Jump to content
IGNORERAD

Thailands skuldsatta lärare välkomnar hjälp


MPR Nyheter

Recommended Posts

Trots en lön på 46,000 baht i månaden har den 50-årige läraren Chai bara 3,000 baht kvar för personliga utgifter efter att hans lån är betalda.
Hans skuld på 6,8 miljoner baht är uppdelad på fem källor, och pengarna säger han sig ha använt för sin egen utbildning, hans barns utbildning och bostadslån. På grund av sin situation välkomnar han Government Savings Banks förslag om att låta utbildningspersonal nyttja 400,000 baht av de 900,000 baht som deras familjer får när de dör för att betala tillbaka skulder.
En 60-årig pensionerad lärarinna sade att hennes skulder ligger på 7.7 miljoner baht och att hon därför måste jobba när hon kan för att klara sig. "Jag tycker det vore en utmärkt idé med ett sådant förslag [400,000 baht] för att hjälpa lärare som mig, även om det bara skulle hjälpa lite grann," sade hon. 460,000 lärare och annan utbildningspersonal har idag en samlad skuld hos Government Savings Bank på 470 miljarder baht.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/national/Education-staff-sinking-in-debt-seek-a-lifeline-30273800.html

thai-baht-note-17243204.thumb.jpg.b93091

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är i alla fall inte mattelärare om dom lyckats missa vad det kostar med lån!

Har man 7,7 mille i skuld undrar jag hur banken resonerar, tror deras värderingspersonal också att det kommer en lottovinst nästa vecka?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur f-n kan banker låna ut så mycket pengar?????......Thailand i ett nötskal......ingen har koll på nånting.........HUU..

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter precis som i Sverige just nu

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

"6,8 miljoner baht är uppdelad på fem källor" blir ju bara runt en mille per bank - det är nog inte så mycket bankerna kunde förutse ändå.

Antar att bostadslånet är en betydande del och att låna 500.000 SEK i Sverige för en lägenhet är nog inga problem.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta statligt anställda har unika möjligheter att låna som gör att man lånar många gånger på tok för mycket. Föräldrar och syskon lånar ofta via den statligt anställde.

Lärare, sjuksköterskor har ofta stora skulder då lönerna inte ligger i topp som om dom skulle haft om dom jobbat i privat sektor.

Därför sitter dom i fällan mer ofta.

Är inte säker men tror att om dom byter till privat arbetsgivare så måste lånen återbetalas.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

"6,8 miljoner baht är uppdelad på fem källor" blir ju bara runt en mille per bank - det är nog inte så mycket bankerna kunde förutse ändå.

Antar att bostadslånet är en betydande del och att låna 500.000 SEK i Sverige för en lägenhet är nog inga problem.

Nja, de fem källorna är nog inte fem olika banker eftersom det är i Guvement Saving Bank de statligt anställda har sina förmånliga lån, det är snarare 5 olika tillfällen som avses, och då kan man ju undra va fan banken håller på med!

Det måste väl även i Thailand göras en återbetalningsplan baserat på tidigare lån o inkomst! Eller, TIT, "min kusin jobbar ju där" !!!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, de fem källorna är nog inte fem olika banker eftersom det är i Guvement Saving Bank de statligt anställda har sina förmånliga lån, det är snarare 5 olika tillfällen som avses, och då kan man ju undra va fan banken håller på med!

Det måste väl även i Thailand göras en återbetalningsplan baserat på tidigare lån o inkomst! Eller, TIT, "min kusin jobbar ju där" !!!

Är det samma bank så har dom ju inte skött sig bra, det lär kosta på om dom så frikostigt lånar ut pengar utan täckning.

Men om det (som jag tolkade det) är olika banker som inte ser dom andra lånen så verkar det ju mer vettigt.

Frågade vännen men svaret om hon kunde låna 7 mille var.... tystnad. Så jag tror att hon inte testat, eller att frågan var alldeles för korkad för att hon skulle vilja svara.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det samma bank så har dom ju inte skött sig bra, det lär kosta på om dom så frikostigt lånar ut pengar utan täckning.

Men om det (som jag tolkade det) är olika banker som inte ser dom andra lånen så verkar det ju mer vettigt.

Frågade vännen men svaret om hon kunde låna 7 mille var.... tystnad. Så jag tror att hon inte testat, eller att frågan var alldeles för korkad för att hon skulle vilja svara.

Troligtvis, det är inte många som får sådana lån utan att ha tillgångar som går att översätta i säkerhet, 

Om det är olika banker eller ej spelar inte så stor roll, dom kollar upp dig i alla fall, eller ska göra det i alla fall, men som jag skrev, de förmånliga lånen får dom hos Guvement Saving och det är där de har sina lån och pensionsgarantier! 

Gissningsvis är det inte bara skola och bostad som kostats på, gissar att de allra flesta innehar en eller fler bilar av ganska sen modell.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, de fem källorna är nog inte fem olika banker eftersom det är i Guvement Saving Bank de statligt anställda har sina förmånliga lån, det är snarare 5 olika tillfällen som avses, och då kan man ju undra va fan banken håller på med!

Det måste väl även i Thailand göras en återbetalningsplan baserat på tidigare lån o inkomst! Eller, TIT, "min kusin jobbar ju där" !!!

Han har lån i dessa banker enligt artikeln. Hur de nu kan bli fem.

His Bt6.8-million debt is owed to five sources: a Bt3-million loan with the Government Savings Bank (GSB), a Bt3-million loan with the Teacher Savings Cooperative, a Bt400,000-loan from the Government Housing Bank, and a Bt400,000 loan from Krungthai Bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara fiffiga upplägg för de statligt anställda och dom är försäkrade för lånen också. Om dom avlider före pension så träder försäkringen in och löser lånen så att de anhöriga får behålla bilar, hus och annat som lånats till.

Vet att gf får en bonus om 3 miljoner extra om hon jobbar till 65år av sjukhuset. En sån bonus borde klara att lösa lån. Vet inte om huset, mark och bilen är pantsatta av banken?

Dock blir det lite av att slavkontrakt verkar det som och få kan sluta eller byta jobb. Ska försöka fråga henne om detaljer i morgon.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara fiffiga upplägg för de statligt anställda och dom är försäkrade för lånen också. Om dom avlider före pension så träder försäkringen in och löser lånen så att de anhöriga får behålla bilar, hus och annat som lånats till.

Vet att gf får en bonus om 3 miljoner extra om hon jobbar till 65år av sjukhuset. En sån bonus borde klara att lösa lån. Vet inte om huset, mark och bilen är pantsatta av banken?

Dock blir det lite av att slavkontrakt verkar det som och få kan sluta eller byta jobb. Ska försöka fråga henne om detaljer i morgon.

Det är inte så att hon får 3 milj i pension som engångsbelopp om hon jobbar till 65 år? Verkar vara ett ganska vanligt upplägg bland statsanställda att man får välja mellan en engångsutbetalning eller en månatlig betalning. Min fru har en farbror som naturligtvis tog en engångsutbetalning och byggde ett nytt hus för hela beloppet. Tyvärr funderade han inte lika mycket på hur han då skulle ha råd med allt annat när han blev pensionär men han har ju ett fint hus i alla fall....

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att hon får 3 milj i pension som engångsbelopp om hon jobbar till 65 år? Verkar vara ett ganska vanligt upplägg bland statsanställda att man får välja mellan en engångsutbetalning eller en månatlig betalning. Min fru har en farbror som naturligtvis tog en engångsutbetalning och byggde ett nytt hus för hela beloppet. Tyvärr funderade han inte lika mycket på hur han då skulle ha råd med allt annat när han blev pensionär men han har ju ett fint hus i alla fall....

/Krille

Nej, detta skulle vara extra utöver pensionen, men hon har tagit på sig någon extra uppgift i jobbet också som kan vara orsaken. Utöver det så är det vanligt med livförsäkringar som sparform som ger bra belopp vid från 60år om man går i tidigt med månatliga belopp.

Dock inte alltid så lätt att fråga och få svar på detaljnivå.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Soft-loans, in blanco.

För inköp av tuggummi och Coca-Cola.

Överbelånade helt enkelt, utan någon bra anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...