Jump to content
IGNORERAD

Passet snart utgånget


UglyFarang

Recommended Posts

Mitt pass går ut under hösten och jag vill minnas att det ska finnas en regel om att passet ska gälla minst 6-månader efter,, just det, är det inresan eller hemresan.........

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det en fråga eller...?

Om det var det så har jag för mig att den 6-månadersregeln är borttagen.... Bäst att kolla för säkerhets skull...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt pass går ut under hösten och jag vill minnas att det ska finnas en regel om att passet ska gälla minst 6-månader efter,, just det, är det inresan eller hemresan.........

Måste nog vara vid inresan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Thailändska ambassadens hemsida. 

For swedish passport holder, and wish to stay in Thailand for no more than 30 days. Your passport must be valid during your stay in Thailand. We do strongly recommend that your passport has a validity of at least 6 months. You shall also check with your airline for other requirment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är tvungen att skaffa nytt pass åker du till Svenska Ambassaden i Bangkok med ditt utgående, får då ett papper med ett belopp på 6000baht att betala på banken på gatuplanet åker upp igen med kvittot och fyller i en ansökan om nytt pass,fotas på plats och får ett utlämningskvitto om att komma och hämta passet om ca 14 dagar,ring gärna och få bekräftat att det nya har kommit från Sverige så du inte åker dit för tidigt.

lycka till      

Link to comment
Dela på andra sajter

350kr i Sverige och klart på max fem dagar. Enkelt utan papper och det tar under 10 minuter hos polisen.

Ett SMS när det är klart att hämta. Kanonbra

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för alla svar!

Då det verkar vara 6 månader från inresan så då kan jag hoppa över nytt pass i år då det troligen inte blir något resande på några år efter mars i år.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

350kr i Sverige och klart på max fem dagar. Enkelt utan papper och det tar under 10 minuter hos polisen.

Ett SMS när det är klart att hämta. Kanonbra

Bra pris, om man jämför med 1 400kr på Ambassaden i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i MOTOR (Motormännens tidning) idag om resor till USA

I artikeln sägs att passet skall vara giltigt i sex månader efter hemresedatum.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i MOTOR idag att passet skall vara giltigt i sex månader efter hemresedatum.

Skulle lita mer på ambassaden

Pass (Helt och oskadat).
Observera att visumstämpeln tar upp en hel sida i passet. Vid ansökan om Single Entry (enkel inresa) måste passet vara giltigt i minst 6 månader från inresedagen. För Double Entry (två inresor) samt Triple Entry (tre inresor) ska passet vara giltigt i minst 9 månader.

http://www.thaiconsulate.se/Tourist-visa.htm 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i MOTOR (Motormännens tidning) idag om resor till USA

I artikeln sägs att passet skall vara giltigt i sex månader efter hemresedatum.

Turligt nog så ska jag inte dit utan till Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Turligt nog så ska jag inte dit utan till Thailand.

Hoppas du inte har otur och får en passkontrollör som fått för sig att det är 6 månader efter hemresedatum som gäller.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i MOTOR (Motormännens tidning) idag om resor till USA

I artikeln sägs att passet skall vara giltigt i sex månader efter hemresedatum.

Dom borde ju rimligen inte lägga någon vikt i om man åker hem eller till något annat land när man reser ut ifrån USA så definitionen borde i så fall vara utresan kan jag tycka.

Gäller dock inte till USA heller enligt informationen nedan.

How long does a Swedish passport have to be valid when traveling to the U.S.?

When traveling on the Visa Waiver Program a general rule is that the passport has to be valid for 6 months after the return from the US. Please note that Swedish passports have a country-specific agreement and are excempted from the six month rule and can be used as long as the passport validity covers the whole stay in the U.S.

http://www.usemb.se/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

350kr i Sverige och klart på max fem dagar. Enkelt utan papper och det tar under 10 minuter hos polisen.

Ett SMS när det är klart att hämta. Kanonbra

Jovisst låter kanon, men vi som bor i Thailand permanent är hänvisade till ambassaden, som Drivern beskriver mycket snabbt och smidigt.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag chansade och åkte till Thailand med precis under 6 månader kvar på passet, det blev lite gnäll vid incheckningen på CPH  men jag fick komma med......

Inte ett ord vid immigrationskontrollen på Suvvan.

 

Skickat från min Knut-Ester 222 via knäskålarna

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-02-02 at 17:39, skrev leifen:

350kr i Sverige och klart på max fem dagar. Enkelt utan papper och det tar under 10 minuter hos polisen.

Ett SMS när det är klart att hämta. Kanonbra

Var inte säker på att SMS-funktionen fungerar. Det gjorde den i varje fall inte när jag väntade på mitt pass. Polisen sa också att de hade problem med SMS, men först när jag kom och hämtade. Är man ute i tid och vet att det tar max 5 dagar är det ju av mindre betydelse om man får SMS eller inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxat från  thailändska ambassadens hemsida:

 

For swedish passport holder, and wish to stay in Thailand for no more than 30 days. Your passport must be valid during your stay in Thailand. We do strongly recommend that your passport has a validity of at least 6 months. You shall also check with your airline for other requirment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...