med solfilm så har chan rätt, det skyddar mot spiltter in i bilen o fortfarande så är rutan fram limmad med ungefär samma lim som använts i alla år..

På de flesta bilar är resten av rutorna härdats glas, finns några undantag, bra att det inom EU finns en regel hur mycket ljusläpp det måste finnas på dom främre glasen..

 

   FF

 

 

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Köttbullen?

För övrigt så är det dina ord att alla är idi0ter ;)

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Har någon myntat ordet idi*t i denna tråden förutom du och köttbullen, detta är en intressant tråd där jag har besitter hög kunskap i ämnet och tycker inte vi ska förstöra det med liknande tjafs, förövrigt är det väldigt personligt tycke och smak vad det gäller solfilmens vara eller icke vara, vad jag nämde tidigt i tråden vad jag har på min bil, enligt mitt tycke är det perfekt för mej och väldigt bekvämt, har full förståelse för att det inte passar alla men det var väl inte det som tråden avser att döma ut det en eller det andra.

Kom precis innan för dörren, är trött efter en lång dag på mässan, det kommer en lärorik beskrivning i ämnet bilglas under morgon dagen som utlovat.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Har någon myntat ordet idi*t i denna tråden förutom du och köttbullen, detta är en intressant tråd där jag har besitter hög kunskap i ämnet och tycker inte vi ska förstöra det med liknande tjafs, förövrigt är det väldigt personligt tycke och smak vad det gäller solfilmens vara eller icke vara, vad jag nämde tidigt i tråden vad jag har på min bil, enligt mitt tycke är det perfekt för mej och väldigt bekvämt, har full förståelse för att det inte passar alla men det var väl inte det som tråden avser att döma ut det en eller det andra.

Kom precis innan för dörren, är trött efter en lång dag på mässan, det kommer en lärorik beskrivning i ämnet bilglas under morgon dagen som utlovat.

Chan2014

Betvivlar inte alls att du kan bilglas, jag kan inget mer än se ut genom dem.

Det var just bara det med säkerhetsfilm, som du idi*tförklarade någon för.

Jag visste faktiskt att det används/krävs bla på rallybilar, och tydligen också som solfilm.

Inget mer med det.....

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja ,, Sen har vi åldern med .. När man var 25 såg man säkert genom två filmade rutor  utan problem,,, men när åldern kommer så är det skillnad,,,, iaf för mig ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...