Jump to content
IGNORERAD

SanMakha blir med hus


SanMakha

Recommended Posts

Intressant tråd då vi också ska börja med ett bygge. Hur har dom löst avlopp från kök och badrum? Vi har synliga PVC rör där vi bor nu som går rakt genom väggen, och så vill man ju inte ha det på nybygget.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SanMakha

    61

  • Galten

    9

  • Kenneth4618

    8

  • Peolito

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 timmar sedan, skrev Renghardt:

Intressant tråd då vi också ska börja med ett bygge. Hur har dom löst avlopp från kök och badrum? Vi har synliga PVC rör där vi bor nu som går rakt genom väggen, och så vill man ju inte ha det på nybygget.


Skickat från min iPad med Tapatalk

PVC rör och genom grunden. Kommer antagligen inte att synas senare när allt är klart. Men, om något går galet, tja då får vi se hur man fixar det.Jag har sett hus som byggbasen gjort förut, och dom var okay. Men visst funderar man ibland över vad han tänker på, :blind:, men kan andra leva med lite "så blev det" så kan nog jag det också. Annars så får jag improvisera lite, inget problem.

 

Min granne hade en annan byggare, dom blev "lite" osams, inte bra! När huset var klart så hade alla rum, två hörn som inte var 90 grader. Beroende på att pelarna är 20 cm och teglet dom använde bara 7-8 cm. Dom tog helt enkelt diagonalen mellan pelarna! Rent djävulskap! :diablo: Det ser för djävligt ut med snedskurna golvplattor!

 

Men min byggare är nöjd än så länge. Han gillar lite nya utmaningar, säger han, men, jag fick ge upp angående lättbetongen till väggarna. Dom kan inte detta här uppe. Kunde tagit in folk från södern, så det fick bli en form av dubbla täta betongblock, en luftspalt emellan, jag har inte sett den själv, är ju i Sverige, men tanten säger att jobbarna gillar den. Grunden har 16mm kamjärn av hög kvalitet. Grundens pelare vilar på betongplattor c:a 150-170 cm ner i backen.

Taket är ju glaserade betongplattor i flera färger, det lyckades till slut efter lite lärande samt, riv upp och gör om, men inga sura miner tack och lov ( kan bero på all mat och sprit dom fick på kvällarna ) :drunk: I övrigt så dealer vi hela tiden på lösningar. Men nu har, jag, enbart en uppgift som bollplank för frugans funderingar. Hon ändrar sig hela tiden och jag försöker att se det med Mycket Vida ögon, så att jag ser Alla ideer samtidigt! :morgon: Ska bli spännande att se vad som händer nästa vecka! Om ett par veckor borde hennes fönster och dörrar vara framme. Ett spännande hopkok av ideer som vanligt.

Om inget annat händer så är jag nere igen i april. Pank och mager, all kosing går ju ner vart efter som. :whistle: 

 

nedan: En bild från förra vinterns funderingar, det mesta är sig likt, men vissa fönster har tillkommit, thai vill ha det så. Nåja, jag kan täppa till dom från insidan om det verkar tokigt.

 

 

 

IMG_3405.JPG

IMG_3836.JPG

Ändrades av SanMakha
Link to comment
Dela på andra sajter

Fönster och dörrar får tydligen inte vara mittemot varandra då pengar rinner ur huset.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-27 at 01:30, skrev Renghardt:

Fönster och dörrar får tydligen inte vara mittemot varandra då pengar rinner ur huset.


Skickat från min iPad med Tapatalk

mm, jag tycker snarare att pengarna rinner In, i huset  :wizard:

Link to comment
Dela på andra sajter

PVC rör och genom grunden. Kommer antagligen inte att synas senare när allt är klart. Men, om något går galet, tja då får vi se hur man fixar det.Jag har sett hus som byggbasen gjort förut, och dom var okay. Men visst funderar man ibland över vad han tänker på, :blind:, men kan andra leva med lite "så blev det" så kan nog jag det också. Annars så får jag improvisera lite, inget problem.

 

Min granne hade en annan byggare, dom blev "lite" osams, inte bra! När huset var klart så hade alla rum, två hörn som inte var 90 grader. Beroende på att pelarna är 20 cm och teglet dom använde bara 7-8 cm. Dom tog helt enkelt diagonalen mellan pelarna! Rent djävulskap! :diablo: Det ser för djävligt ut med snedskurna golvplattor!

 

Men min byggare är nöjd än så länge. Han gillar lite nya utmaningar, säger han, men, jag fick ge upp angående lättbetongen till väggarna. Dom kan inte detta här uppe. Kunde tagit in folk från södern, så det fick bli en form av dubbla täta betongblock, en luftspalt emellan, jag har inte sett den själv, är ju i Sverige, men tanten säger att jobbarna gillar den. Grunden har 16mm kamjärn av hög kvalitet. Grundens pelare vilar på betongplattor c:a 150-170 cm ner i backen.

Taket är ju glaserade betongplattor i flera färger, det lyckades till slut efter lite lärande samt, riv upp och gör om, men inga sura miner tack och lov ( kan bero på all mat och sprit dom fick på kvällarna ) :drunk: I övrigt så dealer vi hela tiden på lösningar. Men nu har, jag, enbart en uppgift som bollplank för frugans funderingar. Hon ändrar sig hela tiden och jag försöker att se det med Mycket Vida ögon, så att jag ser Alla ideer samtidigt! :morgon: Ska bli spännande att se vad som händer nästa vecka! Om ett par veckor borde hennes fönster och dörrar vara framme. Ett spännande hopkok av ideer som vanligt.

Om inget annat händer så är jag nere igen i april. Pank och mager, all kosing går ju ner vart efter som. :whistle: 

 

nedan: En bild från förra vinterns funderingar, det mesta är sig likt, men vissa fönster har tillkommit, thai vill ha det så. Nåja, jag kan täppa till dom från insidan om det verkar tokigt.

 

 

 

IMG_3405.JPG

IMG_3836.JPG


Intressant planlösning, kul med lite annorlunda idéer.
Ska du ha tak över uteplatsen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Soengsang:


Intressant planlösning, kul med lite annorlunda idéer.
Ska du ha tak över uteplatsen?

? det är redan klart. Kåken går i vinkel, det " innre " taket, se bilderna, där man kan se två likadana tak, är uteplatsen. Jag ville inte ha hela innergården av den anledningen att jag vill ha en liten trekantig växtplats i husets närhet, det, är Min alldeles Egen odlingslott! :11: 

Uteplatsen är runt 36 kvadrat plus en liten gång till gästrummet. Det låter litet, men är precis som jag vill ha det, lite myskänsla utan överdåd. Sedan finns det en anledning till, som jag inte visste om  tidigare när jag byggde plattan. Om husets platta överstiger 150 kvadrat, då blir jag skattskyldig, enligt en ingenjör som jag frågat i efterhand. Jag har totalt 158 kvadrat, men i papperen till kommunen så "trollade han bort" 8 kvadrat. Häpp!

Dessutom, SUCK, på baksidan om huset i östläge, planerar frugan   :angel: ett thaikök, toalett, extra rum samt ett tak för minst 2 bilar, m.m. kanske en lite verkstad också får plats åt hennes son :52:

Kanske jag planterar fyra Stora snabbväxande träd någonstans och gör en koja nära toppen, borde bli lite lugnare där uppe, tänk att få avnjuta Amira Villighagens operasånger uppe i kojan i lugn och ro, :clapping:med en god cognac :drunk:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Under denna månad, december, så har tanten byggt vidare. Fick lite bilder från huset översända. Vi har video lite konferens varje dag, men ändå vet jag inte allt som händer. Men under julen lär hon ha varit i Chiang Rai och handlat elprylar. Hon hittade inte det hon ville ha ute i vår lokala byggmarknad. Väggarna bör vara klara denna vecka. Målning och innertak samt el står på tur. Sedan golven, om jag förstått   det hela rätt. Hon är ledsen för att jag inte är där, men vad gör man, jobbet hemma väntar ju inte. Hon kunde väntat, men blev nog lite sugen på att få jobbet klart innan jag kommer ner nästa gång, hon vill väl överaska mig med det färdiga huset. Säga vad man vill, men go är hon!

 

 

 

 

 

IMG_4539.JPG

IMG_4541.JPG

IMG_4542.JPG

IMG_4559.JPG

IMG_4563.JPG

IMG_4566.JPG

IMG_4570.JPG

IMG_4613.JPG

IMG_4619.JPG

IMG_4625.JPG

IMG_4626.JPG

IMG_4636.JPG

IMG_4637.JPG

IMG_4638.JPG

IMG_4639.JPG

IMG_4659.JPG

IMG_4660.JPG

IMG_4300.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert men tycker det ser gediget ut.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tråden har jag missat,men nu uppdaterad.Spännande att få följa fortsättningen,huset ser riktigt bra ut.   

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev SanMakha:

ändå vet jag inte allt som händer

 

IMG_4626.JPG

 

 

bilddistorsion eller var plattsättarna lite på sniskan?

 

Annars ser bygget kanon ut....tjusig dörr.

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Peolito:

Snygg dörr. Är den köpt nära där ni har huset?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kommer inte ihåg vart, men lite söderut om jag minns rätt. Ska försöka fixa adressen, dom har en massa dörrar. Vart hon tar fönster ifrån ändrar hon varje gång det kommer på tal :y7: Hon har för många leverantörer att kolla in så hon velar :search:

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Enis:

 

IMG_4626.JPG

 

 

bilddistorsion eller var plattsättarna lite på sniskan?

 

Annars ser bygget kanon ut....tjusig dörr.

 

 

/Enis

Både och tror jag, fest varje kväll :yahoo:

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev amja:

Jag är ingen expert men tycker det ser gediget ut.

Mvh

Amja

Vi får hoppas det, jag är då defenitivt ingen expert, i yngre dagar så lärde jag mig tyvärr inte byggnadskonsten, synd, men däremot sprängde jag gärna både här och där, skit kul! :skull:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ett rejält utetak ser jag.

Där kommer ni nog och tillbringa stor del av tiden på dagen.

Själv drivs jag bäst under taket ute med en kall i handen.

Kommer så småningnom skaffa lite växtlighet så solen inte kommer åt så mycket att lysa på klinkersen och skapa värme.

Ser fint ut och är säker på att ni kommer att trivas.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite nya bilder, igen, kanske lite tröttsamt, men det är ju kul när jag är i Sverige och tanten i Thailand, att ändå? få se hur huset reser sig, sakta men säkert.

Hon svär lite över att det går lite långsamt för vissa att få något gjort, byggbasen har skaffat en ny "kärlek" (hus) så han är mest där numera. Han glömmer att det kan bli mera bygge hos oss, aj aj aj! Men frugan hittar frilansare som fixar problemen.

Nåja, efter lite sorger och bedrövelser så verkar det bli något i alla fall.

Så nu bor frugan i gästrummet som är klart. Resten kommer undan för undan.

 

Motorcykeln tillhör en gammal kusin som fixar betonggången runt huset. Kinesisk cykel tror jag, inköpt för c:a 23-25 år sedan. Ni vet säkert bättre här på forumet.

 

 

 

 

IMG_4675.JPG

IMG_4676.JPG

IMG_4678.JPG

IMG_4689.JPG

IMG_4691.JPG

IMG_4693.JPG

IMG_4694.JPG

IMG_4698.JPG

IMG_4700.JPG

IMG_4701.JPG

IMG_4702.JPG

IMG_4709.JPG

IMG_4712.JPG

IMG_4753.JPG

IMG_4754.JPG

IMG_4756.JPG

IMG_4758.JPG

IMG_4760.JPG

IMG_4761.JPG

IMG_4762.JPG

IMG_4763.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar bli ett fint hus, men förstår inte varför man inte fäller in elkablar o dosor.

Följer gärna tråden, tycker att det roligt att se alla husprojekt.

 

    FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev FF:

Verkar bli ett fint hus, men förstår inte varför man inte fäller in elkablar o dosor.

Följer gärna tråden, tycker att det roligt att se alla husprojekt.

 

    FF

Vi har valt att ha det så. Vi störs inte av detta.

Jag har, och tjejen också, erfarenheter av konstigt gömda ledningar.

Här kan jag själv lägga om ledningarna när, var och om jag vill.

Jag är sådan :boom:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SanMakha:

Vi har valt att ha det så. Vi störs inte av detta.

Jag har, och tjejen också, erfarenheter av konstigt gömda ledningar.

Här kan jag själv lägga om ledningarna när, var och om jag vill.

Jag är sådan :boom:

 

Jag är en som tycker att elledningar ska ligga i plaströr, hade stort jobb hos Ea att gömma alla utanpåliggande elkablar som hon o jag ville ha det.

Men om ni tycker annat, så är det helt okey, jag vill ha rena väggar från elkablar.

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev SanMakha:

Vi har valt att ha det så. Vi störs inte av detta.

Jag har, och tjejen också, erfarenheter av konstigt gömda ledningar.

Här kan jag själv lägga om ledningarna när, var och om jag vill.

Jag är sådan :boom:

 

Tycker att du har helt rätt utanpåliggande el det är grejer det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev FF:

Jag är en som tycker att elledningar ska ligga i plaströr, hade stort jobb hos Ea att gömma alla utanpåliggande elkablar som hon o jag ville ha det.

Men om ni tycker annat, så är det helt okey, jag vill ha rena väggar från elkablar.

 

  FF

Vi har också putsat in rören i väggarna, men vi var med och bäste var ledningar och uttag skulle finnas.

Jag förstår dock även de som väljer att lägga utanpå, det är flexiblare om man vill ändra. Och lägger man det smart är det lätt att dölja.

 

Kul att följa husbygget. Det ser riktigt bra ut:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Lösa skarvsladdar är annars det vanligaste i Thailand.  :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-09 at 05:57, skrev Nemo:

Lösa skarvsladdar är annars det vanligaste i Thailand.  :)

Japp, och skarv på skarv på skarv, ingen vet VAR sladden börjar, eller slutar, men funkar gör det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

I fredags kollade tanten på färger till utsidan av huset. Vi hade talat om en lätt sandbrun eller en svag grå nyans.

På min Line dök det plötsligt upp en massa bilder från en färgkarta. Allt utom brun sand eller grå.

Men vi har också talat om att huset skall smälta in i djungeln av fruktträd som vi håller på att skapa. Så vad gjorde hon? Hon valde grönt! Okay, hon vill ha grönt.

Så jag skissade på en grön stuga och skickade bilden. Och så blev det.

 

Idag, måndag har dom målat första lagret grönt ovanpå det vita.

Även dörrarna börjar komma på plats, plus att hon fixar till utomhus pelarna.

För att slippa hyra form till nya pelare, vad menar hon? så köpte hon två formar.

Ska bli spännande att se vad hon hinner med under resten av veckan. :4:

Så, lite bilder igen då för den som ids titta. :haha:

 

Skissen som hon fick på begäran.

 

IMG_4876.JPG

 

Bilder från idag, måndag 16/1-17.

 

IMG_4869.JPG

 

IMG_4870.JPG

 

IMG_4871.JPG

 

IMG_4875.JPG

 

IMG_4866.JPG

 

IMG_4867.JPG

 

IMG_4865.JPG

 

IMG_4868.JPG

 

Visst är det konstigt att han hänger dörren åt fel håll.

Ljusknappen på baksidan av dörren! Suck! THAI!

IMG_4872.JPG

 

IMG_4873.JPG

 

IMG_4874.JPG

 

 

Ändrades av SanMakha
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...