Jump to content
IGNORERAD

SanMakha blir med hus


SanMakha

Recommended Posts

Min fru ville ha ett hus tyckte hon, så vi skaffade tomt för ett par år sedan. Nu är vi på semester  2016-05 och innan jag vet ordet av, så är vi husbyggare, ett par år för tidigt enligt vad vi sa. Men skit samma, det är torka och folk behöver jobb, så Nu Kör Vi!

Nu är det två veckor sedan vi startade och tusan vad det går undan. Vissa dagar upp till 16 man som jobbar, skulle nog hinna nästan allt på en dryg månad.

Grund, pelare samt tak skall upp förs och främst. Plus att vi måste fixa en toalett. El har vi fått.

Vi ska åka hem den 28 maj så det får väl bli ett uppehåll i bygget när taket är uppe såvida inte jag låter dom fixa väggarna också, men det tar emot att inte veta vad dom gör. Jag får se hur vi löser det. Ritningar skippade vi, en skiss från ett dataprogram räcker för byggaren, resten fixar han av erfarenhet, funkar jätte bra.

Huset ser nog inte ut som dom brukar göra, men det är egentligen en lägenhet med gästrum så därför finns det en lite konstig gång från köket till " våra rum" som kan låsas vid behov.

Det var meningen att det skulle bli mindre men ett gästrum måste man nog ha. Thaikök får komma senare liksom carport. En bil är inhandlad, bra att ha.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SanMakha

    61

  • Galten

    9

  • Kenneth4618

    8

  • Peolito

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618
22 minuter sedan, skrev SanMakha:

Min fru ville ha ett hus tyckte hon, så vi skaffade tomt för ett par år sedan. Nu är vi på semester  2016-05 och innan jag vet ordet av, så är vi husbyggare, ett par år för tidigt enligt vad vi sa. Men skit samma, det är torka och folk behöver jobb, så Nu Kör Vi!

Nu är det två veckor sedan vi startade och tusan vad det går undan. Vissa dagar upp till 16 man som jobbar, skulle nog hinna nästan allt på en dryg månad.

Grund, pelare samt tak skall upp förs och främst. Plus att vi måste fixa en toalett. El har vi fått.

Vi ska åka hem den 28 maj så det får väl bli ett uppehåll i bygget när taket är uppe såvida inte jag låter dom fixa väggarna också, men det tar emot att inte veta vad dom gör. Jag får se hur vi löser det. Ritningar skippade vi, en skiss från ett dataprogram räcker för byggaren, resten fixar han av erfarenhet, funkar jätte bra.

Huset ser nog inte ut som dom brukar göra, men det är egentligen en lägenhet med gästrum så därför finns det en lite konstig gång från köket till " våra rum" som kan låsas vid behov.

Det var meningen att det skulle bli mindre men ett gästrum måste man nog ha. Thaikök får komma senare liksom carport. En bil är inhandlad, bra att ha.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Tänker du göra tak över hela så du får en stor uteplats under tak ?

 

Om du inte tänkt det så kan det rekommenderas

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Tänker du göra tak över hela så du får en stor uteplats under tak ?

 

Om du inte tänkt det så kan det rekommenderas

Nej det kom inte med i planeringen, tyvärr. Allt går lite för fort och ibland så glömmer dom, familjen min, bort att det är mitt hus. :pudency:

Men det fixar sig säkert på något sätt. Det ska ju inte vara för lätt då kan man ju bli nöjd och vad ska jag då klaga på.:jester:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SanMakha:

Nej det kom inte med i planeringen, tyvärr. Allt går lite för fort och ibland så glömmer dom, familjen min, bort att det är mitt hus. :pudency:

Men det fixar sig säkert på något sätt. Det ska ju inte vara för lätt då kan man ju bli nöjd och vad ska jag då klaga på.:jester:

 

Vill du ha tak där så är det betydligt enklare att ta den smällen nu innan allt är byggt. Har själv gjort utbyggnad där taket var tvunget att modifieras och det var ett helvete. Det blev iofs bra, men betydligt dyrare än det borde då helt fungerande "nya" delar var tvungna att rivas.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jo, tänk till på en uteplats. Och ett par stolpar som du kan hänga upp en hängmatta mellan (det saknar jag just nu).

Sover inne i huset, men resten av tiden är ute på verandan om jag inte måste plugga och ladda batteriet på datorn.

 

Hängmattan är till för att kompensera för att tuppjävlarna väcker mig kl 04:00 så jag kan ta mig en tupplur på dagen istället.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jo, tänk till på en uteplats. Och ett par stolpar som du kan hänga upp en hängmatta mellan (det saknar jag just nu).

Sover inne i huset, men resten av tiden är ute på verandan om jag inte måste plugga och ladda batteriet på datorn.

 

Hängmattan är till för att kompensera för att tuppjävlarna väcker mig kl 04:00 så jag kan ta mig en tupplur på dagen istället.

Några tuppar har jag inte nära mig, men ett par smågrisar. Får se vad det blir av dom i framtiden, julskinka kanske he he

Jag lovar, ska snacka med basen i morgon. Bra att ni ligger på! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
14 minuter sedan, skrev SanMakha:

Några tuppar har jag inte nära mig, men ett par smågrisar. Får se vad det blir av dom i framtiden, julskinka kanske he he

Jag lovar, ska snacka med basen i morgon. Bra att ni ligger på! Tack!

Blir både snyggare och säkert billigare att göra det nu.

Du gör givetvis som du själv vill men ett gott råd ibland sitter aldrig fel

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev SanMakha:

Några tuppar har jag inte nära mig, men ett par smågrisar. Får se vad det blir av dom i framtiden, julskinka kanske he he

Jag lovar, ska snacka med basen i morgon. Bra att ni ligger på! Tack!

Har talat med basen nu på morgonen om uteplatsen, han fattar och fixar! :great: Tack för påpekandet!

Regnet har satt fart på vissa saker. Igår fick vi kasta ut en orm samt nacka tre stycken stora skorpioner som tydligen gillar mina fötter.

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Olustiga är dom, tusenfotingar, ormar och skorpioner. Coolt att du fick en bild på en i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är det bara 4 man i arbete, mest tak konstruktion. Men, hålen till uteplatsen är igångsatta och en man gräver just nu för dom, snabbt svarat från basen.

Ett regn kom det också mitt i allt jobb, borde komma på natten tycker jag.

Satans kladdig lera som fastnar i verktyg och skor. I morgon ska vi även göra en tillfällig grind för att markera att detta inte är allmän egendom, somliga tycks tro det.

 

 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Somliga tror det är en allmän tomt, som med asfalts läggarna här i Sverige då! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå skorpioner. Nu är vi uppe i 6 st. som vi knippsat. Dom 2 senaste tog jag när jag staplade upp överblivet brunnstegel, 1 knäckte jag genast, men den ena lyckades hålla sig undan ända tills jag hade 3 tegel kvar, då dök han upp, och dog. Sorgligt.:diablo:

Taket börjar likna något. Uteplatsen växer snabbt. Pelarna är redan på plats och skall snart få sällskap med grunden, inget slarvbygge utan samma stomme som huset. Så det skulle gå bra att bygga ut i framtiden, bara att resa väggar. Brunnarna är klara och nu har jag lite att kontrollera vad gället vatten o avlopp. Kan finnas fel, men kan ännu fixas.

Nu måste jag lära mig om fönster och dörrar, men det blir ju inget insatt förren nästa gång jag kommer hit. Tror jag!? Hmm,,,,,

Uteplatsen blir Inte, hela den fria ytan. Jag hade redan inbokat ett trekantigt hörn i utkanten som ska bli en lite finare blomodling och annat grönt. Det blir nog bra.

Vi har ju en massa träd runt om så vi kommer om ett par år knappt att synas från vägen. Tomten är på knappt en Rai och vi ligger mitt inne i den.

 

 

 

 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det där blir nog changtilt när det är färdigt :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Det där blir nog changtilt när det är färdigt :good:

 

Chang- tilt !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Riskerar och vakna såhär efter några chang och höga kanter?

Solbränd blir man utan tak.

Vår familj sitter aldrig i solen utan det är träd eller tak som gäller.

Bygg till ett rejält tak är mitt råd också:smile:

Fungerar med träd men då skall det vara så mycket att det nästan blir ett tak.

Snyggt för övrigt så där skulle man trivas:ok::ok:

1.png

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
8 minuter sedan, skrev Galten:

Riskerar och vakna såhär efter några chang och höga kanter?

Solbränd blir man utan tak.

Vår familj sitter aldrig i solen utan det är träd eller tak som gäller.

Bygg till ett rejält tak är mitt råd också:smile:

 

1.png

Redan fixat !

Läs tråden från början ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Redan fixat !

Läs tråden från början ;)

Jag läste från början men enligt  cadbild så står ett träd mitt i som kräver sol.

Föreslår rejäl tak.

Varför inte ett fyrkantig över hela då det är ett rai och gott om plats till växter utöver.

Det blir nog bra oavsett mitt svamlande;)

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Galten:

Riskerar och vakna såhär efter några chang och höga kanter?

Solbränd blir man utan tak.

Vår familj sitter aldrig i solen utan det är träd eller tak som gäller.

Bygg till ett rejält tak är mitt råd också:smile:

Fungerar med träd men då skall det vara så mycket att det nästan blir ett tak.

Snyggt för övrigt så där skulle man trivas:ok::ok:

1.png

Det blir tak över alla ute ytor runt huset där man går eller sitter, så ingen fara vad solen anbelangar. Men nog är det konstigt vad en liten skiss kan utvecklas till på tre veckor utan att det var meningen! Bara för att det var ett bra datum just den dagen då jag råkade sova över :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
18 timmar sedan, skrev SanMakha:

Appropå skorpioner. Nu är vi uppe i 6 st. som vi knippsat. Dom 2 senaste tog jag när jag staplade upp överblivet brunnstegel, 1 knäckte jag genast, men den ena lyckades hålla sig undan ända tills jag hade 3 tegel kvar, då dök han upp, och dog. Sorgligt.:diablo:

Taket börjar likna något. Uteplatsen växer snabbt. Pelarna är redan på plats och skall snart få sällskap med grunden, inget slarvbygge utan samma stomme som huset. Så det skulle gå bra att bygga ut i framtiden, bara att resa väggar. Brunnarna är klara och nu har jag lite att kontrollera vad gället vatten o avlopp. Kan finnas fel, men kan ännu fixas.

Nu måste jag lära mig om fönster och dörrar, men det blir ju inget insatt förren nästa gång jag kommer hit. Tror jag!? Hmm,,,,,

Uteplatsen blir Inte, hela den fria ytan. Jag hade redan inbokat ett trekantigt hörn i utkanten som ska bli en lite finare blomodling och annat grönt. Det blir nog bra.

Vi har ju en massa träd runt om så vi kommer om ett par år knappt att synas från vägen. Tomten är på knappt en Rai och vi ligger mitt inne i den.

 

 

 

 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

 

Vad gäller fönster så hade jag satsat på tvåglas isolerglas som håller värme/ljud ute och kylan inne, blir billigare drift av AC.

Hoppas du även satsar på iso-block i väggarna istället för de vanliga betonghålsten eller tegel som Thaiarna brukar bygga med.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Galten:

Riskerar och vakna såhär efter några chang och höga kanter?

Solbränd blir man utan tak.

Vår familj sitter aldrig i solen utan det är träd eller tak som gäller.

Bygg till ett rejält tak är mitt råd också:smile:

Fungerar med träd men då skall det vara så mycket att det nästan blir ett tak.

Snyggt för övrigt så där skulle man trivas:ok::ok:

1.png

 

Och inte bara över uteplatsen utan ha även tak över rummen! ;)

 

Till ts. Trevligt att följa bygget! Tack för tråden.

Måste kommentera ts information om att de hade två små grisar. Svärmor hade gris, en sugga. Ibland med griskultingar. När vi lyckades få henne att sluta med grisarna så minskade antalet flugor dramatiskt. Från olidligt till nästan ingen fluga alls.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Wangthong:

 

Och inte bara över uteplatsen utan ha även tak över rummen! ;)

 

Till ts. Trevligt att följa bygget! Tack för tråden.

Måste kommentera ts information om att de hade två små grisar. Svärmor hade gris, en sugga. Ibland med griskultingar. När vi lyckades få henne att sluta med grisarna så minskade antalet flugor dramatiskt. Från olidligt till nästan ingen fluga alls.

 

 

Nej vi bygger inte tak här, vi gillar öppna hus med rinnande vatten och strålande solsken om vart annat. :rotfl: Dessutom så finns det en massa fina armeringsjärn upptill för hela familjens hängmattor.:crazy:

Nej det Blir tak, jag lovar. Men det här lilla dataprogramet jag har i min ipad kan inte fixa sådant, tyvärr. Så byggbasen och jag har över efter ett antal glas hemkörd Wiskey överlåtit åt gudarna att skapa taket. Så det Blir tak, tror jag,,,,,

Men man kan se in i rummen, så lite tokmöbler enbart för MPR är nu inställda på lämpliga platser för att ge lite myskänsla, precis som när man säljer hus i Sverige, har jag hört. Palmen i den lilla blomplanteringen är även den enbart för att göra det hela lite mera exotiskt, hittade ingen tall.

För övrigt så är bilen tvättad, för första gången, jättekul grej, måste göra om det nästa vecka.

 

 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad gäller fönster så hade jag satsat på tvåglas isolerglas som håller värme/ljud ute och kylan inne, blir billigare drift av AC.

Hoppas du även satsar på iso-block i väggarna istället för de vanliga betonghålsten eller tegel som Thaiarna brukar bygga med.

Vi tittar just på det, men bygget kommer att gå i stå ett halvår eftersom jag ska hem och jobba, så under tiden som jag har kvar här, en vecka, så forskar vi. Det där med Qcon eller andra bra block ska vi ha, men det är väldigt svårt för handlarna här i norr att tänka som vi. Dom vill helt enkelt inte ta hem det jag vill ha trots att dom står som återförsäljare av produkterna på producenternas egna hemsidor! Men jag har en liten lokal firma i kommunen som inte heller har allt hemma, men som vill hjälpa till, så det fixar sig nog så småningom. Jag har följt med i debatten på MPR i tidigare byggen så jag är något förberedd. I Isaan finns det mesta, men inte i Chiang Rai.

Men det är bra att ni kommenterar och tipsar, jag slipper känna mig ensam i det stora Asien, ingen annan svensk så långt ögat når vad jag kan se.:drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man vara ofin och fråga vad ett sånt här slott kostar? 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SanMakha:

Vi tittar just på det, men bygget kommer att gå i stå ett halvår eftersom jag ska hem och jobba, så under tiden som jag har kvar här, en vecka, så forskar vi. Det där med Qcon eller andra bra block ska vi ha, men det är väldigt svårt för handlarna här i norr att tänka som vi. Dom vill helt enkelt inte ta hem det jag vill ha trots att dom står som återförsäljare av produkterna på producenternas egna hemsidor! Men jag har en liten lokal firma i kommunen som inte heller har allt hemma, men som vill hjälpa till, så det fixar sig nog så småningom. Jag har följt med i debatten på MPR i tidigare byggen så jag är något förberedd. I Isaan finns det mesta, men inte i Chiang Rai.

Men det är bra att ni kommenterar och tipsar, jag slipper känna mig ensam i det stora Asien, ingen annan svensk så långt ögat når vad jag kan se.:drinks:

Inte helt fel att låta bygget sätta sig och låta cementen brinna klart, så det behöver inte vara en nackdel med en paus i bygget. Det ser intressant ut och ska bli kul att följa om du fortsätter visa framstegen här på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Gustav:

Får man vara ofin och fråga vad ett sånt här slott kostar? 

//G

Det har väl blivit 200000b dyrare sen han starta tråden:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...