Jump to content
IGNORERAD

Inner/undertak till altanen.


Nemo

Recommended Posts

Har lagt på ett litet tak som sol/regnskydd. Funderar på att sätta upp någon form av undertak på de bjälkar som syns på bilden, för att få bättre effekt mot solen. Det blir ganska varmt under taktegelet (ingen aning vad de riktiga beteckningarna är, har inte hållt på med sånt här förut).

Så, jag undrar vad man skall använda för material till detta, gipsskivor eller nåt liknande, vad rekommenderar ni som har hållit på med detta förut?   :)

 

P1080336.thumb.jpg.e70de56b26b95f2b606ed

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    10

  • Dannep4

    5

  • Baa

    3

  • kitungmakmak

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Varför krångla med isolering?

Det är ju inte ett slutet rum.

Du kommer ändå få in mkt värme från luften omkring altanen.

Jag hade målat taket vitt på utsidan för att minimera strålningsvärmen från taket.

Enklast och säkert billigast.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske folie under från början samma som man brukar ha under hustak, om man nu behöver någon folie på ett soltak.

Annars funkar det ju också med sprinkler på taket och hängrännor ner i tank och pumpen där i, kyler rätt bra.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krångla med isolering?

Det är ju inte ett slutet rum.

Du kommer ändå få in mkt värme från luften omkring altanen.

Jag hade målat taket vitt på utsidan för att minimera strålningsvärmen från taket.

Enklast och säkert billigast.

Jo måla vitt är ju tanken, det blev betydligt mörkare inomhus vid altanen (syns ej på bilden).  Du har ju rätt ang luften omkring altanen, men tanken var att elliminera direktstrålningen så mycket som möjligt. Det lär nog inte kosta mer än några tusenlappar, men jag är inte hemma på vilken typ av material som vore lämpligt att använda.

Det blev ju redan betydligt bättre med det som är gjort nu, fast det har ju inte varit nån större värme utomhus än så länge. Så med någon typ av skivor monterade på balkarna borde det ju bli ännu bättre när värmen sätter igång på allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du är på rätt spår. Grannen här hemma i Sverige gjorde så med vanlig träpanel, blev en mycket stor skillnad. Mitt förslag är att ta det material som du kan få tag på som tål utemiljö/vind och som går att montera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har några bitar kvar sen du byggde så måla en vit på ovansidan och låt en vara omålad.

Lägg ut dom i solen.

Sen kan du känna på dom efter en stund så märker du hur stor skillnad det blir på undersidan.

Isolering tror jag är bortkastade pengar.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Det finns en platta som heter smartboard som är 3 mm tjock till att använda utomhus. Jag har det själv på altanen och det finns inget att anmärka på. 

Biran 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte isolering som var folierad på ena sidan och lade under mitt tak innan jag satte skivor under.

Det var även det på uteplatsen och skillnaden på värmestrålningen från taket är avsevärd.

Det är värt varenda Bath att isolera taket riktigt och inte snåla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vi har träpanel under vårt altantak, det är hyvlat och lackat, blir snyggt och hindrar värmestrålning men det är ju lite dyrare än skivor,vi valde ganska mörka tropiska träslag, men det går ju med eucalyptus också.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Det finns en platta som heter smartboard som är 3 mm tjock till att använda utomhus. Jag har det själv på altanen och det finns inget att anmärka på. 

Biran 

Smartboard kommer jag ihåg att jag har sett på byggbutiken men den var mycket tjockare än 3mm, har för mig den var 6 eller 8 mm tjock. Ska kolla på den igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har några bitar kvar sen du byggde så måla en vit på ovansidan och låt en vara omålad.

Lägg ut dom i solen.

Sen kan du känna på dom efter en stund så märker du hur stor skillnad det blir på undersidan.

Isolering tror jag är bortkastade pengar.

Jo jag förstår vad du menar med färgen, men problemet är att den är röd på ovansidan, ungefär i samma nyans som taket i övrigt.Tänker inte måla om den på utsidan.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Släng dit vad  du vill under, sen nån billig isolering.

Var uppe i mellanrummet mellan innertaket och yttertaket (finns säkert nåt namn på det) och drog antennkabel och det var svinhett.

Kände på innertaket innifrån och det var svalt.

Det måste finnas luft, gärna drag igenom, för jag isolerade min stugas tak med 10cm frigolit och det fungerade inte alls lika bra som brorsans sadeltak med rakt innertak - mitt tak följer sadeltaket.

Allt detta i Sverige, men problemet är nog detsamma.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

:huh:

Ändrades av kitungmakmak
Dubbel pga internet hicka

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Isoleringsmattor med folie, kanonbra, sen kan du ta de skivor som ser ut som de gamla eternitskivorna och måla i vilken färg du vill, men ta för fan inte gipsskivor, dom möglar i fukten! 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isoleringsmattor med folie, kanonbra, sen kan du ta de skivor som ser ut som de gamla eternitskivorna och måla i vilken färg du vill, men ta för fan inte gipsskivor, dom möglar i fukten! 

Hmm, har för mig att jag har läst nånstans att det ska vara bra med bara luft i mellan "tak"lagrena, men det kanske inte stämmer. Som du ser så är inte balkarna så värst tjocka så det blir ju bara en dec eller så med luft emellan. Skulle man då lägga  isolering där, så blir det ju knappt någon plats för luften. Men som sagt, jag har ju ingen erfarenhet av detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, har för mig att jag har läst nånstans att det ska vara bra med bara luft i mellan "tak"lagrena, men det kanske inte stämmer. Som du ser så är inte balkarna så värst tjocka så det blir ju bara en dec eller så med luft emellan. Skulle man då lägga  isolering där, så blir det ju knappt någon plats för luften. Men som sagt, jag har ju ingen erfarenhet av detta.

Det räcker med liten spalt, bara du har isolerat nedåt (folierade isoleringsmattor) följer den varma luften den enklaste vägen ut-upp, så lämna yttergavlarna öppna upptill får du en effektiv ventilation.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med liten spalt, bara du har isolerat nedåt (folierade isoleringsmattor) följer den varma luften den enklaste vägen ut-upp, så lämna yttergavlarna öppna upptill får du en effektiv ventilation.

Foliesidan mot taket så att säga, eller ska den vara neråt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då blir det som mitt innertak. Blir lite kallare men inte mycket. En luftspalt går väl att få till, jag antog att det skulle gå att lägga ett rakt innertak men det kanske blir fult. Tror det är luften som är det bästa isoleringsmaterialet och sen isolerar man mot innertaket för att inte värmen skall smita ut där. En ventil med myggnät i varje ända så värmen kan slippa ut.

Har inte byggt nåt sånt, men ett litet innertak som lutar mindre och sen ansluter till samma som den började med med skarpare lutning  kanske skulle vara nåt. Trianglarna är reglar så man har nåt att spika i.

innertak.thumb.png.d800aee4c67d56f158aca

Funkar det inte eller ser  fördjävligt ut så har man ju inte sabbat nåt utan det är bara riva ner den. Det är liksom varmluften som man vill hålla borta som skapas av strålningsvärmen, och vad jag vet så har man gjort på detta vis i många år. Fast kanske inte just så utan sadeltak med rakt innertak.

Fast det ser ju ut som att du har innertak av nåt slag längre in - så du har nog inget val utan att fortsätta med dom skivorna. Annars kommer det att se konstigt ut.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hmm, har för mig att jag har läst nånstans att det ska vara bra med bara luft i mellan "tak"lagrena, men det kanske inte stämmer. Som du ser så är inte balkarna så värst tjocka så det blir ju bara en dec eller så med luft emellan. Skulle man då lägga  isolering där, så blir det ju knappt någon plats för luften. Men som sagt, jag har ju ingen erfarenhet av detta.

Hej

Fungerar utmärkt med bara luft utomhus på en altan, isolering är nog bortkastade pengar om man inte har väldigt lågt till tak.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Fungerar utmärkt med bara luft utomhus på en altan, isolering är nog bortkastade pengar om man inte har väldigt lågt till tak.

Mvh isan lover

 

Som av en händelse råkar ju den isolering man skall använda vara lika tjock som ett liggunderlag d.v.s. cirka 15mm. Då går den alldeles utmärkt att lägga under taket men ändå fästa undertaket på dessa reglar som TS tänkt sig enligt sin bifogade bild.

Hurvida det är bortkastade pengar att lägga 1000 Bath på det eller ej talar ju snarare om hur dumsnål personen är som resonerar så.

2014-07-11 09.33.20.jpg

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som av en händelse råkar ju den isolering man skall använda vara lika tjock som ett liggunderlag d.v.s. cirka 15mm. Då går den alldeles utmärkt att lägga under taket men ändå fästa undertaket på dessa reglar som TS tänkt sig enligt sin bifogade bild.

Hurvida det är bortkastade pengar att lägga 1000 Bath på det eller ej talar ju snarare om hur dumsnål personen är som resonerar så.

2014-07-11 09.33.20.jpg

Hej

Visstkan man kosta på sig en folie om man vill, men skillnaden med eller utan är nog knappt märkbar på en öppen altan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Som av en händelse råkar ju den isolering man skall använda vara lika tjock som ett liggunderlag d.v.s. cirka 15mm. Då går den alldeles utmärkt att lägga under taket men ändå fästa undertaket på dessa reglar som TS tänkt sig enligt sin bifogade bild.

Hurvida det är bortkastade pengar att lägga 1000 Bath på det eller ej talar ju snarare om hur dumsnål personen är som resonerar så.

2014-07-11 09.33.20.jpg

Har du någon koll på vad den där folieisoleringen kostar per kvadratmeter? Skulle behöva köpa en 25-30 kvadratmeter.

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visstkan man kosta på sig en folie om man vill, men skillnaden med eller utan är nog knappt märkbar på en öppen altan.

Mvh isan lover

Skillnaden är avsevärd! Från att det var vidrigt varmt under det låga plåttaket till att det blev så behagligt att våra grannar nu kommer och tar siesta därunder när solen ligger på. Det är jättestor skillnad! I byggvaruhuset hos oss har dom en låda cirka 30 cm hög med en 60 wattslampa och termometer i. I mitten på lådan sitter enbart ett lager av denna isolering och sedan en till termometer under. Skillnaden ovanför och under isoleringen är 40 grader! Allt etta kan man då se för att det sitter en glasskiva på framsidan.

Har du någon koll på vad den där folieisoleringen kostar per kvadratmeter? Skulle behöva köpa en 25-30 kvadratmeter.

Jag minns inte riktigt men jag har ungefär lika stort och tror det gick lös på runt 6000 Bath.

Vi klädde ju sedan med skivor på undersidan precis som TS vill göra och målade dessa vita.

Värt att tänka på när man hanterar alla dessa skivor, takplattor och konstgjort trä till staket är att dom med största sannolikhet innehåller asbest!

Asbest är ett material med väldigt många bra egenskaper som är väldigt användbart. Dessvärre har det ju egenheten att det är dödligt lite senare så att säga.

Thailand är ett av dom asbestproducerande länder som ännu inte infört några som helst restriktioner mot användandet. Därfö kan man förvänta sig att det finns i allt skivmaterial och även på många andra ställen. Tänk på det när ni bygger.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skillnaden är avsevärd! Från att det var vidrigt varmt under det låga plåttaket till att det blev så behagligt att våra grannar nu kommer och tar siesta därunder när solen ligger på. Det är jättestor skillnad! I byggvaruhuset hos oss hr dom en låda cirka 30 cm hög med en 60 wattslampa och termometer i. I mitten på lådan sitter enbart ett lager av denna isolering och sedan en till termometer under. Skillnaden ovanför och under isoleringen är 40 grader! Allt etta kan man då se för att det sitter en glasskiva på framsidan.

Jag minns inte riktigt men jag har ungefär lika stort och tror det gick lös på runt 6000 Bath.

Hej

Plåttak blir ju extremt varma, själva har vi eternit plattor på altantaket och dom blir inte lika varma.

Så visst blir skillnaden stor om man sätter dit en folie istället för ett innertak, men skillnaden är nog knappt mätbar om man jämför den med ett innertak med ett mellanrum på 10-30 cm luft utan folie.

Plåttak på en altan är nog inget att rekommendera om det inte är väldigt högt till tak.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Plåttak blir ju extremt varma, själva har vi eternit plattor på altantaket och dom blir inte lika varma.

Så visst blir skillnaden stor om man sätter dit en folie istället för ett innertak, men skillnaden är nog knappt mätbar om man jämför den med ett innertak med ett mellanrum på 10-30 cm luft utan folie.

Plåttak på en altan är nog inget att rekommendera om det inte är väldigt högt till tak.

Mvh isan lover

Du lever i din egen värd! Dessutom är det ingen folie utan en isolering som är klädd med en folie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...