Jump to content
IGNORERAD

nätverk


phitsanulok

Recommended Posts

Stora bekymmer, har ett adsl modem i huset och vill ha en dator med internet i verkstaden som liggae ca 50 m från boningshuset.

Telekabel finns draget mellan huset och verkstaden, frågan är om det går att ha 2 modem på första jacket och hur jag isf byglar för att det skall funka.

Var inne på både kjell&co samt teliabutiken men de visste inte om det funkar.

Vet att det var trassligt att bygla när jag hade betalterminal i verkstaden.

Nån kanske är en hejare på sånt här och kan förklara för en mindre vetande.

Med vänlig hälsning walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vet inte om det fungerar men det kanske går att använda en wifi-extender eller accesspunkt på ett trådlöst nätverk? Typ en sån här kanske?  https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco-m2?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146356

Link to comment
Dela på andra sajter

2 modem låter inte som nån vidare bra ide. Det är säkert bäddat för problem.

Du kan som Knasen föreslår utöka räckvidden på ditt trådlösa nätverk med en wifi-range-extender.

Men om du har elen till verkstaden på en säkring som finns i huset, dvs verkstadens elsystem är en integrerad del av husets elsystem, då kan du använda elkabeln som nätverksförbindele mellan huset och verkstaden. Visserligen finns det begränsningar på tex avstånd men jag har för mig att det då handlar om 500 m och mer. Vad jag har läst så skall 50 m inte vara något större problem.

Du behöver då 2 st adaptrar som du pluggar i nätuttaget på varje sida, dvs en i huset och en i verkstaden. Dessa 'adaptrar' kallas för 'homeplug' och finns att köpa som datortillbehör och säkert också på kjell&co. Priset per set (=2 st) ligger på ca 300-600 kr.

I väsrta fall kan du alltid lägga ett kabel mellan huset och verkstaden.

Mvh

//Singha711

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren, pratade med nån typ av tekniker på jobbet ikväll och han skulle komma hem och prova att köra genom elnätet, vilket för mig låter helt obegripligt, men å andra sidan är en rörtång fullständigt obegripligt för honom.

Med vänlig hälsning walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...