Jump to content
IGNORERAD

Outhärdligt


Atom

Recommended Posts

Jag har bott i Thailand i 18 år. Den främsta anledningen till att jag provflyttade hit var klimatet; jag avskyr kyla och har aldrig haft problem med värme. Det har jag nu. Det är outhärdligt. Jag kan ta militärjuntor, korruption och trafikstockningar men blir det inte svalare och lite regn snart så drar jag. Jag har ju fördelen av att åka utomlands varannan vecka, annars hade jag nog redan kastat in handduken.

 

Vintern 2015-16 var den längsta och svalaste jag varit med om i Thailand men sommaren har varit den längsta och varmaste och den är långt ifrån över än. Jag tror inte vi haft något ordentligt regn i Bangkok sedan i oktober och det bidrar nog ganska mycket till den olidliga känslan. Det finns ta mig fan inte en syrgasmolekyl kvar söder om Khao Yai och förmodligen bara ett dussintal upp till Chiang Mai, istället är luften mättad av smog som totalt suger musten ur en. Det skulle ju kunna vara bara jag som blivit gammal och gnällig men frugan började gnälla långt innan mig och både thailändare och utlänningar som bott här i 20+ år säger samma sak. Värmen är nu det absolut vanligaste samtalsämnet när man träffar någon bekant, det är som Tibrosamtal i kubik. Hemma i byn, en dryg timme från Bangkoks östra förorter, pratar åldringar om värme och vattenbrist de aldrig upplevt och de allra flesta får hämta vatten från utkörda brandbilar, detta i risodlandets mest produktiva område.

 

Nu ska jag lyckligtvis till Stockholm om en vecka och det har aldrig varit mer efterlängtat.  

 

Vad säger ni andra som bor eller vistas mycket här?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 235
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    21

  • janne_h

    19

  • kitungmakmak

    17

  • Kenneth4618

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Soengsang

Jag har ju fördelen att vara borta på jobb 6m om året, och är särskilt glad att jag varit iväg de sista 6 veckorna. Men upplever alltid Bkk som hett och kvavt, troligen på grund av luftfuktigheten som skiljer för oss nord om Kao Yai, så jag kan tänka mig hur det e i Bkk nu. Hög värme upplever jag som mer uthärdligt i norr.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Precis nyss, skrev Atom:

Jag har bott i Thailand i 18 år. Den främsta anledningen till att jag provflyttade hit var klimatet; jag avskyr kyla och har aldrig haft problem med värme. Det har jag nu. Det är outhärdligt. Jag kan ta militärjuntor, korruption och trafikstockningar men blir det inte svalare och lite regn snart så drar jag. Jag har ju fördelen av att åka utomlands varannan vecka, annars hade jag nog redan kastat in handduken.

 

Vintern 2015-16 var den längsta och svalaste jag varit med om i Thailand men sommaren har varit den längsta och varmaste och den är långt ifrån över än. Jag tror inte vi haft något ordentligt regn i Bangkok sedan i oktober och det bidrar nog ganska mycket till den olidliga känslan. Det finns ta mig fan inte en syrgasmolekyl kvar söder om Khao Yai och förmodligen bara ett dussintal upp till Chiang Mai, istället är luften mättad av smog som totalt suger musten ur en. Det skulle ju kunna vara bara jag som blivit gammal och gnällig men frugan började gnälla långt innan mig och både thailändare och utlänningar som bott här i 20+ år säger samma sak. Värmen är nu det absolut vanligaste samtalsämnet när man träffar någon bekant, det är som Tibrosamtal i kubik. Hemma i byn, en dryg timme från Bangkoks östra förorter, pratar åldringar om värme och vattenbrist de aldrig upplevt och de allra flesta får hämta vatten från utkörda brandbilar, detta i risodlandets mest produktiva område.

 

Nu ska jag lyckligtvis till Stockholm om en vecka och det har aldrig varit mer efterlängtat.  

 

Vad säger ni andra som bor eller vistas mycket här?

 

Låter ju bra att thailändarna blivit lika "upplysta" som oss svenskar så att deras samtalsämnen kretsar i huvudsak kring vädret och inte kring en massa ovidkommande oväsentligheter så som världspolitik eller annat ointressant inhemska ting. Juntan har med framgång lyckats anammat den svenska så framgångsrika gamla socialdemokratiska modellen att genom göra politiken tråkig och vädret viktig via statstelevisionen tentakler kunna genomföra vad som helst utan att folk bryr sig mer än om hur vädret skiftar :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minutes ago, Soengsang said:

Jag har ju fördelen att vara borta på jobb 6m om året, och är särskilt glad att jag varit iväg de sista 6 veckorna. Men upplever alltid Bkk som hett och kvavt, troligen på grund av luftfuktigheten som skiljer för oss nord om Kao Yai, så jag kan tänka mig hur det e i Bkk nu. Hög värme upplever jag som mer uthärdligt i norr.

 

Luftkvaliteten är sämre i Bkk och alla höga byggnader gör givetvis att det blir instängt, rent temperaturmässigt brukar nog annars Södra Isaan ha det värst. Vi bor ute i Bangna, vid IKEA ungefär, och dessutom på 15e våningen med balkong åt båda håll och inga höga byggnader omkring så vi brukar klara oss bra; det finns alltid lite bris och vi slipper de värsta föroreningarna som finns vid markplan. I år hjälper det dock inte, det finns ingen vind och inget syre, det finns ta mig fan inte ens några moln, bara ett gult smogtäcke när man tittar inåt stan.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra året var inte mycket regn heller i Bangkok, inte mycke till regnsäsong. Och så är det korta skurar, sen sol sol sol igen...... Hoppas att det blir mer regn i år jag verkligen längtar efter moln, regn och slippa den hemska solen.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Både personer i Jomtien och Phnom Penh klagar på värmen, El Niño verkar vara boven vad jag fattar.

Bara det inte börjar brinna nu åxå, då går det nog åt fanders där det sker. Torrt som fnöske och inget vatten att släcka med.

Har inte hört nåt från Isan dock, kanske dom har dött där hela bunten. Hoppas inte på det i alla fall, lilla gim/jim eller vad han nu heter hade det svettigt redan när jag åkte hem.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag säger bara flytta till Andaman kusten  mycket varmt här också men bris ifrån havet  och så andas naturen som alltid är grön här..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tacka vet ja en klar kall och solig höstdag i gamla Svedala, då är det lätt att andas.


Brukar bestämt hävda till kompisar (som inte vet) att värme inte längre är skönt när det går över kroppstemperatur. Då blir känslan t o m olidligare än sträng kyla brukar jag säga. Men nädå, det tror förstås ingen på. :)
Orken försvinner, hjärnan blir mosig och trögtänkt mm,  Har lovat mig själv att inte vistas i Thailand från slutet av mars till mitten av maj när det är som varmast.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Kyla kan man ju klä sig för, men värme är det värre med om man nu måste vara ute. Inne med AC är det ju inga problem, men så lyckligt lottade är nog inte alla.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag utgår ifrån att någon intelligent thailändsk myndighetsperson lägger skulden på turisterna ................

 

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minutes ago, Atom said:

Jag har bott i Thailand i 18 år. Den främsta anledningen till att jag provflyttade hit var klimatet; jag avskyr kyla och har aldrig haft problem med värme. Det har jag nu. Det är outhärdligt. Jag kan ta militärjuntor, korruption och trafikstockningar men blir det inte svalare och lite regn snart så drar jag. Jag har ju fördelen av att åka utomlands varannan vecka, annars hade jag nog redan kastat in handduken.

 

Vintern 2015-16 var den längsta och svalaste jag varit med om i Thailand men sommaren har varit den längsta och varmaste och den är långt ifrån över än. Jag tror inte vi haft något ordentligt regn i Bangkok sedan i oktober och det bidrar nog ganska mycket till den olidliga känslan. Det finns ta mig fan inte en syrgasmolekyl kvar söder om Khao Yai och förmodligen bara ett dussintal upp till Chiang Mai, istället är luften mättad av smog som totalt suger musten ur en. Det skulle ju kunna vara bara jag som blivit gammal och gnällig men frugan började gnälla långt innan mig och både thailändare och utlänningar som bott här i 20+ år säger samma sak. Värmen är nu det absolut vanligaste samtalsämnet när man träffar någon bekant, det är som Tibrosamtal i kubik. Hemma i byn, en dryg timme från Bangkoks östra förorter, pratar åldringar om värme och vattenbrist de aldrig upplevt och de allra flesta får hämta vatten från utkörda brandbilar, detta i risodlandets mest produktiva område.

 

Nu ska jag lyckligtvis till Stockholm om en vecka och det har aldrig varit mer efterlängtat.  

 

Vad säger ni andra som bor eller vistas mycket här?

40 grader i skuggan. Så ser man turister som ligger och solar mitt på dagen.......om jag går ut har jag paraply!

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Varmare nu  än vad jag någonsin  tycker mig ha upplevt på mina 7 år. Det värsta är att man blir så slö. Idag uppe tidigt för att jobba, men alltför  tidig eftermiddag gjorde jag som resten av familjen, resignerade och tog en siesta. Då bor vi ändå i Pattaya, som väl inte har det värst just nu. Reser precis som TS  mycket och ser denna gång verkligen fram emot flyget till Beijing som lyfter på måndag. En stad som också är överdjävligt varm när det är högsommar, men de har ett par månader kvar till den. Nu hyfsat ok, nästan på gränsen till för kallt.

 

För min del dock, jag hatar verkligen kyla, och likt thailändarna åker tröjan på under vintern när temperaturen går strax under +20. Så, trots allt , är det är så överjävligt varmast som det är just nu, tröstar jag mig med att mina långa svenska vintrar med minusgrader ner mot -20 är ett minne blott..det kan alltid vara värre  :-).

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Scandinaviancorner said:

Jag säger bara flytta till Andaman kusten  mycket varmt här också men bris ifrån havet  och så andas naturen som alltid är grön här..

 

Du har givetvis en poäng där, den dagen jag inte behöver jobba och dottern är färdigpluggad så skulle det inte falla mig in att bo i Bkk. Jag har ingen stor erfarenhet av Andamankusten men vi var några dagar på Koh Kradan utanför Trang i februari och det var tveklöst så nära paradiset man kan komma.

 

Normalt sett ser jag dock Bangkok som ett bättre alternativ än Sverige men den senaste månaden får mig att ompröva den uppfattningen. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Instämmer Atom. I år värre än tidigare. Själv har jag en liten lägenhet med hogt läge vid Pattaya Beach, och har varit där mycket i mars -april pga värmen hemma i Isaan.

Alltid 5-6 grader svalare där än i Isaan under mars -april.

Skulle dock aldrig byta ut Thailand mot Sverige pga värmen i Thailand under mars-april.

Vädret i Thailand är bra under de 10 ovriga månaderna. Hur många månader per år  är vädret bätttre i Sverige?

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Kyla kan man ju klä sig för, men värme är det värre med om man nu måste vara ute. Inne med AC är det ju inga problem, men så lyckligt lottade är nog inte alla.

 

Funkar faktiskt att klä på sig mot värme också... otroligt nog.

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytten till Hua Hin området var ett lyft, en ständig bris mot land som gör det behagligt trots +35 och högre luftfuktighet.

 

Åkte några dagar till svala Koh Tao som bara hade + 31,  men luftfuktigheten gör att det känndes värre. Aldrig svettas så mycket :( 

 

+40 i Chaiyaphum, +34 i Hua Hin eller +30 på någon ö är same same but different.

 

Värst är väl saknaden av regn som rensar luften.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ja tacka vet ja en klar kall och solig höstdag i gamla Svedala, då är det lätt att andas.

Brukar bestämt hävda till kompisar (som inte vet) att värme inte längre är skönt när det går över kroppstemperatur. Då blir känslan t o m olidligare än sträng kyla brukar jag säga. Men nädå, det tror förstås ingen på. [emoji4]

Orken försvinner, hjärnan blir mosig och trögtänkt mm,  Har lovat mig själv att inte vistas i Thailand från slutet av mars till mitten av maj när det är som varmast.

Var är minuskarman när man behöver den som bäst.

Jag tycker att våren är eländig med allt för possogt väder. Och så kommer du här och nämner höst.

Vintern kan vara ok och sommar även den.

Men dessa mellanting som vår och göst kan jag vara utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
1 timme sedan, skrev Atom:

Jag har bott i Thailand i 18 år. Den främsta anledningen till att jag provflyttade hit var klimatet; jag avskyr kyla och har aldrig haft problem med värme. Det har jag nu. Det är outhärdligt. Jag kan ta militärjuntor, korruption och trafikstockningar men blir det inte svalare och lite regn snart så drar jag. Jag har ju fördelen av att åka utomlands varannan vecka, annars hade jag nog redan kastat in handduken.

 

Vintern 2015-16 var den längsta och svalaste jag varit med om i Thailand men sommaren har varit den längsta och varmaste och den är långt ifrån över än. Jag tror inte vi haft något ordentligt regn i Bangkok sedan i oktober och det bidrar nog ganska mycket till den olidliga känslan. Det finns ta mig fan inte en syrgasmolekyl kvar söder om Khao Yai och förmodligen bara ett dussintal upp till Chiang Mai, istället är luften mättad av smog som totalt suger musten ur en. Det skulle ju kunna vara bara jag som blivit gammal och gnällig men frugan började gnälla långt innan mig och både thailändare och utlänningar som bott här i 20+ år säger samma sak. Värmen är nu det absolut vanligaste samtalsämnet när man träffar någon bekant, det är som Tibrosamtal i kubik. Hemma i byn, en dryg timme från Bangkoks östra förorter, pratar åldringar om värme och vattenbrist de aldrig upplevt och de allra flesta får hämta vatten från utkörda brandbilar, detta i risodlandets mest produktiva område.

 

Nu ska jag lyckligtvis till Stockholm om en vecka och det har aldrig varit mer efterlängtat. 

 

Vad säger ni andra som bor eller vistas mycket här?

Värre kommer det att bli! Vill helst inte låta som någon dommedagsprofet men dessa funderingar har jag haft ganska länge nu.

 

Växthuseffekten vill ju inte thailändarna gärna prata om. I varje fall inte när man pratar med gemene thai uppe i Pitsanulok. Fast Thailand är ju ett av de länder som kommer att påverkas mest i negativ riktning utav växthuseffekten. Pitsanulok har drabats mycket av bristen på regn de senaste åren men kopplingen till växtuseffekten finns inte riktigt. El Ninjo är ju ett annat fenomen som förstärks av växthuseffekten, så det ligger i linje med detta att det fenomenets negativa verkningar blir värre med tiden.

 

Thailändarna i gemen är ju också ganska duktiga att sticka huvudet i sanden och inte vilja blicka framåt i andra aspekter att man kommer att återfödas i en bättre dager nästa gång. Detta tycker jag återspeglas i tänket om växthuseffekten.

 

I norra Sverige ser jag också tecken på att det blir varmare varje år. Det har varit tendensen många år nu. Man märker ju det inte varje år och effekten kan vara väldigt mycket upp och ner från år till år. Vill man ha det varmt och skönt så är det helt klart Thailand som leder. Fast jag har börjat fundera i tankarna att det kan bli för varmt. Om det beror på åldern eller att hettan under den varmare tiden av året tar ut sin rätt låter jag stå öppet.  Håller själv på att ställa om för att bo i Thailand under vintern och Sverige under sommarn. det bästa av två världar!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
4 timmar sedan, skrev hobbe:

Jag utgår ifrån att någon intelligent thailändsk myndighetsperson lägger skulden på turisterna ................

 

 

Mvh Hobbe

 

Jag sätter min peng på att det måste vara juntans fel.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tråkigt att TS känner på det viset. Han borde ju veta efter alla dessa år. Respekt!

Nu kan jag inte skryta med närmare 20 bast i BKK utan enbart några månader. Skillnaden ligger - som så ofta - i detta med om man vistas i LOS som turist eller som arbetare (ibland kanske pensionär) Jag brukar pendla mellan pooler och inrättningar med Ac större delen av tiden i Bangkok - fast jag uppskattar att gå någon timma i hettan på dagen, med vetskapen om att jag kan slänga mig i poolen när strapatsen är slut på eftermiddagen.

Som så ofta handlar det ju om  -  Vad är alternativet? Man visslar knappast Max Martinlåtar  när man skrapar rutorna i april månad.....

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hittade lite, http://www.svt.se/nyheter/utrikes/brinnande-hetta-i-rekordtorrt-asien

 

Citat

Den senaste tidens rekordhetta har adderat till bekymren och skapat mycket svåra problem för lantbrukare i stora delar av Sydostasien, inte minst i Burma och i norra Thailand.

I Thailands norra regioner har torkan pågått i över två år, och allt fler uttorkade brunnar och vattenransonering har lett till så decimerade skördar att matpriserna har stigit för de redan hårt drabbade i regionen.

Experter varnar nu för att en alltför stor andel av världens risskörd riskerar att slå fel, och andra grödor också.

Risken är att det blir så stora avbräck i livsmedelsproduktionen, så att en global matkris liknande den världen upplevde för över 10 år sedan kan vara under uppsegling igen.

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bott i Thailand i 28 år, och aldrig varit med om en så varm och lång sommar.

Vi har det ändå drägligt, bor högt med två balkonger i Pattaya, men jag förstår att det känns

riktigt kladdigt i Bangkok.

Uppe vid vårt hus i Södra isaan är det 42-43 grader och vattenbrist, så vi håller oss i Pattaya

så mycket som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Kim:

 

Funkar faktiskt att klä på sig mot värme också... otroligt nog.

 

 

Javisst, man ska ha löst sittande långbyxor och långärmade skortor av lämpligt material. Att springa omkring halvnaken med shorts och Changlinne är helt förkastligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Och jag som trodde att folk reste till Thailand för att det är just varmt och skönt men det är tydligen något annat som lockatthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpgf48d878cd49968734b77c8b119c8e17c.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...