Jump to content
IGNORERAD

Phukets nye guvernör: "Turister är inte gudar"


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Phukets nye guvernör Chamroen Tipayapongtada har släppt ett brev där han bland annat talar om en kommande lista över vad turister bör och inte bör göra på ön.
Han medgav att utlänningar frekvent dör på Phuket, men anser inte att staten kan lastas för alla dödsfall. "När personer dör av ett brott är det delvis vårt fel eftersom vi bör göra allt vi kan för att förebygga dessa brott. Men många personer dör på grund av sina egna missöden, såsom turister som ignorerar de röda flaggorna på stränderna som varnar folk om att inte bada i farliga områden," sade Chamroen och tillade att personer som badar på dessa platser förtjänar att bestraffas.
Vidare sade han att turister inte är gudar och att man är för snälla mot turister i Thailand. "De tillåts ofta göra vad de vill bara för att fortsätta attrahera turister". Som exempel tog han upp turister som går runt barbröstade i shorts i shoppingcenter eller när de kör motorcykel. Han medgav att just detta inte är olagligt, men ställde sig frågande till huruvida de beter sig på detta sätt i sina hemländer.

 

14_2016521553635_JYGmwIEhtJBeMrdruOzEdgDFQCjgPrEYPLKMTPtN_jpeg.jpeg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • teppan

    3

  • Nemo

    3

  • möljis

    2

  • frogfish

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

han kan väl ansöka om ett turistvisa till Sverige så ser han hur vi lever våra liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Vettig åsikt, man tar seden dit man kommer men många gör tydligen inte det.

Sett för många som beter sig som svin utomlands för att ens försöka säga att han har fel. Och det gäller såklart inte bara i Thailand.

 

Fan nu vart det för OnT, måste köra lite offT för att hålla uppe MPR flaggan ;)

 

 

Men denhär snubben är inte vidare vulgär mot Thailand eller andra. Trevlig prick helt enkelt.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Frågan är om utspel som detta ifrån Phukets nye guvernör Chamroen Tipayapongtada i kombination med juntans åtgärder på stränder och rivning av populära restauranger och barer ökar turismen, lägger man sen till dom senaste våldsbrotten riktade mot turister så är det nog inte alldeles självklart?

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Frågan är om utspel som detta ifrån Phukets nye guvernör Chamroen Tipayapongtada i kombination med juntans åtgärder på stränder och rivning av populära restauranger och barer ökar turismen, lägger man sen till dom senaste våldsbrotten riktade mot turister så är det nog inte alldeles självklart?

Med vänlig hälsning isan lover

Menar du att han har fel i sitt uttalande eller vill du bara kidnappa denna tråd och göra den till ytterligare en av dina antidemokratiska trådar där du klipper och klistrar länkar?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MPR Nyheter:

lista över vad turister bör och inte bör göra på ön

 

Att inte använda Tuk-Tuks borde stå först på den listan.....

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Att inte använda Tuk-Tuks borde stå först på den listan.....

Hyra MC utan att ha körkort, och sen köra på fyllan bland alla andra idi*ter i den Thailändska trafiken, borde vara nummer 1!

2, på min lista är: Åk inte till Phuket.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest JJC

Håller med. En del ber sig åt verkligen som svin. Två veckors miljonerer resten av året makaroner och ketchup. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tyvärr, får man väl säga, har han väldigt rätt i det han säger

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Frågan är om utspel som detta ifrån Phukets nye guvernör Chamroen Tipayapongtada i kombination med juntans åtgärder på stränder och rivning av populära restauranger och barer ökar turismen, lägger man sen till dom senaste våldsbrotten riktade mot turister så är det nog inte alldeles självklart?

Med vänlig hälsning isan lover

Måste du blanda in juntan i vartenda jävla inlägg du skriver?

Du måste vara sjuk.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt tycker jag att guvernören har rätt. Alltför många bär sig illa åt,

och det får dom skötsamma turisterna lida för.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Tallviking:

Tyvärr, får man väl säga, har han väldigt rätt i det han säger

Håller med ,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
23 timmar sedan, skrev frason:

Menar du att han har fel i sitt uttalande eller vill du bara kidnappa denna tråd och göra den till ytterligare en av dina antidemokratiska trådar där du klipper och klistrar länkar?

Hej

 

Självklart är turister inga gudar men jag tycker ändå att det känns lite fel när denne man säger att Thailändare är för snälla mot turister o.s.v, just detta att folk känner sig väl bemötta av vänliga och snälla människor är väl en av anledningarna att just Thailand är så populärt, jag tycker att Thailändarna borde bygga vidare på detta som är lite unikt.

 

Fortsätta att satsa på turism på dom orter där turismen redan är stor och utgör en viktig näring för regionen, naturligtvis innebär massturism ett visst slitage, påfrestningar och att en del idi*ter som uppför sig illa anländer vid mängd turism, men detta får man nog ta om man vill fortsätta attrahera så enormt mycket turister och behålla dom stora turistinkomsterna.

 

Jag är tveksam till att myndigheterna ska gå ut med att man är för snälla mot turisterna och klaga på att turister vandrar omkring eller åker MC i bar överkropp, just att slänga av sig vinterkläderna, gå i shorts och bli brun är väl en av huvudanledningarna till att folk åker på solsemester, att folk klär sig lättare på en solsemester är väl både väntat och naturligt, själv kan jag t.o.m stå ut med att kvinnor solar topless, sen har det tagits en del beslut som direkt har påverkat turisterna t.ex solstolsförbud, parasollförbud, stoppa försäljning av glass, mat och dryck på stranden, riva barer och restauranger som är strandnära o.s.v trots att detta är precis sånt som turister förväntar sig att finna på en strand när dom åker på solsemester.

 

Självklart ska man bevara några tomma och naturliga stränder också men man måste nog tillåta att en del stränder som redan är exploaterade och lockar miljontals människor får förbli exploaterade och rikta in sig på att hålla andra rena och naturliga, sen tycker jag nog att både Thailändska myndigheter och folket får stå ut med att turisterna inte alltid uppför sig och klär sig precis som Thailändare som oftast badar fullt påklädda och vistas i skuggan för att inte bli bruna.

 

Så visst uppför sig en del turister illa men det gör även en del Thailändare och det kan man nog tyvärr knappast undgå.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

När man ser lösryckta citat som "vi är för snälla mot turister" ser det inte så bra ut. Sådant kan missuppfattas och kanske till och med orsaka att turister behandlas illa av sådana som behöver en ursäkt för att ventilera sina personliga frustrationer. När trycket blir för högt i en thailändare så smäller det - ofta i en fullständigt godtycklig riktning. Om man läser ursprungsartikeln är det dock mer balanserat. Visst skall turister som bryter mot lagar och förordningar och beter sig illa straffas för det. Det som den gode guvernören inte tycks fokusera särskilt mycket på (bara ett par rader på slutet) är då turister blir lurade och utsätts för brott. Att ön är maffiastyrd borde han förstås känna till till!

 

Jag har inte varit på Phuket särskilt mycket sedan början på 00-talet då jag var där en hel del, men sist jag var där för ett par år sedan kände jag ingen större lust att åka tillbaks. Skillnaden mot Pattaya där jag bor när jag är i landet och där jag har mitt företag är inte särskilt stor. Inte stor nog för att jag skall åka till Phuket på semester i alla fall. Jag tror att Phuket lider av en sorts baksmälla från ryssinvasionen som har pågått ett tag. Man var inte riktigt beredda på att hantera dessa ohyfsade och oerfarna turister och, tja, dom kanske man i många fall tillät gå för långt. Sedan har man kanske inte riktigt hämtat andan från den där chocken än. Samtidigt måste man inse att om man lockar till sig turister och tjänar bra pengar på dom så sker det till ett pris. Det måste man vara beredd att betala, annars får man avstå från turistinkomsterna.

 

Rent allmänt är ju turismens princip: Hitta en orörd och vacker plats, exploatera den, så är den inte längre orörd och vacker. Enda sättet att förhindra det är att göra som Bhutan: maximera och kvotera turister, valla dom i grupper och ta jäkligt bra betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju vända på det och undra hur thailändare behandlar turister ? 

 

Koh Tao och nu senast Hua hin är exempel på det .

Vore klädsamt om man inte hela tiden klagar på andra och samtidigt anser sig vara guds gåva till mänskligheten .

 

Visst många turister beter sig inte snyggt alla gånger men det gör inte thai heller.

Ta och sopa framför egen dörr också . Är så jävla trött på thailändarnas höga tankar om sig själv.

 

 

Mvh Hobbe 

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Han borde vara tacksam för turismen på ön. Phuket är väll Thailands rikaste provins vad jag förstått? Vart kom dom Kulorna ifrån om inte turismen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 timmar sedan, skrev hobbe:

Man kan ju vända på det och undra hur thailändare behandlar turister ?

 

Koh Tao och nu senast Hua hin är exempel på det .

Vore klädsamt om man inte hela tiden klagar på andra och samtidigt anser sig vara guds gåva till mänskligheten .

 

Visst många turister beter sig inte snyggt alla gånger men det gör inte thai heller.

Ta och sopa framför egen dörr också . Är så jävla trött på thailändarnas höga tankar om sig själv.

 

 

Mvh Hobbe

 

Hej

Lite så reagerade jag också, man har ju läst en hel del negativt som drabbar turisterna just på Phuket, som taximaffia, jet ski uthyrare och en del annan brottslighet som inriktas mot turister, tror nog att både turister och Thailändare kan kritiseras i vissa fall.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Och vad vore Thailand utan alla ogudaktiga turister som spenderat mängder med pengar under åren om gått.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
22 timmar sedan, skrev stefan5300:

Och vad vore Thailand utan alla ogudaktiga turister som spenderat mängder med pengar under åren om gått.

Hej

Håller med dig här, i dom orter där man i många årtionden har satsat stort på just turism och lyckats attrahera miljoner turister bör nog Guvernörer och andra som representerar myndigheterna och landet tänka sig lite för, många skulle drabbas hårt om turisterna börjar välja andra alternativ och t.o.m hela regioner skulle bli lidande ekonomiskt.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

saker som farangen förmodligen inte gör i gamla svedala

1_hyr en 110-125 mc utan mc kort

2.kör mc full som en kastrull

3.kör mc utan hjälm och riktiga kläder

4.hamnar i en trafikrytm och ett" trafiktänk"som består av hög fart och vänstertrafik.(ja jag vet vi har högertrafik i svedala) 

ja jag vet att denna kommentar är lite luddig men dom flesta fattar nog vad jag menar och håller med borgmästaren i sitt uttalande.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev teppan:

saker som farangen förmodligen inte gör i gamla svedala

1_hyr en 110-125 mc utan mc kort

2.kör mc full som en kastrull

3.kör mc utan hjälm och riktiga kläder

4.hamnar i en trafikrytm och ett" trafiktänk"som består av hög fart och vänstertrafik.(ja jag vet vi har högertrafik i svedala) 

ja jag vet att denna kommentar är lite luddig men dom flesta fattar nog vad jag menar och håller med borgmästaren i sitt uttalande.

Punkt 1 kan du ju knappast skylla på farangen. Vem f*n hyr ut en MC till nån utan MC-körkort.

Övriga punkter är ju sen bara konsekvenser av att thaiarna inte sköter sig i punkt 1.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 5/13/2016 at 19:53, skrev frogfish:

Punkt 1 kan du ju knappast skylla på farangen. Vem f*n hyr ut en MC till nån utan MC-körkort.

Övriga punkter är ju sen bara konsekvenser av att thaiarna inte sköter sig i punkt 1.

d

 

On 5/13/2016 at 19:53, skrev frogfish:

Punkt 1 kan du ju knappast skylla på farangen. Vem f*n hyr ut en MC till nån utan MC-körkort.

Övriga punkter är ju sen bara konsekvenser av att thaiarna inte sköter sig i punkt 1.

det kan ju aldrig vara uthyrarens ansvar att vederbörande fyllkör...nu har du väl lite mer än bara otur när du tänker..men kolla körkort ska hen göra d har du rätt i...men annars håller inte dina argument.menar om vederbörande är nykter när hen hyr hojen och åker senare och super sig full och sedan fyllkör på hojjen så är väl inte det uthyrarens fel?det där med eget ansvar är svårt...iaf i sverige.där är ju allt nån annans fel..typ uthyrare etc...plus att även om hen har ett körkort så kan ju hen fyllköra ändå..är d oxå uthyrarens fel?nä det där håller inte..jag ville med mitt inlägg belysa att faranger gör saker i los som dom inte gör hemma..sen skylla på thai...det är ju lägre än glocalnet.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är utomordentligt bra att man ställer krav även på turisterna och expats. Ytterligare en sak som de svenska sillmjölkarna till befattningshavare borde ta efter från föredömet Thailand...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
27 minuter sedan, skrev teppan:

d

 

det kan ju aldrig vara uthyrarens ansvar att vederbörande fyllkör...nu har du väl lite mer än bara otur när du tänker..men kolla körkort ska hen göra d har du rätt i...men annars håller inte dina argument.menar om vederbörande är nykter när hen hyr hojen och åker senare och super sig full och sedan fyllkör på hojjen så är väl inte det uthyrarens fel?det där med eget ansvar är svårt...iaf i sverige.där är ju allt nån annans fel..typ uthyrare etc...plus att även om hen har ett körkort så kan ju hen fyllköra ändå..är d oxå uthyrarens fel?nä det där håller inte..jag ville med mitt inlägg belysa att faranger gör saker i los som dom inte gör hemma..sen skylla på thai...det är ju lägre än glocalnet.?

Är  det höns som kör eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev teppan:

d

 

det kan ju aldrig vara uthyrarens ansvar att vederbörande fyllkör...nu har du väl lite mer än bara otur när du tänker..men kolla körkort ska hen göra d har du rätt i...men annars håller inte dina argument.menar om vederbörande är nykter när hen hyr hojen och åker senare och super sig full och sedan fyllkör på hojjen så är väl inte det uthyrarens fel?det där med eget ansvar är svårt...iaf i sverige.där är ju allt nån annans fel..typ uthyrare etc...plus att även om hen har ett körkort så kan ju hen fyllköra ändå..är d oxå uthyrarens fel?nä det där håller inte..jag ville med mitt inlägg belysa att faranger gör saker i los som dom inte gör hemma..sen skylla på thai...det är ju lägre än glocalnet.?

Otur när jag tänker? Trevlig ton.... Jag skulle kunna säga samma sak om dig angående om hur du skriver.... Men det kan ju finnas anledning till detta, så jag ska försöka tyda vad du menar.

 

Jag tror du läser in lite mer i mitt inlägg än vad jag skrev. Det finns självklart många scenarier där farangen är felande. Jag beskrev bara en kedja där det nog finns flera skyldiga (även inhemska) till problemen. Om man inte får hyra MC utan korrekt körkort så tar man ju bort åtminstone dessa personer ur ekvationen.

 

Men eliminera dina punkter (hur det än sker) så blir nog trafiken betydligt bättre, det kan vi nog vara överens om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...