Jump to content
IGNORERAD

Allmänheten varnas för dengue under regnperioden


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Thailands Folkhälsodepartement har uppmanat allmänheten att ta förebyggande åtgärder mot denguefeber, vars utbrott vanligtvis ökar under regnperioden.
Sopon Mekthon – ständig folkhälsosekreterare – gav rådet att man ska ta bort allt stillastående vatten runt sitt hem för att förebygga att myggorna lägger ägg, vilket minskar risken för myggburna sjukdomar som denguefeber, zika och chikungunya. Enligt statistik från departementet har 17,000 personer diagnostiserats med denguefeber sedan starten av året, och av dessa har 14 avlidit. Majoriteten av patienterna är barn mellan 10 och 14 år gamla.

Tidiga symptom på denguefeber inkluderar hög feber, huvudvärk, aptitbrist, kräkningar och magont. Sopon sade att den bästa metoden för att hålla myggorna och deras larver borta är att hålla huset organiserat, regelbundet slänga sopor, stänga soptunnor med lock och tömma behållare utomhus på vatten.

 

EVI_Dengue_aedesegyptihighres.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
On 5/21/2016 at 07:46, skrev MPR Nyheter:

Sopon Mekthon – ständig folkhälsosekreterare – gav rådet att man ska ta bort allt stillastående vatten runt sitt hem för att förebygga att myggorna lägger ägg

 

Hjälper säkert lite grann, men att ha på sig vettiga kläder hjälper nog mer mot själva myggbetten.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Hjälper säkert lite grann, men att ha på sig vettiga kläder hjälper nog mer mot själva myggbetten.

Tror jag inte. Kläder som nöter mot ett myggbett framkallar kliande. Smörj istället myggbeten med något, Salubrin använde jag när jag var liten. Numera försöker jag se till att inte bli myggbiten. Vilket jag tycker är det effektivaste, hjälper även mot sjukdomar överförda av myggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Wangthong:

Tror jag inte. Kläder som nöter mot ett myggbett framkallar kliande. Smörj istället myggbeten med något, Salubrin använde jag när jag var liten. Numera försöker jag se till att inte bli myggbiten. Vilket jag tycker är det effektivaste, hjälper även mot sjukdomar överförda av myggen.

 

Nja, jag tänkte ju på att kläder förhindrar stick. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
Precis nyss, skrev Nemo:

 

Nja, jag tänkte ju på att kläder förhindrar stick. :)

Burka.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-21 at 04:48, skrev Nemo:

 

Hjälper säkert lite grann, men att ha på sig vettiga kläder hjälper nog mer mot själva myggbetten.

 

Mindre mängder stillastående vatten kan man slå i lite diskmedel i som sänker ytspänningen på vattnet vilket gör att kräken drunknar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
22 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Mindre mängder stillastående vatten kan man slå i lite diskmedel i som sänker ytspänningen på vattnet vilket gör att kräken drunknar.

Eller diesel, men det är lite miljöbovsvarning på det. Dom (larverna) kan inte andas då tydligen.

 

Farsan sa att dom gjort så i alla fall, diskmedel lät ju lite bättre dock.

 

Slog lite matolja i golvbrunnen i kåken (källaren) så den inte skall torka ut. Luktade apa där tidigare, men nu är det problemet borta. Tja, tills nån jävel kommer på att spola vatten i den golvbrunnen i alla fall. Bor ju i en BRF så jag kan inte styra allt som händer. Men idén är nog densamma, diesel eller matolja förhindrar vattnet att försvinna - diskmedel sänker ytspänningen så dom inte kan andas. Same same but different.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...