Jump to content
IGNORERAD

Skicka mycket pengar


RoiET

Recommended Posts

18 minuter sedan, skrev Rogigoal:

Nån som vet vad scb tar för avgifter vid överförning?.

Gjorde en insättning på 100,000 baht genom nordea till scb,50kr avgift i nordea,97000 bath kom in på kontot i scb,3000bath eller 750kr i avgift hos scb låter saftigt?

Går säkert via korrespondentbanken Bangkok bank och då försvinner det avgifter på Bangkok bank och SCB.

 

Du kan nog välja att avsändaren betalar alla avgifter men det är inte säkert att det fungerar. 

 

Skicka SEK och låt växlingen ske i Thailand. Men samma sak med avgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    4

  • möljis

    4

  • Galten

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Verkar av vad jag hört, alltid vara höga avgifter om man skickar till annan bank än Bangkok Bank. När jag skickar 100000 baht blir avgiften på Nordea 50 kr, och på Bangkok Bank 250 baht. Att skicka i SEK gör ingen skillnad, förutom att man inte märker avgifterna. Man vet ju inte vilken kurs man får, inte heller om bahten rasar de närmaste dagarna.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


Link to comment
Dela på andra sajter

alla utländska overforingar kommer forst till Bangkokbank och dom tar 1/4 %   min 200B max 500B

och sedan till nästa Thaibank blir det också en avgift

jag upptäckte detta när jag transade pengar från swe till KrungThaibank , så då oppnade jag ett konto i Bangkokbank och nu får jag nästan exakt det som står på TT i deras växlingslista

 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev thaiola:

alla utländska overforingar kommer forst till Bangkokbank och dom tar 1/4 %   min 200B max 500B

och sedan till nästa Thaibank blir det också en avgift

jag upptäckte detta när jag transade pengar från swe till KrungThaibank , så då oppnade jag ett konto i Bangkokbank och nu får jag nästan exakt det som står på TT i deras växlingslista

 

 

Det är inte sant att alla utlandsöveringar går via BKK Bank.

Det handlar om att vissa svenska banker inte har avtal med en särskild thailändsk bank och då går pengarna via BKK Bank. 

 

Finns avtalet, så har Bangkok bank inget med pengarna att göra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skickar typ 120 000kr enbart för att betala av huset och så tillkommer tillbyggen och våra resor så mer än ett av våra två löner går åt till Thailand.

Blir gott när det är klart och betalt.

Har nog minst tre konton vi kan skicka till och flera ifrån så det skall mycket till innan vi når maxgränsen på våra arbetarlöner.

Skulle det hända så får man skriva på ett papper(har gjort det en gång) som en formalitet.

 

En rolig grej var när vi skulle köpa mark.

Banktjänstemannen sa att hon inte får växla så mycket.

Vi delade upp våra svenska pengar och ställde oss i kö efter varandra:smile:

Marken 3,5 rai kostade 70 000 bath då.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Det är inte sant att alla utlandsöveringar går via BKK Bank.

Det handlar om att vissa svenska banker inte har avtal med en särskild thailändsk bank och då går pengarna via BKK Bank. 

 

Finns avtalet, så har Bangkok bank inget med pengarna att göra. 

jag skickar från swedbank i swe

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som har börjat hända när man skickar runt 20.000 USD är att de thailändska bankerna kontrollerar ursprung mycket hårdare än förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Surin P3:

En sak som har börjat hända när man skickar runt 20.000 USD är att de thailändska bankerna kontrollerar ursprung mycket hårdare än förut.

Om det inte är gamla kunder:smile:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

On Friday, May 06, 2016 at 07:40, skrev Isan Lover:

Hej

Skicka pengar är väl det minsta problemet, dom verkliga problemen uppstår väl kanske mer när man ska hitta bra byggnadsarbetare och förhandla sig till ett bra pris på jobb och material, hittills har vi aldrig byggt något utan vissa problem.

Ex.vis att jag hade markerat på väggarna var alla eluttag skulle sitta och var borta några dagar och när vi kom hem igen satt uttagen mitt på väggen istället för vid golvet som vi hade kommit överens om, inte speciellt snyggt när kablarna som sen ansluts hänger fullt synliga på väggarna, men elektrikern tyckte att det var farligt att ha uttagen i en höjd som barn kunde nå.

En annan gång hamnade ett fönster med ett visst utseende och storlek på en helt annan vägg, byggaren tyckte att det passade bättre där och ändrade utan att prata med oss, det blev till att göra om jobbet gratis.

Dåliga klinkers och kakel jobb är också ett problem, lutningen på golv kan bli fel, handfat och liknande på vägg bristfälligt fastsatta o.s.v.

Sen har jag ju talat med andra utlänningar som har blivit av med både fönster, dörrar och takpannor på tomten innan dom ens har hunnit sättas upp.

Så man bör nog helst vara på plats och övervaka det hela.

Med vänlig hälsning isan lover

Var i Jomtien hemma hos en vän och höll på att få hjärtstopp när vår 3åring var på väg o stoppa nått in i kontakten som låg på lämplig höjd så jag är tacksam för de högt sitta de kontakterna hemma :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...