Jump to content
IGNORERAD

Tonade rutor


Herluf

Recommended Posts

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    15

  • Chan2014

    12

  • Surin P3

    6

  • Herluf

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Lagom är bäst.  Brukade låna en L200 i Thailand för några år sedan med nästan svarta rutor runt om

Var ett helvete på natten  när man skulle backa

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En kombination av lätt tonade rutor och nät för sido- och bakruta som kan hissas upp och ner tycker jag är en bra lösning.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår bil i Thailand hade alldeles för mörktonad framruta, det var skönt på dagen, men på natten...

Den hade också automatiskt halvljus som skulle gå igång när det blev mörkt ute, sensorn satt i framrutan och ljuset gick igång i minsta lilla skugga, som när man körde under en bro i fullt dagsljus...

 

Gick bra ändå, jag har ju sett det mesta förut!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tonad ruta gör väldigt mycket för temperaturen i bilen i värmen.

Vill minnas när jag var i Kambodja för några år sedan. Där solfilm är helt förbjuden tydligen. Detta för att polisen ska kunna ha insyn i bilen så det inte sitter ett gäng personer med vapen i bilen.

Det vart som en bastu i bilen trots AC som gick för fullt.

 

Därav brukar det överdrivas med solfilm i Thailand. I Sverige ser jag inte riktigt behovet på samma sätt. Då det sällan är så pass varmt i Sverige, så att bilen behöver hjälp av tonade rutor.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

På Boeing dreamliner finns ju en dimmer funktion där man kan styra hur pass tonade rutorna ska vara. Hade varit idealiskt, så man hade mkt på dagen och inget alls på kvällen. Kanske kommer i framtiden på bilar?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Tonad ruta gör väldigt mycket för temperaturen i bilen i värmen.

Vill minnas när jag var i Kambodja för några år sedan. Där solfilm är helt förbjuden tydligen. Detta för att polisen ska kunna ha insyn i bilen så det inte sitter ett gäng personer med vapen i bilen.

Det vart som en bastu i bilen trots AC som gick för fullt.

 

Därav brukar det överdrivas med solfilm i Thailand. I Sverige ser jag inte riktigt behovet på samma sätt. Då det sällan är så pass varmt i Sverige, så att bilen behöver hjälp av tonade rutor.

Mycket handlar också om att man ska kunna ha ögonkontakt med andra trafikanter och gående, i varje fall i Sverige.

Dessutom meningslöst att ge fingret till någon om dom inte ser det :haha:

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev uptoyou:

Mycket handlar också om att man ska kunna ha ögonkontakt med andra trafikanter och gående, i varje fall i Sverige.

Dessutom meningslöst att ge fingret till någon om dom inte ser det :haha:

 

Kan så vara. Men jag ser stor skillnad av nyttan med tonade rutor i Thailand och i Sverige.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Tonad ruta gör väldigt mycket för temperaturen i bilen i värmen.

Vill minnas när jag var i Kambodja för några år sedan. Där solfilm är helt förbjuden tydligen. Detta för att polisen ska kunna ha insyn i bilen så det inte sitter ett gäng personer med vapen i bilen.

Det vart som en bastu i bilen trots AC som gick för fullt.

 

Därav brukar det överdrivas med solfilm i Thailand. I Sverige ser jag inte riktigt behovet på samma sätt. Då det sällan är så pass varmt i Sverige, så att bilen behöver hjälp av tonade rutor.

Det finns vanliga rutor som stoppar UV ljus och värme. Kostar extra men värd varje krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av faktorerna till att Thailand är en av världens farligaste länder i trafiken, man ser inte tillräckligt bra i mörker.

 

Nit löste problemet med att köra med helljuset hela tiden i mörker :)  In Thailand can do......

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

En av faktorerna till att Thailand är en av världens farligaste länder i trafiken, man ser inte tillräckligt bra i mörker.

 

Nit löste problemet med att köra med helljuset hela tiden i mörker :)  In Thailand can do......

 

Upplever faktiskt att de är lika bra, eller dåliga på att blända av i tid som i tex Sverige, när de väl fått på sina lysen på kvällen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev burrabus:

Kan ej se fördelen med för svart framruta 

 

Det är samma fördel som med 4-tums avgassystemen (slutröret) de använder här, det ser "tufft och sportigt" ut. Att de sen kompletterar bilen med "Hello Kitty" dekaler och liknande bevisar ju en sak...

Föresten, har ni sett att en del har limmat på en sån där stor vingmutter av plast /skumgummi på bilen? :blink:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Nemo said:

 

Det är samma fördel som med 4-tums avgassystemen (slutröret) de använder här, det ser "tufft och sportigt" ut. Att de sen kompletterar bilen med "Hello Kitty" dekaler och liknande bevisar ju en sak...

Föresten, har ni sett att en del har limmat på en sån där stor vingmutter av plast /skumgummi på bilen? :blink:

En vinge på bakluckan är inte fel heller. Lite racerkänsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett elände med den mörka filmen på framrutan på Trailblazern nattetid, ska se om de kan ta bort filmen vid första servicen nu i Juli.

Även dagtid så kör jag mestadels utan solglasögon.

 

Första gången på natten, "men va fan är det för skitlyse på bilen?". Projektorlysen skulle ju vara bra, och de var de om man öppnade

sidorutan och sträckte ut huvudet. Men, det blir ju lite dragigt så.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 5/23/2016 at 21:28, skrev Tommy:

Vår bil i Thailand hade alldeles för mörktonad framruta, det var skönt på dagen, men på natten...

Den hade också automatiskt halvljus som skulle gå igång när det blev mörkt ute, sensorn satt i framrutan och ljuset gick igång i minsta lilla skugga, som när man körde under en bro i fullt dagsljus...

 

Gick bra ändå, jag har ju sett det mesta förut!

 

MVH Tommy

 

Captivans framruta var inte lika mörk som Trailblazerns. Kunde köras försiktigt på natten, och det stämmer det där med ljussensorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med 3M solskydd film, 60% i vindrutan och 80% i sido, bakruta, bekvämt i mitt tycke, har inga problem vid mörker körning, och att den höga olycks statistiken beror på att man ser för dåligt vid mörkerkörning är fantasier utan beror nog på helt andra faktorer, leifen hur många mil kör du om år i bil här i Thailand? 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Chan2014:

Jag kör med 3M solskydd film, 60% i vindrutan och 80% i sido, bakruta, bekvämt i mitt tycke, har inga problem vid mörker körning, och att den höga olycks statistiken beror på att man ser för dåligt vid mörkerkörning är fantasier utan beror nog på helt andra faktorer, leifen hur många mil kör du om år i bil här i Thailand? 

Chan2014

Leifen, kom igen nu, jag ställde en fråga, du brukar väl inte vara mål lös, har du inga belägg för ditt uttalande eller kanske är något du bara har hört någon stans. 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Låter ju korkat att köra med tonade rutor fram, inte för att jag kör bil i Thailand eller öht Asien. Men jag kör inte med solglasögon på natten i Sverige heller.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Låter ju korkat att köra med tonade rutor fram, inte för att jag kör bil i Thailand eller öht Asien. Men jag kör inte med solglasögon på natten i Sverige heller.

Ja du kmm, det var ju ett ovanligt interigent inlägg från dej, om du nu inte kör bil i Asien, kör du verkligen bil i Sverige, du som är världens äldsta student och lever på CSN, går det verkligen med dina snäva budget ramar.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara tokigt att köra med mörk billofilm på vindrutan. Har man inga problem med att köra nattetid då, så kanske man inte ska köra alls.

Riktig säkerhetsfilm med låg mörkning ska det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör inte mer än knappt 1000 mil/år här men tycker att mörktonade rutor är helt kasst på kvällen, blir fn så mycket svårare att se ut och inget jag personligen gillar iaf. Vet inte % talet men har en svagt tonad vindruta och något met på sidorna men absolut inte mörka. På dagen använder jag solbrillor och ac:n är effektiv som attan, när jag kör bil vill jag ha så bra koll som möjligt på trafik mm och mörktonade rutor är som att köra med skitdålig belysning på kvällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, Chan2014 said:

Jag kör med 3M solskydd film, 60% i vindrutan och 80% i sido, bakruta, bekvämt i mitt tycke, har inga problem vid mörker körning, och att den höga olycks statistiken beror på att man ser för dåligt vid mörkerkörning är fantasier utan beror nog på helt andra faktorer, leifen hur många mil kör du om år i bil här i Thailand? 

Chan2014

Nej, tonade rutor är förstås inte ensam det som orsakar alla olyckor i Thailand men det är en faktor som kan läggas till alla de andra.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
2 timmar sedan, skrev Chan2014:

Ja du kmm, det var ju ett ovanligt interigent inlägg från dej, om du nu inte kör bil i Asien, kör du verkligen bil i Sverige, du som är världens äldsta student och lever på CSN, går det verkligen med dina snäva budget ramar.

Chan2014

Nä, bilen i Sverige står åxå. Har inte råd med sån lyx.

Men jag kan väl fortfarande ha en åsikt om hur smart det är att köra med solbrillor på bilen när det är mörkt, har du dom på bilen eller på näsan är väl skit samma.

Retar det dig att jag trivs med livet, kan göra vad jag vill och studera det jag tycker är intressant.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Bara tokigt att köra med mörk billofilm på vindrutan. Har man inga problem med att köra nattetid då, så kanske man inte ska köra alls.

Riktig säkerhetsfilm med låg mörkning ska det vara.

Ännu ett uttalande som inte har någon som helst substans, det där med säkerhets film får du nog förklara lite närmare, säkerhets glas är något helt annat än vad tråden avser, jag kommer ju bekant från bilglas branchen, det finns två varianter på tonade bilrutor, dels via solskydd film, detta är den billiga varianten, finns i olika toningsgrad och färger samt spegel effekt, rekommenderar att använda kvalitet ex.3M m.fl för hållbar toning, den andra varianten är genom färgade bilrutor, betydligt dyrare och får normalt beställas vid nybilsförsäljningen. 

Som vanligt är du bara ute för att bråka, ska du bråka så gör det i någon tråd där du har mer kött på benen......tönt.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...