Jump to content
IGNORERAD

Kostnads-kalkyl.


leifen

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Och jag har 0 sek/månad och hoppas jag dör innan mina sparpengar tar slut - har inte tänkt mer än en dag framåt på ett bra tag nu. Jag har varken hängslen eller livrem - kör wild style.

 

Så länge du inte kör med commando-style, så är det ju bra. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    23

  • kitungmakmak

    13

  • leifen

    10

  • Nemo

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak
Precis nyss, skrev Nemo:

 

Så länge du inte kör med commando-style, så är det ju bra. :)

Nä, jag är en toffel. Men tjejen styr mig rätt halva året i alla fall. Den andra halvan blir som det vill.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en bekant i HH som utan problem skulle bli mentor åt Kitungmakmak. 

En mycket trevlig man som har en unik ”hobby”, han för daglig dagbok över sina utgifter samt registrerar ölpriserna på varje bar i stan.
En levande uppslagsbok vad gäller olika matpriser på stan.

Hans motto är att varför betala mer för en vara/tjänst om den är exakt likadan.

 

Hans hyra för ett rum med AC, wifi och varmvatten ligger på 5000b/månad exklusive el.

 

Frukostäggen fixas på rummet i vattenkokaren. Ris blötläggs dagen före för att spara el.

Sang Som inköps på 7Eleven så det behövs bara köpas cola vid stenborden. 

 

I baren köps ett helrör som han skriver sitt namn på och den förvaras i baren åt honom till nästa besök.

 

Det han inte är snål på är att bjuda på sig själv och få andra på gott humör.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
6 timmar sedan, skrev krisiisaan:

Ett alldeles utmärkt inlägg riktat åt rätt håll också..

Tack för det....

 

Ja det är bara att hålla med, alla har ju inte samma förutsättningar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Wanchai:

Du verkar vara en svensk som vill ha maximal säkerhet i alla lägen och har en inkomst som du kan köpa det. De flesta knegare i Sverige har inte den trygghet som du vill ha och har vant sig vid det.

 

Tror nog man inte ska bosätta sig utomlands om man inte har råd med en bra försäkring, iaf inte i ett land som inte omfattas av den svenska.

 

Och har man yngre barn så är det nog extra viktigt med en bra livförsäkring.

 

Det är inte särskilt dyrt, och de flesta med normal ekonomi borde kunna avvara 4-5000 bht i månaden.

 

De flesta knegare i Sverige har definitivt bättre skydd än vad jag har, mitt sociala skydd är i princip NOLL, därför måste jag täcka med försäkringar så gott det går.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Har en bekant i HH som utan problem skulle bli mentor åt Kitungmakmak. 

En mycket trevlig man som har en unik ”hobby”, han för daglig dagbok över sina utgifter samt registrerar ölpriserna på varje bar i stan.
En levande uppslagsbok vad gäller olika matpriser på stan.

Hans motto är att varför betala mer för en vara/tjänst om den är exakt likadan.

 

Hans hyra för ett rum med AC, wifi och varmvatten ligger på 5000b/månad exklusive el.

 

Frukostäggen fixas på rummet i vattenkokaren. Ris blötläggs dagen före för att spara el.

Sang Som inköps på 7Eleven så det behövs bara köpas cola vid stenborden. 

 

I baren köps ett helrör som han skriver sitt namn på och den förvaras i baren åt honom till nästa besök.

 

Det han inte är snål på är att bjuda på sig själv och få andra på gott humör.

 

Inga ladydrinks från den gubben kan man förmoda...

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev edvardpop:

I baren köps ett helrör som han skriver sitt namn på och den förvaras i baren åt honom till nästa besök.

 

Det är ju faktiskt ganska vettigt o praktiskt, det behöver man inte vara ett snålpäron för att göra.

 

Edtit: Lustigt att det vart PopEdvard som blev citerad, var ju en annan skribent som jag citerade från....

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Jag har ju Facebook och där ställdes en fråga om "Hur gammal kommer du att bli", jag skulle bli 93 år så vad ska jag ha en dyr försäkring för, man har väl gjort sitt vid den åldernthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Persistant
On 5/23/2016 at 07:48, skrev SatanG:

 

 

 

2 timmar sedan, skrev leifen:

Har en bekant i HH som utan problem skulle bli mentor åt Kitungmakmak. 

En mycket trevlig man som har en unik ”hobby”, han för daglig dagbok över sina utgifter samt registrerar ölpriserna på varje bar i stan.
En levande uppslagsbok vad gäller olika matpriser på stan.

Hans motto är att varför betala mer för en vara/tjänst om den är exakt likadan.

 

Hans hyra för ett rum med AC, wifi och varmvatten ligger på 5000b/månad exklusive el.

 

Frukostäggen fixas på rummet i vattenkokaren. Ris blötläggs dagen före för att spara el.

Sang Som inköps på 7Eleven så det behövs bara köpas cola vid stenborden. 

 

I baren köps ett helrör som han skriver sitt namn på och den förvaras i baren åt honom till nästa besök.

 

Det han inte är snål på är att bjuda på sig själv och få andra på gott humör.

Hej

Bra , historia men i ett tidigare inlägg skrev du om plattan vid Soi 80 , du menar antagligen 

Bonkai plattan vid Soi 88 , eller hur ???

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Och jag har 0 sek/månad och hoppas jag dör innan mina sparpengar tar slut - har inte tänkt mer än en dag framåt på ett bra tag nu. Jag har varken hängslen eller livrem - kör wild style.

Stackare, min inkomst är minst det dubbla :-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev edvardpop:

I baren köps ett helrör som han skriver sitt namn på och den förvaras i baren åt honom till nästa besök.

 

Det är ju faktiskt ganska vettigt o praktiskt, det behöver man inte vara ett snålpäron för att göra.

 

 

 

Hmm...Lite konstigt citat där... Visst är det vettigt och praktiskt. Syftade iof sig på hans kostnadsmedvetenhet överhuvudtaget,

inte bara den i baren. Sedan förtäljer ju inte historien hur ofta återkommande dessa barbesök är under en månad. Sker de tex

dagligen blir det en icke föraktlig summa motsvarande uppskattningsvis... minst ett par månader på det lokala gymmet :big_smile:

 

 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Persistant:

 

Hej

Bra , historia men i ett tidigare inlägg skrev du om plattan vid Soi 80 , du menar antagligen 

Bonkai plattan vid Soi 88 , eller hur ???

Persistant

Helt rätt Soi 88 och de vita stenborden.

 

 

1 timme sedan, skrev edvardpop:

 

Det är ju faktiskt ganska vettigt o praktiskt, det behöver man inte vara ett snålpäron för att göra.

 

 

 

Hmm...Lite konstigt citat där... Visst är det vettigt och praktiskt. Syftade iof sig på hans kostnadsmedvetenhet överhuvudtaget,

inte bara den i baren. Sedan förtäljer ju inte historien hur ofta återkommande dessa barbesök är under en månad. Sker de tex

dagligen blir det en icke föraktlig summa motsvarande uppskattningsvis... minst ett par månader på det lokala gymmet :big_smile:

 

 

 

Nu går det pengar ändå, då han är ute varje kväll :) 

Kan väl knappast vara snål, men rejält ekonomiskt sinnad som får mest yrsel per peng i alla lägen.

 

Han har förmågan att alltid välja det billigare alternativet. Betalar inte 60b för en liten öl om man får en stor för samma pris 50m neråt gatan.

 

Inga tankar på att avstå ölen och andra nöjen, bara att välja det billigaste :D 

 

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
On 2016-05-23 at 15:35, skrev wUThai:

Broder mytoman, att du inte slänger in lite bilder från din vistelse istället för att sitta och ljuga och posta bilder från nätet som du säger att du tagit? Du verkar tro att folk på MPR är mer eller mindre mentalt eftersatta.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

 

Tror dom flesta vet att gänget från Raj Di Daj eller vad sidan nu hette även varit på maipenrai och gamla thaitjejer och försökt mobba och förstöra för vanliga hederliga medlemmar.

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Tror dom flesta vet att gänget från Raj Di Daj eller vad sidan nu hette även varit på maipenrai och gamla thaitjejer och försökt mobba och förstöra för vanliga hederliga medlemmar.

 

Hederliga?

Räknar du dig dit?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

 

Hederliga?

Omskrivning av laga förfall :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
16 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Du verkar vara en svensk som vill ha maximal säkerhet i alla lägen och har en inkomst som du kan köpa det. De flesta knegare i Sverige har inte den trygghet som du vill ha och har vant sig vid det. Du stajlar gärna med din fina inkomst och förnedrar de som inte har dina resurser. I Sverige har du antagligen alla möjliga försäkringar som kan fås för att känna dig trygg, för att inte nämna Thailand där kravet är än större.

 

Förstår du inte att alla har samma förutsättning som du? 

 

Många knegare, likt mig, har inte förutsättning att maximera sin trygghet i alla lägen som du men det innebär inte att alla är idi*ter. Många gillar Thailand och dess klimat på ålderns höst och att inte våga ta en risk med en försäkring som garanterar allt, är en realitet för många.

 

Jag planerar för min pension, att inte se en snöflinga mer i mitt liv på ålders höst, innebär att ha en olycksförsäkring och pengar på banken för det värsta scenariot.

 

Alla har inte en inkomst på 50.000 kr och uppåt med drömmar om Thailand. Jag tror att de flesta har en inkomst på 25-30.000 kr och drömmen och kärleken till Thailand är lika stark, eller starkare,än din.

 

Tagga ner och var inte så negativ på dina mindre bemedlade kompisar här på MPR. Det är inte ditt problem att de har mindre resurser än du. Det vi har gemensamt är Thailand och förvalta det på ett positivt sätt utan att ifrågasätta alla andras resurser.

 

Mvh Wanchai 

 

50000Thb/år är väl inget att gnälla över.

Folk betalar ju mer för att försäkra sina bilar och det har man tydligen råd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
12 timmar sedan, skrev leifen:

Har en bekant i HH som utan problem skulle bli mentor åt Kitungmakmak. 

En mycket trevlig man som har en unik ”hobby”, han för daglig dagbok över sina utgifter samt registrerar ölpriserna på varje bar i stan.
En levande uppslagsbok vad gäller olika matpriser på stan.

Hans motto är att varför betala mer för en vara/tjänst om den är exakt likadan.

 

Hans hyra för ett rum med AC, wifi och varmvatten ligger på 5000b/månad exklusive el.

 

Frukostäggen fixas på rummet i vattenkokaren. Ris blötläggs dagen före för att spara el.

Sang Som inköps på 7Eleven så det behövs bara köpas cola vid stenborden. 

 

I baren köps ett helrör som han skriver sitt namn på och den förvaras i baren åt honom till nästa besök.

 

Det han inte är snål på är att bjuda på sig själv och få andra på gott humör.

Låter som en trevlig karl. Att han sen är ekonomisk är väl inte så dumt.

 

Men efter att konsulterat riskokerskan så gillade hon inte idén med att blötlägga riset. No good av nån anledning.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Låter som en trevlig karl. Att han sen är ekonomisk är väl inte så dumt.

 

Men efter att konsulterat riskokerskan så gillade hon inte idén med att blötlägga riset. No good av nån anledning.

Nä, råd från en farang duger aldrig.

Du skulle nämnt att så gör kungen ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
30 minuter sedan, skrev leifen:

Nä, råd från en farang duger aldrig.

Du skulle nämnt att så gör kungen ;) 

Riskokning är ett känsligt ämne där farangtips om blötläggning säkert kastas i närmsta papperskorg :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en trevlig karl. Att han sen är ekonomisk är väl inte så dumt.

 

Men efter att konsulterat riskokerskan så gillade hon inte idén med att blötlägga riset. No good av nån anledning.

Kan bekräfta att han är mycket trevlig och har ett ekonomiskt sinne som jag gillar. Devisen varför jobba hårt i 50 år när man kan jobba smart i 5 gillar jag lite extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
On 2016-05-24 at 15:01, skrev stefan5300:

Jag har ju Facebook och där ställdes en fråga om "Hur gammal kommer du att bli", jag skulle bli 93 år så vad ska jag ha en dyr försäkring för, man har väl gjort sitt vid den åldernthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg

 

Som sagt, Facebook är ju kanon, försäkringar är ju precis som whiskey och arbete jäkligt överskattadef48d878cd49968734b77c8b119c8e17c.jpgimag.jpg.

Är ju 60 nu så 110 år är inte illa, undrar om frugan står ut med mig så länge och hur det ser ut i Sverige vill jag nog inte veta.

IMG_0011.JPG

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...